Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passiiviset ja ehkäilevät kaverit, mikä avuksi

Vierailija
29.12.2025 |

Ilmeisesti aika yleinen ongelma. Näen paljon omalla ja muiden kohdalla sitä että ei sitouduta mihinkään menoihin vaan laitetaan kutsuun ehkä ja tullaan paikalle jos huvittaa just sillä hetkellä. Isoihinkin juhliin, esim tasakymmensynttärit, vaikea tietää onko juhlijoita tulossa 10 vai 50 kun kutsuun ei ole vastattu eikä muistutuksiin reagoitu. Sitten ruoka ja juoma joko loppuu kesken tai sitä menee roskiin

Eipä ole tullut järkättyä mitään koko tänä vuonna koska tuntuu ettei kukaan enää arvosta toisten vaivannäköä

Voisipa ihmisille antaa tähtiarvostelut sen perusteella kuka sopii asioita mutta peruu viime tinkaan, ei vastaa kutsuun juuta eikä jaata, sanoo tulevansa mutta ei tulekaan, sanoo että ei tule mutta ilmaantuu paikalle ja odottaa lautasta eteensä yms

Kommentit (495)

Vierailija
461/495 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä ihmeellinen ilmiö. Nuorisossa huomaa että vaikea sitoutua mihinkään, omat teinarit saattaa vielä tunti ennen sovittuun menoon lähtöä tuskailla juupaseipäs-leikkiä. Ja aina se ajatus, että "mitä jos tulee jotain parempaa!?" Hemmetin raskasta.

Vasta yhdet kekkerit järjestäneenä, yli 60 kutsuttu, vielä VIIKKOA ennen itse tapahtumaa vain 5 oli varmistanut tulevansa, noin 20 "ehkää" ja loput sellaisia mistä ei kuulunut mitään muistutteluista huolimatta. Osa näistä saapui, osa ei.  Ja kutsu oli 2 kuukautta ennen, viimeistä vastausta toivottiin viikko ennen eventtiä, joten aikaa oli tutkailla työvuoroja ja jutella puolison, anopin ja vaikka naapurin koiran kanssa asiasta. 

Hemmetin epäkohteliasta ja itsekästä toimintaa. Kahden tai kolmen voi vielä uskoa unohtaneen, mutta ei lähes kaikkien.

Itse introverttina harkitsen aika tarkkaan pystynkö/jaksanko osallistua, mutta JOS käy niin etten y

Teet ketjun sekopään mielestä väärin. Jos "ehkäilet" yhtään niin se on nou nou. Sinun pitää sanoa heti vain EI koska muuten olet itsekäs minäminä ihminen ja pelaat valtapelejä. :D

Vierailija
462/495 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänhallinnan puute, itsekkyys ja huonot käytöstavat ovat niitä, miksi ihmiset jahkailevat vastauksissaan tai antavat "ehkä-tyylisiä" vastauksia. Aikuisen ihmisen pitää osata arvostaa, että juuri hänet on kutsuttu, ja jos hänellä on muuta, se pitää ilmoittaa heti ja selkeästi kutsujalle. Olen itse innokas kutsujen järjestäjä, ja jos kutsutut eivät pääse, kutsun tilalle muita. En kutsu toistamiseen ihmisiä, jotka selkeästi eivät osaa arvostaa kutsua vaan alkavat leikkiä vallankäyttö-leikkiä "juupas-eipäs-ehkä".

Kuulostat todella häiriintyneeltä. Jos olisi vain tämä yksi kommentti, mutta kun näitä on jo satoja. Oikeasti, mikä sinulla on? Oletko yksinäinen? Sairas?

Kirjoituksestasi päätellen, taidat itse olla se SAIRAS.... !! 

Taisi osua oikeaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/495 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä ihmeellinen ilmiö. Nuorisossa huomaa että vaikea sitoutua mihinkään, omat teinarit saattaa vielä tunti ennen sovittuun menoon lähtöä tuskailla juupaseipäs-leikkiä. Ja aina se ajatus, että "mitä jos tulee jotain parempaa!?" Hemmetin raskasta.

Vasta yhdet kekkerit järjestäneenä, yli 60 kutsuttu, vielä VIIKKOA ennen itse tapahtumaa vain 5 oli varmistanut tulevansa, noin 20 "ehkää" ja loput sellaisia mistä ei kuulunut mitään muistutteluista huolimatta. Osa näistä saapui, osa ei.  Ja kutsu oli 2 kuukautta ennen, viimeistä vastausta toivottiin viikko ennen eventtiä, joten aikaa oli tutkailla työvuoroja ja jutella puolison, anopin ja vaikka naapurin koiran kanssa asiasta. 

Hemmetin epäkohteliasta ja itsekästä toimintaa. Kahden tai kolmen voi vielä uskoa unohtaneen, mutta ei lähes kaikkien.

Itse introverttina harkitsen aika tarkkaan pystynkö/jaksanko osallistua, mutta JOS käy niin etten y

Olipa törkeää toimintaa kutsutuilta!

Mielenkiinnosta kysyn, miten tarjottavien kävi, monelleko osasit varata, varasitko liikaa vai liian vähän?

Tarjoiluiden takiahan ilmoittautumia pyydetään!

Vaikka menee vähän aloituksen aiheen ohi, viitsisitkö vastata?

Vierailija
464/495 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin yhtä ystävääni 1 tunnin ja 50 minuutin kävelylle 3 viikkoa sitten. Ei ole vastannut. Pyysin yhtä tuttavaa kahville vuosi sitten. Hän ei ole saanut aikaa vielä järjestymään. 1 kaveri lupasi soittaa minulle 2 kk sitten. Ehkä he löytävät aikaa. Kenties. Ehkä. 

Vierailija
465/495 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tämä projektiluontoinen elämäntyyli yleistynyt, eli ei olla halukkaita sitoutumaan pitkäjänteisesti. Saman huomaa kaikissa harrastekuvioissa, juuri lyhytaikaiset projektit vaan käy ihmisille.

Toinen syy on uupumusepidemia, ihmiset eivät uskalla luvata, kun eivät tiedä jaksavatko tulla sitten kun h-hetki koittaa. Vaikka juuri nyt tuntuisi että jaksaa.

Vierailija
466/495 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kuule auta kuin erotella jyvät akanoista ja olla kutsumatta sellaisia jotka käyttäytyvät noin. Meillä on karissut nämä tietyt tyypit, tai no mies saattaa kutsua omia tällaisia kavereitaan joskus, vaikka tietää etteivät vastaa eivätkä tule vaikka sanoisivat tulevansa, mutta meidän häihin vedin tiukan rajan. Sinne ei ollut asiaa kuin niillä jotka halusivat oikeasti tulla viettämään hääpäiväämme.

Mikään tähtien anto olisi turhaa sillä eivät nämä jätä niitä itselleen tärkeitä ihmisiä ja juhlia väliin, vain sellaisten joilla ei ole niin väliä. 

Mutta onhan näitä. Yksi kaveri kutsuttiin mökille useita kertoja mutta hän ei

koskaan tullut. Lopetettiin kutsuminen ja hän oli sitä mieltä että pitää kutsua kuitenkin vaikkei hän tulekaan. Yksi kaveri meni kaksi kertaa toisaalle ryypiskelemään vaikka oli sovittu saunaillasta meillä. Yksi jätti tulematta jopa niihin kahvituksiin joihin itse itsensä kutsui. Er

Itse olen myös törmännyt näihin, jotka vastaavat joka kutsuun aina kieltävästi ja tietävät sen itsekin. Silti haluaisivat, että heidät kuitenkin kutsuttaisiin, tai muuten pahoitetaan mieli. Jotenkin en ymmärrä tuota ajatuksen juoksua. Minusta se on vain todella itsekästä, koska miksi ihmeessä minun tekisi mieli jatkaa kutsumista ja tarjota omaa aikaani vain tullakseni joka kerta torjutuksi? Kutsutun mieltä ei saa pahoittaa jättämällä kutsumatta, mutta minun voi antamalla pettyä joka kerralla? Ja vastakutsuahan tosiaan ei koskaan tule.

Vierailija
467/495 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti mielestäni yleistymässä, ja mieheni on huomannut saman. Jotkut vastaavat jopa ihan suoraan, että voisihan sitä uutta vuotta teillä viettää, kuulostaa kivalta, ollaan yhteydessä lähempänä ellei muuta ilmaannu.

Työkaverini taas järkyttyi ja hermostui tyystin, kun pikkujouluihin piti ilmoittautua kuukautta ennen. En minä voi tietää pääsenkö paikalle! En voi tietää! Miten voisin tietää! Typerää että pitää ilmoittautua!

Minä ainakin tiedän niin, että ilmoittaudun saapuvaksi ja merkkaan kalenteriin ajan ja paikan johon olen ilmoittautunut. Sitten menen paikalle ellen sairastu tai tule jotain muuta force majeure-tyyppistä sekoilua (ei ole ikinä tullut).

Niinpä!!! Siis miten ihmiset voi ihan tosissaan kuvitella että se toinen ihminen on vain heitä varten ja heillä on oikeus pidättää toista odot

Toki jollakin voi olla tilanne muuttunut ja pääseekin tulemaan, mutta yleensä nämä ovat sellaisia, jotka osaavat ilmoittaa, että sainkin vaihdettua työvuoron, sopiiko, että tulen tai kuten tukiperheenä toimiva sisarukseni ja puolisonsa perhe, usein onkin yllättäen tukilasten tulo peruuntunut syystä x. Ei välttämättä houkuttele 2 ylimääråisen lapsen kanssa lähteä vaikkapa Helmi-tädin 80-vuotisjuhliin, mutta kun lapsien tulo peruuntuu ja saa omat kavereille yökylään, niin kahdestaan lähtevät ihan mielellään. Sitten vain järjestäjä miettii, että onko tila sellainen, että sinne mahtuu x ihmistä lisää ja riittääkö ruoka...

Vierailija
468/495 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestä juhlat nyyttäreinä. 

Vierailija
469/495 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedoksi niille ihmisille ,jotka ihmettelevät edelleen että miten niin pitäisi etukäteen ilmoittaa ajoissa, niin esimerkiksi pitopalveuihin tai ravintolan yksityistilaisuuksiin pitää yleensä se osallistujien määrä ilmoittaa n 1 vk ennen viimeistään. Hinta laskutetaan sen ilmoitetun pääluvun mukaan , tuli vieras sitten paikalle tai ei. 

Usein kohtuullisenkin buffet pöydän tarjoilut on luokkaa 35-50 eur/nuppi ja jos vaikka 10 vierasta sadasta jättää tulematta niin juhlan kutsuja maksaa täysin tyhjästä 350-500 eur.

Ja kun itse järjestää ja laittaa vaikka illallisen niin ei sitä yleensä enää varsinaisena juhlapäivänä rupea kaikkea valmistamaan vaan paljon esivalmisteluja tehdään jo pari pv ennen. Jos vaikka 10-15 ihmisen illallisia järkkäilee ja puolet jättää tulematta, niin siinä saa olla aika isot pakastimet johon saa loput ruoat mahtumaan. 

Paljon kekkereitä järjestäneenä tiedän jo aika hyvin ketkä yleensä tulee, ja tottakai aina joku voi viime hetkellä sairastua, se on ymmärrettävää, mutta itse pääsääntöisesti kutsun nykyään vain ihmisiä jotka osaavat nämä erittäin yksinkertaiset lauseet esim kiitos kutsusta, osallisun mielelläni ,tai valitetattavasti tällä kertaa ei sovi.

Vierailija
470/495 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin mahdotonta järjestää kutsuja, jos esim. Ei tiedä tuleeko 2 vai 15 ihmistä. Tilojen varaaminen jne..

Vierailija
471/495 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joskus vastannut tuon että en tiedä vielä, katsellaan. Silloin halusin osallistua mutta olin juuri aloittanut kolmivuorotyön. Tätä en maininnut siinä ehkäillessä erikseen mutta asiasta oli ollut puhetta aiemmin. Jäi kyllä mietityttämään tajusiko tämä kaveri syytä ehkäilylleni, olisiko pitänyt vääntää rautalangasta, koska yllättävän moni ei oikeasti tuntunut käsittävän tuota kolmivuorotyön luonnetta. Vuorot sai tietää muistaakseni 3vk etukäteen 3 viikon ajalle, vuoroja saattoi olla ihan mihin aikaan tahansa. Monesti sai vääntää siitäkin eri ihmisten kanssa että yövuoron jälkeisenä päivänä en PÄIVÄLLÄ voi tehdä vielä mitään koska nukun. Epäilys vaan heräsi jälkikäteen kun tämä kaveri jolle ehkäilin noilla sanoilla aloitti vastaehkäilyn minua kohtaan. Hän oli päivätyössä mutta alkoi perua äkisti vedoten väsymykseen tai muihin menoihin. Tästä opin että täytyy koittaa aina kommunikoida tosi avoimesti. Pääs

On hyvä nimenomaan kertoa suoraan mistä on kyse. Tuo katsellaan on kerta kaikkiaan huono. Minulle se tarkoittaa sitä, että ei juuri kiinnosta, mutta jos ei parempaakaan tekemistä ole niin ehkä saattaa sopia. Käytännössä se on kuitenkin yleensä ei. 

Vierailija
472/495 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi elämme vapaassa maassa jossa saa kieltäytyä haluamallaan tavalla

Niin. No omaa elämääsihän sinä siinä vain tarpeettomasti hankaloitat, jos kommunikoit epäselvästi.

Kuten sanoin jo aiemmin, ei ole minkäänlaista ongelmaa omissa piireissä tällä kommunikointityylillä. Ymmärretään toisiamme loistavasti. Kaikki eivät ole mustavalkoisia kyllä/ei ihmisiä, kuten sinä. Minulla tai tutuillani ei ole myöskään mitään kuvitelmia valtapeleistä, eikä ajatella toisistamme aina pahinta, jos ei saada haluamaamme vastausta, kuten sinulla on kommenttiesi perusteella tapana tehdä.

Totta kai saat kommunikoida epäselvästi, jos välttämättä haluat. Sitten et vain tule aina ymmärretyksi.

Alatko nyt jankuttaa tätä l

En minä jankuta. Olenhan jo todennut, että saat kommunikoida aivan niin epäselvästi kuin itse haluat.

Vierailija
473/495 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestä juhlat nyyttäreinä. 

Kiitos ei. Siinä vasta tolkuton homma on, kun aletaan vääntää, kuka tuo vihersalaatin ja kuka leivät ja levitteet. Kukaan ei halua tuoda isotöistä tai kallista ja jokainen haluaa tuoda oikeastaan ne samat asiat. Kerran yritin ja totesin, että pääsen helpommalla, kun teen kaiken itse. Ja laatukin on parempaa.

Vierailija
474/495 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, näitä sattuu, kun mulle on siunaantunut kavereita, joilla on laajat sosiaaliset ympyrät ja tärkeysjärjestys seuransa valinnassa. Olen pienituloinen, joten harrastukseni ovat lähinnä sellaisia, mitä voi ilmaiseksi tehdä. Tämän takia varakkaammat kaverini pitävät minua useimmiten varalla ja suostuvat seurakseni vasta viime tipassa, kun huomaavat, että muuta tekemistä ei ole nyt tulossa. 

Ratkaisu tähän on ollut jättää nämä kaverit kutsumatta. Pyydän mukaan ne, jotka eivät laita muita roikkumaan löysässä hirressä, eivätkä tee yllätysperumisia viime hetkellä. Monet ihmiset pitävät omaa seuraansa niin erinomaisena, että sitä pitäisi odottaa kuin kuuta nousevaa, eikä heidän usko omaan erinomaisuuteen katoa itsestään. Pitää vain näyttää heille, että he eivät ole korvaamattomia

Vierailija
475/495 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyläily ja turhanpäiväiset juhlat on niin nähty. Pelkkää ekstroverttien huomionhakuisuutta. Korona-aika oli ihanaa kun ei tarvinnut koko ajan kieltäytyä mistään ja keksiä tekosyitä, aina oli hyvä peruste.

Normaali ihminen kaipaa toisten ihmisten seuraa. Ilmeisesti se on sinulle huomion hakemista.

Minä kait sitten olen epänormaali, mutta en kyllä

kaipaa arjessa töiden, lasten ja omien harrstusten jälkeen mitään muuta kuin rauhassa kotona oloa. Siitä nautin. Kotona puuhailusta ja oleskelusta.  En missään tapauksessa halua vähäisellä vapaa-ajallani mitäön kyläilyjä alkaa järjestelemään. 

Vierailija
476/495 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänhallinnan puute, itsekkyys ja huonot käytöstavat ovat niitä, miksi ihmiset jahkailevat vastauksissaan tai antavat "ehkä-tyylisiä" vastauksia. Aikuisen ihmisen pitää osata arvostaa, että juuri hänet on kutsuttu, ja jos hänellä on muuta, se pitää ilmoittaa heti ja selkeästi kutsujalle. Olen itse innokas kutsujen järjestäjä, ja jos kutsutut eivät pääse, kutsun tilalle muita. En kutsu toistamiseen ihmisiä, jotka selkeästi eivät osaa arvostaa kutsua vaan alkavat leikkiä vallankäyttö-leikkiä "juupas-eipäs-ehkä".

Oletko muettinyt, että kyseessä ei välttis ole vallankäyttö vaan ehkä eivät kehtaa sanoa suoraan, etteivät tule. Tai eivät vielä oikeasti tiedä. Osa on jahkailijoita.

Vierailija
477/495 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää kehdata sanoa jos ei sovi. Ei siitä loukkaannuta .Mutta jahkailijat ovat ikuisia jahkailijoita, jääkööt siis kotiinsa jahkailemaan. 

Vierailija
478/495 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsu enää ketään mihinkään. 

Muutin 200 kilometrin päähän synnyinseudultani ja viime kesänä kaksi sikäläistä ystävääni oli tulossa viikonlopuksi luokseni. Ketään ei kuulunut eikä puhelimiin vastattu. Lopulta soitin toisen isälle kun pelkäsin jo että on sattunut jotain. Ei ollut, eivät vain olleet jaksaneet lähteä. 

Tämä ei ollut erityisen ainutlaatuinen tapaus mutta oli viimeinen lajiaan minun kohdallani. 

Vierailija
479/495 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kavereita keitä kutsua. Ihmisten seura on raskasta ja henkisesti voimavaroja ja energiaa. 

Vierailija
480/495 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko muettinyt, että kyseessä ei välttis ole vallankäyttö vaan ehkä eivät kehtaa sanoa suoraan, etteivät tule. Tai eivät vielä oikeasti tiedä. Osa on jahkailijoita.

Vaikka se ei olisi tarkoitus, sellaisena tuollainen käytös silti valitettavasti näyttäytyy.  Pitäisi ymmärtää oman käytöksen seuraukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi