Pitääkö puolison elää elämää toisen vuorotyön mukaan?
Olen itse epäsäännöllisessä vuorotyössä. Ensi viikonloppuna olen esim. lauantaina iltavuorossa ja sunnuntaina aamuvuorossa. Olen tiennyt sen jo lokakuusta asti.
Miehen kaverit haluavat nyt välttämättä tulla meille juhlistamaan "myöhäistä uutta vuotta" poikkeuksellisesti, kun itse olen lauantaina iltavuorossa ja sunnuntaina aamuvuorossa. Mieheni kaverit olivat kysyneet, onnistuisiko meillä, koska asuvat eri kaupungeissa ja meidän koti olisi ns. kaikille lähin, eikä kukaan täällä päin enää asusta, paitsi me.
Mieheni kysyi minulta, kävisikö sellainen. No, en oikein tiennyt, mitä vastata. Kodissamme on huono äänieristys ja tiedän, että pitävät mekkalaa 03:00 ainakin, vaikka yrittävät olla hiljaa. Seuraava päiväni menee tietenkin piloille, koska joudun heräämään töihin jo viideltä.
Tilanne on poikkeuksellinen ja sitä tapahtuu ehkä pari kertaa vuodessa.
Kysymys kuuluukin, olisiko ehdottomasti miesten pitänyt mennä johonkin muualle, vaikka tilata hotelli/air bnb/ tms. Vai olenko itse vain tiukkapipo, joka ei kertaa paria vuodessa, suostu joustamaan nukkumisistaan töiden vuoksi.
Kommentit (62)
Olisihan ne voineet tulla vaikka perjantaina kun saat lauantaina kuitenkin nukkua pidempään. Ei vain yhden tarvitse joustaa.
Perjantai ei heille käynyt, vaan lauantai kävi heille.
Karjase perkele että ei ky vuorotyöläiselle !!! Veetäkö tämmöstä pähkäilee 👹👹👹👹
Ei tarvitse. Mutta ei mies kovin älykkäältä vaikuta
No et missään nimessä suostu. Menkööt siat mihin lystää.
Vierailija kirjoitti:
Karjase perkele että ei ky vuorotyöläiselle !!! Veetäkö tämmöstä pähkäilee 👹👹👹👹
Juuri näin. Ei täällä vieraille eletä.
Vierailija kirjoitti:
Perjantai ei heille käynyt, vaan lauantai kävi heille.
No se on sitten harmin paikka, teillä ei käy lauantai.
Riippuu olosuhteista eli keskustellen nämä suhteessa ratkaistaan kuten joku jo kirjoitti. Kun olin itse vuorotyössä vankilassa, siellä oli tarjolla henkilöstön lepohuoneita joita joskus käytin jos oli pitkä ilta ja aikainen aamu. Niin jos tuollainen ratkaisu olisi olemassa niin sitä voisi hyödyntää. Noin muuten niin puoliso voisi kyllä olla huomaavainen ja kutsua kaverit juhlimaan silloin kun se ei sinun elämää ja vointia häiritse. Jos juhlivat joka tapauksessa myöhäistä uutta vuotta niin eiköhän kalenterista joku toinenkin ajankohta löydy?
Mulle kävis hyvin, kun noin harvoin tapahtuu.
Pyytäkää porukkaa maksamaan sulle hotellihuone.
No jos olet sellaisessa työssä että on ihmishengistä kyse, niin ei kyllä sopisi. Yöunet on tärkeät että pystyy hoitamaan työnsä kunnolla, sitä ei riskeerata millään miehen kavereiden rymyämisellä.
Kyllä meillä otetaan perheen menot ja perheenjäsenten tarpeet huomioon. Teinikin ymmärtää, että milloin voi olla kavereiden kanssa meillä ja milloin ei. Samoin ystävämme tietävät, että työvuorot määrittävät meillä muidenkin rytmiä kuin vain hänen, jolla vuoro on.
En suostuisi. Se vaikuttaa koko viikkoon, ei vain seuraavaan päivään. Voi tulla potkut, jos on töissä väsynyt.
Siis millasia itsekkäitä paskiaisia te oikein elämässänne siedätte? Ei tietenkään ole ok eikä normaalilla älyllä varustettu edes ehdota mitään tällasta. Ihan sama minne menevät, teille ei tulla.
Niille jotka alkaa kitinän miehenkin kodista niin kyllä, on mielhenkin koti. Työvuorosta toiseen lyhyillä unilla hyppäävän vähästä levosta ei minkään känniurveltamisen takia tingitä. Vähän pitää ajatella sitä toistakin.
Tässä tapauksessa olen 100% varma että se on ap:n ukko itse joka on ehdottanut heidän kämppää. Koska näin se aina menee. Saattaa ap vielä olla tunnollinen ja hyväksikäytettävä hölmö joka siivoaa ennen ja jälkeen, hankkii syötävät ja juotavat sekä korjaa poikien oksut ja kusivahingot sieltä täältä. Tekee vielä töistä tullessaan poikasille sillivoikkarit ja kantaa kylmää juotavaa murheeseen.
Ei tulisi kuuloonkaan meillä. Muutenkin tosi kettumaisia nuo vuorot illasta aamuun.. Siinä on vaikea saada nukutuksi vaikka mitään häiriötä ei olisi. Eikö aikuiset miehet osaa vuokrata paikkaa juhlilleen?
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi. Se vaikuttaa koko viikkoon, ei vain seuraavaan päivään. Voi tulla potkut, jos on töissä väsynyt.
Ei sellaisesta potkuja saa, kaikki nukkuvat joskus huonosti.
Mulle uni on nykyään niin vaikeaa ja toisaalta erityisen tärkeää kipujen vuoksi, että enää ei onnistuisi. Ennen olisin joustanut tuon pari kertaa vuodessa.
Asiaa voi myös miettiä niin, että onko sinulle tärkeää nukkua juuri kotona? Voisitko joustaa sen verran, että menisit hotellihuoneeseen, jonka miehesi ja tämän kaverit maksaisivat?
Teen vuorotyötä ja puoliso tekee etätöitä kotona. Jos satun olemaan aamuvuorossa niin puoliso ei tasan kutsu meille ketään kyläilemään edellisenä iltana ja ottaa muutenkin huomioon että saan nukuttua yöni hyvin. Sitä kutsutaan toisen kunnioittamiseksi, samalla tavalla kun annan hänen tehdä töitään kotona rauhassa. Meillä on iso asunto mutta siitä huolimatta. En itse kyllä kehtaisi mennä budjaamaan kenenkään luokse jos tietäisin että jompi kumpi olisi menossa töihin seuraavana päivänä. Sulla on moukka mies jolla yhtä moukat kaverit.
No ei näihin ole mitään oikeita vastauksia. Te parisuhteessa keskenään keskustelette ja sovitte, miten teette. Joskus on hyvä tehdä kompromisseja molempien, sellaista on elämä ja suhde toiseen ihmiseen. Keskusteluyhteys on kaiken a ja o. Jos se puuttuu, on jo vähän hankalampaa. Mitä mieltä miehesi on ?