Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tärkeimmät ruuanlaittovempaimet omilleen muuttavalle opiskelijalle?

Vierailija
30.12.2025 |

20 neliön pikkuyksiössä on pieni uuni ja 2 keittolevyä. Myös jääkaappi pakastelokerolla löytyy, mutta varsinaista pakastinta ei ole eikä mielellään tulekaan (ellei sen avulla säästä paljon rahaa), koska se vie paljon tilaa. Mitä ruuanlaittovempaimia sinne kannattaa hankkia, kun tilan lisäksi pulaa on rahasta, ruuan terveellisyys kiinnostaa enemmän kuin makuelämykset ja elämä voi olla välillä todella kiireistä? Mikro, airfryer, monitoimikone, sauvasekoitin? Paistinpannu, kattila, haudutuskattila, uunivuoka, höyrystin? Jotain muuta, mitä? Haussa sellainen setti jolla pärjäisi ainakin ensimmäisen vuoden. Myöhemmin voi ostaa enemmän jos jotain tärkeää puuttuu.

Kommentit (223)

Vierailija
61/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieneen keittiöön mahdollisimman vähän laitteita. Vedenkeitintä ei tarvitse kun on kattila eikä airfryeria kun on uuni. Näitä voi hankkia myöhemmin jos katsoo ne tarpeelliseksi.

Vedenkeittimellä säästää paljon aikaa ainakin silloin jos keittolevyt on keraamiset ja lämpenee hitaasti. Pieni keitin on halpa hankinta eikä vie paljon tilaakaan, joten hankkisin sen kyllä heti kun kaikki aidosti pakolliset hankinnat on tehty.

Liian kiireinen elämä, jos ei ehdi odottaa et levy lämpenee. Ei kai elämä voi olla pelkkää ajan säästämistä? 

Vierailija
62/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tiskaus onnistuu vain käsin, ei kannata ostaa suurinta paistinpannua ja kattilaa mitä löytyy. Eivät mahdu tiskialtaaseen kuin poikittain jolloin jäävät usein tiskipöydälle pyörimään.

Ei voi olla noin uusavutonta. Pannu pestään heti käytön jälkeen eikä sitä jätetä altaaseen likoamaan. Koolla ei tiskaamisen kannalta ole väliä. 

Et ole ikinä tainnut tiskata käsin hyvin pienessä tiskialtaassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikro ja airfryer ehdottomasti. Uunia itse tulee käytettyä enää harvoin, kun on niin hidas ja vie energiaa, vaikka uusi hella onkin. Airfryerissa moni tuote on jo valmis, kun uuni on vasta lämmennyt. 

Airfryer kuluttaa sähköä noin 0,81,2 kWh/tunti, kiertoilmauuni kuluttaa 200 asteessa tunnissa sähköä noin 0,71,5 kWh

Ei monessakaan asunnossa ole kiertoilmauunia, varsinkaan vuokrataloyhtiöissä. Suurin osa on tavallisia ylä-alalämpöuuneja. Tuon perusuunin lisäksi myös kiertoilmauuni pitää ensin lämmittää haluttuun lämpöön ja se vie yleensä sen aikaa, että airfryerissa tehty ruoka on jo kypsänä pöydässä ja jopa syöty. Älysitkö edes tuota ajatella vertailussasi?

En ole mitään vertaillut, otin vain netistä ain lukemat, suunnilleen samanhintaista, airfryerillä joudut valmistamaan vähintään sen viisi kertaa kuin mitä uunilla kerralla. Siitä voi laskea.  Markkinapuheita ne säästöt.

Vierailija
64/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkosipulinpuristin on myös turhake. Ota valkosipulin kynsi, älä kuori. Paina leveän veitsen lappeella murskaksi. Poista kuoret, pilko. Samassa ajassa kun ottaa sen puristimen esille, kuorii valkosipulin kynnen ja kiroilee irtoilevaa reikäosaa, on jo hienontanut monta kynttä veitsellä.

Minä pistän kynnet veitsellä pieniksi paloiksi. Se on paremman makuistakin noin verrattuna epämääräiseen töhnään.

Moniin ruokiin tarvitaan murskaa, ei paloja, mutta se murskaaminenkin tosiaan onnistuu helposti veitsellä, eli puristin on ihan turha. 

Vierailija
65/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painekattila, valurautainen paistinpannu, airfryer ja induktiokeittolevy.

Vierailija
66/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsesi numero. Soitan ja kysyn miten innokas ruuanlaittaja hän  on ja minkä tyyppisestä ruuasta hän pitää. 

Vierailija
67/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avokadon kiven saa helposti lusikalla, tai terävällä veitsellä pois. Avokadonkivenpoistaja on totaalinen turhake. Samoin munaleikkuri nykypäivänä. Itse ostaisin mieluummin hyvin blebderin kuin sauvasekoittimen. Toki vie enemmän tilaa, mutta saa tehtyä lämpimät keitot, smoothiet, proteiinipirtelöt.

Blenderi se täysi turhake on, eihän sillä saa aikaiseksi kuin smoothieita. Jos ei halua sauvasekoittajaa, parempi vaihtoehto on oikea tehosekoitin, sillähän jopa murskaa jäitä tai pähkinöitä. Tuohon blenderit eivät edes kykene.

Pähkinät ovat pehmeitä esim jäihin verrattuna. 

Vierailija
68/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä paistinpannu ja muutama kattila, uunivuokakin, jos pidät uuniruoista. Veitsenteroitin, esim. Ikeasta on saanut Fiskarsin valmistamaa patenttimallia edullisesti. Pari leikkuulautaa. 

Maun mukaan vedenkeitin ja/tai kahvinkeitin. Sauvasekoitinkaan ei ole välttämätön, ellet erityisesti rakasta sosekeittoja ja smoothieita. 

Veitsenterotin???

Niin !

Vierailija
69/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuoret halua mitään vempaimia enää itsellensä. Airfryer riittää hyvin. Se on pop nuorilla nyt.

Vierailija
70/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kysyisit opiskelijalta mitä hän itse kokee tarvitsevansa? Sitten kun huomaa että jotain puuttuu, sen saa hankittua todelliseen tarpeeseen eikä varmuuden vuoksi.

Vierailija
71/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä viestejä, joissa todetaan sauvasekoittimen olevan turha. Itse pidän sitä välttämättömyytenä. Tehosekoitin taas on ihan turha, jos vaan on se sauvasekoitin. 

Minä onnistuin elämään 50-vuotiaaksi ennen kuin hankin elämäni ensimmäisen sauvasekoittimen, vaikka laitan ruokaa lähes päivittäin. Nykyisinkin käytän sauvasekoitinta vain kasvissosekeittojen tekemiseen, mutta en mihinkään muuhun.

Vierailija
72/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paistinpannu, iso kattila ja pieni kattila, wokkipannu tai kasari, 2 leikkuulautaa (jos käyttää lihaa, muuten yksikin riittää alkuun), kokkiveitsi ja pieni vihannesveitsi, kuorintaveitsi, siivilä, pari kulhoa, raastinrauta, uunivuoka, sauvasekoitin. 

Unohdin tästä vispilän, sekin kannattaa olla, ja tietysti paistolasta ja kauha. 

Vierailija
73/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tiskaus onnistuu vain käsin, ei kannata ostaa suurinta paistinpannua ja kattilaa mitä löytyy. Eivät mahdu tiskialtaaseen kuin poikittain jolloin jäävät usein tiskipöydälle pyörimään.

Ei voi olla noin uusavutonta. Pannu pestään heti käytön jälkeen eikä sitä jätetä altaaseen likoamaan. Koolla ei tiskaamisen kannalta ole väliä. 

Et ole ikinä tainnut tiskata käsin hyvin pienessä tiskialtaassa.

Ei sitä tarvitse upottaa altaaseen, sen voi pyöräyttää harjalla puhtakis kun ottaa kuumaa vettä siihen ja Fairyä

Vierailija
74/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikro ja airfryer ehdottomasti. Uunia itse tulee käytettyä enää harvoin, kun on niin hidas ja vie energiaa, vaikka uusi hella onkin. Airfryerissa moni tuote on jo valmis, kun uuni on vasta lämmennyt. 

Airfryer kuluttaa sähköä noin 0,81,2 kWh/tunti, kiertoilmauuni kuluttaa 200 asteessa tunnissa sähköä noin 0,71,5 kWh

Ei monessakaan asunnossa ole kiertoilmauunia, varsinkaan vuokrataloyhtiöissä. Suurin osa on tavallisia ylä-alalämpöuuneja. Tuon perusuunin lisäksi myös kiertoilmauuni pitää ensin lämmittää haluttuun lämpöön ja se vie yleensä sen aikaa, että airfryerissa tehty ruoka on jo kypsänä pöydässä ja jopa syöty. Älysitkö edes tuota ajatella vertailussasi?

En ole ole mitään vertaillut, otin vain netistä ain lukemat, suunnilleen samanhintaista, airfryerillä joudut valmistamaan vähintään sen viisi kertaa kuin mitä uunilla kerralla. Siitä voi laskea.  Markkinapuheita ne säästöt.

Airfryerin tiskaaminen on ihan perseestä. 

Vierailija
75/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mit

Yksinasujalle riittää airfryerin annos, eikä tarvitse isoa uunia lämmittää

Vierailija
76/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä paistinpannu ja muutama kattila, uunivuokakin, jos pidät uuniruoista. Veitsenteroitin, esim. Ikeasta on saanut Fiskarsin valmistamaa patenttimallia edullisesti. Pari leikkuulautaa. 

Maun mukaan vedenkeitin ja/tai kahvinkeitin. Sauvasekoitinkaan ei ole välttämätön, ellet erityisesti rakasta sosekeittoja ja smoothieita. 

Veitsenterotin???

Näin erilaisia näkemyksiä on. Itse pärjään hyvin ilman veitsenteroitinta, mutta sauvasekoitin on jatkuvasti käytössä, kun teen esim. vispipuuroa, perunamuusia tai maitovaahtoa. 

Vierailija
77/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikro, airfryer, monitoimikone, sauvasekoitin? Paistinpannu, kattila, haudutuskattila, uunivuoka, höyrystin?

Mikrolla ei tee mitään, eikä monitoimikoneella, haudutuskattilalla, uunivuoka kans turha, mikä hitto on höyrystin...

Ihan liikaa tavaraa, pikku keittiöön. Airfryer korvaa uunit sun muut hilavitkuttimet.

Vierailija
78/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nuoret halua mitään vempaimia enää itsellensä. Airfryer riittää hyvin. Se on pop nuorilla nyt.

Eikä ole. Turhaa tilaa vievä turhake ja hankala pitää puhtaana. Eikä saa tehtyä usean päivän laatikoita, keittoa, yms kerralla.

- opiskelija

Vierailija
79/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä viestejä, joissa todetaan sauvasekoittimen olevan turha. Itse pidän sitä välttämättömyytenä. Tehosekoitin taas on ihan turha, jos vaan on se sauvasekoitin. 

No jaa. Olen tässä vuoden mittaan käyttänyt sauvasekoitinta ehkä 3-5 kertaa. Niistäkin kaksi oli silloin kun soseutin lantut ja porkkanat joululaatikoita varten.

Vierailija
80/223 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä onnistuin elämään 50-vuotiaaksi ennen kuin hankin elämäni ensimmäisen sauvasekoittimen, vaikka laitan ruokaa lähes päivittäin. Nykyisinkin käytän sauvasekoitinta vain kasvissosekeittojen tekemiseen, mutta en mihinkään muuhun.

Todella kummallinen ajatus minulle, mutta riippuu kai millaisia ruokia tekee. Minä teen hummusta, paputahnoja ja muita dippejä, tahnoja ja kastikkeita niin paljon, ettei olis mahdollista pärjätä ilman sauvasekoitinta. Sosekeitot, smoothiet ja pirtelöt jne. on kai aika yleisiä kanssa, vaikka itse en juurikaan noita tee. Majoneesin tekemiseen sauvasekoitin on ehdoton, ja muutkin emulsiot syntyy sillä helpoiten.