Pitääkö puolison elää elämää toisen vuorotyön mukaan?
Olen itse epäsäännöllisessä vuorotyössä. Ensi viikonloppuna olen esim. lauantaina iltavuorossa ja sunnuntaina aamuvuorossa. Olen tiennyt sen jo lokakuusta asti.
Miehen kaverit haluavat nyt välttämättä tulla meille juhlistamaan "myöhäistä uutta vuotta" poikkeuksellisesti, kun itse olen lauantaina iltavuorossa ja sunnuntaina aamuvuorossa. Mieheni kaverit olivat kysyneet, onnistuisiko meillä, koska asuvat eri kaupungeissa ja meidän koti olisi ns. kaikille lähin, eikä kukaan täällä päin enää asusta, paitsi me.
Mieheni kysyi minulta, kävisikö sellainen. No, en oikein tiennyt, mitä vastata. Kodissamme on huono äänieristys ja tiedän, että pitävät mekkalaa 03:00 ainakin, vaikka yrittävät olla hiljaa. Seuraava päiväni menee tietenkin piloille, koska joudun heräämään töihin jo viideltä.
Tilanne on poikkeuksellinen ja sitä tapahtuu ehkä pari kertaa vuodessa.
Kysymys kuuluukin, olisiko ehdottomasti miesten pitänyt mennä johonkin muualle, vaikka tilata hotelli/air bnb/ tms. Vai olenko itse vain tiukkapipo, joka ei kertaa paria vuodessa, suostu joustamaan nukkumisistaan töiden vuoksi.
Kommentit (62)
En minä ainakaan haluaisi kotiini mitään aikuismieslasten bileitä, oli töitä tai ei. Eli et ole joustamaton vaan miehelläsi on kasvun ja kypsymisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Pyytäkää porukkaa maksamaan sulle hotellihuone.
Menkööt itse airbnb:hen. Ei naista kodistaan ajeta mieslasten vuoksi. Lopettakaa tuohon paskakohteluun suostuminen, naiset.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui lähes 40v sitten. Olin silloin töissä ravintolassa ja hyvissä ajoin oli tiedossa, että minulla on uudenvuodenaattona työvuoro 16-01 ja uudenvuodenpäivänä 11- 17.
Mieheni halusi kutsua meille uudeksivuodeksi kaverinsa uuden tyttöystävänsä kanssa. Vastustin henkeen ja vereen. Myös 600km päässä asuva siskoni halusi ängetä meille miehensä kanssa. Ilmoitin hänellekin, että olen töissä. Hän vain totesi, että onhan siellä "Mikko" kotona. - Eli minun läsnäolollani ei ollut mitään merkitystä.
Molemmat pitivät päänsä. Mies kutsui kaverinsa ja siskoni tuli miehensä kanssa. Kaiken huipuksi minulle ilmoitettiin 31.12. työvuoron alkajaisiksi, että 1.1. vuoroni alkaakin jo klo 9.
Meillä oli bileet ja minä töissä. Menin yöllä kotiin vihaisena kuin ampiainen, jo yksistään raivostuneena siitä, että seuraavan päivän vuoroani oli aikaistettu. Kotona oli kännisiä ja tyhjiä olut -ym. pul
Jösses, kammottavaa. Itse eroaisin tuollaisesta pirttihirmusta sillä sekunilla, kun vieraani joutuisivat katselemaan jotain kiukuttelevaa akkaa kesken kekkereiden.
Ap täällä. Kiitos kommenteista. Ymmärrän molempia näkökulmia.
On totta, että näitä tällaisia iltamia tapahtuu ehkä kerran tai kaksi vuodessa. Eli tosi harvoin.
Toisaalta mieheni joustaa myös, on joskus itsekin siivonnut mun ja tyttökavereiden bilesotkut, kun itse en ole vielä herännyt. Ja hän on herännyt aikaisemmin ja ajatellut, että hänpä jo siivoaakin nämä.
Mutta toisaalta joo, ehken ala nyt tiukkapipoilemaan yhden huonon yön takia. Jos näitä olisi vaikka muutamiakin kertoja vuodessa, olisi se suurempi asia ja näin ei tietysti olisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan haluaisi kotiini mitään aikuismieslasten bileitä, oli töitä tai ei. Eli et ole joustamaton vaan miehelläsi on kasvun ja kypsymisen paikka.
Nyt kuulostaa pahasti siltä, että sinulle ei paljon bilekutsuja satele. :D
Kerran vuodessa tyyliin joustaisin.Jatkuvasti ei missään nimessä.
Miksei porukka vuokraa jotain mökkiä tai muuta oikeasti kivaa tilaa bileilleen?
Sen verran harvoin keski-ikäisenä aikuisena tulee "biletettyä", että sen kerran kun sellaista olisi, niin itse ainakin haluaisin panostaa eri tavoin kuin silloin joskus pienituloisena opiskelijana.
Kolehti kiertoon ja ihan huippupaikka vuokraukseen.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran harvoin keski-ikäisenä aikuisena tulee "biletettyä", että sen kerran kun sellaista olisi, niin itse ainakin haluaisin panostaa eri tavoin kuin silloin joskus pienituloisena opiskelijana.
Minä taas biletän mieluiten kotona. Eilenkin oli tupa täynnä porukkaa. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu olosuhteista eli keskustellen nämä suhteessa ratkaistaan kuten joku jo kirjoitti. Kun olin itse vuorotyössä vankilassa, siellä oli tarjolla henkilöstön lepohuoneita joita joskus käytin jos oli pitkä ilta ja aikainen aamu. Niin jos tuollainen ratkaisu olisi olemassa niin sitä voisi hyödyntää. Noin muuten niin puoliso voisi kyllä olla huomaavainen ja kutsua kaverit juhlimaan silloin kun se ei sinun elämää ja vointia häiritse. Jos juhlivat joka tapauksessa myöhäistä uutta vuotta niin eiköhän kalenterista joku toinenkin ajankohta löydy?
Ja miksi uutta vuotta tarvitsisi erikseen juhlia jälkikäteen, olipa sitä juhlinut aikanaan tai ei? Vuosi on jo vaihtunut. Synttärit ymmärtäisin.
T. Yksi perheenisä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas biletän mieluiten kotona. Eilenkin oli tupa täynnä porukkaa. Kukin tyylillään.
Jossa puoliso makkarissa korvatulpat korvissa yrittäen saada nukuttua edes pari tuntia ennen työvuoroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossa puoliso makkarissa korvatulpat korvissa yrittäen saada nukuttua edes pari tuntia ennen työvuoroa?
Miksi ei, jos se hänelle sopii ja tuo olisi muista vaihtoehdoista paras.
Nuorena olisin kilteyttäni varmasti suostunut. Nyt vanhana rotkona ei tulis kuuloonkaan. Menköön ukot jonkun muun luokse tai baariin.
Yöunet on laitettava ykköseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei, jos se hänelle sopii ja tuo olisi muista vaihtoehdoista paras.
Itse en edes kysyisi, että sopiiko, vaan bileet järjestettäisiin muualla. Jos toinen on sovinnollinen persoona, niin todnäk ei halua olla "hankala" ja kieltää, vaikka se tarkoittaisi itselle unetonta yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kuulostaa pahasti siltä, että sinulle ei paljon bilekutsuja satele. :D
HV
Työvuorot on Meilahden sairaalassa.
"Jösses, kammottavaa. Itse eroaisin tuollaisesta pirttihirmusta sillä sekunilla, kun vieraani joutuisivat katselemaan jotain kiukuttelevaa akkaa kesken kekkereiden. "
Se olisi palvelus kaikille. Toisia epäkunnioittavat aikuislapset eläkööt ja liuottakoot aivojaan keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyytäkää porukkaa maksamaan sulle hotellihuone.
Menkööt itse airbnb:hen. Ei naista kodistaan ajeta mieslasten vuoksi. Lopettakaa tuohon paskakohteluun suostuminen, naiset.
Ei niissä sallita mitään örvellysjuhlia.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Kiitos kommenteista. Ymmärrän molempia näkökulmia.
On totta, että näitä tällaisia iltamia tapahtuu ehkä kerran tai kaksi vuodessa. Eli tosi harvoin.
Toisaalta mieheni joustaa myös, on joskus itsekin siivonnut mun ja tyttökavereiden bilesotkut, kun itse en ole vielä herännyt. Ja hän on herännyt aikaisemmin ja ajatellut, että hänpä jo siivoaakin nämä.
Mutta toisaalta joo, ehken ala nyt tiukkapipoilemaan yhden huonon yön takia. Jos näitä olisi vaikka muutamiakin kertoja vuodessa, olisi se suurempi asia ja näin ei tietysti olisi hyvä.
Kerro nyt vihdoin ap, mihin miehesi kaverit lähtevät aamukolmen jälkeen loppuyöksi?
No mikseivät ukot voi alkuillasta olla ap:n kotona meanwhile ap on iltavuorossa töissä ja poistuisivat baariin jatkamaan illanviettoa ennen kuin ap on palannut iltavuorosta kotiin.
"Itse en edes kysyisi, että sopiiko, vaan bileet järjestettäisiin muualla. Jos toinen on sovinnollinen persoona, niin todnäk ei halua olla "hankala" ja kieltää, vaikka se tarkoittaisi itselle unetonta yötä."
Onneksi omassa suhteessani voidaan kommunikoida avoimesti ja joustaa tarvittaessa, vaikka vähän niistä yöunistakin.
Ihan kuin olisin tämän saman tarinan lukenut aiemmin. Ettei joku olisi tehnyt vanhasta aloituksesta omansa. 😕