Etsiminen ei tuota tulosta, kumppania ei löydy
Kyse ei ole nyt siitä, että ketään ei olisi tarjolla, mutta ei ole yhtään sellaista, jolla olisi edes samantyylisiä kiinnostuksenkohteita ja joka olisi ihmisenä samantyyppinen kuin itse. Jotain perusmiehiä vain, jotka eivät suurempaa yhteenkuuluvuuden tunnetta edes hae. Ja ne harvat, jotka olisivat sellaisia, joita haen, asuvat jossain liian kaukana, tai sitten heillä on lemmikkejä. Ja kovin moni muuten kiinnostava on valitettavasti poly.
En odota tähän kenelläkään olevan mitään ratkaisuehdotusta, kun eihän sille mitään voi, jos ei löydy sellaista ihmistä, jota etsin. Harmittaa vaan, koska kyllä mieluummin jakaisin elämäni toisen ihmisen kanssa, ja olisihan se romantiikka kiva juttu, läheisyys ja seksi myös.
Kommentit (1061)
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kannattaisi käydä kriteerilista vielä uudestaan tiukemmalla seulalla läpi. Hänen tulisi valita muutamia ehdottomia kriteerejä, sekä kriteerejä, joista on tarpeen tullen valmis joustamaan. Ap:n ongelma on, että hän uskoo täydellisen miehen löytyvän vain kriteerilistan avulla ja kaikki, mikä vähänkään poikkeaa tästä, ei ole tutustumisen arvoista tai millään lailla potentiaalista parisuhdemielessä.
Jos Ap kuitenkin vähän höllentäisi otettaan ja tutustuisi useampiin, edes osittain lupaavan oloisiin miehiin avoimin mielin, voisi hän löytää jotain, mitä ei osannut etsiäkään. Ap:n yllätykseksi ihanalla ja yhteensopivalla miehellä saattaisikin olla joitain ominaisuuksia, jotka eivät listaan mätsääkään.
Liika karsastaminen ja vikojen etsiminen heti alussa on omiaan tuhoamaan koko kiintoisan tutustumisvaiheen. Jos suurimman osan kanssa vain viestitellään ja yhden miehen kanssa käydään treffeillä,
Olen eri, mutta kriteerilista ei yleensä ihmisillä ole sellainen, että jokaista tavattua ihmistä verrattaisiin siihen kriteerilistaan, vaan se perustuu elämän aikana kertyneeseen ymmärrykseen siitä, millaiset ihmiset noin yleisesti ottaen sopivat kaikkein todennäköisimmin itselle. Kumppani löytyy todennäköisemmin kun etsii niiden joukosta, joiden joukossa todennäköisimmin on niitä itselle sopivia - sen sijaan, että yrittäisi hakuammunnalla ketä tahansa ja jatkaisi nihkeästi etenevää viestittelyä ja jäätäviä tapaamisia. Lähinnä tuo kuulostaa omaan korvaani siltä, että yritetään väkisin saada jokin toimimaton juttu toimimaan.
+ älykkyys
- salaliittoteorioihin uskominen
Nämä kriteerit sulkevat toisensa pois. Salaliittojen tutkiminen on älykkään ihmisen tunnusmerkki, virallisiin narratiiveihin kyseenalaistamatta uskominen yksinkertaisemman ihmisen tunnusmerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan törmännyt kehenkään "polyyn", taitaa olla muotijuttu? Taidat olla aika nuori? Kukaan aikuinen ei vatvo tuollaisia. Eiköhän se ole itsestäänselvyys, ettei kumppania noin pitkällä vaatimuslistalla löydy. Ihmiset, jotka tekevät kompromisseja, löytävät kumppanin.
Ai tuoko oli sinusta pitkä vaatimuslista? Lähinnä haettiin yhteensopivaa ihmistä. Minkä kriteerin itse karsisit pois?
Karsi nyt ainakin miinuslistalta tuo "oikeistolainen" niin alkaa löytyä muitakin kuin poly-alkuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos mies arvioi naista hupenevien resurssien kuten ikä perusteella, naisen on parastakin pysytellä tästä erossa."
Useimmat miehet eivät välitä siitä "pääomasta", jota nainen ikääntyessään kerää. Naiset tuovat kaikenlaista painolastia uuteen suhteeseen, joka näkyy esim. nousseina vaatimuksina. Harva pystyy aloittamaan puhtaalta pöydältä.
Ne ihmiskeskeiset, pohdiskelevat, kulttuurista kiinnostuneet miehet arvostavat naisen kerättyä kulttuurista pääomaa ja elämänkokemusta, eivät he etsi tyhjää taulua. Niillä miehillä, jotka eivät kehity eivätkä kypsy nuoruusvuosien jälkeen, on varmasti erilaiset toiveet.
Kahdesta muuten täysin samanlaisilla ominaisuuksilla olevasta naisesta mies valitsee
Miten tällainen valintatilanne voisi käytännössä toteutua? Onko olemassa niin identtisiä ihmisiä, että heidän ainoa eroavaisuutensa on ikä? Ihminen on kokonaisuus, ja ainakaan neuronormaaleilla ei pariutuminen mene niin, että valitaan kumppani jonkin listan mukaan tietyillä ominaisuuksilla, jolloin teoriassa listojen mukaan henkilöt saattaisivat vaikuttaa "samanlaisilta". Neuronormaali näkisi heissä silti valtavasti eroa ja näkisi heidät yksilöinä.
Ja miten muutenkaan tällainen valintatilanne voisi olla mahdollinen? Vaikea kuvitella, että kaksi naista olisi tällaisessa valintatilanteessa saatavilla. Useimmiten miehelle tarjolla olevat naiset ovat suunnilleen miehen omaa ikäluokkaa, eli mahdollisesti kaksi miehestä kiinnostunutta naistakin olisivat suunnilleen samanikäisiä. Kuulostaisi aika oudolta, jos miehellä painaisi vaakakupissa se, että toinen on syntynyt vasta syyskuussa eikä toukokuussa, kuten se toinen. Lähinnä tuollainen kuulostaisi kaavamaiselta pakkomielteeltä. Sellaista tilannetta tuskin tulee yhdenkään miehen elämään, että kaksi täsmälleen samanlaista naista haluaisi miehen samaan aikaan, ja ainoa ero naisissa olisi se, että toinen olisi miehen ikäinen ja toinen 15 vuotta nuorempi.
"Kahdesta muuten täysin samanlaisilla ominaisuuksilla olevasta naisesta mies valitsee aina nuoremman, kauniimman tai hoikemman naisen."
Varmasti mutta oikeassa elämässä kellään miehellä ei ole samaan aikaan valittavissa muuten täysin samanlaisia naisia joiden ainoa ero on kauneudessa. Asiaa voi siis teoretisoida mutta tuo ei vastaa mitään todellista tilannetta.
Suurin osa miehistä ei edes koskaan valitse kahden eri naisen välillä vaan valinta on se että haluanko olla tämän nyt minulle tarjolla olevan naisen kanssa vai odotanko että parempi tulee joskus vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan törmännyt kehenkään "polyyn", taitaa olla muotijuttu? Taidat olla aika nuori? Kukaan aikuinen ei vatvo tuollaisia. Eiköhän se ole itsestäänselvyys, ettei kumppania noin pitkällä vaatimuslistalla löydy. Ihmiset, jotka tekevät kompromisseja, löytävät kumppanin.
Ai tuoko oli sinusta pitkä vaatimuslista? Lähinnä haettiin yhteensopivaa ihmistä. Minkä kriteerin itse karsisit pois?
Karsi nyt ainakin miinuslistalta tuo "oikeistolainen" niin alkaa löytyä muitakin kuin poly-alkuisia.
Miksi suosittelet tällaista? Silloinhan ei enää toteudu se, että oltaisiin samalla aaltopituudella ja olisi samansuuntainen arvomaailma. Todennäköisesti mitään kiinnostusta, vetovoimaa tai ihastumista miestä kohtaan ei voisi tuntea myöskään, jos noin olennainen miehen ajattelutapaan liittyvä asia ei natsaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita listaa mitkä ominaisuudet ovat ehdottomasti (+) ja mitkä ominaisuudet ovat ehdottomasti (-) ja mitkä ominaisuudet ovat fifty-sexty
+ kiinnostus kulttuuriharrastuksia kohtaan
+ samansuuntainen arvomaailma
+ yhteensopiva seksuaalisuus
+ yhteensopiva huumorintaju
+ rauhallisuus
+ älykkyys ja fiksuus
+ yhteensopiva elämäntyyli
+ suunnilleen samanikäinen
+ lempeys, ystävällisyys
+ asuu lähiseudulla
+ monogaaminen
- oikeistolaisuus
- ei mitään yhteisiä kiinnostuksenkohteita
- ikävät luonteenpiirteet, joita en nyt jaksa luetella
- tupakointi
- lemmikit
- monisuhteinen (poly / avoin suhde tms)
- salaliittoteorioihin uskominen, tiedevastaisuus tms.
fifty-sexty eli nämä olisi tosi kiva juttu, mutta joko ei pakollista tai sitten voin muuten vaan jousta
Miksi välimatka on kynnyskysymys? Itse muutin miehen perässä 2000 kilsan päähän.
Kalliosta voisi löytyä, joko on kaikki alueen baarit tsekattu läpi?
Vierailija kirjoitti:
"Kahdesta muuten täysin samanlaisilla ominaisuuksilla olevasta naisesta mies valitsee aina nuoremman, kauniimman tai hoikemman naisen."
Varmasti mutta oikeassa elämässä kellään miehellä ei ole samaan aikaan valittavissa muuten täysin samanlaisia naisia joiden ainoa ero on kauneudessa. Asiaa voi siis teoretisoida mutta tuo ei vastaa mitään todellista tilannetta.
Suurin osa miehistä ei edes koskaan valitse kahden eri naisen välillä vaan valinta on se että haluanko olla tämän nyt minulle tarjolla olevan naisen kanssa vai odotanko että parempi tulee joskus vastaan.
Täälläkin kaikki naiset haluavat mieheltä samoja ominaisuuksia. Näillä miehillä on aina valinnanvaraa. Nuorempi/kauniimpi/hoikempi aina voittaa, vai väitätkö nähneesi todellisuudessa muuta? Voit polkea jalkaa, kiukutella ja heittää tuhkaa päällesi, mutta näin se valitettavasti menee. Elämä on epäreilua.
Lainaaminen ei onnistu, mutta vastaus sille 2000 km:n päähän miehen takia muuttaneelle, joka ihmettelee, miksi välimatka on kynnyskysymys. En ole ap, mutta itsein etsin kumppania pääkaupunkiseudulta. Jos tapaisin jossain miehen, joka asuu kaukana ja ihastuisin, niin varmasti yrittäisin saada etäsuhteen toimimaan. En silti tiedä, toimisiko se. Minä EN ole halukas muuttamaan 2000 kilometrin päähän tai lähemmäskään. Haluan asua täällä. Minulla on täällä omistusasunto, iäkkäät vanhemmat joita autan, ja lukiossa ja yläasteella olevat lapset. Minä en voi muuttaa. Lisäksi minun työtäni ei voi tehdä missä tahansa paikkakunnalla, ja nykyinen työni on unelma-ammattini. En ole halukas vaihtamaan sitä työttömyyteen tai johonkin suorittavan tason työhön, mitä lähinnä olisi ainakin pikkupaikkakunnilla tarjolla. Mies toki voi kaikin mokomin muuttaa minun takiani Helsinkiin. Mutta ennen kuin tähän päästäisiin, pitäisi ensin tapailla ja seurustella. Ainakin itse koen sen hankalaksi, jos asutaan kaukana. Se ei haittaa, ettei voi nähdä läheskään joka päivä, mutta kyllä se voi hankaloittaa, jos pystyy näkemään kerran tai kaksi kuukaudessa, ja aina tapaamiseen liittyy rasittava matkustaminen, joka verottaa ihan fyysistä jaksamista. En ainakaan itse jaksaisi koko ajan matkustaa. Nuorena ehkä vielä olisin jaksanut, mutta nyt 40+ ikäisenä en todellakaan jaksa.
Joten tieten tahtoen en todellakaan hakeutuisi noin hankalaan tilanteeseen. Siinä mielessä ymmärrän hyvin muitakin, jotka etsivät kumppania lähialueeltaan. Pääkaupunkiseudulla on niin paljon ihmisiä, että ei oikeastaan ole edes järkevää syytä laajentaa hakualuetta jonnekin satojen kilometrien päähän. Eri asia toki, jos asuu jossain Lapin syrjäseuduilla, jossa realiteetin ovat erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin kaikki naiset haluavat mieheltä samoja ominaisuuksia. Näillä miehillä on aina valinnanvaraa. Nuorempi/kauniimpi/hoikempi aina voittaa, vai väitätkö nähneesi todellisuudessa muuta? Voit polkea jalkaa, kiukutella ja heittää tuhkaa päällesi, mutta näin se valitettavasti mene
Nojaa. Itse olen kulttuuripiireissä, ja kyllä siellä miehillä on ihan itsensä ikäisiä naisia, moni näistä on vieläpä ylipainoinen. Ikäerosuhteita ei ole sen enempää kuin muuallakaan, eli toisin sanoen niitä on todella vähän. Myös uusperheitä muodostuu, eli kyllä ne ei-niin-nuoret ja ei-niin-hoikat yksinhuoltajatkin löytävät siellä kumppaneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suosittelet tällaista? Silloinhan ei enää toteudu se, että oltaisiin samalla aaltopituudella ja olisi samansuuntainen arvomaailma. Todennäköisesti mitään kiinnostusta, vetovoimaa tai ihastumista miest
Olen eri, mutta ei sillä puoluekannalla ole loppuviimeksi mitään merkitystä. En edes tiedä, ketä puolisoni on äänestänyt. Arjen eläminen on ihan muuta, kuin politiikasta verissäpäin tappelua.
Kahdesta muuten täysin samanlaisilla ominaisuuksilla olevasta naisesta mies valitsee aina nuoremman, kauniimman tai hoikemman naisen. Myös kuvaamasi mies. Miehet rakastuvat silmillään, naiset korvillaan.
No tuohan koskee laatikkoleukaisia kirurgilentäjiä, ei suinkaan sinua.
Mutta jos totta puhutaan, suurin osa ihmisistä eivät todellakaan ole tilanteessa, jossa heidän edessään on kaksi täysin samanlaista miestä tai naista, ja joista he sitten vain valitsevan nuoremman tai rikkaamman.
Vierailija kirjoitti:
Olisko se polyamori sitten niin kamalaa, jos saisit hetken huomiota sinäkin. Kun et vaan liikaa kiinny.
Nuorena on joku yliromanttinen käsitys että kyllä se vielä osuu kohdalle, mutta entä jossei tulekaan? Silloin pitää ne halit ottaa sieltä mistä saa. Ei kenen kanssa tahansa mutta kai se hyvä käy jaettunakin.
Islamissa otettiin aikoinaan moniavioisuus käyttöön, koska miehiä kuoli sodissa, eikä naisille olisi riittänyt muuten aviomiehiä. Nyt naisten haluamat ajattelevat ja fiksut miehet ovat Suomessa niin harvinaisia, ettei suhteisiin pääse ilman jakamista eli polyamoriaa. Surullista.
Lainaaminen ei onnistu, mutta vastaus sille 2000 km:n päähän miehen takia muuttaneelle, joka ihmettelee, miksi välimatka on kynnyskysymys.
Anteeksi hiuksenhalkominen, mutta esim. Hangosta Nuorgamiin on noin 1400 km, joten sitä kauempana toisistaan asuvat ovat jo eri maissa, eivät Suomessa, joten tulee vähän muutakin seikkaa vastaan yhteisasumisessa kuin välimatka.
Miksi juuri tuo pitäisi karsia pois? Todennäköisesti olet itse oikeistolainen, joka valittaa tällä palstalla vasemmistosta.
Vierailija kirjoitti:
Lainaaminen ei onnistu, mutta vastaus sille 2000 km:n päähän miehen takia muuttaneelle, joka ihmettelee, miksi välimatka on kynnyskysymys.
Anteeksi hiuksenhalkominen, mutta esim. Hangosta Nuorgamiin on noin 1400 km, joten sitä kauempana toisistaan asuvat ovat jo eri maissa, eivät Suomessa, joten tulee vähän muutakin seikkaa vastaan yhteisasumisessa kuin välimatka.
Tietenkin. Mutta ap voisi nyt edes katsella naapurimaakunnista.
Jos muutoin täydellinen mies asuu vaikka Lohjalla tai hänellä on kultakala tai hän on joskus äänestänyt keskustaa, niin hän on auttamatta pois laskuista? Kannattaisi miettiä, mikä näistä loppupeleissä vaikuttaa siihen suhteeseen ja yhteyteen niin paljon, että ei kannattaisi edes katsoa vähän pidemmälle niitä kortteja? Tuollainen liika ehdottomuus voi estää tapaamasta sitä unelmien prinssiä. Ei se silti tarkoita, että pitäisi väkisin yrittää jonkun epäsopivan kanssa ja tuhalta semmoiseen aikaa. Jos rakastuu toiseen ihmiseen ihmisenä, niin voi olla valmis joustamaan jostain, mistä ei aiemmin ajatellut olevansa valmis joustamaan.
Aika harva haluaa puolison kulttuurialalta. Kuva- ja sanataiteilijat joutuvat ottamaan aika itsekkäästi omaa tilaa luovaan työhönsä kaiken muun kustannuksella, esiintyvät taiteilijat ovat iltaisin töissä kun itse olet kotona. Köyhiäkin ovat. Olen syntynyt taitelijaperheeseen.
Kahdesta muuten täysin samanlaisilla ominaisuuksilla olevasta naisesta mies valitsee aina nuoremman, kauniimman tai hoikemman naisen. Myös kuvaamasi mies. Miehet rakastuvat silmillään, naiset korvillaan.