Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää. Rahat loppu, ja terapia käynneistä ei ole mitään hyötyä

Vierailija
01.01.2026 |

En jaksa enää elää. Säästöni loppuvat tässä kuussa, terapia ei auta, ja olen kokeillut kaikkia muita hoito keinoja. Olen ollut pitkään vaikeasti masentunut ja itsetuhoinen. Hyppään huomisen terapia ajan jälkeen junan alle. Ei tarvitse enää kärsiä ja tuntea. Viimeinkin vaan lakkaan olemasta ja pääsen ikuiseen uneen. 

N.25

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tietoinen alkoholistien aikuisten lasten (AAL) vertaistukiryhmistä? Googlaamalla löydät lisätietoja, verkkokokouksiakin järjestetään. Oireesi vastaavat monien kokemuksia.

Parantuminen on mahdollista, mutta vanhempiesi kanssa asuessasi mikä tahansa terapia menee aivan varmasti hukkaan.

Itse tosin kävin kolmen vuoden psykoterapian ilman erityistä menestystä, kun terapeutti ei tunnistanut alkoholistiperheessä kasvamisen vaikeuksia. Osa ongelmaa on, että on erikseen kasvatettu vaikenemaan ongelmasta ja sivuuttamaan omat tunteensa ja tarpeensa. Koita siinä sitten kertoa niistä terapiassa, kun et enää itsekään tiedä mitä tunnet.

Olen pahoillani että sinulla on noin vaikeaa. Vielä enemmän pahoillani siitä, miten paljon meitä vanhempien alkoholismin vammauttamia lapsia on Suomessa.

Täällä myös yksi. Jonka uskovainen äiti tappoi itsensä alkoholilla ja lääkkeillä, Isästä tuli alkoholisti sen jälkeen. ikävä kyllä meitä on jotka on joutunut kärsimään alkoholisti vanhemmasta tai vanhemmista lapsena ilman kunnollista normaalia perhe elämää.

Vierailija
82/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ottaisit itseäsi niskasta kiinni ja menisit töihin. Henkinen jaksaminen paranee kun löytää ystäviä tai on osa jotain yhteisöä Itsesäälissä rypevät yksinäiset jäävät oman onnensa nojaan kun ei heidän valitustaan kukaan jaksa kuunnella vaikka siitä maksettaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä masennus ja itsetuhoisuus johtuu? Itse tunnen vastaavia nuoria naisia, joilla sama ongelma ja sen yksi syistä näyttää olevan some, josta on katsottu vuosikausia täydellisiä, suosittuja ja menestyviä kanssasisaria, ja kun ei itsellä ole tällaista täydellistä elämää, oma elämä alkaa näyttää epäonnistuneelta ja tarkoituksettomalta, koska vastaavaan täydellisyyteen ei tulla pääsemään, joka siis on todellisuudessa pelkkää lumetta. Katsokaa miten nämä Sara Siepit ym. itkevät vähän väliä onnettomina medioissa. Saadaan siis muokattu kuva täydellisistä ihmisistä ja elämistä sekä suosiosta täydellisten ystävien ja miesten keskuudessa, mutta se on kuin nämä kymmenet amerikkalaiset täydelliset silotellut joululeffat, pelkkää satua. Tämän takia Australian, Norjan ja Tanskan esimerkin mukaan sote tulisi kieltää nuorilta. Australia sen jo teki, Norja tekemässä saman ja Tanskassa käynnissä myös somen kielto nuorilta, jotka pilaavat oman

Huolimatta somen satuhahmoista usein on vaikeaa jos lapsena saanut liian vähän tukea ja sit iso riski on nää suurpereet joissa isot jää ilman ja kulissi elää täydellisenä. Yleensäkin ihmiset vierastaa toisiaan ja vertaisten kanssa on helpompi puhua vaikkapa siitä pskasta kouluajoista tai vanhemmista ym. Ehkäpä meneminen johonkin harrasteporukkaan tai opiskelemaan juuri niitä päänsisäisten asioiden aloja tai omaa mielenkiinnonkohdetta mikä ala se onkaan, voi auttaa..niin monet tekevät. 

Siivet kantaa kun vahvistuu, ei sitä ennen. Jos ei esimerkiksi opeteta henkisesti eikä pääse kasvamaan missään,voi olla vaikeaa edetä tai keksiä ratkaisuja. Tilanteita on niin erilaisia. Ongelmana harvoin pelkkä media, tarkoitan. 

Vierailija
84/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kyllä muuttaa pois sieltä vanhempien luota. Kyllä sinä tukia sen verran yksin asuessa saat että pärjäät.

Vierailija
85/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ottaisit itseäsi niskasta kiinni ja menisit töihin. Henkinen jaksaminen paranee kun löytää ystäviä tai on osa jotain yhteisöä Itsesäälissä rypevät yksinäiset jäävät oman onnensa nojaan kun ei heidän valitustaan kukaan jaksa kuunnella vaikka siitä maksettaisin.

Tommoset persesilimät jotka tommosta mieltä on pitäs käyä ampumassa ja hautaamassa suohon kun yrittävät potkia maassa olevaa. Jos töissä on niin saattais jopa joku työtön fiksumpi ihminen sen paikan saaha eikä tarvitsis tommosta syöpää katsella.

Vierailija
86/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene äitisi luo. Missä isä?

Minä olen jo äitini ja isäni luona. Mutta ei tämä mikään terve ympäristö ole, jossa vanhempani juovat alkoholia, riitelevät, huutavat, on psyykkistä ja fyysistä väkivaltaa. Mutta minulla ei ole varaa asua omillaan.

Ap.

Tuosta sairaasta ympäristöstä tulisi päästä pois pian, toimeentulon avulla voisit asua yksin. Oletko muuten varma, että ongelma on masennus eikä esim. adhd? Siihen olisi vähän erilaiset lääkkeet.

Ennenkuin luovutat, niin kannattaa kokeilla tai-kasieniä, niistä on moni saanut apua :) toivottavasti voit pian paremmin!

Vierailija
87/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä ole mitään traumoja kaikilla älkää jauhako tota traumaskeidaa joka ketjuun. 

Jokainen jolla on, tietää sen itse, ulkopuolisten kannata kuvitella mitään. Traumoja on kaikilla jonkinasteisia, isompia ja pienempiä. Ärsyttävää mediasta otettua muotimuotitusta tää trauma.

Vierailija
88/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä ole mitään traumoja kaikilla älkää jauhako tota traumaskeidaa joka ketjuun. 

Jokainen jolla on, tietää sen itse, ulkopuolisten kannata kuvitella mitään. Traumoja on kaikilla jonkinasteisia, isompia ja pienempiä. Ärsyttävää mediasta otettua muotimuotitusta tää trauma.

Se että näitä on enempi tuotu esille ei meinaa että joku muotimotitus on kyseessä. jos sinua ärsyttää voit jättää someen menemättä kokonaan tai jatkaa matkaa eri paikkaan. Joillakin ihmisillä kun ei muuta paikkaa ole edes jutella asioistaan.

Vierailija
89/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terapiaa kannata edes aloittaa ennenku asuu turvallisessa paikassa. Ei ihminen pysty prosessoimaaan mitään sodan keskellä. Tyhmää edes tarjota terapiaa tuossa kohdassa. 

Mene turvakotiin. Siellä voi asua kuukausiakin ja saa ruokaa ja katon pään päälle ja tukea että voit vähitellen alkaa rakentaa omaa elämää. Jos kotona on väkivaltaa, se on ihan perusteltua. Edes nimeä ei siellä tarvi sanoa jos ei halua. 

Vierailija
90/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että näitä on enempi tuotu esille ei meinaa että joku muotimotitus on kyseessä. jos sinua ärsyttää voit jättää someen menemättä kokonaan tai jatkaa matkaa eri paikkaan. Joillakin ihmisillä kun ei muuta paikkaa ole edes jutella asioistaan.

Se on eri asia jos halutaan itse jutella traumoistasi kuin että ehdotatte että aloitajalla tai kenelläkään tahansa on traumoja. Jos et sitä eroa tajua ehkä parempi olla hiljaa. 

Vierailija
91/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti sulla ei ole ns. aitoja ongelmia, kun on varaa potea masennusta yms. Mun masennus sun muut mielikuvitustaudit loppua heti, kun sairastuin fyysisesti, ja sain aitoja ongelmia.

Vierailija
92/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on eri asia jos halutaan itse jutella traumoistasi kuin että ehdotatte että aloitajalla tai kenelläkään tahansa on traumoja. Jos et sitä eroa tajua ehkä parempi olla hiljaa. 

jos pelkää traumoista tai mielenterveys häiriöistä juttelemista ja ärsyttää niin ehkä kannattaa jättää tallaiset keskustelut kokonaan väliin jossa otsikkokin paljastaa että kyseisistä asioista mahdollisesti jutellaan.

Vierailija
93/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene äitisi luo. Missä isä?

Minä olen jo äitini ja isäni luona. Mutta ei tämä mikään terve ympäristö ole, jossa vanhempani juovat alkoholia, riitelevät, huutavat, on psyykkistä ja fyysistä väkivaltaa. Mutta minulla ei ole varaa asua omillaan.

Ap.

Ota rakas ihminen turvakotiin ja/tai sossuun yhteyttä. Toi ympäristö sairastuttaa sut.

Mun masennus helpotti ja itsetuhoisuus väistyi, kun sain etäisyyttä narsisti-isään.

Vierailija
94/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämää eletä siksi, että se on helppoa vaan siksi, että se on vaikeaa.

No sitten minä olen liian heikko elämään, joten parempi vaan on mennä nukkumaan rautateille.

Ap.

Lenkkeillä kuitenkin jaksat, vaikka harvempi syvästi masentunut jaksaa edes nousta sängystä ylös ja huolehtia itsestään. Hyvä asia tietenkin, että jaksat. Mistä johtuu moinen uhriutuminen ja osittainen huomionhakuisuus liittyen näihin "parempi vaan mennä nukkumaan rautateille" tyylisiin teksteihin? 

Vierailija
95/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaa laukku ja mene turvakotiin. Päätä ettet palaa enää koskaan. Ota apu vastaan ja rakenna oma elämä pikkuhiljaa. Onnea matkaan. 

Vierailija
96/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämää eletä siksi, että se on helppoa vaan siksi, että se on vaikeaa.

No sitten minä olen liian heikko elämään, joten parempi vaan on mennä nukkumaan rautateille.

Ap.

Lenkkeillä kuitenkin jaksat, vaikka harvempi syvästi masentunut jaksaa edes nousta sängystä ylös ja huolehtia itsestään. Hyvä asia tietenkin, että jaksat. Mistä johtuu moinen uhriutuminen ja osittainen huomionhakuisuus liittyen näihin "parempi vaan mennä nukkumaan rautateille" tyylisiin teksteihin? 

Ihminen voi olla masentunut vaikka jaksaa tehdä joitain asioita. Uhriutumisesta tai huomion hausta ei välttämättä ole kyse. (Olen haudannut täysin normaalia elämää käyvän ihmisen joka sanoi vain että tappaa itsensä. Hirtti itsensä seuraavana päivänä. Hänellä oli koulutus paikat tiedossa fyysinen erittäin hyvä kunto lapsi tulossa ja tyttöystävä.)

Vierailija
97/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on vatsaongelmia enemmänkin, niin todennäköisesti ravintoaineet ei imeydy kunnolla ja on kaikenlaisia puutostiloja. 

Kokeile kuurina sinkki, seleeni, b-vitamiini ja d-vitamiini (jos et jo ota), katso vaikuttaako mihinkään.  

Vierailija
98/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on vatsaongelmia enemmänkin, niin todennäköisesti ravintoaineet ei imeydy kunnolla ja on kaikenlaisia puutostiloja. 

Kokeile kuurina sinkki, seleeni, b-vitamiini ja d-vitamiini (jos et jo ota), katso vaikuttaako mihinkään.  

Voisin lisätä että ruokavalio monesti aiheuttaa jos ei tosiaankaan ole että alkoi kun lääkkeet aloitti. Osa lääkkeistä todellakin aiheuttaa vatsa vaivoja myöskin joillain ihmisillä.

Vierailija
99/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut ketamiinihoitoa? Sillä on parantunut vaikeitakin tapauksia. 

Ei ole rahaa siihen, ja terapeuttini ja lääkärin mielestä minä en tarvitse sellaista, vaan päinvastoin. Ne katkaisivat sairasrahani ja vähensivät hoito tapaamisiani neljästä kerrasta kuukaudesta kahteen kertaan kuukauteen, ja keskustelu ajat kestävät nykyään tunnin sijaa 20 minuuttia.

Ap.

Joo tää on vähän hölmöä ehdotella että pyydä lääkäriltä sitä hoitoa ja kokeile sitä lääkettä, ne lekurit päättää eikä ne edes halua, että potilas kokonaan paranee. 

Aivan kaikki pitää käydä läpi ennen ketamiinia, siitähän saattaa herranjestas tulla potilaalle vaikka hyvä olo! 

Käytetään maailmalla myös mm tramalia ptsd oireiden hoitoon ja naltrexon auttaa kuulema ainoana lääkkeenä dissosiaatioon, mutta menepä täällä ehdottamaan itse mitään. 

Voimia sulle ap, oot vielä tosi tosi nuori, kyllä sä sieltä nouset vielä! Tietääkö hoitohenkilökunta olostasi? Olis ehdottoman tärkeää, että olet absoluuttisen rehellinen. Jos ei muuten, niin sen takia että se on hoitovirhe jos he ignooraa noin synkät aikeet ja näistä pitäisi pitää meteliä enemmän. 

Vierailija
100/127 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut lääkitystä? Millaidia mtongelmia sulla on? Mullakin on vaikeaa mt-ongelmien takia, jotka rajoittaa mun elämää ja rahat on vähissä, mutta olen päättänyt elää päivän kerrallaan. 

Kolmea eri lääkitystä on kokeiltu, mutta ne vain pahensivat. Sähköhoitoa on myös, mutta meni vain muisti. On vaikea ja pitkäkestoinen masennus, itsetuhoisuus ja dissosiaa. Ulkoilen ja lenkkeilen joka päivä ja syön terveellisesti lääkärin määräyksen takia, mutta ne vaan väsyttävät entistä enemmän, enkä saa mitään energiaa ja mielihyvää yhtään mistään.

Ap.

Kyllä terapia alkaa sinuakin auttaa ajan kanssa. Se on vain hidasta ja vaatii sitoutumista. Kerrothan terapeutille huomenna toivottomuudestasi. Voitte miettiä lisätukea.

Elää voi aina päivän kerrallaan. Jonain päivänä huomaat jonkun pienen häivähdyksen tyytyväisyyttä ja iloa. Siitä se lähtee. Älä luovuta noin nuorena. Olet varmasti tärkeä monille, vaikka nyt ei tuntuisi siltä. Ainutlaatuinen olet itsellesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä