Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saanut toimeentulotukea uusiin silmälaseihin. Pitäisi pienestä eläkkeestä ne ostaa

Vierailija
31.12.2025 |

Mitä jos joudun liikenne onnettomuuteen sen tähden etten näe ajaa. Onko Kela vastuussa? 

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvimmat lasit saa netistä. Lasit voi maksaa liikkeeseenkin osa maksulla.

Ajokortin haltija on vastuussa itse. Ei kela.

Omat lasit maksoi 45 euroa. Kaukonäkö heikentynyt, mutta vielä ajokorttinäkö. Mukavat ajaessa, kun ei tarvitse päätellä onko seuraava nopeusrajoitus 60 vai 80.

Vierailija
82/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit on sellainen terveysasia, johon sairausvakuutus ei kohdistu. Kaikkeen muuhun suunnilleen saa korvausta. Kuuloon, proteeseihin jne. Kävisi vissiin liian kalliiksi valtiolle. Mulla linssit aina noin 1000€, prismalasit plus muutakin. Ja pakko käydä silmälääkärissä, en saa optikolta määräystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.lensway.fi/silmalasit/silmalasilista?sort=price

Lensway taitaa olla halvin eikä sieltä yritetä kaupata mitään erikoisia linssinkäsittelyitä. 

Siis miten tämä yritys järjestää näönmittauksen  ja silmänpohjan tarkastuksen? Kuka määrää linssit? Missä se silmälääkäri tai optikko luuraa? Ne linssithän  tärkeimmät ja kalleimmat ovat.  Kehykset ovat pikkujuttu linssien rinnalla.

Voi hyvää päivää taas. Optikko tai silmälääkäri määrää voimakkuudet kuten liikkeestä ostettaessa. Tilaaja hoitaa itse tietenkin itselleen lapun jossa lukee tarvittavat tiedot. Siitä lapusta tilaaja lukee tiedot ja näpyttelee ne tilauksen yhteydessä toimittajalle tiedoksi. Näkee ettet ole mitään vastaavaa netistä tilannut. 

Lisäys edelliseen ja tiedoksi tuleville nettitilaajille: Jos on todettuja silmäsairauksia nykyään (muuttui 1.8.2025) optikkokin voi kirjoittaa silmälasireseptin. Lekuri maksaa pari sataa, optikko laskuttaa muutaman kympin näöntarkastuksesta, jos ei osta laseja k.o. liikkeestä, oliko jossain kokonaisvaltainen tarkastus (sis. ilmeisesti myös silmänpohjan kuvauksen?) luokkaa 40 egeä?

Kuten jo monesti kirjoitettu:  jos pelkkä näkökyky on tärkeää silmälaseja saa myös halvalla, jos taas ulkonäkö muotikehyksistä saa pulittaa satoja, ellei tuhansia euroja!

Vierailija
84/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin Kelasta tätä, eli lähetin viestin ja siihen vastattiin että maksusitoumuksen silmälaseihin saa vain kolmen vuoden välein. Muussa tapauksessa pitää olla lääkärin todistus. En ajatellut tätä, ja edellisistä laseista on vain kaksi vuotta. Kirjoitin heille viestin sitten että antaa olla, jos hakemuksen käsittely hidastuu tämän takia. Menin sitten kerran huvikseni Kelan sivuille ja siellä olikin maksusitoumus silmälaseihin. Joku mukava virkailija olikin tehnyt myönteisen päätöksen. Suosittelen aloittajaa vaikka soittamaan Kelaan. Ensimmäiseen kieltävään vastaukseen ei kannata tyytyä.

Vierailija
85/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälasit on sellainen terveysasia, johon sairausvakuutus ei kohdistu. Kaikkeen muuhun suunnilleen saa korvausta. Kuuloon, proteeseihin jne. Kävisi vissiin liian kalliiksi valtiolle. Mulla linssit aina noin 1000€, prismalasit plus muutakin. Ja pakko käydä silmälääkärissä, en saa optikolta määräystä. 

Tää on kyllä ihme, ettei näköön saa tukea, mutta kaikkeen muuhun saa. Moniko voisi suorittaa työnsä ilman laseja? 

Vierailija
86/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko liikkeet kuinka nihkeitä vaihtamaan linssejä vanhoihin sankoihin? Mulla on ihan hyvät sangat ja säästäisin edes jonkun verran jos vaihdattaisin vain linssit. Lisäksi mä tykkään näistä sangoista ja liikkeessäkin moneen kertaan optikko sanoi, että on kyllä täydelliset mulle. Ajattelin jos menisin samaan liikkeeseen. Mulla on nyt miinuslinssit, mutta tarvitsen jo monitehot. 

Vierailija
87/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kantikset saa mitään apua mihinkään. Edes lääkkeitä ei ole eläkeläisellä oikeutta saada. Lääkärin määräämiä lääkkeitä siis. Ja alle 1000e kuukaudessa eläke.

Älä jauha paskaa. On vain yksi toimeentulotukilaki ja se koskee kaikkia.

Vierailija
88/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvimmat lasit saa netistä. Lasit voi maksaa liikkeeseenkin osa maksulla.

Ajokortin haltija on vastuussa itse. Ei kela.

Omat lasit maksoi 45 euroa. Kaukonäkö heikentynyt, mutta vielä ajokorttinäkö. Mukavat ajaessa, kun ei tarvitse päätellä onko seuraava nopeusrajoitus 60 vai 80.

Jos näet ilman lasejakin, niin ihan sama mitkä roskat tilaat netistä. 

Vierailija
89/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko liikkeet kuinka nihkeitä vaihtamaan linssejä vanhoihin sankoihin? Mulla on ihan hyvät sangat ja säästäisin edes jonkun verran jos vaihdattaisin vain linssit. Lisäksi mä tykkään näistä sangoista ja liikkeessäkin moneen kertaan optikko sanoi, että on kyllä täydelliset mulle. Ajattelin jos menisin samaan liikkeeseen. Mulla on nyt miinuslinssit, mutta tarvitsen jo monitehot. 

Valitettavasti usein tulee linssien vaihto huomattavasti kalliimmaksi kuin koko lasien uusiminen. 

Vierailija
90/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävä kysymyksenasettelu varsinkin tuon vastuunoton osalta!  Mietipä itse ja sovella muihinkin asioihin ja ihmisiin.

Vierailija
91/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko et yleensäkään ole oikeutettu toimeentulotukeen, tai sitten et laseja edes tarvitse. Muita vaihtoehtoja ei ole.

Vierailija
92/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole myöskään saanut harkinnanvaraista vastaaviin välttämättömiin menoihin. Olen katsellut kun Suomea puhumaton lappaa ruokalahjakortille Ben&jerrys ym tavaraa. Ei myöskään laskea osannut vaan tukki koko kassan ja pakotti kaupan työntekijät kanniskelemaan pois pakasteet ynnä muut tavarat jotka ei menneet siihen 100-150 e summaan. Oli kymmenien eurojen edestä tuotteita siinä yliarviossa.

Ymmärrän ärtymyksesi, koska itsekin olin vastaavassa tilanteessa, jossa harkinnanvaraisena minulle ei myönnetty ensiasuntoon muuttaessani mitään tukea hankkia sinne mitään.  Sosiaalitoimi järjesti minulle asunnon, kun olin vielä opiskelija, koska en voinut enää asua kotona ja olin jo 18v. Muuta tukea en sieltä saanut, mutta onneksi sain tutuilta esim kattilan, kupin, haarukat, veitset ja lusikat jne.  Kyllä sitä itsekin näin jälkikäteen miettii töitä tehdessä, e

Nimenomaan tällaista. Suomalaiset, suurin osa harkinnanvaraisen tarvitsijoista osaisivat käyttää sitä tukea vain tarvittaessa. Varannot valuu niille ketkä eivät osallistu yhteiskuntaan vaan tekevät hakemuksien tehtailulla elannon vuosikymmeniksi. 

Vierailija
93/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Instrussa vanhoihin kehyksiin linssien vaihto maksoi 100 € loppukesällä 2025, ei ollut nihkeää. Mulla on kahdet mieluiset sangat, joihin vaihdatan linssit. On aina muutama vuoden välein kuin uudet lasit ;), eikä tarvitse tihrustella, mitkä uudet kehykset mulle sopis! Tiedän, etten satasella edes löytäisi uusia mieluisia, kehysmuotikin muuttuu, eikä aina mieluiseen suuntaan.

Vierailija
94/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki haetaan Kelasta. 

Harkinnanvarainen sos.toimi. muuten kelasta. Esim.romaanipuvut, hautaustoimet jne.

Vierailija
95/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista. Jos yhtään lohduttaa niin somalit saa veronmaksajien rahoja paljon. 😊 

Vierailija
96/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On naurettavaa noista silmälaseista. Minulla on 3 paria, siis kolmet, silmälasit. Maksoivat yhteensä 58 euroa. Ettäs kehtaatte valittaa silmälaseista. 

58 euroa sinulla ja teillä kaikilla on.

Vierailija
97/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Optikot saavat syksystä saakka tutkia silmät ja määrätä lasit. Ja tekevät hyvää työtä kun tutkivat.

Vierailija
98/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmillista. Jos yhtään lohduttaa niin somalit saa veronmaksajien rahoja paljon. 😊 

Näin se on, ettei suomalaiset osaa vaatia. Muille tulee kaikki valmiina.

Vierailija
99/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta halvimmat yksitehot. Ilman mitään lisäjuttuja. Lisäksi lukulasit, jos tarvitset. En ole ikinä ostanut mitään heijastuksenestoja tms. ja lasit ollut sen 40v. 

Vierailija
100/100 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on varaa autoon muttei laseihin? Perustele. Asutko korvessa? Jos kerran olet jo eläkkeellä niin muusta  syystä et ehkä autoa edes tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi