Tärkeimmät ruuanlaittovempaimet omilleen muuttavalle opiskelijalle?
20 neliön pikkuyksiössä on pieni uuni ja 2 keittolevyä. Myös jääkaappi pakastelokerolla löytyy, mutta varsinaista pakastinta ei ole eikä mielellään tulekaan (ellei sen avulla säästä paljon rahaa), koska se vie paljon tilaa. Mitä ruuanlaittovempaimia sinne kannattaa hankkia, kun tilan lisäksi pulaa on rahasta, ruuan terveellisyys kiinnostaa enemmän kuin makuelämykset ja elämä voi olla välillä todella kiireistä? Mikro, airfryer, monitoimikone, sauvasekoitin? Paistinpannu, kattila, haudutuskattila, uunivuoka, höyrystin? Jotain muuta, mitä? Haussa sellainen setti jolla pärjäisi ainakin ensimmäisen vuoden. Myöhemmin voi ostaa enemmän jos jotain tärkeää puuttuu.
Kommentit (223)
Mikroaaltouuni, kahvinkeitin, kahvikuppi, juomalasi, lusikka, haarukka, veitsi, lautanen, kulho puuron valmistukseen ja desilitran mitta. Noilla olen pärjännyt erinomaisesti 30 vuotta. Kun syö valmiseineksiä ja tekee puuron itse, niin enempää ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikro ja airfryer ehdottomasti. Uunia itse tulee käytettyä enää harvoin, kun on niin hidas ja vie energiaa, vaikka uusi hella onkin. Airfryerissa moni tuote on jo valmis, kun uuni on vasta lämmennyt.
En ostaisi pieniin tiloihin molempia. Noista kannattaa valita se, kummalle on enemmän käyttöä. On mahdollista ostaa myös mikro, jossa on kiertoilmauuni. Se on nopea.
Henkilökohtaisesti käytän enemmän mikroa, koska pienellä airfryerillä ei tee mitään, ja iso on inhottava putsata.
Nuo mikron ja airfryerin yhdistelmät ovat tolkuttoman hintaisia. Samalla rahalla saa ostettua useamman mikron sekä fryerin.Neliövuokrat yliopistokaupungeissa kalliita onkin. Kuinka paljon olet valmis maksamaan vuokran muodossa siitä, että saat isomm
Opiskeija ei tarvitse kumpaakaan yhtään mihinkään.
Mikro on ihan ehdoton ja siinä tekee myös helpot ja nopeat mukikakut. Googlella löytyy ohjeita joka lähtöön hakusanoilla microwave mug cakes.
Mikro, kattila, paistinpannu ja sauvasekoitin riittävät. Airfryer, monitoimikone, höyrystin ja haudutuskattila ihan turhia.
Keittotermoksella säästää pitkän pennin, kun voi ottaa itse tehtyjä keittoja ja monia muitakin ruokia evääksi. Sama juttu termarin/termosmukin kanssa, jos sen avulla voi jättää valmista kahvia ostamatta.
Mikro ei välttämätön ruuanlämmitykseen. Käy kannellinen paistinpannu jolle mahtuu lautanen. Pannun pohjalle laitetaan säilykepurkin kansi, sille lautanen jolla ruoka-annos. Vettä paistinpannun pohjalle ja kansi kiinni ja levy päälle. Ruoka lämpiää siinä hyvin..
Jatkoa edelliseen: samoin ei tarvii leivänpaahdinta. Vähän oliiviölyä paistinpannulle, leipäpalaset siihen ja paahdetaan molemmin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa edelliseen: samoin ei tarvii leivänpaahdinta. Vähän oliiviölyä paistinpannulle, leipäpalaset siihen ja paahdetaan molemmin puolin.
Leivänpaahdin on paljon kätevämpi ja sillä säästää paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Keittotermoksella säästää pitkän pennin, kun voi ottaa itse tehtyjä keittoja ja monia muitakin ruokia evääksi. Sama juttu termarin/termosmukin kanssa, jos sen avulla voi jättää valmista kahvia ostamatta.
Lounas opiskelijaruokalassa maksaa 3 euroa, ja siihen kuuluu lämpimän ruoan lisäksi salaatti, raasteet, leipä ja ruokajuoma. Tuolla hinnalla ei kannata ruveta kuljettamaan eväskeittoja termarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittalusikkasarja on ihan ehdoton jokaiselle joka leipoo leipää tai tekee muuta jossa vaaditaan tarkkoja mittoja.
Ruokalusikka ja teelusikka passaavat oikein hyvin mitoiksi. On syytä olettaa, että opiskelija on laskutaitoinen eli osaa laskea myös, kuinka monta lusikallista menee puoleen tai kokonaiseen desiin.
Jos tarvitsee tarkkoja mittoja, niin ruokalusikalla ja teelusikalla ei tee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas opiskelijaruokalassa maksaa 3 euroa, ja siihen kuuluu lämpimän ruoan lisäksi salaatti, raasteet, leipä ja ruokajuoma. Tuolla hinnalla ei kannata ruveta kuljettamaan eväskeittoja termarissa.
Kannattaa ainakin välillä, koska esim. kuivista herneistä tehty keitto tulee paljon halvemmaksi ja on kaiken lisäksi terveellistä. Siihen kyytipojaksi vaikka porkkana, omena, pari hapankorppua ja kourallinen maapähkinöitä ja kotona ylimääräinen lasi maitoa niin säästöä tulee helposti yli euro.
>Airfryerin tiskaaminen on ihan perseestä.
No, minä käytän airfryeriin soveltuvia leivinpaperialustoja. Ei valu rasvat eikä muut ritilälle tai kulhoon.
Vierailija kirjoitti:
Eväsrasiat ovat ehdottoman tärkeitä, myös patakintaat.
Eväsrasioita ei tarvita mihinkään, jos ei kuljeta ruokaa mihinkään. Patakintaan tilalle käy keittiö- tai käsipyyhe vallan hyvin. Onpa joskus tullut käytettyä myös pitkäksi venynyttä hihaa hyvällä menestyksellä sekä puhdasta pölyrättiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittalusikkasarja on ihan ehdoton jokaiselle joka leipoo leipää tai tekee muuta jossa vaaditaan tarkkoja mittoja.
Ruokalusikka ja teelusikka passaavat oikein hyvin mitoiksi. On syytä olettaa, että opiskelija on laskutaitoinen eli osaa laskea myös, kuinka monta lusikallista menee puoleen tai kokonaiseen desiin.
Ne lusikat joilla syödään ei ole tilavuudeltaan 5 ja 15 ml, joten niillä ei pärjää jos vaaditaan tarkkuutta.
Mitä helkkarin vinkuintian lusikoita sinä olet hommannut? Kyllä minun kotimaiset lusikat ovat tuota kokoa.
Mulla on jotain Hackmanin lusikoita, pikkulusikan tilavuus on n. 3,5 ml. Tuo on minusta turhan kaukana te
Tuo on Hackmanin kahvilusikka. Sen teelusikat ovat kokoa 5 ml. Savonia-sarjassakin on molempia kokoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään moni opiskelijakin käy leipäjonossa. Itse tehty eväskeitto ei välttämättä maksa senttiäkään, jos sähköt sisältyy vuokraan kuten ainakin Turun ylioppilaskyläsäätiön asunnoissa on.
Vierailija kirjoitti:
Mikro on ihan ehdoton ja siinä tekee myös helpot ja nopeat mukikakut. Googlella löytyy ohjeita joka lähtöön hakusanoilla microwave mug cakes.
Luulitko, että suomenkielisiä ohjeita ei muka löytyisi? Miksi hitossa muuten pitää etsiä englanninkielisiä ohjeita, joissa on kaiken lisäksi aineksia, joita täältä ei edes saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan pystynyt syömään päivän pääateriaa lounasaikana, eli opiskeluaikanakin käytin sen rahan mieluummin kotona tehtyyn ruokaan. Koulun aamupuurosta maksoin kyllä mielelläni, se oli hyvää ja sopivaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikro ei välttämätön ruuanlämmitykseen. Käy kannellinen paistinpannu jolle mahtuu lautanen. Pannun pohjalle laitetaan säilykepurkin kansi, sille lautanen jolla ruoka-annos. Vettä paistinpannun pohjalle ja kansi kiinni ja levy päälle. Ruoka lämpiää siinä hyvin..
Miksi pilaisin pannun pinnan jollakin säilykepurkin metallikannella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulitko, että suomenkielisiä ohjeita ei muka löytyisi? Miksi hitossa muuten pitää etsiä englanninkielisiä ohjeita, joissa on kaiken lisäksi aineksia, joita täältä ei edes saa?
Luuletko itse, että suomeksi löytyy yhtä paljon mukikakkuohjeita kuin englanniksi? Minähän sanoin, että ohjeita löytyy joka lähtöön niillä hakusanoilla jotka annoin. Englanninkielisiä ohjeita ei tietenkään ole mikään pakko etsiä jos suomenkieliset riittää.
Iso paineķattila on ainoa mitä opiskelija tarvitsee. Siinä on helppo valmistaa halpaa ja terveellistä herne- ja papukeittoa nopeasti ja vähällä vaivalla, koko viikon annos kerralla.