Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko itsenäisillä introverteillä helpompaa? Pystyvät elämään vaivatta yksin, eivät tarvitse ihmislaumaa ympärilleen

Vierailija
01.01.2026 |

Itse olen tällainen. Pitkän avioliiton päätyttyä (mies jätti), musta onkin kuoriutunut erittäin itsenäinen introvertti. Pärjään yksin. Jopa haluan olla yksin. Ei siis parisuhdetta mulle enää. En myöskään tarvitse kaverilaumaa ympärille, tykkään hoitaa yksin asioita jne.

Mussa on siis aina ollut tämä introverttipuoli, mutta eron jälkeen tämä on vain korostunut.

Koen tämän helpoksi, varsinkin kun luen täältä ihmisten tuskailuja kuinka hirveä tinder on ja kuinka ihmiset ovat nykyään toisilleen vain kertakäyttökamaa, mutta silti he eivät kykene olemaan yksin.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Ahdistaisi olla sellainen ihminen joka ei voi mennä mihinkään ilman toista ihmistä. Itse käyn mielelläni yksin esim elokuvissa, lomamatkoilla, museoissa, vaateostoksilla jne. 

Vierailija
2/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mä yksin pärjään ja osaan, mutta ei se sitä poista että kaipaisi seuraa ja omanlaista ihmistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten yksin haluan olla ja pärjään mutta panettaa joka päivä . Siihen tarvii välllå naisen apua 

Vierailija
4/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyllä tapaa on varmasti helpompaa, jos osaa olla yksin tuntematta yksinäisyyttä. Ei tarvitse välittää niin hirveästi muiden mielipiteistä, sortua ryhmäpaineen alla, ottaa osaa draamaa (joita väkisinkin tulee jos on laajat piirit) tai ahdistua siitä, jos viikonlopulle ei ole mitään sosiaalisia menoja. 

Vierailija
5/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän mä yksin pärjään ja osaan, mutta ei se sitä poista että kaipaisi seuraa ja omanlaista ihmistä. 

Sama. 

Mutta kyllä ekstroverteillä kaikenkaikkiaan elämä on helpompaa ja kadehdin seurallisia ihmisiä. Vaikka pärjään ja osaan yksin, niin kyllä olen usein tosi väsynyt selviytymään aina kaikesta yksin. Kadehdin ihmisiä, joilla on isot piirit ja aina apua ja seuraa sitä halutessaan. 

Vierailija
6/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki tarvitsevat laumaa.

Vai oletko täysin omavarainen erakko, joka ei koskaan näe muita ihmisiä?

Vierailija
7/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen ap kaltainen erakko, vapaudella on hintansa, joutuu kaiken maksamaan kokonaan itse

Vierailija
8/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin introverttins kotona-aika oli helppoa. 

Vierailija
9/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuoltoa ja sellaista kyllä tarvitsee.

Vierailija
10/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyllä tapaa on varmasti helpompaa, jos osaa olla yksin tuntematta yksinäisyyttä. Ei tarvitse välittää niin hirveästi muiden mielipiteistä, sortua ryhmäpaineen alla, ottaa osaa draamaa (joita väkisinkin tulee jos on laajat piirit) tai ahdistua siitä, jos viikonlopulle ei ole mitään sosiaalisia menoja. 

Tähän olikin kiteytetty kaikki oleellinen. Introverteillä on helpompaa. Varsinkin sellaisilla, jotka viihtyvät itsekseen. Ei tule mitään ryhmäpainejuttuja, ei ole draamoja eikä kissanristiäiset kiinnosta. Elämän voi rakentaa omannäköisekseen ja se on mukavaa ja rentoa.

Suurin osa ihmisistähän on ihan mulkkuja ja ongelmia tulee aina, mitä suuremman ihmismäärän kanssa on tekemisissä.

Vierailija
11/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikot ihmiset tarvitsevat lauman ympärilleen.

Vierailija
12/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. 

Mutta kyllä ekstroverteillä kaikenkaikkiaan elämä on helpompaa ja kadehdin seurallisia ihmisiä. Vaikka pärjään ja osaan yksin, niin kyllä olen usein tosi väsynyt selviytymään aina kaikesta yksin. Kadehdin ihmisiä, joilla on isot piirit ja aina apua ja seuraa sitä halutessaan. 

Minä taas en kadehdi niitä, jotka saavat apua aina halutessaan. Ihmiset harvoin auttavat täysin pyyteettömästi. 

Vierailija
13/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä nyt ei ollut lainkaan kyse.

Vierailija
14/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on mt-tapauksia. Normaali ihminen kokee tietysti yksinäisyyttä johtuen siitä että ihmisrotu on laumaeläin.

Vierailija
15/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on mt-tapauksia. Normaali ihminen kokee tietysti yksinäisyyttä johtuen siitä että ihmisrotu on laumaeläin.

Höpö höpö. Se, että ihminen haluaa ja osaa elää yksin pitkä avioliiton jälkeen, ei tee hänestä mt-tapausta. Itse asiassa päinvastoin.

Vierailija
16/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi samanlainen täällä. Olen kyllä parisuhteessa, mutta puolisoni matkustelee paljon urheilulajinsa takia. Nytkin monta viikkoa harjoitusleirillä ulkomailla. Olen käynyt pitkiä kävelylenkkejä yksin, urheillut kuntosalilla tuntikausia, tehnyt jääkaapin täyteen ruokia joista mieheni ei pidä (syön mielelläni kasvisruokaa, mies kyllä syö mutta haluaa useammin hirveä kuin minä), ja nauttinut kotona hiljaisuudesta. Saan mielestäni tarpeeksi ihmiskontakteja siitä että moikkaan kasvotutut kuntosalilla.

Työpäivän aikana lounas yksin ravintolassa on luksusta. 

Vierailija
17/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näin erakkoluonteena paljon ihmisä kaipaa, melkein liikaakin joutuu niitä näkemään töissä ja kaupoissa.

Vierailija
18/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertillähän tarkoitetaan yleensä ihmistä, joka kuluttaa energiaa ihmisten kanssa vuorovaikuttaessa. Tämä taas johtaa siihen, että introvertti tarvitsee rauhallista omaa aikaa. Introvertti ei tarkoita erakkoa, joka ei halua olla tekemisissä ihmisten kanssa. Varmaan osa introverteistä on erakkoluonteita, mutta se on eri asia.

Itse pidän ystävieni ja suurimman osan seurasta sopivan pieninä annoksina. Pari tuntia silloin tällöin yhdessä olemista on riittävästi, ja sitten taas kaipaan omaa aikaa ja rauhaa. 

Vierailija
19/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin on, ja itsellänikin se korostunut eron jälkeen. Erosta 8 vuotta, ja koko ajan helpottunut. Voisin alkaa suhteeseen, jos sattumalta löytyisi sopiva nainen (en aktiivisesti etsi enkä käytä tinderiä), mutta täytyisi kyllä rakastua oikein kunnolla, jotta pystyisin luopumaan yksinolon eduista. Tai ehkä sellainen suhde, jossa kumpikin asuu omillaan? -m50

Vierailija
20/46 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän