HS: Suomalaiset eivät sopeudu ruotsalaiseen kulttuuriin
Toivottavasti Ruotsi laittaa rajat kiiinni.
"Kulttuurierot näkyvät työrytmissä: siinä missä suomalaiset haluavat käydä aamuisin suoraan töihin, ruotsalaiseen työelämään kuuluu, että aamuisin kahvitellaan ensin rauhassa, Suomikodin yksikönpäällikkö kertoo HS:lle."
Kommentit (118)
Suomalaisena Suomessa olen joskus töissä sanonut komentelijalle, että teen jos pyydetään. Näin siis asioissa, jotka eivät vaadi välittömiä toimenpiteitä. Kiireessä komentotyyli voi olla paikallaan.
Ai jaa. Julkisella puolellahan on paljon just noita, jotka aloittavat työpäivän tunnin tai kahden kahvittelulla. Mikä lienee sitten syynä, eivätkö itse ole saaneet valita ammattian kun tuntikausia tekevät jotain muuta kuin varsinaisia työtehtäviä. Varmaan saikuttelukin vähenisi jos ihmiset saisivat itse valita ammattinsa.
Ruotsilla menee taloudellisesti paljon paremmin kuin Suomella 😂
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Julkisella puolellahan on paljon just noita, jotka aloittavat työpäivän tunnin tai kahden kahvittelulla. Mikä lienee sitten syynä, eivätkö itse ole saaneet valita ammattian kun tuntikausia tekevät jotain muuta kuin varsinaisia työtehtäviä. Varmaan saikuttelukin vähenisi jos ihmiset saisivat itse valita ammattinsa.
Sähköposteihin voi vastava kahvikupin äärellä, hyväksyä laskut yms. Paljon tehokkaampaa kuin turista tyhjänpäiväisiä ysiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköposteihin voi vastava kahvikupin äärellä, hyväksyä laskut yms. Paljon tehokkaampaa kuin turista tyhjänpäiväisiä ysiltä.
Eivät he ole sähköpostin äärellä vaan lukevat päivän lehtiä ajankulukseen tuntikausia ja juoruilevat keskenään, siis miehet juoruilevat keskenään kuin pahimmatkin naiset. Ensin luulin heitä ve nä läi siksi kun ovat niin kalan perään, mutta kai sitä pitää uskoa, että ovatkin ruotsalaisia.
Ruotsalaiset puhuvat vain kivoista jutuista. Eivät pysty edes reagoimaan rehellisesti negatiivisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he ole sähköpostin äärellä vaan lukevat päivän lehtiä ajankulukseen tuntikausia ja juoruilevat keskenään, siis miehet juoruilevat keskenään kuin pahimmatkin naiset. Ensin luulin heitä ve nä läi siksi kun ovat niin kalan perään, mutta kai sitä pitää uskoa, että ovatkin ruotsalaisia.
Kuka tänä päivänä enää lukee lehtiä. Mitään muuta kuin lapsellisia clickbaitprovoja täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin mennään aikaisemmin sen vuoksi, että pääsee vastaavasti aikaisemmin pois. Välttää liikenneruuhkat, kassajonot yms eli säästää merkittävästi aikaa, mihin tavikset sitä hukkaavat.
Vanhempi sukupolvi lukee mielummin perinteisiä lehtiä. Sitäpaitsi kohta taas ilmestyy valtion virastoon työpaikkoja ja siksi kaikkien pitää olla työttömiä työnhakijoita kortistossa.
Kumpi tapa sitten on oikein. No ruotsalaisten tietenkin. Suomalaiset eivät osaa tehdä mitään oikein.
Ja puhuttiinko siinä kulttuurista, eikö ole todistettu, että suomalaisilla mitään kulttuuria ole. Suomalaiset sopeutuvat toisten kulttuuriin, omassa maassaankin
Tehdäänkö muissa maissa tällaisia vertailuja.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi tapa sitten on oikein. No ruotsalaisten tietenkin. Suomalaiset eivät osaa tehdä mitään oikein.
Ja puhuttiinko siinä kulttuurista, eikö ole todistettu, että suomalaisilla mitään kulttuuria ole. Suomalaiset sopeutuvat toisten kulttuuriin, omassa maassaankin
Tehdäänkö muissa maissa tällaisia vertailuja.
Veli oli aikanaan Nokialla töissä. Ainakin kulta-aikoina siellä oli aamupala.
Vanhempi ikäpolvi tykkää puhua tanhuamisesta, mässyttää Itämeren kalaa päivät pitkät ja lukea perinteisiä sanomalehtiä. Sama porukka on työntämässä väkisinkin vasten omaa tahtoa valtion virastoon töihin virkamieheksi sekä politikkaan ihmisiä, jotka eivät sinne itse halua, sovi, sopeudu eivätkä ole edes antaneet ymmärtää sellaista.
Sama porukka yrittää tunkea neliön mallista palikkaa pallon muotoiseen reikään vaikka väkisin ja ihmettelevät miksi palikka ei vaan mene ja kyllä se menee kun laitetaan menemään. Sitten taas hakataan päätä seinään ja joukolla mietitään uudestaan miten sen neliön saisi menemään pallon muotoiseen reikään.
Sotesektori elää Suomessakin tietynlaisessa omassa kuplassaan jäykkyyden ja hierarkisuuden osalta.. Sen vuoksi siellä työskentelyilmapiiri onkin pohjamudissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on Ruotsin alamainen maa ja tämä näytetään esim. ruotsinkielen pakollisuudella Suomessa...
otetaan kansanäänestys ruotsinkielen pakollisuuden poistamisesta, se on demokratiaa
ei Ruotsissakaan suomenkieli ole pakollinen vaikka siellä on 700000 suomenkielistä...
Tuolla saadaan viimeisetkin ruotsalaiset varakkaat yrittäjät ja varakkaat ihmiset pois täältä sinne varakkaaseen Ruotsiin. Maa köyhtyy entisestään ja jäljelle jää vain junttimaiset duunarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niin niin Suomen pitäisi TAAS kerran sopeutua eikä muiden maiden Suomeen. Ihan syvältä tämä.
Kyseessä Ruotsissa työskentelevät suomalaiset. Eiköhän kannata sopeutua Ruotsin menoon jos asuu siellä.Kuitenkin, kun muista maista tullaan Suomeen, niin suomalaisten täytyy sopeutua tulijoiden kulttuuriin.
Koska rehellisesti kukaan ei pidä Suomesta tai sen kulttuurista. Suomi on viimeinen bussipysäkki Euroopassa muutenkin, niin tulijat valitsevat paljon helpommin jonkun muun maan, kuten Ruotsin.
Mitä paremmin töissä "tutustutaan", sitä enemmän on draamaa luvassa. Lisäksi, meillä eräs porukka on tutustunut niin hyvin, että kovaääninen pitkin päivää jatkuva omien asioiden jauhaminen todellakin häiritsee avokonttorissa ja vie heiltä työaikaa. Ja mitä ruotsalaisiin tulee, niin heilläkin tuntuu olevan töissä paljon ihmissuhdedraamaa sekä sellaista lapsellista valtataistelua ns. parhaista työpisteistä tai siitä mikä homma kuuluu kenellekin. Suo siellä, vetelä täällä.
Itse olen suomalaisissa hoivakodeissa Suomessa tehnyt töitä viimeiset 20v, enkä ole ollut yhdessäkään, jossa ei päivä alkaisi työnjaolla ja kahvikupillisella.
Mä olen oppinut elämässäni, että jos pyydän kohteliaasti, toinen ei edes tajua minun pyytäneen jotakin. Mitään ei tapahdu. Jos taas annan suoran käskyn, hän tajuaa, että nyt pitää tehdä tuo asia.