Jos kaikki tuet loppuisivat, ryhtyisitkö yrittäjäksi? Töitä kun ei ole
Hypoteettinen tilanne, jossa ei olla - vielä. Keksisitkö edes mitään pienimuotoista, mitä ihmiset saattaisivat sinulta ostaa millä saisit ruokaa pöytään ja laskut maksettua? Olipa se sitten tuote taikka palvelu. Ja joo joo, K-18 hommat toki erikseen.
Mitä taitoja sinulla olisi mitä osaisit hyödyntää? Itselläni on kokemusta kirvesmiehen ja muurarin hommista, osaan myös hyvin kalastaa eri välineillä mutta siinäpä se
Tällaisessä tilanteessa yleisen elintason romahtaessa hintojenkin olisi pakko tulla alaspäin. Nykyisillä hinnoilla ei tietenkään millään nappikaupalla kukaan itseään elättäisi.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
te tuensaajat olette tarkkailun alla
Odotahan vaan minkä tarkkailun alla sinä olet, kun kansa kurjistuu entisestään. Tuskin yksin kadulla uskallat yksin kulkea. Aurinkolasien taakse turha piiloutua. Kaduilla vallitsee silloin luonnonlait ja selviytymistaistelu. Joukot ketterästi kiipeilevät myös turva-aitojesi yli.
Eikö tuota dystopiaa parempi olisi kuitenkin palata kehittämään yhteiskuntaa, joka on tasa-arvoinen kaikille ja joka auttaa niitä, joilla on huonommat lähtökohdat? Aikoinaan lopulta oikeistokin tajusi, että hyvinvointiyhteiskunta on myös rikkaiden etu. Tänä päivänä ovat muistinsa ja sivistyksensä menettäneet eivätkä tajua, että kurjistaessaan kansaa sahaavat samalla myös eliitin oksaa.
Vierailija kirjoitti:
En. Olen ollut yrittäjä ja uudestaan en ihan helposti siihen ryhdy. Eikä siihen kannata ryhtyä muidenkaan ellei ole pomminvarma liikeidea ja rahaa säästössä omiin menoihin vuodeksi.
Pitää myös muistaa, että epäonnistua ei saa. Paitsi jos on tosi paljon rahaa turvallisessa paikassa tai esimerkiksi puoliso, joka elättää huonojen aikojen koittaessa.
Ap. Mieti nyt. Jos rahatilanne on yleisesti niin huono että töitä ei ole. Niin millä rahalla oletat ihmisten ostavan? Rahat yrityksille tulevat maksavilta asiakkailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mielit yrittäjäksi, sinulla pitää olla yritysidea.
Pakko on hyvä motivoimaan
Jos et ymmärrä mitä on yrittäminen, ole edes hiljaa.
Asenteesi paljastaa sen, että mikään yritys, mihin sinä sekoitat likaiset sormesi ei menesty. Edustat vanhakantaista yrityskulttuuria, jossa pomon sana on laki. Ja työntekijät ovat pakkotöissä. Olet ankeuttaja, kuulut menneeseen maailmaan. Tämän päivän parhaimmin brändätyt yritykset jakavat johtajuutta tai johtoporrasta ei ole laisinkaan. Työnteko tuo tuloksen ja sen takia tekijät ovat kuninkaita. Ei omistajat, ei johto.
Epärealistista kuvitella, että yritys perustetaan nollabudjetilla ja heti alkaa tulla voittoa niin paljon, että sillä saa elätettyä itsensä ja ehkä perheenkin, maksettua vuokran jne. Yrityksen alkuajat ovat usein tappiollisia jopa hyvällä yritysidealla. Suurimman osan yritysideat eivät edes ole realistisia.
Jos ei olisi töitä eikä sosiaaliturvaa, niin ei siinä tilanteessa mikään yrittäjyys enää olisi ratkaisu. Yhteiskunta muuttuisi epävakaaksi, rauhattomaksi ja levottomaksi. Suurimman osan "yrittäjyys" olisi näpistelyä, asuntomurtoja ja ihmisten ryöstämistä - henkilöstä riippuu, mihin omat taidot riittää ja kantti kestää. Kehitysmaista voi katsoa, mitä ihmiset tekisivät. Elinkauppa rehottaisi, lapsikauppaa ilmenisi... Voitte kaikki oikeiston äänestäjät miettiä, olisiko se, mitä haluaisitte.
Vierailija kirjoitti:
Epärealistista kuvitella, että yritys perustetaan nollabudjetilla ja heti alkaa tulla voittoa niin paljon, että sillä saa elätettyä itsensä ja ehkä perheenkin, maksettua vuokran jne. Yrityksen alkuajat ovat usein tappiollisia jopa hyvällä yritysidealla. Suurimman osan yritysideat eivät edes ole realistisia.
Älä nyt. Heti alkavan voitontahkonnan lisäksi saa itse päättää työaikansa ja sen, miten paljon töitä haluaa tehdä. Ja hinnankin saa määrätä itse, niin ei tarvitse kituuttaa. On myös olemassa starttirahoja ja kaikenlaisia yrittäjätukia, ja kirsikkana kakussa verovähennykset, jotka tarkoittavat sitä, että kun tekee mieli uutta tietokonetta tai autoa tai lounasta, ne voi vähentää verotuksessa eli ne saa ilmaiseksi.
Tällaisia väitteitä minä kuulin yrittäjävuosinani. Riistäjäksikin joskus nimiteltiin, vaikka olin yksinyrittäjä. Mutta palkansaajahan sen tietää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse perustin yritykseni käytännössä nollabudjetilla ja olen tehnyt sillä alusta asti voittoa ihan mukavasti. Yrityksen perustamisesta alkaen tähän hetkeen asti (noin vuosi) olen hankkinut keskiarvona 9444 €/kk. Tuosta summasta kun vähennetään ALV, YEL, henkilökohtainen vero ja tilitoimiston kulut (tämä on toki vapaaehtoinen), niin saadaan nettotulo, joka on ongelmitta riittänyt itseni elättämiseen. Omalla kohdallani yrityskulut perustamisesta asti ovat olemattomat, sillä myyn IT-projektipäällikkö palvelua, jonka toimitan asiakkailleni 100% etänä ja työvälineiksi riittää asiakkaan lainaama tietokone ohjelmistoineen. Nettiyhteys lienee suurin yrityskulu, jonka itse maksan. Asiakkaani edustavat julkishallintoa ja aina olen pikaisesti löytänyt uuden projektin vedettäväksi, kun edellinen on päättynyt. Nytkin on seuraavan puolenvuoden työpanos loppuunmyyty.
Vierailija kirjoitti:
Trump lienee maailman kuuluisin yrittäjä. Hieman huonoa mainosta yrittäjille.
Miten miljardööri on huonoa mainosta ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi varmaan kannattanut kouluttautua.
Ilmainen koulutus ja silleen....
Oikeesti sellaisia aloja joista saa hyvin palkkaa on vähän ja sittenkin vaikka pääsee sille alalle niin täytyy löytää se yritys joka sitä hyvää palkkaa maksaa.
Nytkin on paljon huippu koulutuksen saaneita jotka ovat olleet jo monta vuotta työttömänä.
Suomessa ollaan surutta häätämässä kalliilla verorahoilla koulutetut korkeakoulutetut ulkomaille töihin kun töitä ei täällä ole. Perskokkareita ei huoleta tippakaan tämä aivovuoto.
Tämä muuttoliike on ollut jo 20 vuotta
Kuka tahansa voi tehdä esim: taksikuskin, parturin tai vartijan hommia, noin esimerkiksi. Yritystä pystyyn ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mielit yrittäjäksi, sinulla pitää olla yritysidea.
Pakko on hyvä motivoimaan
Jos et ymmärrä mitä on yrittäminen, ole edes hiljaa.
Asenteesi paljastaa sen, että mikään yritys, mihin sinä sekoitat likaiset sormesi ei menesty. Edustat vanhakantaista yrityskulttuuria, jossa pomon sana on laki. Ja työntekijät ovat pakkotöissä. Olet ankeuttaja, kuulut menneeseen maailmaan. Tämän päivän parhaimmin brändätyt yritykset jakavat johtajuutta tai johtoporrasta ei ole laisinkaan. Työnteko tuo tuloksen ja sen takia tekijät ovat kuninkaita. Ei omistajat, ei johto.
Uskot menestyksen JÄLKEEN keksittyjä tarinoita. Järki on sitä varten, että voi selittää onnensa olevan omaa ansiota!
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi tehdä esim: taksikuskin, parturin tai vartijan hommia, noin esimerkiksi. Yritystä pystyyn ihmiset!
😂😂😂 Varmaan ois pitkäaikainen yritys kun ummikko parturiksi alkaisi! Näin pienenä keski-ikäisenä tätinä myös vartijaksi ryhtyminen olisi hieman epävarmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂 Varmaan ois pitkäaikainen yritys kun ummikko parturiksi alkaisi! Näin pienenä keski-ikäisenä tätinä myös vartijaksi ryhtyminen olisi hieman epävarmaa.
Esimerkkejä, mutta sinun täytyy keksiä itsellesi sopiva homma. Se on osa yrittäjyyttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä, mutta sinun täytyy keksiä itsellesi sopiva homma. Se on osa yrittäjyyttä
On mulla pari ammattia, mutta sen verran vähän olen saanut työkokemusta, ettei niillä yrittäjäksi aleta (muuten kyllä vaikka heti!). Joten, pienenä, harmaana keski-ikäisenä tätinä palkkam urhaajan ura on taattu menestys. Kukaan ei epäile eikä huomaa mitään.
Yksi tapa selvitä pelottavassa maailmassa. Voi kuvitella itsensä yrittäjäksi joka pärjää ja ylenkatsoo luusereita. Tekee oikeat ratkaisut ja aina vain pärjää. Äänestää kokoomusta ja ei ajattele liikaa. Uhoaa ja uhoaa.
Itseään voi huijata helposti. Ympäristön huijaaminen on vaikeampaa, mutta tehtävissä sekin.
Todellisuus on silti se sama kaikille. Jokainen voi kohdata vaikeuksia joita ei selätetä uhoamalla. Tämän asian kanssa eläminen ja ymmärtäminen on se todellinen rohkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse perustin yritykseni käytännössä nollabudjetilla ja olen tehnyt sillä alusta asti voittoa ihan mukavasti. Yrityksen perustamisesta alkaen tähän hetkeen asti (noin vuosi) olen hankkinut keskiarvona 9444 €/kk. Tuosta summasta kun vähennetään ALV, YEL, henkilökohtainen vero ja tilitoimiston kulut (tämä on toki vapaaehtoinen), niin saadaan nettotulo, joka on ongelmitta riittänyt itseni elättämiseen. Omalla kohdallani yrityskulut perustamisesta asti ovat olemattomat, sillä myyn IT-projektipäällikkö palvelua, jonka toimitan asiakkailleni 100% etänä ja työväl
Hyvin pitkälti samalla tavalla sujui minulla kymmenen vuotta. Sitten muuttui koko toimintakenttä yksinyrittäjälle mahdottomaksi.
Olin yrittäjä. Mitään tukia en nosta. Voisin vielä jatkaa halutessani, ammattitaitoa on
Väärin. Keskiluokka ei osta määräänsä enempää palveluja eikä tuotteita. Suomen kokoisessa maassa yrittäjät tarvitsevat myös pienituloisten asiakkaiden rahat.
"Riippuu siitä mitä myy. Jos myyt perunoita niin asiakkaita riittää ihan köyhimmistä rikkaimpiin saakka. Jos taas myyt super luksusta niin asiakkaat voi olla pelkkiä miljonäärejä."
Ei kuulu tähän, koska kyse oli keskiluokan elämästä, mutta juu, on tosiaan huomattu, että moni keskituloinen palstamamma kuvittelee, että hänelle kuuluu miljonäärin elämä.
Kaikki tuet loppuisi? Sitä pitäidi miettiä, että miten duvun rläköitynert tulidivat toimeen. Kannattavinta toki tuolloin olisi, että tukisin jo eläkkeellä olevia lääkärivanhempiani tekemään töitä. Itsellä marslampi palkka. Tekisin kotityöt, hoitaisin lounaan töihin (Koska tuossa tilanteessa ri tokikaan junnata syödä lounasravintolassa.)