Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passiiviset ja ehkäilevät kaverit, mikä avuksi

Vierailija
29.12.2025 |

Ilmeisesti aika yleinen ongelma. Näen paljon omalla ja muiden kohdalla sitä että ei sitouduta mihinkään menoihin vaan laitetaan kutsuun ehkä ja tullaan paikalle jos huvittaa just sillä hetkellä. Isoihinkin juhliin, esim tasakymmensynttärit, vaikea tietää onko juhlijoita tulossa 10 vai 50 kun kutsuun ei ole vastattu eikä muistutuksiin reagoitu. Sitten ruoka ja juoma joko loppuu kesken tai sitä menee roskiin

Eipä ole tullut järkättyä mitään koko tänä vuonna koska tuntuu ettei kukaan enää arvosta toisten vaivannäköä

Voisipa ihmisille antaa tähtiarvostelut sen perusteella kuka sopii asioita mutta peruu viime tinkaan, ei vastaa kutsuun juuta eikä jaata, sanoo tulevansa mutta ei tulekaan, sanoo että ei tule mutta ilmaantuu paikalle ja odottaa lautasta eteensä yms

Kommentit (290)

Vierailija
161/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä ilmoitan kutsujalle että saan tietää työvuorot ajankohtana x, ilmoitan tulostani silloin. Sairastumisia ei voi ennustaa, sen jokainen kutsujakin tietää.

Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. "

Juuri näin! Ja jos on sitten ilmoittautunut ja tuleekin jotain tärkeämpää esim. mummon hautajaiset, niin sitten soitto tai viestiä kaverille, että nyt tulikin mummon hautajaiset, ymmärrät varmaan, että se menee tällä kertaa edelle. Ystävät todennäköisesti ymmärtää.

Mutta kyllä minustakin tuntuu, että korona-aika teki ihmisistä herkempiä jättämään tapahtumat väliin, jos itsellä tai lapsella on flunssan oireita. En tiedä, onko se pelkästään huono juttu, mutta onhan se luonut tällaista ehkäily-kulttuuria.

Vierailija
162/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäily on epävarmuutta siitä haluaako tulla. 

Kyllä jokainen joka haluaa tulla, pystyy ilmoittamaan käytännössä heti tuleeko vai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä olla tekemisissä " suattaapi taekka eipä suata... mikä tuon titäänöö...voe voe..." savolaistyyppisten kanssa. Etelä-pohohojalese tievät, että " moon sillon pakaikalla " tai " pirä kinkeris ! Minen körttikemuuhin naamaan verä !" Ja ne  pitää sitte paikkansa.

Vierailija
164/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aloitus on selvästi miehen tekemä

Aloitus on nykypäivän yhteiskunnassa elävän osuva kuvaus. Vastaukset varmistavat. Mikään ei kiinnosta ketään, kukaan ei halua sitoutua mihinkään ja jos ei pyydetä, niin silti loukkaudutaan, koska ei kutsuttu. Juhlat nähdään turhina ja lapsellisina ja selitetään kuinka ollaan vähän parempia kun ei haluta tai olla muiden kanssa yhteyksissä. Näin ekstroverttinä olen päättänyt etten kutsu enää ainoatakaan introverttiä enää koskaan mihinkään. Yksikin tuollainen epämääräinen ehkä tai ei, enkä laita enää koskaan yhtäkään kutsua. Minulla on ymmärrystä siihen, että ihmsillä on muutakin tekemistä. Mutta kyllä sen tietää kenellä on oikeasti menoa ja ketä nyt vaan on haluton ja aina väsynyt ja haluaa olla vain itsensä kanssa. Se ei ole ongelma, että on aktiivinen, vaan se ainainen halua ladata niitä akkuja kotona. Ladatkoon, minä käytän energiani heihin, joilla patterit on täynnä ja täyttyy vielä minun seurassani aina vaan enemmän. 

Vierailija
165/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on niitä ihmisiä, jotka usein sitten haluaa nähdä extempore. Minä olen heivannut vettuun nuo extempore-ihmiset elämästäni. Ne on sellaisia hyväksikäyttäjiä, jotka menee aina vain oma mukavuus ja halut edellä. Haluavat ikään kuin maksimoida oman mukavuutensa toisten kustannuksella, että toiset taipuu heidän yhtäkkisiin tahtoihinsa. Nämä on juuri niitä tyyppejä, jotka eivät suostu sitoutumaan mihinkään etukäteen, tai peruvat kun tulikin jotain mukavampaa eteen.

Vierailija
166/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko somen yms. tuottamasta impulssitulvasta että porukka on niin kuormittunut että kokee ettei ole energiaa sitoutua johonkin juhliin menemiseen, haluaa vapauden lösähtää sohvalle kännykkä kourassa vielä samana iltana jos siltä tuntuu? Vai mistä on kyse?

Vierailija
167/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei juhlakutsuihin vastata on vielä pientä sen rinnalla, että nykyisin ei osata ilmoittaa minkään peruuntumisesta. Ei ilmoiteta vaikkei päästäkkään sovittuun tapaamiseen, ei vaikka kyseessä olisi sinua varten järjestetty työhaastattelu tai asunnon näyttö... tai mikä vaan muukaan ennalta sovittu tapaaminen. Esim. kuulema usein on etukäteen sovittu tavaroiden myynti/osto tapaaminen ja ei vaan ilmoiteta, jossei tullakkaan. 

Mikä siinä ilmoittamisessa on niin vaikeaa?

Vierailija
168/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introt haluaa roikkua extrojen kavereina, mutta samalla päättää, että extron juhlat ovat pelkkää itsetehostusta ja huomion hakua. 

Mulla on yksi introkaveri, joka ilmestyi aina juhlien jälkeisenä aamuna moikkaamaan. Sanoin, että olen väsynyt, menin tosi myöhään nukkumaan ja en nyt jaksa seurustella. Änki sisään silti "voit nyt ainakin kahvit tarjota". Suuttui kun sanoin, että oikeasti menen nyt vielä nukkumaan. Siitä suuttui vielä enemmän, kun kerran olikin sovittu, että 3 ystävää jää vielä yhdeksi ylimääräiseksi päiväksi ja oltiin aamupalaa laittelemassa, kun ilmaantui ovelle. Suuresti loukkaantuneena tuhisi, että ai täällä on vielä vierasta väkeä. Vierasta, mun ystäviä!

Viimein sanoin tiukasti, että jos mun juhlat ei kiinnosta, se on ok, mutta ei tarvi tulla aamulla herättelemään. Ilmeisesti joku kontrollin tarve ja että hänkin on tärkeä tms. Huippuärsyttävää ja lopulta muutkin vastaavat meni siihen, että aloin ottaa etäisyyttä.

Vierailija
169/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös jos pyydetään pukeutumaan juhlavasti niin suututaan ja vedetään herneet et pitääkö olla monen tonnin iltapuku tultaisiin mielellään niissä samoissa kulahtaneissa verkkareissa ja kainaloista rikki olevassa t paidassa. 

Vierailija
170/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minuakin vähän ihmetyttää tuo että 3 kk aiemmin valmistujaisiin? Ja vielä pukukoodi? Nehän on yleensä aika epämuodollisia. Ainoastaan väitöskaronkkaan on tapana laittaa pukukoodi. 

Niin ja tämä ihmettelykö estää asiallisesti kertomasta, onko vai eikö ole tulossa ko. valmistujaisiin? Eikö se ole jokaisen valmistujan oikeus valita?

Itse kunnioitan sitä, miten kukakin tahtoo juhlansa juhlia vähintään siten, että ilmoitan pääsenkö ja jos pääsen, ilman muuta noudatan toivottuja pukukoodeja tai muita juhlanjärjestäjän toiveita.

Vierailija
171/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään kiinnosta kenenkään juhlat, mutta törkeää poistaa kaverilistalta sen vuoksi!

Vierailija
172/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä ilmoitan kutsujalle että saan tietää työvuorot ajankohtana x, ilmoitan tulostani silloin. Sairastumisia ei voi ennustaa, sen jokainen kutsujakin tietää.

Juuri näin! Ja jos on sitten ilmoittautunut ja tuleekin jotain tärkeämpää esim. mummon hautajaiset, niin sitten soitto tai viestiä kaverille, että nyt tulikin mummon hautajaiset, ymmärrät varmaan, että se menee tällä kertaa edelle. Ystävät todennäköisesti ymmärtää.

Mutta kyllä minustakin tuntuu, että korona-aika teki ihmisistä herkempiä jättämään tapahtumat väliin, jos itsellä tai lapsella on flunssan oireita. En tiedä, onko se pelkästään huono juttu, mutta onhan se luonut tällaista ehkäily-kulttuuria.

Ahaa, minä sain aiemmin ketjussa 40 alapeukkua kun sanoin että isovanhemman hautajaiset menee kyllä jaanan synttäreiden edelle. Ja siksi ihmettelin heitä, jotka loukkaantuvat vastauksesta "tulen,  jos ei tule muuta siihen". Eli ilmeisesti pitäisi vastata aina kyllä ja sitten aina peruuttaa jos tulee muuta? 

Aika usein kyllä tulee muuta, kun elää kiireistä elämää. Vai oliko niin että ainoastaan hautajaiset käy peruutuksen syynä ja vaikka lapsen turnausmatka ei? Jos näin tiukat säännöt on, niin saa puolestani jäädä koko tyyppi historiaan. Ihme ystävyys sellainen että väkisin pakotetaan tulemaan, vaikka vieras haluaisi itse olla jossain muualla, kuten katsomassa lapsensa tärkeää hetkeä.

Vierailija
173/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty sitoutumaan etukäteen kovinkaan varmasti, koska riippuu ihan päivän olotilasta onnistuuko osallistuminen. Kukaan tuskin haluaa mua sinne juhliin paniikkikohtauksia saamaan tai nurkkaan itkemään. Siksi vastaan aina, että voin tulla jos olotila sallii. Jos joku tästä loukkaantuu niin voi voi, en ole itse ailahtelevaa psyykeäni valinnut. Ja jos ei kelpaa muut ystäviksi kuin psyykkisesti täydelliset ihmiset niin ei väkisin, mutta minä en ole silloin se ongelma, vaan liian ulossulkevat kriteerit.

Vierailija
174/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vaan nyyttäriperusteella, eli syödään mitä tuodaan.

Vierailija
175/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introt haluaa roikkua extrojen kavereina, mutta samalla päättää, että extron juhlat ovat pelkkää itsetehostusta ja huomion hakua. 

Mulla on yksi introkaveri, joka ilmestyi aina juhlien jälkeisenä aamuna moikkaamaan. Sanoin, että olen väsynyt, menin tosi myöhään nukkumaan ja en nyt jaksa seurustella. Änki sisään silti "voit nyt ainakin kahvit tarjota". Suuttui kun sanoin, että oikeasti menen nyt vielä nukkumaan. Siitä suuttui vielä enemmän, kun kerran olikin sovittu, että 3 ystävää jää vielä yhdeksi ylimääräiseksi päiväksi ja oltiin aamupalaa laittelemassa, kun ilmaantui ovelle. Suuresti loukkaantuneena tuhisi, että ai täällä on vielä vierasta väkeä. Vierasta, mun ystäviä!

Viimein sanoin tiukasti, että jos mun juhlat ei kiinnosta, se on ok, mutta ei tarvi tulla aamulla herättelemään. Ilmeisesti joku kontrollin tarve ja että hänkin on tärkeä tms. Huippuärsyttävää ja lopulta muutkin vastaavat meni siihen, että alo

Sori, mutta kuulostat alkoholistilta. 

Voi rakentaa, vaikka minkälaiset kulissit ongelmansa ympärille, mutta krapula on aamulla. Miksi muuten järjestäisi juhlia, jos niissä tulee vain huono olo?

Vierailija
176/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, minä sain aiemmin ketjussa 40 alapeukkua kun sanoin että isovanhemman hau

Tämä on niitä tapauksia, kun useimmat ihmiset lukevat rivien välistä.Useimpien mielestä "tulen" sisältää automaattisesti sen varauksen, että tulo peruuntuu, jos sille päivälle odottamatta sattuu jotain tosi isoa ja tärkeää, vaikkapa ne mummon hautajaiset, tai vaikka sairastuminen. Näitä poikkeuksia ei siis tarvitse erikseen luetella. Siksi "Tulen, jos siihen ei tule mitään muuta" tulkitaan herkästi "tulen, jos ei tule mitään kiinnostavampaa", eli se kuulostaa epämääräiseltä ja töykeältä. 

Vierailija
177/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en pysty sitoutumaan etukäteen kovinkaan varmasti, koska riippuu ihan päivän olotilasta onnistuuko osallistuminen. Kukaan tuskin haluaa mua sinne juhliin paniikkikohtauksia saamaan tai nurkkaan itkemään. Siksi vastaan aina, että voin tulla jos olotila sallii. Jos joku tästä loukkaantuu niin voi voi, en ole itse ailahtelevaa psyykeäni valinnut. Ja jos ei kelpaa muut ystäviksi kuin psyykkisesti täydelliset ihmiset niin ei väkisin, mutta minä en ole silloin se ongelma, vaan liian ulossulkevat kriteerit.

Minusta tällainen terveysongelma on ihan eri asia kuin se, että joku jää odottelemaan, olisiko jossain tarjolla jotain parempaa. 

Vierailija
178/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rennot illanistujaiset on ihan eri juttu kuin oikeasti juhlat. Ja niitä pidän nykyään todella valitulle joukolle. Siitä valittaa yllättäen eniten nämä ehkäilijät. Että miksi et enää pidä perinteisiä loppiais-, itsenäisyyspäivän jne juhlia. No daa. Olen vastannut suoraan, oli niin hankalaa, kun ihmiset ei osaa kertoa, ovatko tulossa.  En ole alkanut hieroa naamaan, että kyllä pidän, mutta en kutsu sinua. Kenties joku on tajunnutkin vinkin.

Rennosti kun ollaan, voi laittaa pöytään tyyliin lihapadan ja uuniperunat ja salaatin ja ihan sama, kuka tulee milloin ja syökö. Juomiksi riittää sitruunavesi ja viinitonkat pöydän päähän, jäävesisaaviin kaljat ja siiderit. Juhlapöytää joutuu suunnittelemaan, ruokalajien valmistusta ajoittamaan, kattausta miettimään jne. Pelkissä ostoksissa menee saakelisti aikaa, kun juoksee parhaat raaka-aineet ehkä eri kaupoista.

Jos joku tämän vaivan jälkeen on sitä mieltä, että ei kiinnosta edes

Joo, mutta ihmiset viihtyvät, kun ei tarvitse jäkittää juhlapuvussa. Kaikki voivat osallistua ja avata suunsa. 

Vierailija
179/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät vaan mitenkään voi paljon etukäteen ihan varmoja saapumisestaan olla.  Mutta silloinkin voi toki esittää jonkunlaisen arvauksen - eli kertoa haluaako ylipäätänsä tulla, riippumatta siitä onnistuuko se todella vai ei. 

Kyllä pitää voida sanoa myös ehkä - minusta se tarkoittaa, että haluaisi tulla muttei tiedä vielä varmaa pääseekö. Eli se on enemmän kuin ei mitään vastausta. 

Mielummin varataan vähän liikaa kuin liian vähän. Tosin, ymmärrettävää että vaikeaa arvioida jossei yhtään tiedä montako saapuu. Ehkä syytä selittää, että tarjoilujen määrän selvittämiseksi tahtoo sen vastauksen... kun nykyihmiset ei ilmeisesti tajua ajatella niin pitkaälle.

Ja voi todellakin pyytää saapujia tuomaan jotain.

Ja jos joku ihan ilmoittamatta juhliin saapuukin, silloin pitäisi sen saapujan ihan jo itsekkin ymmärtää, ettei voi olettaa saavansa tarjoiluja. 

Vierailija
180/290 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäily on epävarmuutta siitä haluaako tulla. 

Kyllä jokainen joka haluaa tulla, pystyy ilmoittamaan käytännössä heti tuleeko vai ei. 

Joku tylsistynyt kotirouva ehkä. 

Mitenkään en voi ennustaa puolen vuoden päähän työvuorojani. En tiedä onko lapsi silloin kipeä, olenko itse, pitääkö koira viedä lääkäriin yms. Jos tuollaista aletaan vaatia, niin en tule. Toivon myös, että tätä kunnioitetaan eikä aleta soittelemaan perään, miksi en tule. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi