Jos kaikki tuet loppuisivat, ryhtyisitkö yrittäjäksi? Töitä kun ei ole
Hypoteettinen tilanne, jossa ei olla - vielä. Keksisitkö edes mitään pienimuotoista, mitä ihmiset saattaisivat sinulta ostaa millä saisit ruokaa pöytään ja laskut maksettua? Olipa se sitten tuote taikka palvelu. Ja joo joo, K-18 hommat toki erikseen.
Mitä taitoja sinulla olisi mitä osaisit hyödyntää? Itselläni on kokemusta kirvesmiehen ja muurarin hommista, osaan myös hyvin kalastaa eri välineillä mutta siinäpä se
Tällaisessä tilanteessa yleisen elintason romahtaessa hintojenkin olisi pakko tulla alaspäin. Nykyisillä hinnoilla ei tietenkään millään nappikaupalla kukaan itseään elättäisi.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epärealistista kuvitella, että yritys perustetaan nollabudjetilla ja heti alkaa tulla voittoa niin paljon, että sillä saa elätettyä itsensä ja ehkä perheenkin, maksettua vuokran jne. Yrityksen alkuajat ovat usein tappiollisia jopa hyvällä yritysidealla. Suurimman osan yritysideat eivät edes ole realistisia.
Itse perustin yritykseni käytännössä nollabudjetilla ja olen tehnyt sillä alusta asti voittoa ihan mukavasti. Yrityksen perustamisesta alkaen tähän hetkeen asti (noin vuosi) olen hankkinut keskiarvona 9444 €/kk. Tuosta summasta kun vähennetään ALV, YEL, henkilökohtainen vero ja tilitoimiston kulut (tämä on toki vapaaehtoinen), niin saadaan nettotulo, joka on ongelmitta riittänyt itseni elättämiseen. Omalla kohdallani yrityskulut perustamisesta asti ovat olemattomat, sillä myyn IT-projektipäällikkö palvelua, jonka toimitan asiakkailleni 100% etänä ja työväl
Niin, joku jullkishallinto asiakkaana yrittäjyys voi lyödäkin leiville, kun itse tarjoaa "vain" etänä omaa asiantuntemustaan, hiiren klikkailua.
On eri asia esim. tuoda uusi tuote markkinoille. Vaikka idea olisi hyvä, ei tilauksia välttämättä tule niin paljon, että tuotantoa kannattaisi pyörittää.
Muutama vuosikymmen sitten meillä oli paljon eläinlääkäreitä, jotka toimivat ammatinharjoittajina ja pitivät yksityis- tai yhteisklinikkaa muutaman muun kanssa.
Varmasti tienasivat ihan ok, ja asiakkailla oli varaa hintoihin.
Miksi nyt on melkein pelkästään jotain ylikallista Evidensia-ketjua?
Vedotaanko siihen, että tutkimus- ja hoitolaitteisto on niin kallista, ettei siihen pysty tai ole järkevää investoida itsenäisenä ammatinharjoittajana?
Mutta miksi tutkimus- ja hoito on täytynyt viedä yksityisten lääkäriasemien tasolle? Miksei osa eläinlääkäreistä voi (halua?) tarjota peruseläinlääkintäpalveluja pienemmällä investoinnilla? Eipä sitten tietysti tulotkaan nouse huimaaviksi. Mutta kun el:t usein valittavat liiallisesta työmäärästä, tämmöiset terkkaria vastaavat pienvastaanotot olisivat melko stressittömiä. Lähetettä vainneteenpäin, kun omatn toiminnan rajat tulevat vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epärealistista kuvitella, että yritys perustetaan nollabudjetilla ja heti alkaa tulla voittoa niin paljon, että sillä saa elätettyä itsensä ja ehkä perheenkin, maksettua vuokran jne. Yrityksen alkuajat ovat usein tappiollisia jopa hyvällä yritysidealla. Suurimman osan yritysideat eivät edes ole realistisia.
Itse perustin yritykseni käytännössä nollabudjetilla ja olen tehnyt sillä alusta asti voittoa ihan mukavasti. Yrityksen perustamisesta alkaen tähän hetkeen asti (noin vuosi) olen hankkinut keskiarvona 9444 €/kk. Tuosta summasta kun vähennetään ALV, YEL, henkilökohtainen vero ja tilitoimiston kulut (tämä on toki vapaaehtoinen), niin saadaan nettotulo, joka on ongelmitta riittänyt itseni elättämiseen. Omalla kohdallani yrityskulut perustamisesta asti ovat olemattomat, sillä myyn IT-projektipäällikkö palvelua, jonka toimitan asiakkailleni 100% etänä ja työväl
Taisit olla aiemmin tässä julkisyhteisössä töissä, mutta siirryit freelanceriksi. Jos ei ole taustaltaan tuttu eikä omaa ennestään suhteita potentiaalisiin asiakkaisiin (tai muuten hyvää verkostoa), ei sinun työpanoksestasi ole kukaan kiinnostunut.
Se on uskomatonta miten typeriä ihmisiä tässä maassa on ja ilmeisesti kulkee ihan vapaana. Mitä yrittäjäksi ryhtyminen ratkaisee?
PIM, olet yrittäjä. Onko mulla liikeidea, toimitilat, osaamista, riittävästi pääomaa (myös omiin kuluihin vähintään sen 6kk ajan ennen kuin ehkä näen ensimmäisen plussakuukauden). Onko asiakkaita, entä tuotantovälineet?
Omalta kohdalta voin vastata kielteisesti suunnilleen joka kohtaan. Aika monelle yrittäminen tarkoittaisi jonkun palvelun myymistä. Eli persaukiset pesisi toistensa paitoja ja kaikki on tyytyväisiä, raha kiertää ja valtion verotulot on tapissa? Ei, vaan siinä rahaa katoaa kierrosta lopullisesti ja yhteiskunnan talous sakkaa lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi tehdä esim: taksikuskin, parturin tai vartijan hommia, noin esimerkiksi. Yritystä pystyyn ihmiset!
😂😂😂 Varmaan ois pitkäaikainen yritys kun ummikko parturiksi alkaisi! Näin pienenä keski-ikäisenä tätinä myös vartijaksi ryhtyminen olisi hieman epävarmaa.
Esimerkkejä, mutta sinun täytyy keksiä itsellesi sopiva homma. Se on osa yrittäjyyttä
On mulla pari ammattia, mutta sen verran vähän olen saanut työkokemusta, ettei niillä yrittäjäksi aleta (muuten kyllä vaikka heti!). Joten, pienenä, harmaana keski-ikäisenä tätinä palkkam urhaajan ura on taattu menestys. Kukaan ei epäile eikä huomaa mitään.
Aliarvioit tarkastajia.
Esim. risteilyaluksilla ja lentokentillä otetaan usein pistokokeeseen se mahdollisimman harmittoman näköinen mummeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trump lienee maailman kuuluisin yrittäjä. Hieman huonoa mainosta yrittäjille.
Miten miljardööri on huonoa mainosta ?
Trump ei ole tehnyt rahojaan itse vaan perinyt ne. Bisnekset ei ole ukolla kovin hyvin sujuneet vaikka puheet on aina olleet kovat. Montakohan konkkaa sillä on takanaan 🤣🤣
Meillä tosiaan on yhteiskunta jossa pääasiallinen keino pysyä elossa on se että valtio pitää huolen. Hoitaa, valvoo, neuvoo, antaa rahaa. Jos itse pitäisi, eihän se onnistuisi mitenkään. Tulis jo se meteori.
Kirjoitit, ettei töitä olisi. Töitä on sekä työpaikkoja, mutta niille on jo tekijät
Väitteesi on epätosi.
"Miksei osa eläinlääkäreistä voi (halua?) tarjota peruseläinlääkintäpalveluja pienemmällä investoinnilla? Eipä sitten tietysti tulotkaan nouse huimaaviksi. Mutta kun el:t usein valittavat liiallisesta työmäärästä, tämmöiset terkkaria vastaavat pienvastaanotot olisivat melko stressittömiä. Lähetettä vainneteenpäin, kun omatn toiminnan rajat tulevat vastaan."
Vau, on niin stressitöntä olla pienvastaanottoa tarjoava eläinlääkäri. :D Siinä kun pari kertaa sanoo asiakkaille, että enpä nyt viitsi ottaa teidän Mustia hoitoon, kun haluan pitää elämäni stressittömänä, sana kiirii aika nopeasti eikä kohta tule ketään asiakkaaksi. Naapurissa 24/7 auki olevan ison eläinlääkäriaseman omistaja hieroo käsiään yhteen tyytyväisenä.
Vierailija kirjoitti:
Jossei ketään kiinnosta ostaa sinun osaamista työntekijänä niin miksi kuvittelet, että pystyisit myymään sitä samaa osaamista yrittäjänä moninkertaisesti kalliimmalla hinnalla?
Miksi ei? Siihen työpaikkaan ei aina valita parasta, vaan sopivan keskinkertaisesti. Liian päteviä ei haluta ottaa, varsinkin jos haastattelija on hakijaa nuorempi tai alemmin kouluttautunut. Moni on lähtenyt yrittäjäksi. Eikä ole pakko olla samaa alaa. Yksikin tuntemani insinööri lähti äskettäin kauppiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossei ketään kiinnosta ostaa sinun osaamista työntekijänä niin miksi kuvittelet, että pystyisit myymään sitä samaa osaamista yrittäjänä moninkertaisesti kalliimmalla hinnalla?
Miksi ei? Siihen työpaikkaan ei aina valita parasta, vaan sopivan keskinkertaisesti. Liian päteviä ei haluta ottaa, varsinkin jos haastattelija on hakijaa nuorempi tai alemmin kouluttautunut. Moni on lähtenyt yrittäjäksi. Eikä ole pakko olla samaa alaa. Yksikin tuntemani insinööri lähti äskettäin kauppiaaksi.
Tuo muuten on totta. Työpaikkahaastatteluissa on usein mukana tuleva työpari tai muu tiimiläinen, eikä haastateltavan sovi olla liian erinomainen.
Eräs tuttuni oli aikoinaan ongelma työnantajalleen, koska häntä ei voinut lähettää asiakkaan luo paikkaamaan poissaolevaa kollegaa, koska moni asiakas halusi vaihtaa hänet vakituiseksi. Siitä koitui harmia aivan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Se on uskomatonta miten typeriä ihmisiä tässä maassa on ja ilmeisesti kulkee ihan vapaana. Mitä yrittäjäksi ryhtyminen ratkaisee?
PIM, olet yrittäjä. Onko mulla liikeidea, toimitilat, osaamista, riittävästi pääomaa (myös omiin kuluihin vähintään sen 6kk ajan ennen kuin ehkä näen ensimmäisen plussakuukauden). Onko asiakkaita, entä tuotantovälineet?
Ei mitään noista, mutta sitä nyt vaan on yrittäjä jos keittää kahvit kaverin taloyhtiön pihatalkoissa.
Ostajan pitää olla jokin yhteisö, firma, yhteiskunnan palvelu.
Nämä taitavat mieluummin käyttää vuokratyöfirmoja, ketjuja ja muita vakiintuneita palveluntarjoajia/tavarantoimittajia. Vaikka vuokratut työntekijät tulevatkin julmetun kalliiksi.