Passiiviset ja ehkäilevät kaverit, mikä avuksi
Ilmeisesti aika yleinen ongelma. Näen paljon omalla ja muiden kohdalla sitä että ei sitouduta mihinkään menoihin vaan laitetaan kutsuun ehkä ja tullaan paikalle jos huvittaa just sillä hetkellä. Isoihinkin juhliin, esim tasakymmensynttärit, vaikea tietää onko juhlijoita tulossa 10 vai 50 kun kutsuun ei ole vastattu eikä muistutuksiin reagoitu. Sitten ruoka ja juoma joko loppuu kesken tai sitä menee roskiin
Eipä ole tullut järkättyä mitään koko tänä vuonna koska tuntuu ettei kukaan enää arvosta toisten vaivannäköä
Voisipa ihmisille antaa tähtiarvostelut sen perusteella kuka sopii asioita mutta peruu viime tinkaan, ei vastaa kutsuun juuta eikä jaata, sanoo tulevansa mutta ei tulekaan, sanoo että ei tule mutta ilmaantuu paikalle ja odottaa lautasta eteensä yms
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omassa lähipiirissäni ei ole näkynyt tämä uusi ilmiö. Itse en varaisi ruokaa ja juomaa niille, jotka eivät ole kutsuun mitenkään reagoineet.
Valitettavasti se tuntuu menevän niin päin, että ilmoittaudutaan että tulossa ollaan ja sitten juhlapäivän aamulla alkaa kännykkä piippaamaan, että ei me päästäkään kun Pinja-Einari aivasti tms. Eli on selkeästi ilmoittauduttu siltä varalta, että mitään parempaa ei tule tarjolle.
Viimeksi kun järjestin juhlat, kolmasosa ilmoittautuneista jäi pois ja ilmoitti asiasta vasta juhlapäivänä. Epätodennäköistä, että noin suuri osa olisi tullut kipeäksi yllättäen.
Ei tee mieli enää panostaa ja järjestää juhlia, kun suuri osa tarjoiluista menee hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestätkö oikeasti aikuisena jotain omia synttäreitäsi vai oletko kymmenvuotias? En todellakaan viitsi enää mennä mihinkään aikuisten synttärikekkereihin, ne on lasten juttuja.
Sitten voit vastata heti, että kiitos kutsusta, en pääse tulemaan.
Ja sen jälkeen sinut erotetaan kaveripiiristä. Ei mitään kiristyksen makua tässä.
En ole kyllä törmännyt tuollaiseen. Minulla on laaja kaveripiiri, enkä oleta että jokainen kutsuttu pääsisi joka kerta paikalle. En oikein muutenkaan ymmärrä viestiäsi. Et halua mennä ystävän syntymäpäiville, koska se on sinusta lapsellista?
Vierailija kirjoitti:
Miten ilmaiset sen, että odotat vastausta?
Ilmoitathan pp.kk.vvvv mennessä pääsetkö tulemaan, jotta osaan varautua tarjoilujen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään painotetaan individualismia ja yksilön oikeutta 'vetää rajat'. Osa tulkitsee tämän niin, että on ihan ok esimerkiksi perua juhliin osallistuminen samana päivänä, jos ei nyt vaan huvitakaan mennä, koska 'mulla on oikeus vetää rajat'
Niinpä. Ihan kuin lupauksilla ei olisi mitään väliä nykyään. Ei minuakaan aina huvita mennä juhliin tai kaveria tapaamaan, mutta kyllä varmasti menen jos olen jo sopinut jotain. Jätän välistä vain jos olen kipeänä. Kyllä niissä juhlissakin on sitten yleensä kivaa.
Eräs nyt jo entinen kaveri teki aina sitä, että ehkäili ja pähkäili ihan viime tippaan ja lopulta sai sanottua, ettei huvita lähteä. Päätin, että olkoot sen jälkeen, kun olisin pitkästä aikaa päässyt pois sieltä kotoa äidin roolista ja mieskin oikein kehotti, että ehdottomasti mene koko viikonlopuksi, niin tämä kyseinen "kaveri" ilmoitti päivää ennen suunniteltua menoa, ettei ole fiilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään muistutuksia. Rsvp ja jos ei edes vastaa, siitä omat johtopäätökset ja välit hiljalleen poikki. Ja jos joku pyrkii juhliin vaikka ei ole vastannut, ei päästetä.
Heh, jouduin googlettamaan mitä tuo lyhenne Rsvp tarkoittaa.
No tämä kuvaa hyvin sitä, kuinka nykyihmisiltä on etiketti täysin hukassa. Jokainen boomeri tietää googlaamatta, mitä rsvp tarkoittaa, ihan riippumatta siitä onko kansakoulun käynyt putkimies vai professori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omassa lähipiirissäni ei ole näkynyt tämä uusi ilmiö. Itse en varaisi ruokaa ja juomaa niille, jotka eivät ole kutsuun mitenkään reagoineet.
Valitettavasti se tuntuu menevän niin päin, että ilmoittaudutaan että tulossa ollaan ja sitten juhlapäivän aamulla alkaa kännykkä piippaamaan, että ei me päästäkään kun Pinja-Einari aivasti tms. Eli on selkeästi ilmoittauduttu siltä varalta, että mitään parempaa ei tule tarjolle.
Viimeksi kun järjestin juhlat, kolmasosa ilmoittautuneista jäi pois ja ilmoitti asiasta vasta juhlapäivänä. Epätodennäköistä, että noin suuri osa olisi tullut kipeäksi yllättäen.
Ei tee mieli enää panostaa ja järjestää juhlia, kun suuri osa tarjoiluista menee hukkaan.
No mutta eihän tuollaiset ole mitään ystäviä. Hyvän päivän tuttuja korkeintaan. Itse karsinut aikapäiviä nuo tyypit elämästä.
Mä en tajua miksi pitää loukkaantua jos toinen rehellisesti sanoo että tulen jos ei tule siihen muuta menoa. Pitäisikö siis perua lapsen pelimatka, firman verkostoitumistapahtuma, ulkomaanystävän tapaaminen kun hän on Suomessa tai vaikka isovanhemman hautajaiset, vain koska on lupautunut samana hetkenä jo toisaalle, ennen kuin nämä muut olivat tiedossa?
Jotkut jutut vaan on tärkeämpiä kuin toiset: omat lapset, isovanhemmat, uran jatko, kaukaisen ystävän näkeminen kerran 10v vs. Jaanan synttärit.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi pitää loukkaantua jos toinen rehellisesti sanoo että tulen jos ei tule siihen muuta menoa. Pitäisikö siis perua lapsen pelimatka, firman verkostoitumistapahtuma, ulkomaanystävän tapaaminen kun hän on Suomessa tai vaikka isovanhemman hautajaiset, vain koska on lupautunut samana hetkenä jo toisaalle, ennen kuin nämä muut olivat tiedossa?
Jotkut jutut vaan on tärkeämpiä kuin toiset: omat lapset, isovanhemmat, uran jatko, kaukaisen ystävän näkeminen kerran 10v vs. Jaanan synttärit.
Mutta noista sinä tiedät vähän aikaisemmin kuin tapahtumapäivän aamuna. Täällä keskustellaan sellaisista ihmisistä jotka jatkuvasti peruuttavat tulemisensa viime tippaan tai eivät edes ilmoita. Itse leikkaan tuollaiset surutta lähipiiristä pois ja olen mieluummin vaikka yksin, ei kiinnosta kiittämättömien aikuislapsien kestitseminen vapaa-ajalla.
Joskus harvoin pidän illanistujaisia ja yleensä kaikki pääsevät tulemaan. Miksikö, en tiedä. Olisiko syy siihen, etten järjestä mitään kuluttavia megapartyja. Ruokaa laitan, mutta en stressaa sen kanssa. Riittää, jos riittää. Juomaa ihmiset tuovat sen verran kuin itse haluavat juoda. Pois saa lähteä, kun siltä tuntuu. Voi vaikka vain piipahtaa paikalla. Tärkeintä on viettää laatuaikaa ystävien kanssa.
Yhtään ystävääni en hylkäisi sen takia, että hänellä sattuisi joskus olemaan jotain muutakin elämää. Tai haluaisi olla rauhassa vaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta noista sinä tiedät vähän aikaisemmin kuin tapahtumapäivän aamuna. Täällä keskustellaan sellaisista ihmisistä jotka jatkuvasti peruuttavat tulemisensa viime tippaan tai eivät edes ilmoita. Itse leikkaan tuollaiset surutta lähipiiristä pois ja olen mieluummin vaikka yksin, ei kiinnosta kiittämättömien aikuislapsien kestitseminen vapaa-ajalla.
Kommenttini oli vastaus tämän(kin) ketjun niille kommentoijille, jotka nimenomaan loukkaantuvat siitä, että sanoo rehellisesti tulevansa jos ei tule muuta. Aivan kuin heidän omanarvontuntonsa olisi siitä kiinni, että heidät aina laitetaan etusijalle, tuli mitä tuli.
Huomasin kyllä että ketjussa on muutakin keskustelua, mutta minun kommenttini liittyi siis noihin kommentteihin.
Kuulostat harvinaisen itsekkäältä ja narsistiselta persoonalta. Haluat hinnalla millä hyvänsä kotiisi 50 ihmistä katsomaan vain sinua.
Mitä jos kasvaisit viimein aikuiseksi. Panostaisit oikeisiin ja vastavuoroisiin ihmissuhteisiin sekä dokaisit vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat harvinaisen itsekkäältä ja narsistiselta persoonalta. Haluat hinnalla millä hyvänsä kotiisi 50 ihmistä katsomaan vain sinua.
Mitä jos kasvaisit viimein aikuiseksi. Panostaisit oikeisiin ja vastavuoroisiin ihmissuhteisiin sekä dokaisit vähemmän.
Sinua ei taideta kutsua juhliin kovin usein.
Kutsuitko myös mummon ja vaarin synttäreillesi? Et varmaan, koska et halua rumia seniilejä pilaamaan täydellisiä kemujasi.
Vierailija kirjoitti:
"Voisipa ihmisille antaa tähtiarvostelut sen perusteella kuka sopii asioita mutta peruu viime tinkaan, ei vastaa kutsuun juuta eikä jaata, sanoo tulevansa mutta ei tulekaan, sanoo että ei tule mutta ilmaantuu paikalle ja odottaa lautasta eteensä yms"
Eli ainoa oikea vaihtoehto on joko tietää saman tien että kyllä tai saman tien ei? Elämän on oltava kaikilla ennustettavaa ja tiedossa että milloin on töitä viikkoja etukäteen ja milloin on sairaana jne.
Mitäpä jos tekisit niin, että kutsut ketä kutsut, ja varaudut vain juuri ja juuri siihen että ihan kaikki tulee paikalle. Mutta oletuksena ja 80% varmaa on, että kaikki ei tule kuitenkaan, mutta yli puolet tulee silti.
Ja jos ei usein tule puoliakaan, niin sitten voit vetää johtopäätöksiä joko vieraista tai itsestäsi.
Minä ilmoitan kutsujalle että saan tietää työvuorot ajankohtana x, ilmoitan tulostani silloin. Sairastumisia ei voi ennustaa, sen jokainen kutsujakin tietää.
Ei tämä mitään rakettitiedettä ole.
Jos kutsuttu sanoo, että ei tiedä vielä, niin vastaan, että merkitsen tänne mun listalle, että et pääse paikalle. Jos siihen intetään, että voi olla, että tulenkin, niin jatkan, että ovesta muuten pääsee vain kolme päivää ennen saatavalla erilliskutsulla, joten ei se onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään painotetaan individualismia ja yksilön oikeutta 'vetää rajat'. Osa tulkitsee tämän niin, että on ihan ok esimerkiksi perua juhliin osallistuminen samana päivänä, jos ei nyt vaan huvitakaan mennä, koska 'mulla on oikeus vetää rajat'
Niinpä. Ihan kuin lupauksilla ei olisi mitään väliä nykyään. Ei minuakaan aina huvita mennä juhliin tai kaveria tapaamaan, mutta kyllä varmasti menen jos olen jo sopinut jotain. Jätän välistä vain jos olen kipeänä. Kyllä niissä juhlissakin on sitten yleensä kivaa.
Tämä tuntuu olevan nuorten keskuudessa tapa, että sovitaan jotain ja kaikki ikään kuin olettaa, että siitä sovitusta voi vielä poiketa jos ei huvitakaan sillä hetkellä mennä. Eli kaikki sovittu on ikään kuin alustavasti sovittua.
Esimerkiksi hiljattain sovin yhden aika uuden, itseäni selkeästi nuoremman kaverin kanssa lounaan pari viikkoa ennen aiottua lounasta. Sovittiin aika ja paikka. Edellisiltana tämä kaveri sitten laittoi viestiä, että ollaanko me vielä menossa lounaalle.
Olin tästä ihmeissäni, koska olimme sopineet ajasta ja paikasta ja minusta se on silloin sovittu ja siitä pidetään kiinni, ellei jompikumpi ilmoita esteestä.
Kysyin tästä sitten lounaalla ja kaveri sanoi että hän vielä edellisiltana varmistaa, että sovitut suunnitelmat ovat vielä valideja, koska niin moni kuulemma jättää tulematta, vaikka olisi sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei taideta kutsua juhliin kovin usein.
Liian usein. Ja monesti jätän menemättä. Koska en ymmärrä tätä juhlimisen pointtia. Miksi menisin tapaamaan ystävääni, jonka kanssa ei ehdi edes puhua. Vierailla on tylsää, mutta päivänsankari viilettää iloisena ympäriinsä, kun kerrankin on saanut suuren joukon ihmisiä ympärilleen. Päivänsankari nauttii huomion keskipisteenä olosta ja vieraat ovat hänen panttivankeja.
Miten sitten saa vieraita juhliinsa? Huolehtii niiden viihtyvyydestä. Kunnon miljöö, jonne halutaan matkustaa. Hyvää livemusiikkia, jota saa kuunnella täysin ilmaiseksi. Kesällä monella on lomaa ja ehkä aikaakin juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestätkö oikeasti aikuisena jotain omia synttäreitäsi vai oletko kymmenvuotias? En todellakaan viitsi enää mennä mihinkään aikuisten synttärikekkereihin, ne on lasten juttuja.
Älä itke sitten yksinäisyyttäsi täällä tai missään muuallakaan 😗
Liian moni on viime sekunnilla poisjääviä ja sosiaalisissa tilanteissa murjottavia aikuislapsia nykyään. Ei kysy ikää, vanhat ovat yhtä hirveitä kuin nuoret.
Näinhän ne ekstrovertit introvertteja aina uhkailevat. Yksin jäät mokoma mulkero.
No elämä ei kuitenkaan ole pelkkää juhlaa. Joskus se koittaa yksinäisyys ekstrovertillekin ja siinä sitä sitten kiukutellaan, kun kukaan ei lähde minnekään.
Onko tämä mielestäsi oleellinen tieto? Miksi?