KAJ-yhtyeen esiintyminen uudenvuoden juhlissa herätti vihaa ja suututti yleisön
Kiukkuinen juhlayleksö oli Helsingin uuden vuoden konsertissa ihmetellyt miksi sinne oli pakolla revitty Ruotsin Eurovision edustaja ja ruotsalainen yhtye KAJ esiintymään sen sijaan että suomalainen Erika Vikman olisi heidän sijaa laulanut lateksi puvussaan Syntisten pöydän, Ich Kommeen ja artistin muita hittejään.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/b093460d-5191-424f-b66c-5c96a4…
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö/muistatko, että ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli??
KAJ oli upea ja heidän musiikillinen osaaminen pikkasen eri luokkaa kuin Erika Vikmanin, joka lähinnä huutaa. Vaikka oli hänenkin shownsa silti hyvä.
En muista, eikä ole. Suomi on yksikielinen oikeasti.
HS Mielipide 30.9.2010
Ruotsi ei ole Suomessa alkuperäiskieli
" - -. Alkuperäiskieliksi kutsutaan vanhimpia tunnettuja, jollakin alueella puhuttavia kieliä. Suomen alkuperäiskieleksi tunnustetaan perustuslaissa saamen kieli (siis pohjoissaame, inarinsaame ja kolttasaame). Suomessa puhutaan vanhastaan myös kahta autoktonista eli kotoperäistä kieltä: perustuslaissa toiseksi kansalliskieleksemme määriteltyä suomen kieltä sekä Suomen ainoaa kotoperäistä vähemmistökieltä, karjalaa, joka näyttää unohtuneen Arffmanin vähemmistökielten listasta. Kielen kotoperäisyydellä tarkoitetaan, että sitä on puhuttu jossakin maassa tai jollakin alueella "aina". - -. Historialliselta taustaltaan ruotsi on Suomessa alloktoninen eli muualta tullut kieli. Alloktonisuus ei millään tavoin vähennä ruotsin kielen merkitystä Suomen kielimaiseman historiallisesti vakiintuneena ja keskeisenä osana."
Rino Grünthal
Johanna Laakso
Anneli Sarhimaa
professoreita
Euroopan komission rahoittama Eldia-projekti
(European Language Diversity for All)
Runeberg ei osannut suomea ja hänet on pakotettu meille kansallisrunoilijaksi aikana kun suomenkielinen kirjallisuus oli kielletty. Runeberg kuvasi meidät vitsiksi ja tyhmiksi. Mikä alemmuuden tunne meitä hallitsee, kun hyväksymme tällaisen kolonialismin itsellemme.
Runeberg on kolonialismia, suomalaisiin itseensä kohdistuvaa kulttuuri-imperialismia, vähättelyä, syrjintää, pakottamista, taloudellista hyväksikäyttöä pakkokieltä, koulutuksen estämistä, kirjallisuuden estämistä, oman kulttuurin kehittämisen estämistä, oman identiteetin kehittämisen estämistä ja kaiken muun ruotsalaisen pakottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin paikalla ja tosiaan tuli vähän tunne, ettei Kaj halua panostaa suomaisille yleisölle, vaan enemmän Ruotsiin.
Oli jotenkin kiusallinen tilanne, eivätkä selvästikään tunteneet yleisöä omakseen, vaikka vetivät ohjelma tosi hienosti.
Höpö höpö.Pakkoruotsi ei ole itsenäisyyttä se on KOLONIALISMIA!
Minä haluan että Ruotsi, ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset pyytävät meiltä anteeksi kolonialismia ja lopettavat sen. Muuten meillä ei ole itsenäisyyttä. Emme saa edes itse päättää mitä kieliä opiskelemme. Se on KOLONIALISMIA!
Koulun pakkoruotsi on kolonialismia ja kulttuuri-imperialismia. Lapset ymmärtävät tämän jo viimeistään koulussa eivätkä siksi halua opiskella pakkoruotsia.
Pakkoruotsilla on suomalaiset sorrettu, alistettu ja sillä on koulus
Ja hevon pehvaa, minä tykkäsin koulussa ruotsin kielestä ja sain kokeista ysejä ja kymppejä. Vielä aikuisena opiskellen sain yo-kirjoituksissa ruotsista magnan. Mitään traumoja ei tullut.
Mulle on sama, kuka oli ns pääesiintyjä. Olen vain lopen kyllästynyt tuohon aivottoman "uutisointiin".
Poimitaan muutama kommentti Facebookista tai Jodelista ja kerrotaan kuinka kansa sitä ja tätä.
Tuo on sellainen rimanalitus jopa klikkijournalismilta, että häpeäisin jos olisin toimittaja. Tyhmiä toki ovat myös ihmiset, jotka eivät tajua millaista paskaa nuo jutut ovat.
Vierailija kirjoitti:
KAJ on suomalainen.
Niin oli Otto-Wille Kuusinenkin, mutta edusti naapurimaata.
Vierailija kirjoitti:
KAJ oli upea ja heidän musiikillinen osaaminen pikkasen eri luokkaa kuin Erika Vikmanin, joka lähinnä huutaa. Vaikka oli hänenkin shownsa silti hyvä. "
Nyt keskustellaan Kaj-yhtyeestä, ei Erikasta. Ja molemmilla on faninsa
Kommentillani tarkoitin, kun suomi on Suomen toinen virallinen kielemne, olisin odottanut Kaj- yhtyeen jäseniltä osan kommenteista tulleen suomen kielellä, kun olen ymmärtänyt heidän hallitsevan molemmat kielet, kun yleisöstä kuitenkin suurin osa puhuu äidinkielenään suomen kieltä, jolloin molemmat kielemne olisi edustettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KAJ oli upea ja heidän musiikillinen osaaminen pikkasen eri luokkaa kuin Erika Vikmanin, joka lähinnä huutaa. Vaikka oli hänenkin shownsa silti hyvä. "
Nyt keskustellaan Kaj-yhtyeestä, ei Erikasta. Ja molemmilla on faninsa
Kommentillani tarkoitin, kun suomi on Suomen toinen virallinen kielemne, olisin odottanut Kaj- yhtyeen jäseniltä osan kommenteista tulleen suomen kielellä, kun olen ymmärtänyt heidän hallitsevan molemmat kielet, kun yleisöstä kuitenkin suurin osa puhuu äidinkielenään suomen kieltä, jolloin molemmat kielemne olisi edustettuna.
Miksi Kaj jäsenet eivät osaa suomea paremmin. Vöyrissä ei osata suomea.
Vierailija kirjoitti:
KAJ on suomalainen ja hauska!
Miksi pitäisi jaksaa kuunnella mukasaksaksi jotain tylsää.
Persujen ulinaa, ne ei tykkää ulkeista.
Ja se "somekansa" on tässä tapauksessa kaiken lisäksi lööppilehden toimittajan itse keksimä yhteisö jonka esimerkkinä hänellä on muutama irrallinen lainaus. Näin meitä ohjaillaan....