Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iranissa valta vaihtuu?

Vierailija
30.12.2025 |

Ei uutisoida Suomen mediassa?

Kommentit (306)

Vierailija
141/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Taisit kuitenkin tarkoittaa että "sen jälkeen öljyvarat on käytetty islamin väkivaltaiseksi levittämiseksi ja asevarusteluun", joo kyllä nämä käyttötavat ärsyttävät Länsimaita."

Iran kyllä nimenomaan kukisti Isisin harjoittaman ääri-isslamin Kenraali Suleimanin johdolla. Trump kiitti muhrauttamalla Suleimanin. Kannattaa lukea faktoja otsikkojen takaa.

ISIS edustaa Saudi-Arabiasta johdettua Wahhabismia joka ei ole Iranin hallinnassa. Iran haluaa oman versionsa sinne. Puhutaanpa nyt totta.

Vierailija
142/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yle Areenasta löytyy uusi iranilainen elokuva Tyhjät verkot

https://areena.yle.fi/1-67097612

sekä toinen iranilaisen muslimin mielenmaisemaa kuvaava lyhytelokuva

Paratiisin avaimet

https://areena.yle.fi/1-2361164

Nuo kun katsoo, saa taas olla hyvin kiitollinen ettei ole syntynyt islamilaiseen paskavaltioon missä kuolemaan ihannoidaan ja naisesta käydään kirjaimellisesti kauppaa kuin karjaeläimestä.

Jos menisit käymään iranissa ja keskustelisit ihan kadunihmisten kanssa asioista, yllättyisit, aivan kuten minäkin että kuinka vähän i s la mi sta siellä pidetään. 

Jos nyt kuitenkin kertoisit miksi et muuta sinne asumaan kun se on mielestäsi Suomea parempi maa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama vastaus sinullekin kuin edelliselle: Oletko muuten montakin kertaa käynyt iranissa? Minä olen, olen kiertänyt koko keski ja pohjoisen iranin läpi, uskon että minulla on paljon suurempi ymmärrys tuosta maasta kuin sinulla.  

Muuta sinne pysyvästi. Kukaan ei jää kaipaamaan.

Yritän järjestää että puolet vuodesta saisin asua tuossa maassa ja puolet suomessa. 

Miksi haluat asua Suomessa puolet ajasta? Perustelepa nyt kun Iran on selvästi sinulle parempi vaihtoehto?

Siksi koska pidän suomen kesästä ja suomen luonnosta. Iran on hyvin kaunis maa ja luonto on aivan ihmeellinen kuten on suomenkin luonto Järvineen. 

Vierailija
144/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Taisit kuitenkin tarkoittaa että "sen jälkeen öljyvarat on käytetty islamin väkivaltaiseksi levittämiseksi ja asevarusteluun", joo kyllä nämä käyttötavat ärsyttävät Länsimaita."

Iran kyllä nimenomaan kukisti Isisin harjoittaman ääri-isslamin Kenraali Suleimanin johdolla. Trump kiitti muhrauttamalla Suleimanin. Kannattaa lukea faktoja otsikkojen takaa.

Jaa että sinä tietäisit minua paremmin?

Quassem Sulemani suunnitellut ja johtanut jatkuvia iskuja USA:ta vastaan ja Trumpin hallinto on ollut hyvin pidättyväinen. USA on kostanut vastan sen jälkeen kun Iranin iskuissa on kuollut amerikkalaisia. Mielestäni on reilumpaa ta-ppaa iskut määrännyt ja suunnitellut johtaja (Sulemani) kuin joitain random iranilaisia sotilaita, jotka ovat vain noudattaneet käskyjä?

Ehkä vain ajattelemme eri tavalla?

USA iskee Irakiin ja tappaa Iranin johtajan ja Iran iskee ennen ja jälkeen Qatariin ja Irakiin USA:n joukkoja vastaan. Iranin hallinto on vuosia hakenut ja julistanut sotaa USA:ta vastaan. Tällä ulkopuolisen vihan lietsonnalla peitellään oman maan sisäisiä ongelmia.

Vierailija
145/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iranista tulee uusi MOgadishu

Vierailija
146/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama vastaus sinullekin kuin edelliselle: Oletko muuten montakin kertaa käynyt iranissa? Minä olen, olen kiertänyt koko keski ja pohjoisen iranin läpi, uskon että minulla on paljon suurempi ymmärrys tuosta maasta kuin sinulla.  

Yritän järjestää että puolet vuodesta saisin asua tuossa maassa ja puolet suomessa. 

Miksi haluat asua Suomessa puolet ajasta? Perustelepa nyt kun Iran on selvästi sinulle parempi vaihtoehto?

Siksi koska pidän suomen kesästä ja suomen luonnosta. Iran on hyvin kaunis maa ja luonto on aivan ihmeellinen kuten on suomenkin luonto Järvineen. 

No voi nyt hellanduudelis sentään. Minustakin esim. Kongossa on aivan upea luonto, sehän on suorastaan paratiisi maan päällä luontonsa suhteen mutta en halua asua siellä. Kyllä sinulla on se ihan oikeakin syy olla täällä? Olisiko ne saatanalliset liberalismin suomat vapaudet tai sosiaaliturva mahdollisesti kyseessä? Onko niin että Suomessa on sittenkin parempi asua kuin ihmemaassasi Iranissa?

Vierailija
147/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pöyristyttävimmistä ilmiöistä Iranissa ovat julkiset te loi tukset jotka keräävät valtavia yleisöjoukkioita kuvaamaan älypuhelimilla kun onnettomia ripustetaan roikkumaan milloin nostokurkiin tai ylikulkusiltojen (siellä on samanlaisia kävelysiltoja kuin esim. Bangkokissa) alareunan kaiteisiin. Jopa alaikäisiä seksuaalivähemmistöihin kuuluvia. Vieressä sitten plakaaateissa mainostetaan vaikka LG:n telkkareita. Siinä 600 -luku ja nykyaika kohtaavat kyseenalaisella tavalla.

Vierailija
148/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoono soomi sinulla. Järvi-sana kirjoitetaan pienellä.

Vierailija
149/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko sieltä saadaan uusi joukko työvoimapulan paikkaajia jotka pakenee uutta hallintoa henkensä säästääkseen.

Touvottavsti ei vaihdu kovin usein.

Vierailija
150/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ISIS edustaa Saudi-Arabiasta johdettua Wahhabismia joka ei ole Iranin hallinnassa. Iran haluaa oman versionsa sinne. Puhutaanpa nyt totta.

Iran kyllä tuki Lontoossa koulutetun kielitaitoisen sivistyneen silmälääkärin, Bashar al-Assadin, maallista hallintoa. USA sen sijaan aseisti ja soti Isis/al qaida johtajan Ahmed al-Sharaan puolella ja onnistui nostamaan hänet valtaan viime vuonna.

Vierailija
151/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinut tapetaan sinne.  😊

Ei ole sellaista vaaraa vaikka viimevuonnakin about 3kk siellä asuin. 

Tavis suomalainen ei saa mitään kolmen kuukauden viisumia Iraniin. Bahmanpourin moskeija auttanee oikeauskoisia saamaan sopivat kutsut Iraniin pidempiaiksista oleskelua varten.

Vierailija
152/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi ny

Ihmiset on tavallaan paljon vapaampia iranissa kuin suomessa. Jopa poliisi on omalla tavallaan jopa oikeudenmukaisempi iranissa kuin Suomessa. Tietyiltä osin hallitus säätelee ihmisten elämää iranissa mutta taas ihan normi arjessa ihmisellä on paljon suuremmat vapaudet iranissa kuin Suomessa. Elämää ei säädellä älyttömältä määrällä toinen toistaan typerämpiä lakeja ja asetuksia. Terveydenhuolto on iranissa hyvä ja lääkärit osaavia. Terv huollosta pitää maksaa mutta niin siitä maksetaan suomessakin ja niin että tuntuu. Joka hetkenkään kuvittelee että suomen terv huolto on jotenkin ilmainen, ei tiedä mistään mitään. 

Käydessäni iranissa, saatan viettää kerralla parikin kuukautta ja vaikka iranin luonnosta pidän, niin suomen luontoa kaipaan. Tietysti sukulaiset ja kaverit on myös suomessa. 

Asiat eivät koskaan ole niin yksinkertaisia kun kaikkein yksinkertaisimmat yksilöt yrittävät väittää.. 

Vierailija
153/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi ny

Oletko muuten käynyt Kongossa ikinä, jollet ome niin sinulla ei ole tietämystä kongon luonnosta

Vierailija
154/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoono soo

Kovin on pieni maailma sinulla jos se yhteen kirjaimeen takertuu. 

Vierailija
155/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin on pieni maailma minullakin. Näkyy olevan ketju kovan etukäteissiivouksen alla. En tiedä mitä kiroitin, mutta seuraava ihan tavisviestini jäi haaviin sekin? 

Vierailija
156/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iran kyllä tuki Lontoossa koulutetun kielitaitoisen sivistyneen silmälääkärin, Bashar al-Assadin, maallista hallintoa. USA sen sijaan aseisti ja soti Isis/al qaida johtajan Ahmed al-Sharaan puolella ja onnistui nostamaan hänet valtaan viime vuonna.

Sivistynyt :D :D :D Yksi kaikkien aikojen verisimmistä diktaattoreista joka kaasutti omia kansalaisiaan ja asuu nykyään Moskovassa!

Vierailija
157/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko muuten käynyt Kongossa ikinä, jollet ome niin sinulla ei ole tietämystä kongon luonnosta"

Oleko kuullut luonto-ohjelmista :D

Vierailija
158/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin on pieni maailma minullakin. Näkyy olevan ketju kovan etukäteissiivouksen alla. En tiedä mitä kiroitin, mutta seuraava ihan tavisviestini jäi haaviin sekin? 

Siivoavat ihan asiallisetkin kommentit pois. Minulta on ainakin 3 viestiä siivottu, tämä on sitä länsimaista demokratiaa, vapautta ja eteenkin sananvapautta. 

Vierailija
159/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoavat ihan asiallisetkin kommentit pois. Minulta on ainakin 3 viestiä siivottu, tämä on sitä länsimaista demokratiaa, vapautta ja eteenkin sananvapautta. 

Kuinkas tämä nyt niin arka paikka on? Luulisi, että kaikki olisivat diktatuurin kaatumisen kannalla.

Vierailija
160/306 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oletko muuten käynyt Kongossa ikinä, jollet ome niin sinulla ei ole tietämystä kongon luonnosta"

Oleko kuullut luonto-ohjelmista :D

Katso ensin luonto-ohjelma vaikkapa aavikolta ja käy sitten ihan oikealla aavikolla, väitän että vasta jälkimmäisen jälkeen tiedät mistä puhutaan. 

Pelkästään se kuumuus kun ei välity tv ruudulta kovin hyvin.