Lapsen tililtä nosto
Hei, tietääkö kukaan millaisen rangaistuksen voi saada? Tilanne että exä syyttää kavalluksesta, kun käytin lapsen tililtä rahaa noin 3 tuhatta euroa, vuosina 2016-2018. Olen laittanut lapsilisät säästöön sinne ja niitä käytin vaippoihin, ruokaan yms koska entinen mies ei suostunut ostamaan ja olin itse 412e/kk äp tuella ja jouduin maksamaan 300euron sähkölaskunkin, joten varaa ei ollut enään ostaa lapselle ruokaa ja vaippoja, vaatteita jne. Tilille ei siis ole muut laittaneet rahaa kun minä. Ex ei ole penniäkään säästänyt 10 vuoden aikana lapselle. Tuleeko tästä isokin poliisi asia? En ole nostanut rahaa tililtä vuoden 2018 jälkeen, olen vain laittanut sinne rahaa. En suosittele tekemään lapselle tiliä, kun hädän hetkellä ei saa nostaa ja tulee tämmönen sotku!
Kommentit (147)
Ja olin lapanen, kyllä. Sain lapsen 18vuotiaana, hölmö, nuori ja alistettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin vain aloituksen, en koko ketjua. Vuonna 2018 tehty kavallus on jo vanhentunut, siitä ei voi tulla mitään rikosoikeudellista seuraamusta.
Jos exäsi tekee rikosilmoituksen ja poliisi haluaa kuulla sinua jostakin rikoksesta epäiltynä, ota yhteyttä oikeusaputoimistoon tai johonkin lakiasiaintoimistoon paikkakunnallasi. Älä suostu kuultavaksi puhelimitse äläkä mene kuultavaksi ilman avustajaa. Samoin jos sinulta vaaditaan jotakin siviilioikeudellisella kanteella, ota yhteyttä oikeusaputoimistoon tai juristiin. Pienituloisena olet oikeutettu oikeusapuun, ja jos sinulla on kotivakuutus, siihen yleensä sisältyy oikeusturvavakuutus, joka kattaa asiamieskulusi. Ei mitään hätää.
-juristi
Njaa, ei se tässä ole itsestäänselvää, etteikö menis törkeän kavalluksen puolelle, kuitenkin vastuullisen aseman hyväksikäyttö, kohtalaisen iso summa ja uhri erityisen heiko
On se selvää, mutta en nyt rupea tässä tämän enempää tekemään ilmaista työtä, kun on oikeitakin töitä hoidettavana.
AP:lle toistan, että mitään hätää ei ole, ja jos jotain konkreettista asian tiimoilta tapahtuu, niin ota yhteys juristiin. Tämän palstan spekulaatioille ja syyllistämisille ja pelotteluille ei kannata antaa mitään painoarvoa.
Lapsilisää ei ole tarkoitettu millekään lahjatilille vaan lapsen aiheuttamien menojen kattamiseen. Ihminen, joka säästää lapsilisät, ei niitä oikeasti tarvitse. Nämä rikosilmoitukset ja oikeudenkäynnit ovat järkyttävää yhteiskunnan rahojen väärinkäyttöä. Kaiken maailman parisuhdekriisit ne vasta yhteiskunnalle maksavatkin.
Kyllä sinä nyt linnaan joudut, lapset otetaan huostaan ja munasarjasi katkaistaan.
Oli tosiaan tyhmää köyhänä koittaa säästää lapsilisät, mies lähes tulkoon pakotti tähän silloin ja nyt olen vasta herännyt että tämä ei ole oikein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi lapsella pitää olla tili, jos totuus on se että sieltä itse joutuu kuitenkin rahaa käyttämään. Mä ainakin avaan lapselle tilin vasta siinä vaiheessa, kun hän itse sitä alkaa tarvitsemaan.
Mihin lapsen lahjarahat sitten laitetaan jos ei lapsen tilille?
Vanhemman tilille, jos vanhempi ne käyttää. Lapsen tilille, jos lapsi käyttää rahat.
Ei vanhempi niitä saa käyttää sen enempää omalta kuin lapsenkaan tililtä.
Lapsilisä on tarkoitettu ensisijaisesti lapsen elätykseen, ei säästöön.
Minä tosiaan siirsin 6000€ lapsen Op-tililtä lapsen Nordean tilille, johon minulla on käyttöoikeus - ja käytinkin. Ei ole rikos käyttää tiliä, johon on pankin myöntämä käyttöoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi lapsella pitää olla tili, jos totuus on se että sieltä itse joutuu kuitenkin rahaa käyttämään. Mä ainakin avaan lapselle tilin vasta siinä vaiheessa, kun hän itse sitä alkaa tarvitsemaan.
Mihin lapsen lahjarahat sitten laitetaan jos ei lapsen tilille?
Vanhemman tilille, jos vanhempi ne käyttää. Lapsen tilille, jos lapsi käyttää rahat.
Ei vanhempi niitä saa käyttää sen enempää omalta kuin lapsenkaan tililtä.
Lapsilisä on tarkoitettu ensisijaisesti lapsen elätykseen, ei säästöön.
Voi olla, mutta tuossa kommentoitiin lapsen lahjarahoja.
Teet rikoksen jos nostat lapsen tililtä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tosiaan siirsin 6000€ lapsen Op-tililtä lapsen Nordean tilille, johon minulla on käyttöoikeus - ja käytinkin. Ei ole rikos käyttää tiliä, johon on pankin myöntämä käyttöoikeus.
No kun on.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut rikos, jos olisit siirtänyt rahat lapsen tililtä omalle tilillesi. Se ei tietenkään ollut rikos, että siirsit rahat lapsen toiselle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Teet rikoksen jos nostat lapsen tililtä rahaa.
No huoltajalla on käyttöoikeus sen takia, että huoltajalla on oikeus käyttää tilin varoja.
Olen avannut nuo kummatkin tilit. Alaikäiselle ei voi avata tiliä ilman huoltajien kirjallista suostumusta. Huoltajat voivat myös lakkauttaa alaikäisen lapsen tilit, mikäli haluavat.
Näin se nyt vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut rikos, jos olisit siirtänyt rahat lapsen tililtä omalle tilillesi. Se ei tietenkään ollut rikos, että siirsit rahat lapsen toiselle tilille.
Käytinkin - siltä tililtä lapsen tililtä, johon minulla on käyttöoikeus. Käyttöoikeus tarkoittaa suomeksi oikeutta käyttää.
Naaraat ovat hassanneet kokonaisia perintöjä ja joutuneet maksamaan ne korkoineen takas vuosienkin jälkeen.
Ei tuo vanhene. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytinkin - siltä tililtä lapsen tililtä, johon minulla on käyttöoikeus. Käyttöoikeus tarkoittaa suomeksi oikeutta käyttää.
Kaikesta jää onneksi digitaalinen jälki, joten lapsi voi aikuistuttuaan tehdä rikosilmoituksen. Kavallat lapsen rahoja. Häpeäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttää sen lapsen puolesta hänen menoihinsa, ei ihan mihin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netin mukaan törkeä kavallus vanhenee 10 vuodessa. Exä voi tehdä rikosilmoituksen ja katsoa miten etenee. Oletko laittanut kaikki varastamasi rahat takaisin lapselle?
Ei ne mitään varastettuja rahoja ole, jos kerta ovat lapsilisiä, mitkä on vaan laitettu lapsen tilille. Lapsen elatukseen eli vaikkapa vaippoihin ne kuuluisikin käyttää eikä laittaa lapsen tilille säästöön pesämunaksi tulevaisuutta varten.
Lapsen tilille ei ikinä milloinkaan pidä laittaa sentin latia rahaa, joka ei varmasti ole niin ylimääräinen, että se saa siellä maata kunnes lapsi käyttää sen itse. Lapsen nimiin laitetut rahat ovat lähtökohtaisesti lapsen rahoja, eikä niitä saa käyttää elatukseen.
Minun vanhemmat laittoivat minusta maksetut lapsilisät säästötilille minun tulevia opintoja varten. Mutta kun olin 15-vuotias, he tyhjensivät sen tilin, koska ostivat talon ja tarvitsivat käsirahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaljaanko meni?
Lapsi käytti vaippoja yli 3 vuotiaaksi, kehityshäiriön vuoksi. Olin myös hölmönä toisen tuen sinne säästänyt kun ajattelin että rahaa saa tarvittaessa käyttää, en ymmärtänyt ettei saa. Jatkossa en säästä lapselle mitään. En olisi saanut mitään elatusapua koska asuin lapsen isän kanssa joka oli HALUTON ostamaan lapselle mitään, tätä voi olla vaikea monen ymmärtää, siksi ex.. Nyt toiselle lapselle en myöskään perusta tiliä vaan siirrän ne omalle toiselle tilille ja käyttelen aina kun tarve. Testamenttiinhan voi laittaa että sillä tilillä olevat rahat kuuluvat sille lapselle, jos satun kuolemaan ja aikuisena voi tarvittaessa auttaa pienillä summilla kuukaudessa