Ketään joka on parantunut masennuksesta / ahdistuksesta pelkästään liikunnalla, terveellisellä ruokavaliolla ym. elämäntavoilla?
Katselin just evoluutiopsykologi Markus J. Rantalan haastattelun aiheesta ja hän väitti että ihminen voi parantua masennuksesta liikunnalla, anti-inflammatorisella (tulehdusta vähentävällä) ruokavaliolla, riittävällä levolla ja elämän olosuhdetekijöiden parantamisella. Olen tuntenut useamman masentuneen eikä kukaan heistä jotka ovat muuttaneet elämäntapansa em. tavalla terveelliseksi ole parantunut masennuksesta vuosienkaan aikana. Mikä tässä nyt mättää?
Kommentit (63)
Noiden lisäksi unohtuu ehkä kaikista tärkein seikka: sosiaalinen verkosto.
Henkilökohtaisesti olen onnellisimmillani saadessani touhuta yksin ja seurassa usein koen noita ongelmia. Mitä jakuvampaa seura on ja estää luontaiset taipumukseni ja tapani, kaltoinkohtelee, sitä huonommin voin. Parisuhde ja miehen kanssa asuminen ovat siksi aivan no-no. Lapsuudessakin pyrin muuttamaan mahdollisimman nopeasti pois kotoa. Äiti oli onnellinen vain miehen kanssa ja itseä taas ei kiinnosta elää minään panofestien yleisönä, kuten ei varmasti ketään lasta. Tukea opintojen valintaan tai opintoihin en saanut. Jouduin pyytämään sitä itse, kuten kaikkea muutakin. Äiti ylpeilee pärjäävyydelläni mutta tosiasiassa kyse on melkenipä heitteillejätöstä.
Olo on ollut aina parempi silloin, kun olen laihdutuskuurilla, eli elimistön tulehdustila on laskenut, kun olen jättänyt alkoholin, sokerin ja viljat.
Ei ole mielenlujuutta pysyä koko ajan erossa niistä.
Kyllä kaikista mt-ongelmista homous lesbous transuus alkoholismi on mahdollista parantua ongelma on ettei kaikkiin sairauksiin tarjota apua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikista mt-ongelmista homous lesbous transuus alkoholismi on mahdollista parantua ongelma on ettei kaikkiin sairauksiin tarjota apua.
Sekin on ikävää, että sinulla ei ole mahdollisuutta aivojen vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuotakaan todistettu ole. Lisäksi on hirveän vaikeaa tehdä tutkimusta siitä tehoaako pelkät elämäntavat kun pitäisi seurata kymmeniä tai satoja ihmisiä jatkuvasti vuosien ajan.
Ei tietenkän ja tuossa ei huomioida ihmisen koko elinpiiriä. Lisäksi esimerkiksi ajatusmallit vaikuttavat merkittävästi. Elämme koko ajan keskellä tuntematonta, suhtautuuko siihen negatiivisesti vai positiivisesti. Onko pelokas vai utelias. Näihin taas vaikuttavat yksinkertaiset asiat kuten nestetasapaino, energian määrä. Jos on esim. kahlannut psykologiaa paljon niin se on lähes pelkkää neggaamista ja negatiivisia viitekehyksiä. Verrattuna vaikkapa uskovaisiin, joiden pää on täynnä luottamusta, turvaa ja rohkaisua antavia lausahduksia.
Rantala on ihan oikeilla jäljillä, vaikka hän viekin asian vain sille tasolle, mitä vie. Lääke ei varmasti ketään paranna, se on aivan vissi.
Masennuksen ja ahdistuksen syy on tyydyttämättä jääneissä tarpeissa ja niistä nousevissa tunteissa. Eli ne olosuhteet on olleet pielessä liian kauan. Katso lista ihmisen tarpeista, ja mieti mitä kaikkea niistä on elämän aikana puuttunut ja mitä puuttuu nyt. Ratkaisu on siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on ikävää, että sinulla ei ole mahdollisuutta aivojen vaihtoon.
Perversoituminen on kyllä mt-ongelma ja addiktio, joka lähtee kasvamaan ja eskaloitumaan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin harrastus. Ja siihen myös lopulta kuolee, kun alkaa panemaan lopulta niitä eläimiä ja tulee aidsit sun muut. Eikä siihen myöskään auta muu kuin vieroitushoito ja selibaatti.
Parantumisessa oli varmaan monta tekijää, mutta masennusjaksojen ehkäisemisessä liikunta, ruokavalio ja haitallisten toimintatapojen välttäminen ovat mulla tärkeitä. Niistä täytyy pitää todella tarkasti kiinni. Olin viikon kipeänä enkä oikein päässyt treenaamaan tai edes ulos. Ikävät ajatukset ja paha olo alkoi puskemaan päälle nopeasti eikä ollut mitään syytä nousta sängystä. Tuossa vaiheessa on tehtävä se korjausliike ennen kuin on syvemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Masennuksen ja ahdistuksen syy on tyydyttämättä jääneissä tarpeissa ja niistä nousevissa tunteissa. Eli ne olosuhteet on olleet pielessä liian kauan. Katso lista ihmisen tarpeista, ja mieti mitä kaikkea niistä on elämän aikana puuttunut ja mitä puuttuu nyt. Ratkaisu on siellä.
Tuo kuulostaa lähinnä ongelmien imuroimiselta. Ihminen on perusonnellinen kun metaboliikkaa tukevat asiat ovat kunnossa. Edes sosiaalisuus ei ole välttämätön tekijä, vaan vastaavia kokemuksia voi saada esim. rukouksen kautta, jne. Tyytymättömyys on itsessään ongelma. Joskus voi vaan ottaa rennosti ja todeta, että tänään ei ollut hernekeiton syömistä kummempaa tekemistä. Elämääkin voi ahnehtia ja tulla krapulaan, ja sitten on paha mieli, niin kuin krapulassa on.
Eipä ole vielä 9 vuoden aikana auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Parantumisessa oli varmaan monta tekijää, mutta masennusjaksojen ehkäisemisessä liikunta, ruokavalio ja haitallisten toimintatapojen välttäminen ovat mulla tärkeitä. Niistä täytyy pitää todella tarkasti kiinni. Olin viikon kipeänä enkä oikein päässyt treenaamaan tai edes ulos. Ikävät ajatukset ja paha olo alkoi puskemaan päälle nopeasti eikä ollut mitään syytä nousta sängystä. Tuossa vaiheessa on tehtävä se korjausliike ennen kuin on syvemmällä.
Vaakatasossa makaaminen on metaboliikalle ongelmallista. Jos on pitkään kipeä niin olisi hyvä nousta ja huolehtia hyvästä hapensaannista, hygieniasta, koko ajan. Jos on niin kipeä, ettei pääse sängystä ylös, niin sitten vain unta. Ei kofeiinia, kun on kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä masennus oire. Tai ruudin savu kuten sanotaan. Pitää hoitaa masennukseen johtaneet syyt kuntoon, ennen ei voi parantua. Lääkityksestä voi olla tukena tässä hyötyä ja auttaa käsittelemään asioita, tai helpottaa voimakasta ahdistusta, mutta sekin on vain apuväline.
Mielialalääke ei paljon eroa siitä, kuin ottaisi viinakuurin. Onko siitä apua, jaa-a. Ehkä erittäin akuutissa tilanteessa, mutta silloinkin olisi vaan parempi mennä sen tunteen läpi kuin siirtää sitä syrjään.
Rantala tuo esiin kirjassaan masennuksen myös selviytymismekanismina laumassa: masentunut osoittaa, että "minusta ei ole uhkaa". Usein perheissä alistetaan yksi ns. mustan lampaan tai syntipukin rooliin, jota muut vuorotellen dominoivat ja alistavat. Apinalaumoissa alemmat koiraat käyttäytyvät masentuneesti osoittaakseen alistuvuutta.
Sosiaalista ympäristöä ei siis voi erottaa masennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Olo on ollut aina parempi silloin, kun olen laihdutuskuurilla, eli elimistön tulehdustila on laskenut, kun olen jättänyt alkoholin, sokerin ja viljat.
Ei ole mielenlujuutta pysyä koko ajan erossa niistä.
Totta. Mieliala on tasapainoisempi itsellä myös ilman kahvia. Sokeria kyllä syön, siinähän on oikeasti energiaa, mutta alkoholi ja kahvi aiheuttavat aina selvän nousun ja laskun.
Sisäilmaongelma-asunnosta poispääsy auttoi. Siinä oli paljon ahdistusta ja masennusta. Tällaista asiaa ei korjata pillereillä!
Masennus on täysin elintavoista johtuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut ylipainehappihoidosta masennuksen hoitoon, ja että se olisi erittäin tehokas.
Toinen kokemus, ei oma mutta mieheni. Yhtäkkiä viime keväänä hänen päässään "tapahtui jotain", ja hän parantui pitkäaikaisesta masennuksesta. Tottakai pelkään ja odotan, että masennus taas uusii jossain kohtaa, mutta nyt ei ainakaan ole hällä masennusta.
Lisään vielä, että hän ei muuttanut mitään elämäntavoissaan viime keväänä.
Onko miehesi itse keksinyt syytä, miksi "päässä klikkasi" ja olotila muuttui? Siis onko hänellä itsellään mitään selitystä asian?
Perheen perustaminen ja lapset oli vielä viime vuosituhanella aika selvä asia. Tämä toi elämän perustaan helppoutta.
Nykyään on toisin. Ajattelisi että masentaisi itseänikin jos kello raksuttaisi nollaa kohti ja pitäisi valita uran , sinkkuuden, parisuhteen ja lapsien väliltä. Kyllä ahdistaisi itseänikin ja varmaan jossain välissä heittäisi masennuksenkin puolelle.
Samoin valinta tuhansien mahdollisuuksien joukosta, että kenen kanssa sen parisuhteen alkaa. Ennen parisuhteet aloitettiin paljon heppoisemmin perustein. Ei siinä hirveästi juttua suunniteltu.
Mun mielestä masennus oire. Tai ruudin savu kuten sanotaan. Pitää hoitaa masennukseen johtaneet syyt kuntoon, ennen ei voi parantua. Lääkityksestä voi olla tukena tässä hyötyä ja auttaa käsittelemään asioita, tai helpottaa voimakasta ahdistusta, mutta sekin on vain apuväline.