Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tärkeimmät ruuanlaittovempaimet omilleen muuttavalle opiskelijalle?

Vierailija
30.12.2025 |

20 neliön pikkuyksiössä on pieni uuni ja 2 keittolevyä. Myös jääkaappi pakastelokerolla löytyy, mutta varsinaista pakastinta ei ole eikä mielellään tulekaan (ellei sen avulla säästä paljon rahaa), koska se vie paljon tilaa. Mitä ruuanlaittovempaimia sinne kannattaa hankkia, kun tilan lisäksi pulaa on rahasta, ruuan terveellisyys kiinnostaa enemmän kuin makuelämykset ja elämä voi olla välillä todella kiireistä? Mikro, airfryer, monitoimikone, sauvasekoitin? Paistinpannu, kattila, haudutuskattila, uunivuoka, höyrystin? Jotain muuta, mitä? Haussa sellainen setti jolla pärjäisi ainakin ensimmäisen vuoden. Myöhemmin voi ostaa enemmän jos jotain tärkeää puuttuu.

Kommentit (647)

Vierailija
241/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Airfryer on samanlainen muotivillitys kuin esim. leipäkone aikoinaan. Sitä hehkutetaan nyt kovasti, mutta viimeistään parin vuoden päästä suht laadukkaistakin airfryereistä on vaikea päästä eroon ilmaiseksi. 

Minä käytän Airfryeriä paljon, erityisesti kasvisten valmistukseen. Siinä ei tarvitse lämmittää uunia vain yhtä annosta varten. Kesähelteillä se on todella kätevä, koska se ei lämmitä asuntoa samalla tavalla kuin uuni.

Vierailija
242/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Airfryer on samanlainen muotivillitys kuin esim. leipäkone aikoinaan. Sitä hehkutetaan nyt kovasti, mutta viimeistään parin vuoden päästä suht laadukkaistakin airfryereistä on vaikea päästä eroon ilmaiseksi. 

Minä käytän Airfryeriä paljon, erityisesti kasvisten valmistukseen. Siinä ei tarvitse lämmittää uunia vain yhtä annosta varten. Kesähelteillä se on todella kätevä, koska se ei lämmitä asuntoa samalla tavalla kuin uuni.

Uunissa ei tosiaan kannata valmistaa vain yhtä annosta kasviksia vaan useampi annos joko yhtä tai useampaa ruokaa kerralla. Miksi turhaan nähdä vaivaa ja tehdä airfryerilla pieni annos ruokaa joka päivä, kun uunissa on helppo tehdä vaikka koko viikon ruuat kerralla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Litran, puolen litran, neljännes litran ja desin mitat/mittakannut. 

Siinä litran mitassa on nuo kaikki muutkin mitat mainittu, joten ei tarvita muuta. Vai oletko itse niin avuton, että et osaa lapata aineita sopivien viivojen kohdille? Litran mitta käy myös kaikenlaiseen muuhun hommaan, mihin tarvitsee sekoitusastiaa.

Vierailija
244/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uunissa ei tosiaan kannata valmistaa vain yhtä annosta kasviksia vaan useampi annos joko yhtä tai useampaa ruokaa kerralla. Miksi turhaan nähdä vaivaa ja tehdä airfryerilla pieni annos ruokaa joka päivä, kun uunissa on helppo tehdä vaikka koko viikon ruuat kerralla?

Ai yhdelle tai kahdelle hengellekin? Syödä niitä yksiä ja samoja ruokia ja lössöjä kasviksia koko viikko? Jossakinhan ne pitää lämmittääkin, eli tarvitaan sitten mikro. Ei kiitos, teen mielelläni tuoreita täsmäannoksia joka päivä, vaikkapa siinä fryerissä.

Vierailija
245/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä litran mitassa on nuo kaikki muutkin mitat mainittu, joten ei tarvita muuta. Vai oletko itse niin avuton, että et osaa lapata aineita sopivien viivojen kohdille? Litran mitta käy myös kaikenlaiseen muuhun hommaan, mihin tarvitsee sekoitusastiaa.

On paljon nopeampaa ja kätevämpää ottaa desin mitalla desi jauhoja suoraan pussista kuin siirtää desi jauhoja pussista litran vetoiseen astiaan.  

Vierailija
246/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon nopeampaa ja kätevämpää ottaa desin mitalla desi jauhoja suoraan pussista kuin siirtää desi jauhoja pussista litran vetoiseen astiaan.  

Ymmärrätköhän sinä raukka ollenkaan, millaiset säilytystilat 20 neliön yksiössä on? Ei sinne keittöosuuteen mahdu mitenkään suurta mittapatteria, hyvä kun edes tuo litran mitta. 

Vierailija
247/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Litran mittakannu (käy tarvittaessa vesikannunakin jos sellaista sattuu tarvitsemaan, kokeiltu on) ja mittalusikkasarja riittää oikein hyvin.

Vierailija
248/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tarvitse olla kovin vanha liesi, kun sähkön kulutus on huomattavasti airfryeria korkeampi. 

Vierailija
249/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätköhän sinä raukka ollenkaan, millaiset säilytystilat 20 neliön yksiössä on? Ei sinne keittöosuuteen mahdu mitenkään suurta mittapatteria, hyvä kun edes tuo litran mitta. 

Ymmärrätkö itse, että kasa sisäkkäin meneviä pieniä mittoja voi viedä paljon vähemmän kallisarvoista säilytystilaa kuin yksi iso litran mitta?

Vierailija
250/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen vuokra-asuntoni oli 18 neliön keittonurkkauksellinen opiskelijayksiö, joten tiedän kyllä millaisia haasteita ahtaasti asuvat opiskelijat kohtaa. Ja voin vannoa, että tilan puute ei ole ainoa eikä usein edes suurin. 

Mulla ei muuten ollut silloin edes uunia, enkä usko että olin koskaan kuullutkaan sanaa airfryer. Pärjäsin 2 keittolevyn ja mikron kanssa ihan hyvin. Ja sen litran mitan lisäksi mulla oli suunnilleen parin desin teräsmitta ja muovinen mittalusikkasarja, johon kuului 5 eri kokoista mittalusikkaa. Pienin mittalusikka oli 1 ml ja suurin muistaakseni 1 dl. Niistä ei missään vaiheessa rehnyt mieli luopua, vaikka tilasta olikin pulaa.

Vierailija
251/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

249: Sillä litranmitalla kaataa helposti veden kahvinkeittimeenkin ynnä muuhun tarvittavaan. Meinaatko, että keittimeen pitää lapata vesi kahvikupilla tarvittavan määrän mukaan? Keittimen kannullahan sitä vettä ei kannata kaataa, jotta keitin pysyisi puhtaampana 

Vierailija
252/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: 

249: Sillä litranmitalla kaataa helposti veden kahvinkeittimeenkin ynnä muuhun tarvittavaan. Meinaatko, että keittimeen pitää lapata vesi kahvikupilla tarvittavan määrän mukaan? Keittimen kannullahan sitä vettä ei kannata kaataa, jotta keitin pysyisi puhtaampana 

Miten saat litran mitan mahtumaan pieneen kämppään jos siellä on kahvinkeitinkin tilaa viemässä? 

Vettä voi siirtää paikasta toiseen vaikka kattilassa. Ei siihen mitään litran mittaa tarvita.

Vierailija
253/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Desimitta mahtuu vielä paremmin :)

Vierailija
254/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieneen keittiöön mahdollisimman vähän laitteita. Vedenkeitintä ei tarvitse kun on kattila eikä airfryeria kun on uuni. Näitä voi hankkia myöhemmin jos katsoo ne tarpeelliseksi.

Mä taas väitän että vedenkeitin on tosi hyvä investointi. Jos kahvia juo, niin siihen kaveriksi perssopannu. Useimmiten keitän veden jopa kun kaadan sen kattilaan hellalla, kiehuu paljon nopeammin ja varmaan energiatehokkaammin myös. Ei vie tilaa. Mikro on aika turhake. Itse ostin ensimmäisen jo lähes kolmekymppisenä. Nykyään menee päiviä että en käytä sitä mihinkään. Kun tuosta aika jättää, niin en varmaan hanki uutta. 

Itse tykkään myös kun on hyvä blenderi. Sillä saa nopeasti sosekeitot ja smoothiet. Korvaa sauvasekoittimen. En kylläkään tiedä voisiko tosi hyvällä sauvasekoittimella korvata blenderin, sillä omani on hyödytön p*ska. 

Laakea ja korkeareunainen uunivuoka on ainakin itselleni hyödyllinen. Ja kattiloita toki tarvii myös. Yhden hengen taloudessa suosittelen kevyttä ja pientä, sellainen on paljon vaivattomampi tiskata kuin iso ja raskas (itselläni on yksi iso ja raskas ja toinen pieni ja kevyt, käytän jälkimmäistä 95% ajasta). Samoin kattila, pienempi on näppärämpi ja helpompi tiskata. Sitten toki pari muovikulhoa, joita voi käyttää tarpeen mukaan. Hyvät veitset nostaa elämänlaatua. Mielummin 2 hyvää kuin 5 huonoa. 

Vierailija
255/647 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airflyeri maggisbekkiksille ja Blenderi Smoothielle.

Vierailija
256/647 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ystävän kannattaa hankkia vedenkeitin ja sellainen termospullo, jossa on irrotettava kestosuodatin teen hauduttamista varten. Vedenkeitin säästää paljon aikaa ja teetermoksen avulla säästää paljon rahaa, kun omat teet on helppo ottaa mukaan mihin tahansa. Ilman suodatinta teetermos toimii tietysti hyvänä juomatermoksena muillekin juomille. 

Lidl on myynyt aina välillä sellaista perusmallia suunnilleen viitosella, joten ei ole mikään kallis hankinta. 

Vierailija
257/647 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistinpannut matala ja syvä. Muutama kattila. Santoku mallinen kokkiveitsi, pari pienempää veistä. leikkuulauta, uunivuoka. Mikrouuni. Ei kannata ostaa ylimääräisiä sähkövempaimia, ne vie vain tilaa.

Vierailija
258/647 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnollinen sauvasekoitin on paljon parempi ja monipuolisempi kuin blenderi. Sen hankintaan kannattaa varata n. 30-60 € riippuen siitä kuinka hyvä tarjous tulee vastaan. 

Alkuun pääsee tietysti huonommallakin, eikä sellainen halpissekoitin ole välttämättä lainkaan huono hankinta jos ei tiedä mitä haluaa. Harmittaa varmasti käyttää kymmeniä euroja kunnon sauvasekoittimeen vain huomatakseen muutamaa kuukautta myöhemmin, että siihen malliin ei ole lainkaan saatavilla juuri sitä lisäosaa jota eniten kaipaa.

Vierailija
259/647 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasiset säilytysrasiat. Monikäyttöisiä ja kestäviä kun voi käyttää myös uunissa ja mikrossa eikä naarmuunnu niin kuin muovi. Olen itsekin vähitellen korvannut kaikki muoviset säilytysastiat näillä, kun ei tässä työssäkäyvän aikuisenkaan keittiössä liikaa ole tilaa. Ja se isompi varsinainen uunivuoka minkä hankkii kannattaa myös olla kannellinen.

Vierailija
260/647 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munaleikkuri, valkosipulipuristin ja se millä irrotetaan avokadosta kivi. Juu, kuullostaa ehkä turhalta aluksi, mutta kun tilanne tulee vastaan, ne ovat korvaamattomia. 

Valkosipulinpuristin on täysi turhake. Kaikki ne namuset, eli se valkosipuli, jää sinne puristimeen. Veitsi on keksitty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän