Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tärkeimmät ruuanlaittovempaimet omilleen muuttavalle opiskelijalle?

Vierailija
30.12.2025 |

20 neliön pikkuyksiössä on pieni uuni ja 2 keittolevyä. Myös jääkaappi pakastelokerolla löytyy, mutta varsinaista pakastinta ei ole eikä mielellään tulekaan (ellei sen avulla säästä paljon rahaa), koska se vie paljon tilaa. Mitä ruuanlaittovempaimia sinne kannattaa hankkia, kun tilan lisäksi pulaa on rahasta, ruuan terveellisyys kiinnostaa enemmän kuin makuelämykset ja elämä voi olla välillä todella kiireistä? Mikro, airfryer, monitoimikone, sauvasekoitin? Paistinpannu, kattila, haudutuskattila, uunivuoka, höyrystin? Jotain muuta, mitä? Haussa sellainen setti jolla pärjäisi ainakin ensimmäisen vuoden. Myöhemmin voi ostaa enemmän jos jotain tärkeää puuttuu.

Kommentit (223)

Vierailija
81/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paistinpannu, iso kattila ja pieni kattila, wokkipannu tai kasari, 2 leikkuulautaa (jos käyttää lihaa, muuten yksikin riittää alkuun), kokkiveitsi ja pieni vihannesveitsi, kuorintaveitsi, siivilä, pari kulhoa, raastinrauta, uunivuoka, sauvasekoitin. 

Muuten hyvä, mutta en ymmärrä, miksi opiskelija tarvitsisi erikseen paistinpannun ja wokkipannun/kasarin. Harvalla opiskelijalla on käyttöä molemmille. Yleensä pelkkä paistinpannu riittää hyvin.

Vierailija
82/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkosipulinpuristin on myös turhake. Ota valkosipulin kynsi, älä kuori. Paina leveän veitsen lappeella murskaksi. Poista kuoret, pilko. Samassa ajassa kun ottaa sen puristimen esille, kuorii valkosipulin kynnen ja kiroilee irtoilevaa reikäosaa, on jo hienontanut monta kynttä veitsellä.

Minä pistän kynnet veitsellä pieniksi paloiksi. Se on paremman makuistakin noin verrattuna epämääräiseen töhnään.

Moniin ruokiin tarvitaan murskaa, ei paloja, mutta se murskaaminenkin tosiaan onnistuu helposti veitsellä, eli puristin on ihan turha. 

Vaikka reseptissä lukee murska, minä laitan noita pieniä paloja. Aina on onnistunut helkutin hvyin. Kerropa, mikä resepti on muka sellainen, että muu kuin murska ei käy, vai onko kyse vain siitä, että sinä et osaa soveltaa reseptiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä viestejä, joissa todetaan sauvasekoittimen olevan turha. Itse pidän sitä välttämättömyytenä. Tehosekoitin taas on ihan turha, jos vaan on se sauvasekoitin. 

Minä onnistuin elämään 50-vuotiaaksi ennen kuin hankin elämäni ensimmäisen sauvasekoittimen, vaikka laitan ruokaa lähes päivittäin. Nykyisinkin käytän sauvasekoitinta vain kasvissosekeittojen tekemiseen, mutta en mihinkään muuhun.

Miten teet vispipuuron? Jos ei sauvasekoitinta ole niin pitää olla sähkövatkain. Vai käsinkö vatkaat kylmävesihauteessa? Sauvasekoittimella saa nopeasti tehtyä myös majoneesin, ja jos siinä on vatkain lisäosana, niin sillä pyöräyttää kermavaahdot ja moussetkin nopeasti. 

Vierailija
84/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä paistinpannu ja muutama kattila, uunivuokakin, jos pidät uuniruoista. Veitsenteroitin, esim. Ikeasta on saanut Fiskarsin valmistamaa patenttimallia edullisesti. Pari leikkuulautaa. 

Maun mukaan vedenkeitin ja/tai kahvinkeitin. Sauvasekoitinkaan ei ole välttämätön, ellet erityisesti rakasta sosekeittoja ja smoothieita. 

Veitsenterotin???

Näin erilaisia näkemyksiä on. Itse pärjään hyvin ilman veitsenteroitinta, mutta sauvasekoitin on jatkuvasti käytössä, kun teen esim. vispipuuroa, perunamuusia tai maitovaahtoa. 

Muusi survotaan nuijalla, siihen pitää jäädä pieniä sattumia. Sauvasekoittimella tulee liian sileää, koska perunan rakenne rikkoutuu väärällä tavalla ja yleensä siitä tulee liisteriä. Huippukokitkin neuvovat käyttämään vain nuijaa.

Vierailija
85/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistinpannu, iso kattila ja pieni kattila, wokkipannu tai kasari, 2 leikkuulautaa (jos käyttää lihaa, muuten yksikin riittää alkuun), kokkiveitsi ja pieni vihannesveitsi, kuorintaveitsi, siivilä, pari kulhoa, raastinrauta, uunivuoka, sauvasekoitin. 

Muuten hyvä, mutta en ymmärrä, miksi opiskelija tarvitsisi erikseen paistinpannun ja wokkipannun/kasarin. Harvalla opiskelijalla on käyttöä molemmille. Yleensä pelkkä paistinpannu riittää hyvin.

Wokkipannu tai kasari, että voi tehdä pastakastikkeita, patoja, curryjä, wokkeja jne. Toki nuo voi korkeareunaisessa paistinpannussakin onnistua. Itse pidän wokkia/kasaria kaikkein tärkeimpänä keittoastiana, varmaan suurin osa laittamistani ruoista valmistuu sellaisessa. 

Vierailija
86/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkosipulinpuristin on myös turhake. Ota valkosipulin kynsi, älä kuori. Paina leveän veitsen lappeella murskaksi. Poista kuoret, pilko. Samassa ajassa kun ottaa sen puristimen esille, kuorii valkosipulin kynnen ja kiroilee irtoilevaa reikäosaa, on jo hienontanut monta kynttä veitsellä.

Minä pistän kynnet veitsellä pieniksi paloiksi. Se on paremman makuistakin noin verrattuna epämääräiseen töhnään.

Moniin ruokiin tarvitaan murskaa, ei paloja, mutta se murskaaminenkin tosiaan onnistuu helposti veitsellä, eli puristin on ihan turha. 

Vaikka reseptissä lukee murska, minä laitan noita pieniä paloja. Aina on onnistunut helkutin hvyin. Kerropa, mikä resepti on muka sellainen, että muu kuin murska ei käy, vai on

Olen eri. Minäkin usein pilkon, mutta joskus on kiva tehdä myös valkosipulimurskaa ja sekoittaa se öljyyn, esim. pöytämausteeksi pizzan tai lampaan kanssa. Voi sen veitselläkin tehdä, mutta puristimella saa hienompijakoista murskaa, joka sekoittuu paremmin mausteöljyksi. 

Vierailija
87/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä viestejä, joissa todetaan sauvasekoittimen olevan turha. Itse pidän sitä välttämättömyytenä. Tehosekoitin taas on ihan turha, jos vaan on se sauvasekoitin. 

Minä onnistuin elämään 50-vuotiaaksi ennen kuin hankin elämäni ensimmäisen sauvasekoittimen, vaikka laitan ruokaa lähes päivittäin. Nykyisinkin käytän sauvasekoitinta vain kasvissosekeittojen tekemiseen, mutta en mihinkään muuhun.

Miten teet vispipuuron? Jos ei sauvasekoitinta ole niin pitää olla sähkövatkain. Vai käsinkö vatkaat kylmävesihauteessa? Sauvasekoittimella saa nopeasti tehtyä myös majoneesin, ja jos siinä on vatkain lisäosana, niin sillä pyöräyttää kermavaahdot ja moussetkin nopeasti. 

Mikä helvetin kiire tässä valmiissa maailmassa oikein on? Vispipuuron makuun ei vaikuta millään tavalla se, miten sinne on se ilma vatkattu.

Vierailija
88/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Air Fryer ja vedenkeitin

Vierailija
89/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka reseptissä lukee murska, minä laitan noita pieniä paloja. Aina on onnistunut helkutin hvyin. Kerropa, mikä resepti on muka sellainen, että muu kuin murska ei käy, vai on

Kaikki sileät tahnat, kastikkeet jne., joiden on tarkoitus maistua kauttaaltaan valkosipulilta ja joissa ei ole tarkoitus olla paloja kaipaa murskaa. Vaikka tsatsiki, valkosipulidippi, guacamole, valkosipulisalaatinkastike jne. 

Vierailija
90/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä paistinpannu ja muutama kattila, uunivuokakin, jos pidät uuniruoista. Veitsenteroitin, esim. Ikeasta on saanut Fiskarsin valmistamaa patenttimallia edullisesti. Pari leikkuulautaa. 

Maun mukaan vedenkeitin ja/tai kahvinkeitin. Sauvasekoitinkaan ei ole välttämätön, ellet erityisesti rakasta sosekeittoja ja smoothieita. 

Veitsenterotin???

Tämä on hyvä kysymys. Ei siksi ettei veitsiä kannattaisi teroittaa silloin kun tarvis, vaan siksi ettei jokainen opiskelija tarvitse omaa veitsenteroitinta. Ei ainakaan ensimmäisen opiskeluvuoden aikana... Jos veitsenteroittimelle tulee tarvetta, eiköhän jostain löydy joku joka voi antaa omansa lainaan (ja samalla saa hyvän syyn kutsua kaveri kahville). 

Vierailija
91/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushi on monen nuoren mieliruokaa, joten tämä on ihan ehdoton hankinta jokaisen omilleen muuttajan keittiöön.

https://www.metos.fi/fi/p/automaattinen-riisin-pesukone-metos-kp72pn-ce…

Automaattinen riisin pesukone Metos KP72PN-CE

Sushin valmistus alkaa riisin pesemisellä. Työvaihe kestää vain muutaman minuutin, mutta on laadun ja työn sujuvuuden kannalta tärkeä. Pesussa riisistä poistetaan ylimääräinen tärkkelys, jotta rakenne olisi optimaalinen nigiripallojen ja makirullien muotoiluun. Pesemätön riisi on liian tahmeaa ja hankaloittaa siten käsittelyä seuraavissa työvaiheissa.

Automaattinen riisinpesukone Metos KP72PN-CE annostelee keitinveden ja aloittaa riisin pesun vain napin painalluksella. Laite pesee jopa kuusi kiloa riisiä kahdessa minuutissa. Riisin pesusäiliö on suuren kokonsa vuoksi helppo täyttää.

Riisinpesukone pesee riisin tehokkaasti ja taloudellisesti. Helppokäyttöisen ohjauspaneelin ansiosta sen käyttö ja ohjelmointi on nopeaa. Pestyn riisin annostelu sujuu kätevästi nappia painamalla. Annostelusuuttimen alle mahtuu GN1/1-astia, jonka korkeus max. 300 mm.

Laitteen sileät pinnat on helppo pitää puhtaana. Irrotettava riisin pesusäiliö voidaan pestä astianpesukoneessa.

- annostelee keitinveden automaattisesti

- riisipesusäiliön koko 6 kg raakaa riisiä

- pesee jopa 6 kg riisiä 2 minuutissa

Vierailija
92/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veitsenterotin???

Näin erilaisia näkemyksiä on. Itse pärjään hyvin ilman veitsenteroitinta, mutta sauvasekoitin on jatkuvasti käytössä, kun teen esim. vispipuuroa, perunamuusia tai maitovaahtoa. 

Muusi survotaan nuijalla, siihen pitää jäädä pieniä sattumia. Sauvasekoittimella tulee liian sileää, koska perunan rakenne rikkoutuu väärällä tavalla ja yleensä siitä tulee liisteriä. Huippukokitkin neuvovat käyttämään vain nuijaa.

Juu, tiedän kyllä mitä huippukokit neuvovat. Mutta kun valitsee jauhoisen perunalajikkeen ja ensin survoo sauvasekoittimella perunat rikki kuten nuijalla, lisää sitten maidon ja voin ja lopuksi nopeasti vain vähän surauttaa, niin ei tule liisteriä. 

Vierailija
93/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo yhdenkään opiskelijan nähnyt tekevän vispipuuroa 😂

Vierailija
94/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tehnyt vispipuuroa, mutta sokerikakunkin saa vatkattua hyvällä kierrevatkaimella, kun tietää mitä tekee. Kumpaakaan ei opiskelijan ole välttämätöntä valmistaa. Sauvasekoittimen voi hankkia tai olla hankkimatta omien kokkaustarpeiden mukaan. 

Vierailija
95/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvinkeitin, vedenkeitin, kattila, paistinpannu, leivänpaahdin, mikroaaltouuni. Näillä voi kokata vaikka mitä ja sitten kutsua äidin syömään.

Vierailija
96/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina tehnyt vispipuuron sähkövatkaimella. Ei ole koskaan käynyt mielessäkään että käyttäisin siihen sauvasekoitinta.

Vierailija
97/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tee oikeastaan koskaan kasvissosekeittoja, mutta käytän kyllä sauvasekoitinta moneen muuhun asiaan. Sauvasekoitin, jossa on lisäosina vatkain ja leikkuri, on todella monikäyttöinen ja korvaa monisssa tapauksissa sekä tehosekoittimen että sähkövatkaimen. Sauvasekoitin on myös mainio pelastus, jos kastikkeeseen jää kokkareita tai majoneesi juoksettuu. Mutta siis jos haluaa pärjätä mahdollisimman vähällä, niin tottakai ilmankin voi selvitä. 

Vierailija
98/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen kannellinen uuninkestävä paistinpannu joka on kasarimallinen, sisämitta vähintään 26cm. Ei niin korkeita reunoja että muistuttaa kattilaa, mutta kumminkin niin korkeat että laatikkoruuat voi tehdä siihen suoraan. Esimerkiksi scanpan Classic 26cm kasari on hyvä ja kestävä, toimii paistinpannuna, uunivuokana ja patana. 
Lisäksi teräksinen kerroskattila. Pelkästään näillä kahdella pääsee jo pitkälle. 

muuta voi hankkia omien arkiruokien tarpeiden mukaan. Esimerkiksi sauvasekoitin on hyvä jos tekee paljon sosekeittoja tai smoothieita. Kannattaa hankkia kunnollinen kuten esim bamix, mitään muuta blenderiä tms ei sen lisäksi tarvitse. Teräksinen mittakannu parissa koossa, sekä pari sekoituskulhoa. Jos tykkää leipoa niin sähkövatkain. 

Lisäksi paistinlasta, kauha ja nuolija. Kaksi hyvää veistä, yksi kunnollinen kokkiveitsi ja yksi vihannesveitsi. Kuorija myös. 

Monikäyttöisyys ja laatu ovat valttia, koska tilaa on rajallisesti. 

Vierailija
99/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedenkeitin on turha kun on mikro tai kattila

Toisaalta joo, mutta jos juo pari-kolme kertaa päivässä teetä tai kaakaota, niin vedenkeitin on paljon kätevämpi.

Vedenkeitin on kätevä myös pikakahvin valmistukseen. Pikakahvi sopii hyvin niille, jotka tahtoo kahvinsa nopeasti ja ilman turhaa tiskiä ja muuta säätämistä. 

Sellainen vedenkeitin jossa voi säätää lämpötilaa on paras, mutta äkkiäkös sitä oppii minkä verran kylmää vettä kiehuvaan veteen kannattaa lisätä, jotta saa kahvista sopivan lämpöistä. 

Vierailija
100/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt vispipuuroa viimeksi varmaan 30 vuotta sitten. Silloin käytin sähkövatkainta, joka minulla onkin, koska leivon aika paljon. En kiusaa perhettäni tai vieraitani sotkemalla johonkin ruokaan majoneesia, joten en tarvitse työvälinettä sen valmistamiseen.