Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En keksi keskustelunaiheita tuttuja tavatessani

Vierailija
30.12.2025 |

Jos tapaan sattumalta tai vaikka ihan tarkoituksella tuttuja ja kavereita, en keksi mitään keskusteltavaa sen "mitä sulle kuuluu" -kysymyksen jälkeen. Minulle ei kummempia kuulu, eikä monille muillekaan, keskustelu tuntuu tyrehtyvän nopeasti. Millaisia aiheita sitä voisi nostaa keskusteluun? Mietin että minun pitäisi niitä miettiä varastoon ennen tapaamisia, että olisi mistä puhua. Mietittekö te muut niitä ennalta?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen huomannut, että ns. sosiaaliset ja puheliaat ihmiset oikeasti vaan ajattelee ääneen. Ne vaan iskeytyy jonkun seuraan ja alkaa vuodattaa katkeamatonta tajunnanvirtaa. Ja se toinen osapuoli sitten kohteliaasti nyökyttelee ja ynähtelee. Jos taas ihminen ei osaa ajatella ääneen, niin sitä ajautuu pakonomaisesti valikoimaan ja harkitsemaan sanomisiaan ja meininki muuttuu jäykäksi. 

Oletko koskaan todistanut, millaista on keskustelu?

Vierailija
22/51 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu? - Ei kurjuutta kummempaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi asiaa tuntikaupalla. Värikästä. Muilla hiljaista?

Vierailija
24/51 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan, että esim. eilen mieheni ja hänen ystävänsä ja puolisonsa kokoontuivat meille viettämään uutta vuotta. Itse kävin vaan piipahtamassa, koska olin ajoissa menossa töihin. Hekin tulivat meille jo klo 16, ja lähtivät n.klo 02. Koko ajan juttua riitti ja naurua ja vitsiä. Itse osallistuin keskusteluun lähinnä kysellen vähän kuulumisia ja kertoen omiani n. tunnin ja siitäkin olin jo poikki. Mutta he jatkoivat vielä 9h sitä, eikä näyttänyt edes väsyttävän. Sitten lähinnä mietin, mistä keskustelu syntyy. Muutama puhelias, jotka kertoo tarinoitaan, muutama kertoo aina jotain vitsejä. Muutama nauraa ja komppaa ja kettuilee toisilleen leikkisästi. Kai se on jotain tajunnanvirtaa tai jotain, en tiedä. Olen niin onneton porukassa ja yleensä en niihin hakeudu, kun en osaa olla. Keskustelen sitten 1-2 henkilön kanssa mieluummin.

Vierailija
25/51 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa lukea näitä ja ymmärtää, että en ole yksin näiden samojen mietteiden ja epävarmuuksien kanssa.

Vierailija
26/51 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikka esim sen toisen ihmisen harrastuksista, opiskelusta, työstä jne. Siis jos on tiedossa nää asiat. Jos on oikeasti hyvä tuttu, niin osoita, että olet kiinnostunut sen ihmisen asioista myös.

Se on kuitenkin taitolaji, että kyselee toisilta kaikenlaista kuulumista, ilman, että vaikuttaa varsinaisesti utelulta. Tota juttelutaitoa voi kyllä treenata. Huom, mieluummin mahdollisimman erilaisten ihmisten kans. Älä siis välttele niitä tilanteita, vaan melkeinpä hakeudu sellaisiin tilanteisiin, silloin kun se menee luontevasti.

Ap voisi perustaa tänne ketjun, jossa harjoittelee small talkkia

Vierailija
27/51 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan, että esim. eilen mieheni ja hänen ystävänsä ja puolisonsa kokoontuivat meille viettämään uutta vuotta. Itse kävin vaan piipahtamassa, koska olin ajoissa menossa töihin. Hekin tulivat meille jo klo 16, ja lähtivät n.klo 02. Koko ajan juttua riitti ja naurua ja vitsiä. Itse osallistuin keskusteluun lähinnä kysellen vähän kuulumisia ja kertoen omiani n. tunnin ja siitäkin olin jo poikki. Mutta he jatkoivat vielä 9h sitä, eikä näyttänyt edes väsyttävän. Sitten lähinnä mietin, mistä keskustelu syntyy. Muutama puhelias, jotka kertoo tarinoitaan, muutama kertoo aina jotain vitsejä. Muutama nauraa ja komppaa ja kettuilee toisilleen leikkisästi. Kai se on jotain tajunnanvirtaa tai jotain, en tiedä. Olen niin onneton porukassa ja yleensä en niihin hakeudu, kun en osaa olla. Keskustelen sitten 1-2 henkilön kanssa mieluummin.

Alkoholi saa jutun luistamaan ja tuntumaan hauskalta

Vierailija
28/51 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ikinä tiennyt, että mitä siihen pitäisi vastata.

Kuinka niin, mitä kuuluu? Siis missä mielessä? Haluatko kuulla traumatisoitumisen kanssa elämisestä, minkä itsemurhatavan valitsisin vai nukuinko viime yönä kaksi vai jopa neljä tuntia?

Mitä sä haluat tietää?!?

Olen oppinut mestariksi välttelemään kysymyksiä, ei ne oikeasti halua kuulla.

Ei tietenkään kukaan tuollaista halua kuulla, jos näkee tuttuja, kai sen tajuat. Vika ei ole heissä, vika on sinussa, jolle osaa muutamaa kohteliasta riviä sanoa, ja sitten että olipa kiva nähdä ja kerro tutuille terveisiä.

Vierailija
29/51 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollasta tarvi miettiä. Voi jättää puheenaiheet sen tutun huoleksi.

Vierailija
30/51 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei minunkaan elämässä tapahdu yhtiskä mitään. Käyn töissä, tuun kotiin ja makaan sohvalla lukemalla vauvista.

Mutta kyllä mä silti jostain aina keksin puhuttavaa. Puhutaanhan me täälläkin monista eri aiheista.

Vierailija
31/51 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi asiaa tuntikaupalla. Värikästä. Muilla hiljaista?

Joo, mullakin juttua tulisi vaikka kuinka paljon, kun joku vain jaksaisi kuunnella.

Vierailija
32/51 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jutella työstä, opinnoista, lemmikkieläimistä, ajankohtaisista tapahtumista suomessa, maailmalla, omalla paikkakunnalla. Säästä on aina jokin mielipide. Harrastuksista ja matkoista, entisistä ja tulevista. Lapsista. Monet ovat yksinäisiä ja tarvitsevat kuuntelijaa. Sopivilla kysymyksillä pääsee pitkälle. Lisäksi ihmiset tykkää neuvoa, kysy neuvoa esim remontointiin.

Vierailija
33/51 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on yleensä helpompaa jutella, jos on jonkun kanssa kahden tai pienemmässä porukassa. Heti kun on vähän isompi porukka esimerkiksi vain sukulaisiakin, niin menen jotenkin lukkoon. Sitten kun jotain saa välillä änkytettyä väliin, niin se jotenkin sivuutetaan; ollaan hiljaa tai puhutaan muuta päälle.

Vierailija
34/51 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
35/51 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen huomannut, että ns. sosiaaliset ja puheliaat ihmiset oikeasti vaan ajattelee ääneen. Ne vaan iskeytyy jonkun seuraan ja alkaa vuodattaa katkeamatonta tajunnanvirtaa. Ja se toinen osapuoli sitten kohteliaasti nyökyttelee ja ynähtelee. Jos taas ihminen ei osaa ajatella ääneen, niin sitä ajautuu pakonomaisesti valikoimaan ja harkitsemaan sanomisiaan ja meininki muuttuu jäykäksi. 

Ääneen ajattelu on aika törkeää.

Vierailija
36/51 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy vaikka miten perseenhajun saa pois sohvasta. Siitä voi keskustella kuukausia.

Varsinkin jos ehdottaa, että keskustelu käydään laulun sanoilla...

Vierailija
37/51 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota vinkkejä vaikka täältä palstalta. Kysy esimerkiksi, että: minkä elokuvahahmon ottaisit puolisoksesi jos saisit valita?

Tästä vois oikeasti kehkeytyä kiinnostava keskustelu :D

Vierailija
38/51 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä ikinä katso telkasta mitään? Lue mistään asiasta? Näe jotain kiinnostavaa tai outoa tai uutta tietyömaata ympärilläsi? Ole innostunut mistään ruoasta tai vaikka uudesta ruoanlaittotekniikasta, onnistu tai epäonnistu jollain ohjeella? Harmittele tai ilahdu siitä, että jotain asiaa on muutettu? Näe jotain uutta tuotetta jossakin ja ole siitä utelias?

Vierailija
39/51 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuo sama. Sitten diagnosoitiin skitsofrenia.

Vierailija
40/51 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tää oli hyvä...Tajunnanvirtaa. Sitähän se on, kepeetä pulinaa. Asiaa, ja asian vierestä. Tärkeä juttu...kuuntele, äläkä keskeytä. Keskity oikeesti siihen toiseen/toisiin ihmisiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme