Passiiviset ja ehkäilevät kaverit, mikä avuksi
Ilmeisesti aika yleinen ongelma. Näen paljon omalla ja muiden kohdalla sitä että ei sitouduta mihinkään menoihin vaan laitetaan kutsuun ehkä ja tullaan paikalle jos huvittaa just sillä hetkellä. Isoihinkin juhliin, esim tasakymmensynttärit, vaikea tietää onko juhlijoita tulossa 10 vai 50 kun kutsuun ei ole vastattu eikä muistutuksiin reagoitu. Sitten ruoka ja juoma joko loppuu kesken tai sitä menee roskiin
Eipä ole tullut järkättyä mitään koko tänä vuonna koska tuntuu ettei kukaan enää arvosta toisten vaivannäköä
Voisipa ihmisille antaa tähtiarvostelut sen perusteella kuka sopii asioita mutta peruu viime tinkaan, ei vastaa kutsuun juuta eikä jaata, sanoo tulevansa mutta ei tulekaan, sanoo että ei tule mutta ilmaantuu paikalle ja odottaa lautasta eteensä yms
Kommentit (291)
Olen aika varma että moni toivoo salaa jotain sakkoa löysässä hirressä roikuttajille. Niille jotka eivät voi sanoa suoraan kyllä/ei vaan sitä vastoin pitävät varasijalla. Itse ainakin toivon.
Ei se kuule auta kuin erotella jyvät akanoista ja olla kutsumatta sellaisia jotka käyttäytyvät noin. Meillä on karissut nämä tietyt tyypit, tai no mies saattaa kutsua omia tällaisia kavereitaan joskus, vaikka tietää etteivät vastaa eivätkä tule vaikka sanoisivat tulevansa, mutta meidän häihin vedin tiukan rajan. Sinne ei ollut asiaa kuin niillä jotka halusivat oikeasti tulla viettämään hääpäiväämme.
Mikään tähtien anto olisi turhaa sillä eivät nämä jätä niitä itselleen tärkeitä ihmisiä ja juhlia väliin, vain sellaisten joilla ei ole niin väliä.
Mutta onhan näitä. Yksi kaveri kutsuttiin mökille useita kertoja mutta hän ei
koskaan tullut. Lopetettiin kutsuminen ja hän oli sitä mieltä että pitää kutsua kuitenkin vaikkei hän tulekaan. Yksi kaveri meni kaksi kertaa toisaalle ryypiskelemään vaikka oli sovittu saunaillasta meillä. Yksi jätti tulematta jopa niihin kahvituksiin joihin itse itsensä kutsui. Eräs pyysi johonkin ja vetosi aina huonosti nukuttuun yöhön ilmoittaessaan että peruisi taas tuntia kahta ennen lähtöä.
Eihän noita kutsuttavia enää montaa ole mutta laatu on sitäkin parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika varma että moni toivoo salaa jotain sakkoa löysässä hirressä roikuttajille. Niille jotka eivät voi sanoa suoraan kyllä/ei vaan sitä vastoin pitävät varasijalla. Itse ainakin toivon.
Minäkin toivon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestätkö oikeasti aikuisena jotain omia synttäreitäsi vai oletko kymmenvuotias? En todellakaan viitsi enää mennä mihinkään aikuisten synttärikekkereihin, ne on lasten juttuja.
Ilmoitathan sitten kutsun saatuasi ettet ole menossa?
Mo ei tollasta kutsuta mihinkään 😂
Olen itse huomannut saman, että viimeisen 15 vuoden aikana tällainen asenne on yleistynyt. Järjestin itse aikoinaan juonellisia teemajuhlia, joiden työmäärä oli melkoinen. Sain kyllä juhlat kiinnostuneilla täytettyä, mutta aina oli niitä jotka sanoi, että haluaisin niin tulla kunhan pvm olisi aiemmin tiedossa. Parhaimmillaan puoli vuotta aiemmin ilmoitettu juhlapäiväkään ei saanut kuitenkaan näitä ihmisiä mukaan, kun ei voinut tyhjään kalenteriin merkata sitä juhlaa, kun piti katsoa olisiko silloin mökillä tms tärkeämpää puuhaa. Ja sitten pari viikkoa ennen tapahtumaa pystyin suunnitella juonen, kun sanoin että tämän jälkeen ei asiaa juhliin enää ole empijöillä.
Itsekään en ole mikään bilehile, mutta kyllä se aikataulu toimii niin, että kiinnostavat jutut sovitaan tapahtuvaksi ja merkataan kalenteriin ja vain sairastumiset/hautajaiset yms force marjorit niitä siirtää. Ja jos sopii jotain, mikä myöhemmin ei enää huvittaisikaan niin kertaakaan en ole omien ystävien kanssa olemista katunut. Tässähän ei puhuta pelkästään isojen juhlien skippaamisesta ilman ilmoitusta, vaan myös niiden muutaman kaverin illanistujaisista.
Introverttiys ei ole synonyymi vähä-älyisyydelle, joten perus käytöstavat ja toisten huomioiminen on ihan opittava taito. "Kiitos kutsusta, mutta en valitettavasti pääse tällä kertaa." Vastaus kutsuun heti jos olet kroonisesti ehkäilevä ja aina skippaava.
Uusi vuosi, uudet kaverit passiivisten tilalle.
"Introverttiys ei ole synonyymi vähä-älyisyydelle, joten perus käytöstavat ja toisten huomioiminen on ihan opittava taito. "Kiitos kutsusta, mutta en valitettavasti pääse tällä kertaa." Vastaus kutsuun heti jos olet kroonisesti ehkäilevä ja aina skippaava."
Tämä. Jos tietää, ettei useinkaan pääse paikalle vain siksi ettei sovittuna päivänä huvitakaan, kannattaa rehellisesti vastata ei jo kutsuttaessa. Jahkailu on itsekästä toisen ajan ja vaivan hukkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän tätä en kaipaa uusia tuttavuuksia tai ystävyyksiä vähän samana kuin tiedevastaisuutta. Millekään ei olla avoimia, nyhjötetään vain omassa mukavuusalueessa eikä mikään uusi näkökulma kiinnosta.
Anteeksi, mutta tällainen introverttius on surullista kuin mikä. Introvertti saa olla mutta ei ylimielinen. Sorry.Kiitos tästä analyysistä, mutta minulla on jo kaikki, mitä tarvitsen. Ystävät, perhe, harrastukset ja mielenkiintoinen työ. Jotkut suuret juhlat eivät toisi elämääni yhtään mitään. Ylimielisenä saat toki pitää, mutta toisaalta et tunne edes minua. Minut saa myös poistaa kaveripiiristä, jos juhliin osallistuminen on ystävyydessä tärkein asia.
Saat toki tehdä miten haluat, kukaan ei sinua voi pakottaa, mutta sääliä voi. Siis kun nyt kerran tunnistit itsesi kuvauksestani, jossa muut ihmiset eivät alkuunkaan kiinnosta ja oma seura on ainoa tarpeeksi hyvä. Siitähän minä puhuin.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa toimiva sakko on poistaa heidät kutsulistalta tulevaisuuden juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ehkäilevä?
Sitä että vastaa kutsuihin "ehkä".
Kiitos vastauksesta. Kysymys oli saanut alapeukkuja, ehkä heille ehkäily onkin tavallista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestätkö oikeasti aikuisena jotain omia synttäreitäsi vai oletko kymmenvuotias? En todellakaan viitsi enää mennä mihinkään aikuisten synttärikekkereihin, ne on lasten juttuja.
Ilmoitathan sitten kutsun saatuasi ettet ole menossa?
Tietenkin. Siihen riittää kolmen sanan vastaus, en ole tulossa.
Kanske i din bekantskap. Normalt folk inleder med: Tack för inbjudan,
Mistä sitä tietää, huvittaako silloin lähteä ? Kannattaisi ap:n katsoa ennemmin peiliin, miksi hänen luokseen ihmiset eivät halua tulla eivätkä uskalla sanoa heti suoraan ettei huvita tulla.
Onko taas kyseessä jotkut lahjojen ja ylistyksen kerääjän synttärit ?
Johan ap:n jatkokysymyksistäkin paistoi läpi tietynlainen painostaminen, komentelu ja käskyttäminen.
Jos ihmiset eivät osaa käyttäytyä ja vastata asianmukaisesti jos ystävällisesti heidät kutsun, leikkaan nuo ihmiset elämästäni. Yksi kerta ok, mutta jos huono käytös on säännönmukaista niin asia on varsin selvä. Niin yksinkertaista se on.
Joo tuttua, olen yrittänyt vanhan kauppisluokan kanssa jotain järkätä, ja vastaus on juuri tuo sairaanraivostuttava; mä tuun, jos ei ole muuta. VMP oikeasti, joko tulet tai et, ei mitään vänkäilyä perkele! Jos ei kiinnosta, niin saa senkin sanoa, en sitten vaivaa turhaan jumaliste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ehkäilevä?
Sitä että vastaa kutsuihin "ehkä".
Kiitos vastauksesta. Kysymys oli saanut alapeukkuja, ehkä heille ehkäily onkin tavallista...
Ole hyvä. Pidän kyllä itsekin tosi outona ettei joku ymmärrä noin simppeliä sanaa. Mutta ihmisillä on niin monenlaisia hahmotushäiriöitä nykyään että helpompi vaan vääntää rautalangasta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä tietää, huvittaako silloin lähteä ? Kannattaisi ap:n katsoa ennemmin peiliin, miksi hänen luokseen ihmiset eivät halua tulla eivätkä uskalla sanoa heti suoraan ettei huvita tulla.
Onko taas kyseessä jotkut lahjojen ja ylistyksen kerääjän synttärit ?
Johan ap:n jatkokysymyksistäkin paistoi läpi tietynlainen painostaminen, komentelu ja käskyttäminen.
Jos tiedät ettei sinua melko varmastikaan huvita juhlapäivänä sittenkään lähteä, vastaa kutsuun ei. Mieluummin niin päin että itse kadut menemättömyyttäsi kuin että odotutat toista turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo tuttua, olen yrittänyt vanhan kauppisluokan kanssa jotain järkätä, ja vastaus on juuri tuo sairaanraivostuttava; mä tuun, jos ei ole muuta. VMP oikeasti, joko tulet tai et, ei mitään vänkäilyä perkele! Jos ei kiinnosta, niin saa senkin sanoa, en sitten vaivaa turhaan jumaliste.
Mitenköhän nuo tulen jos ei ole muuta tekemistä-ihmiset ajattelevat juhlien järjestyvän? Luulevatko he että joku yksittäinen Pirkko tai Petri (tässä tapauksessa sinä) varaa tilan ja tarjoilut varmuuden vuoksi, kun 20 ihmistä sanoo että voi olla että tulen, tai voi hyvin olla etten tulekaan? Ja odottaa siellä sitten tiettynä lauantaina nakkipiilojen ja kuoharipullojen keskellä että ehkä joku tulee tai ehkä juhlin yksin?
Luulisi että ihmiset tajuaisivat tuon yhtälön sulan mahdottomuuden, vaikka itse eivät ikinä olisi minkäänlaisia kekkereitä järjestäneetkään.
Vierailija kirjoitti:
Eräs nyt jo entinen kaveri teki aina sitä, että ehkäili ja pähkäili ihan viime tippaan ja lopulta sai sanottua, ettei huvita lähteä. Päätin, että olkoot sen jälkeen, kun olisin pitkästä aikaa päässyt pois sieltä kotoa äidin roolista ja mieskin oikein kehotti, että ehdottomasti mene koko viikonlopuksi, niin tämä kyseinen "kaveri" ilmoitti päivää ennen suunniteltua menoa, ettei ole fiilistä.
Mulla yks samanlainen kaveri nuoruusajoilta. Meidän porukka on aina ollut toissijaisen hänelle ja peruuttaa leffailtoja ja milloin mitäkin mihin syihin tahansa vedoten. Einsaa hoitajaa lapselleen ym. Mutta kyllä pääsee aina työpaikan pikkujouluihin ja muihin menoihin. On alkoon menevä ja meidän porukassa ei miin juoda, joten ei taida kiinnostaa. Nuoruudessa kaveruus perustui bilettämiseen. Nykyään en hänenkaltaiseen edes tutustuisi, mutta hän on rakas, ollaan tunnettu kymmeniä vuosia . Enää en ole jaksanut tätä tosin pyytää mihinkään, kun sama juttu aina. Oon hiljentänyt välejä, mulla on muitakin hyviä ystäviä, jotka ei tee ohareita tms..
Ei ketään kiinnosta mikä sinua kiinnostaa. Muista ilmoittaa ajoissa ettet ole tulossa juhliin, siitä on kyse.