Lähes 70 prosenttia suomalaisista haluaisi rajoittaa ilotulitteiden käyttöä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011708878.html
Minun puolestani voisi kieltää kaikki ilotulitteet. Mennyttä aikaa. Annetaan koirille rauha, ihmiset saisi nukkua yöllä, ei silmävammoja, ei tulipaloja, ei järjetöntä määrää pahviroskaa.
Sen sijaan kaupunki voisi järjestää ammattilaisten valo/droneshown.
Kommentit (72)
Harvemmin tullut aikuisiällä paukuteltua Korkeintaan yksi pata. Poika ei ole niistä innostunut niin ei ollut nyt pariin vuoteen ostettu. Koiraa ei ilotulitteet häirinneet.
Vierailija kirjoitti:
Haluan, että kaikki sellainen mistä en itse pidä tai harrasta, kielletään! Ainakaan niitä ei saa tukea mitenkään!
Tuskin kovinkaan moni yksityishenkilö voi sanoa ilotulitteiden ampumista harrastukseksi jos se kerran on sallittua vain 8 tuntia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen saanut elää lapsuuteni ja nuoruuteni aikana, jolloin uudenvuoden aika oli kunnon pauketta. Muistoja kukaan ei voi kieltää.
Aika paljon vähäisempää oli pauke jopa vauraalla 1980-luvulla. Muutama raketti ammuttiin ja nekin ilta-aikaan, ei pitkin päivää. Nykyisin paukuttelu on karannut täysin käsistä.
Vierailija kirjoitti:
No eipä niistä mitään hyötyäkään ole joten kieltoon vaan.
Kielletään kaikki mistä ei ole hyötyä. Palstalla rutina myös
Voisi jo vihdoin kieltää. Uutta vuotta voi juhlia muillakin tavoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielletään kaikki mistä ei ole hyötyä. Palstalla rutina myös
Tai pikemminkin niin että kiellettään kaikki mistä on haittaa kuten tupakointi. Ilotulitteissahan on vain ja ainoastaan pelkkiä haittapuolia ja usein myös muillekin kuin käyttäjälle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Oluen juonnista on mun mielestä pelkkää haittaa eli kiellettävä, samoin lemmikkikoirista, elokapinasta jne.
Mä ammun raketteja ärsyttääkseni koiranaisia.
M31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oluen juonnista on mun mielestä pelkkää haittaa eli kiellettävä, samoin lemmikkikoirista, elokapinasta jne.
Kukaan ei vastusta rikollisjärjestön kieltämistä.
Ikiaikainen uudenvuoden aaton juhlistus, ei mitään syytä kieltää. Antaa paukkua vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan, että kaikki sellainen mistä en itse pidä tai harrasta, kielletään! Ainakaan niitä ei saa tukea mitenkään!
Tuskin kovinkaan moni yksityishenkilö voi sanoa ilotulitteiden ampumista harrastukseksi jos se kerran on sallittua vain 8 tuntia vuodessa.
Tuo ongelma voitaisiin korjata niin päin, että ilotulitteiden ampuminen ja kaikenlaisten paukkujen laukominen olisi sallittu heti joulukuun alusta alkaen aina tammikuun loppuun saakka.
Sensijaan koirten pitäminen lemmikkeinä pitäisi kieltää kategorisesti, kun niistä ei ole mitään iloa eikä hyötyä kenellekään muille kuin enintäänkin omistajilleen (jonkinlaista valheellista iloa), ne eivät ole korvaamattomia, ja kun niistä on aivan saatanasti haittaa, kiusaa ja pelkoa kaikille muille kuin omistajilleen 365 vuorokautena vuodessa, paitsi karkausvuosina, jolloin 366.
Olkaa te koiruuksien pitäjät ulisematta jos ilotulitteiden ystävillä on YKSI juhlapäivä vuodessa: me joudumme kärsimään niistä teidän iljettävistä canis lupus aggressivus pascannus persvärcin nuuhcimus ulosteenmussutus ulollehaisemus parasitus cirppusircus tautienlevittämys matojacuhisemus vitutus maximuxistanne joka ikinen päivä.
Enska
rakettien ystävä ja koiruuksiin ynnä varsinkin niiden omistajiin kyrpiintynyt ukko
Vierailija kirjoitti:
Ikiaikainen uudenvuoden aaton juhlistus, ei mitään syytä kieltää. Antaa paukkua vaan!
Voin antaa muutaman syyn:
- jokavuotiset silmävammat
- koirien sydänkohtaukset
- ilmansaaste
- pahviroska
- tulipalot
Vierailija kirjoitti:
Mikä v:ttu meidän demokratiassa on vikana? 70% haluaisi kieltää ilotulitteet, turkistarhauksen, ja vastustaa suurpetojen metsästystä. Minkä helvetin takia eduskunta tumputtaa 10 - 20 vuotta saamatta aikaan yhtään mitään, vaikka kansalaisaloitteita on tehty läjäpäin? Miten venäjän systeemi on tuohon verrattuna yhtään huonompi? Ei sielläkään rivikansalaisen ääni kuulu. Se vain vaiennetaan toisella tavalla?
Eurooppalaiseen demokratiaan kuuluu vahvasti ajatus, ettei toteuteta enemmistön tyranniaa. Se, että enemmistö haluaa jotain ei saa yksinomaan olla syynä toteuttaa asia X jos tätä vastustaa merkittävä vähemmistö.
Ilotulitemyynnin kokonaisarvo on n. 20 miljoonaa euroa vuodessa. Ette kai te tosissanne kuvittele, että 8 tunnin paukuttelun kieltämiselle jätettäisiin miljoonien verot keräämättä?
Veronmaksajan kannalta vuoden parhaimmat, iloisimmat ja kustannustehokkaimmat 8 tuntia!
Vierailija kirjoitti:
No yksi ilta se vaan on. Joka vuosi samat keskustelut, joten eiköhän tuokin vielä kielletä. Tulitteiden myyntiajan lyhentämistä tosin voisi kokeilla, kun jotkut hölmöt eivät osaa odottaa. Ja sitten nämä kaupunkien järjestämät ilotulitukset: evät kaikki asu paikoissa, joissa niitä näkisi. Antaisin paukkua sen 8h edelleen.
Niin, tulitteiden myyntiajan lyhentäminen tuskin vaikuttaisi paljonkaan. Ilotulitteita saa vaikkapa etelänaapurista helposti täällä etelässä. Johan on paukkunutkin muutaman päivän. Asioilla on puolensa. Minusta koirat ja kissat ei kuulu taajamiin ollenkaan vaan maalle. Täyskielto johtaisi vaan asiat mielenkiintoisemmiksi joillekin. Eiköhän me muutaman päivän tulittelut kestetä. Itse olen ilotulitteita ostanut kauan sitten, täysin turhaa rahanmenoa mutta niin on moni muukin asia.
Täällä valkeakoskella ovat jo jotkut idiootit ammuskelleet lauantaista lähtien .Eikö ne vanhemmat osaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Täällä valkeakoskella ovat jo jotkut idiootit ammuskelleet lauantaista lähtien .Eikö ne vanhemmat osaa lukea.
Täälläkin on jo paukkunut. Pelästyin kun ihan vieressä räjähti raketti. Ei ihmisille voi samaan aikaan myydä jotain ja kieltää niiden käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla logiikalla pitäisi sitten kieltää myös persut. En lähtisi tähän kuitenkaan.
No pitihän se politiikka saada mukaan tähänkin aiheeseen. 70% suomalaisista haluaisi kieltää ilotulitteet mutta PS äänestettiin Suomen toiseksi suurimmaksi puolueeksi viime vaaleissa.
Nyt persujen kannatus 5%.... Ja SDPEEN KANNATUS ON SE YKKÖSPAIKALLA JA PERSUJEN KANNATUS POHJAMUDISSA RYPEE...🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Mikä v:ttu meidän demokratiassa on vikana? 70% haluaisi kieltää ilotulitteet, turkistarhauksen, ja vastustaa suurpetojen metsästystä. Minkä helvetin takia eduskunta tumputtaa 10 - 20 vuotta saamatta aikaan yhtään mitään, vaikka kansalaisaloitteita on tehty läjäpäin? Miten venäjän systeemi on tuohon verrattuna yhtään huonompi? Ei sielläkään rivikansalaisen ääni kuulu. Se vain vaiennetaan toisella tavalla?