Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kapuloita rattaisiin lapsettomuushoidoissa

Vierailija
02.01.2026 |

Olen 34v nainen ja ollaan samanikäisen miehen kanssa yritetty lasta nyt puolitoista vuotta joista viimeinen 6kk lapsettomuushoidoissa.

Hoidot on julkisella ja käynnistyneet hitaasti. Ainoa vika ollaan löydetty miehestä, jolla hieman alentunut siemennesteen laatu viitervoihin nähden. Mulla hieman epäsäännöllinen kuukautiskierto, mutta vikaa ei ole löydetty ja ovulaatiot joka kierrolla testattaessa löytyneet.

Ollaan sovittu että aluksi kokeillaan inseminaatiota. Hoitoon liittyen mulle määrättiin Letrozol-lääke, jota söin kahden kierron ajan. Lääke ei sopinut mulle ollenkaan. Mulla on paniikkihäiriö joka on pitkään ollut hyvässä hoitotasapainossa, mutta lääkkeen kanssa tuli helvetti irti: valtavat yöhikoilut, unettomuus, paniikkikohtaukset, mielialanvaihtelut, jouduin ottamaan sairaslomapäivän töistä. Kuukautiskierto muuttui entistä epäsäännöllisemmäksi.

Lisäksi noiden kahden kierron ajan ei edes päästy inseminaatioon, koska eka ovulaatio osui viikonlopulle ja julkisella ei tehdä inseminaatiota viikonloppuisin. Toka ovulaatio sattui miehen työmatkan aikaan.

Kysyin hoitoyksiköstä voisiko lääkkeen jättää pois ja sanoivat että voidaan kokeilla inseminaatiota ilman lääkettä kun vaan saan seuraavan positiivisen ovulaatiotestin.
Mies kuitenkin suuttui tästä ja sanoi että ei halua jatkaa hoitoja jos en syö lääkettä. Hän ei kuuntele vastanäkemyksiä, sanoo vaan että mun pitäisi tehdä oma osani.

En tiedä mitä tehdä. En halua syödä lääkettä ja mielestäni mies on kohtuuton. Monet keskusteluyritykset eivät ole auttaneet. Tuntuu että hedelmälliset kuukaudet valuu hukkaan.

Miehellä on diagnosoitu masennus ja on mielestäni turhan kova kontrolloimaan asioita. Hänellä on lisäksi tulossa paljon työmatkoja joita pystyisi halutessaan perumaan mutta ei suostu siihen, todennäköisesti osa niistäkin menisi ovulaationi päälle. Tuntuu jo ettemme ikinä pääse inseminaatioon.

Mitä tässä pitäisi tehdä? Olen jo miettinyt miehen jättämistä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole paniikkihäiriö vaan vaihdevuodet.

Vierailija
22/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen syntyy koko ajan sairaampia ja mielenterveysongelmaisempia lapsia, eikä heitä pidä tehdä enää yhtään lisää. 

On oikeastaan hassua, että lapsen hankkiminen tuntuu olevan kenelle tahansa oikeus, jopa hoidoilla veronmaksajien piikkiin. 

Joo, pisti silmään että sekä aapeella että miehellään on diagnosoitu ja aktiivinen mt-ongelma ja silti ovat päässeet julkiselle lapsettomuushoitoihin??? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kerran deittailin 4-kymppistä miestä, joka oli kaksi vuotta aiemmin eronnut 10 vuoden parisuhteesta ja hän kertoi, että he olivat vaimon kanssa olleet ilman ehkäisyä muutaman vuoden sillä ajatuksella, että lapsi saa tulla jos on tullakseen, mutta ei sitten tullut. Sitten eron jälkeen ex-vaim oli heti tullut raskaaksi uudelle miehelle. Herää ainakin minulle epäilys, että sillä miehellä on niin huono sperma, ettei kykene ilman apua siittämään lasta.

Itse tiedän kaksi tapausta, joissa sekä mies, että nainen saivat heti lapsen uuden kumppaninsa kanssa. 

Vierailija
24/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerran deittailin 4-kymppistä miestä, joka oli kaksi vuotta aiemmin eronnut 10 vuoden parisuhteesta ja hän kertoi, että he olivat vaimon kanssa olleet ilman ehkäisyä muutaman vuoden sillä ajatuksella, että lapsi saa tulla jos on tullakseen, mutta ei sitten tullut. Sitten eron jälkeen ex-vaim oli heti tullut raskaaksi uudelle miehelle. Herää ainakin minulle epäilys, että sillä miehellä on niin huono sperma, ettei kykene ilman apua siittämään lasta.

Itse tiedän kaksi tapausta, joissa sekä mies, että nainen saivat heti lapsen uuden kumppaninsa kanssa. 

Olen tällainen tapaus. Yritettiin exän takia vuosia. Mies petti ja tämä hoito tuli raskaaksi. Ja itse sain myös kaksi lasta ilman hoitoja. 

Vierailija
25/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulla on paniikkihäiriö ja miehesi on masentunut matkatyöläinen, mutta lapsi tuohon kuvioon on nyt välttämättä saatava?

Vierailija
26/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasta tuohon tilanteeseen. Molemmilla Mt-ongelmia, mies ei todellakaan ole valmis isäksi, ja parisuhde huonossa kunnossa. Aivan järjetöntä yrittää tuohon vielä tehdä lasta!  Miksi sellaista edes haluatte, kun valmiudet on noin huonot - ajatteletteko kumpikaan yhtään sen lapsen parasta? 

Ps se että moni tekee lapsia vastaavaan tilanteeseen ei todellakaan ole syy tieten tahtoen tehdä niin. Se että muut tekevät vastuuttomia päätöksiä ei tarkoita että ne olisivat hyviä päätöksiä. 

Vierailija
27/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ikävää että masentuneet yrittää saada lapsen. Ei masennus nimittäin sillä parane vaan pahenee uupumuksen ja hormoniheittelyiden takia.

Laittakaa mieluummin päänne kuntoon ja menkää adoptiojonoon. Ohitatte vilauksessa erään brysseliläisen fasistin.

Se brysseliläinen fasisti ei pääse mihinkään adoptiojonoon. 

Vierailija
28/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma päänuppi kuntoon, mies vaihtoon ja sitten vasta vauva, jooko?

Oikeesti, miten pärjäisitte tuossa tilanteessa lapsen kanssa,

Vierailija
29/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuitenkin Jumalan tahto näin.

Vierailija
30/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonto yrittää kertoa teille jotakin kun ei suo teille lasta. 

Luonto ei ole järjellinen persoona joka kertoo asioita. 

ei, mutta se automaattisesti estää huonolaatuisten lisääntymiskelvottomien ihmisten raskaudet.

Ei estä. Eihän lastensuojelua edes tarvittaisi jos näin olisi. 

Vierailija
31/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen paljon sekopäitä tähänkin ketjuun on eksynyt. Hedelmöityshoidot ovat tätä päivää kun yhä useampi ihminen joutuu suunnittelemaan ja lykkäämään perheenperustamista taloudellisten syiden takia, eikä siinä ole mitään väärää. Parempi että saadaan lapsia perheisiin joissa niitä toivotaan kuin että vastuuttomat päihdeongelmaiset pukkaavat niitä ulos tahtomattaan.

Tuo mies kuulostaa kyllä hankalalta ja miettisin itsekin kahdesti että onko hän nyt se oikea tähän projektiin. Toisaalta aika alkaa tulla vastaan joten ehkä kannattaa kuitenkin yrittää. Julkisella tehdään kuitenkin vain muutama hoito per pari, joten suosittelen miettimään mikä tekniikka toisi parhaan lopputuloksen. Toimisivatko letrat esim. jos saisit lisätueksi terapiaa?

Vierailija
32/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kunnossa ihmiskunta on tulevaisuudessa, kun lääketieteen avulla väkisin tehdään frankensteinin hirviöitä huonojen ihmisten epäsopivilla geeneillä?

Ootko ihan tosissasi? Voiko noin ilkeää ja tyhmää ihmistä olla? Mun tytär on hoidoilla tehty ja tekee mallinhommia ja opiskelee yliopistossa, että sellainen "Frankensteinin hirviö", katso vaan peiliin itseäsi.

Vierailija
33/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei, mutta se automaattisesti estää huonolaatuisten lisääntymiskelvottomien ihmisten raskaudet.

Ootko joku Hitler kakkonen tollasella mielipiteellä

Vierailija
34/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen paljon sekopäitä tähänkin ketjuun on eksynyt. Hedelmöityshoidot ovat tätä päivää kun yhä useampi ihminen joutuu suunnittelemaan ja lykkäämään perheenperustamista taloudellisten syiden takia, eikä siinä ole mitään väärää. Parempi että saadaan lapsia perheisiin joissa niitä toivotaan kuin että vastuuttomat päihdeongelmaiset pukkaavat niitä ulos tahtomattaan.

Tuo mies kuulostaa kyllä hankalalta ja miettisin itsekin kahdesti että onko hän nyt se oikea tähän projektiin. Toisaalta aika alkaa tulla vastaan joten ehkä kannattaa kuitenkin yrittää. Julkisella tehdään kuitenkin vain muutama hoito per pari, joten suosittelen miettimään mikä tekniikka toisi parhaan lopputuloksen. Toimisivatko letrat esim. jos saisit lisätueksi terapiaa?

Silti olen sitä mieltä ettei kenenkään lapsettomuutta ei pidä hoitaa yhteiskunnan piikkiin vaikka kuinka olisi kyse useamman ihmisen haasteesta, varsinkaan jos ne mielenterveyden haasteet ovat tiedossa. 

Vierailija
35/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti olen sitä mieltä ettei kenenkään lapsettomuutta ei pidä hoitaa yhteiskunnan piikkiin vaikka kuinka olisi kyse useamman ihmisen haasteesta, varsinkaan jos ne mielenterveyden haasteet ovat tiedossa. 

No, koska yhteiskuntamme kärsii vääristyneestä ikäluokkatasapainosta ja tarvitsemme nyt ja tulevaisuudessa enemmän lapsia tänne ellemme halua jättää nykyisiä ja tulevia vanhuksia oman onnensa nojaan, pidän aika kohtuullisena satsauksena käyttää pari tonnia yhteisiä varoja hoitoihin jos ne tuottavat tulosta. Julkisellahan hoitoja tehdään vain pariskunnille joilla hyvä lopputulos on todennäköinen.

Vierailija
36/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kunnossa ihmiskunta on tulevaisuudessa, kun lääketieteen avulla väkisin tehdään frankensteinin hirviöitä huonojen ihmisten epäsopivilla geeneillä?

Ootko ihan tosissasi? Voiko noin ilkeää ja tyhmää ihmistä olla? Mun tytär on hoidoilla tehty ja tekee mallinhommia ja opiskelee yliopistossa, että sellainen "Frankensteinin hirviö", katso vaan peiliin itseäsi.

Vai ihan mallin hommia. Onnea? Nyt on onnistuttu elämässä isosti!

Vierailija
37/37 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko joku Hitler kakkonen tollasella mielipiteellä

Pitäisikö mielestäsi kenen tahansa tehdä lapsia, vaikkei olisi mitään edellytyksiä hoitaa niitä? Enkä nyt puhu pelkästään apsta, vaan ylipäätään? Jos on esim paha päihdeongelma, tai periytyvä vakava sairaus. Et näe mitään syytä rajoittaa tällaisten ihmisten lisääntymistä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi