Tärkeimmät ruuanlaittovempaimet omilleen muuttavalle opiskelijalle?
20 neliön pikkuyksiössä on pieni uuni ja 2 keittolevyä. Myös jääkaappi pakastelokerolla löytyy, mutta varsinaista pakastinta ei ole eikä mielellään tulekaan (ellei sen avulla säästä paljon rahaa), koska se vie paljon tilaa. Mitä ruuanlaittovempaimia sinne kannattaa hankkia, kun tilan lisäksi pulaa on rahasta, ruuan terveellisyys kiinnostaa enemmän kuin makuelämykset ja elämä voi olla välillä todella kiireistä? Mikro, airfryer, monitoimikone, sauvasekoitin? Paistinpannu, kattila, haudutuskattila, uunivuoka, höyrystin? Jotain muuta, mitä? Haussa sellainen setti jolla pärjäisi ainakin ensimmäisen vuoden. Myöhemmin voi ostaa enemmän jos jotain tärkeää puuttuu.
Kommentit (223)
Fiskarssin teräksinen kolmikerroskattila. Mulla on edelleen v1986 saamani käytössä. Voi keittää, höyryttää ja hauduttaa. Osat pinoituvat sisäkkäin, eli vie saman verran säilytystilaa kuin yksi normikattila.
Vierailija kirjoitti:
Ap kiinnosti terveellisyys ja te riitelette jostain mukikakuista ja airfryeristä 🤣
Rouva Sauvasekoitin taisi jo lähteä tauolle 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä paistinpannu ja muutama kattila, uunivuokakin, jos pidät uuniruoista. Veitsenteroitin, esim. Ikeasta on saanut Fiskarsin valmistamaa patenttimallia edullisesti. Pari leikkuulautaa.
Maun mukaan vedenkeitin ja/tai kahvinkeitin. Sauvasekoitinkaan ei ole välttämätön, ellet erityisesti rakasta sosekeittoja ja smoothieita.
Veitsenterotin???
Ei tarvi heti eikä valkosipulipuristinta. Paistinpannu esim (tefal hintalaatusuhde hyvä)litran kahvallinen kattila ja kolmen litran kattila. Kauha, spagettikauha, paistinlasta. Kulho ja vispilä. Leikkuulauta. Kattilat on hyvä opetella pesemään heti käytön jälkeen ettei pinty. Tiskiharjalla vähän pyöräyttää.
Spagettikauha on ainakin täysin turha. Opiskelija syö sarvimakaronia joka on paljon halvempaa kuin spagetti.
Mun opiskelijalapsilla on veden- ja kahvinkeittimet. Toisella lisäksi leivänpaahdin ja pieni tehosekoitin smootheille ja toisella mikroaaltouuni. Molemmilla isot pakastimet. Mikroton hankkii seuraavaksi air fryerin. Millaista ruokaa laitat, mitä tarvitset?
Jos ihan minimiin täytyy vetää härpäkekustannukset, niin kattilassa voi keittää veden kahviin sekä teehen. Paistinpannussa voi paahtaa leivän.
Ite pärjäsin monta vuotta opiskelijana ihan kahdella keittolevyllä ja mikrolla. Ei uunia eikä mitään ihme airfryereita :D Kyllä paistinpannulla ja parilla kattilalla (plus kauhat, vispilät, paistinlastat tms.) pärjää ihan hyvin. Taisi mulla olla sauvasekoitin ja sähkövispiläkin, sai tehtyä moussejuttuja ja smoothieita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eväsrasiat ovat ehdottoman tärkeitä, myös patakintaat.
Eväsrasioita ei tarvita mihinkään, jos ei kuljeta ruokaa mihinkään. Patakintaan tilalle käy keittiö- tai käsipyyhe vallan hyvin. Onpa joskus tullut käytettyä myös pitkäksi venynyttä hihaa hyvällä menestyksellä sekä puhdasta pölyrättiä.
Mutta jos kuljettaa eväitä mukana, eväsrasia on erittäin tarpeellinen. Jos vaikka menee vielä suoraan illaksi töihin, niin tarvitseehan siinä jo välissä jotain syötävää.
Voileivät voi kääriä vanhanaikaisesti voipaperiin tai nykyaikaisesti kelmuun. Minigrip-pussikin on hyvä. Vievät lisäksi vähemmän tilaa repussa.
Reppu näyttää
Oletko ihan niin aasi, että laitat puuron voipaperiin jos rasiaa ei löydy? Ei paljon järki päässä paina.
Vierailija kirjoitti:
Juustokupu kannattaa ainakin hankkia, jos tahtoo juustojen säilyvän hyvänä pitkään. Juustohan on sen verran kallista että sitä kannattaa syödä säästeliäästi.
Säilyvät hyvin pakastepusseissakin tmv. Tuo kupu on varsinkin täyttä rojunkeräämistä, sillekin rahalle lie muutakin käyttöä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä paistinpannu ja muutama kattila, uunivuokakin, jos pidät uuniruoista. Veitsenteroitin, esim. Ikeasta on saanut Fiskarsin valmistamaa patenttimallia edullisesti. Pari leikkuulautaa.
Maun mukaan vedenkeitin ja/tai kahvinkeitin. Sauvasekoitinkaan ei ole välttämätön, ellet erityisesti rakasta sosekeittoja ja smoothieita.
Veitsenterotin???
Ei tarvi heti eikä valkosipulipuristinta. Paistinpannu esim (tefal hintalaatusuhde hyvä)litran kahvallinen kattila ja kolmen litran kattila. Kauha, spagettikauha, paistinlasta. Kulho ja vispilä. Leikkuulauta. Kattilat on hyvä opetella pesemään heti käytön jälkeen ettei pinty. Tiskiharjalla vähän pyöräyttää.
Spagettikauha on ainakin täysin turha. Opiskelija
Minä olen käyttänyt spagetissa puista salaattiottimien haarukkaa, sellainen kun sattuu minulta löytymään. Ruuanlaittoon tarkoitettu puuhaarukka on myös pätevä peli, eli spagettikauha on täysin turha roina. Se ei juurikaan muuhun ruoanlaittoon ole mikään pätevä kapistus.
Vinkki: veitsenteroitukseen riittää pohjasta tasainen posliinimuki.
"Oletko ihan niin aasi, että laitat puuron voipaperiin jos rasiaa ei löydy? Ei paljon järki päässä paina."
Oletko itse niin aasi että yrität säästää väärässä paikassa? Puuro on halpa eväs, paljon halvempi kuin ne täällä mainostetut leivät. Fiksu opiskelija syö halpoja eväitä, ja jos niiden kuljettamiseen vaaditaan eväsrasia, eväsrasia on silloin pakollinen hankinta.
Vierailija kirjoitti:
"Oletko ihan niin aasi, että laitat puuron voipaperiin jos rasiaa ei löydy? Ei paljon järki päässä paina."
Oletko itse niin aasi että yrität säästää väärässä paikassa? Puuro on halpa eväs, paljon halvempi kuin ne täällä mainostetut leivät. Fiksu opiskelija syö halpoja eväitä, ja jos niiden kuljettamiseen vaaditaan eväsrasia, eväsrasia on silloin pakollinen hankinta.
Kaurapuuro varsinkaan ei pidä monella nälkää, itsekin olen yksi näistä. Sen lisäksi pitäisi olla niin tolkuton määrä proteiinia, että se puuro itsessään on jo turha. Reilun tunnin päästä maha kurisee ja verensokerit niin matalalla kuin vain voi olla. Itse en missään tapauksessa ota puuroa yhtään mihinkään evääksi, voileivät saatan ottaakin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro varsinkaan ei pidä monella nälkää, itsekin olen yksi näistä. Sen lisäksi pitäisi olla niin tolkuton määrä proteiinia, että se puuro itsessään on jo turha. Reilun tunnin päästä maha kurisee ja verensokerit niin matalalla kuin vain voi olla. Itse en missään tapauksessa ota puuroa yhtään mihinkään evääksi, voileivät saatan ottaakin,
Juupajuu, kuitupitoinen kaurapuuro ei pidä yhtään nälkää mutta vaalea höttöleipä ilman mitään päällisiä pitää. Uskokoon ken tahtoo.
Förutom de vanligaste köks tillbehören, vilka är en riktigt bra kniv, slip, sax, stekpanna och kastrull, kunde du fundera på en bra ångkokare. En bra ångkokare har två våningar med separata ångtider. Den tar lite utrymme, sprider inte matos i din lilla lokal och tillreder både hälsosam och smakrik mat. Själv skulle jag skippa mikron, airfryern, popcornsmaskiner och dylika i förmån för ångkokaren.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juupajuu, kuitupi
Mistäs pirusta sinä tiedät minun leipieni värin? Kartanon Ruis on kaikkea muuta kuin vaaleaa höttöä. Nyt se höttö näyttää löytyvän sinun pääsi sisältä.
Vierailija kirjoitti:
Förutom de vanligaste köks tillbehören, vilka är en riktigt bra kniv, slip, sax, stekpanna och kastrull, kunde du fundera på en bra ångkokare. En bra ångkokare har två våningar med separata ångtider. Den tar lite utrymme, sprider inte matos i din lilla lokal och tillreder både hälsosam och smakrik mat. Själv skulle jag skippa mikron, airfryern, popcornsmaskiner och dylika i förmån för ångkokaren.
Tupperwarella on tosi hyvä höyrykypsennysastia jossa on 2 höyrytyskerrosta. Toimii mikrossa, ja hyvin toimiikin!
Kaappi täyteen tonnikalaa ja nuudelia, ananasta. Koulussa syö ei jouda kokkailee..
Mikro, vedenkeitin, sauvasekoitin.
Paistinpannu, pieni kattila, isompi kattila.
Uunivuoka. Laakea ja syvä uunipelti. Sekoituskulho.
Keittokauha, paistinlasta, puuhaarukka.
Yksi kunnollinen leikkuulauta tai kaksi, jos leikkelee raakaa lihaa. Yksi kunnollinen isompi veitsi ja yksi hedelmäveitsi.
Purkinavaaja. Kuorimaveitsi. Kunnolliset keittiösakset.
Rasioita tähteitä ja eväitä varten. Mittakuppi tai pari.
Aterimia, leipälautasia, kunnollisen kokoisia laakeita ruokakulhoja, laseja ja mukeja.
Kattila tai korkeareunainen paistinpannu. Kauhaa voi käyttää myös paistinlastana, joten se kannattaa hankkia joka tapauksessa ensin. Ikean veitsisetti jossa 2 eri kokoista veistä tarjouksessa 1,49 eurolla. Syvä lautanen, lusikka, haarukka, muki. Näillä pääset jo hyvään alkuun.
Ostoslistalla on siis popcorn-kone, vohvelirauta ja vispilä.