Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen tililtä nosto

Vierailija
29.12.2025 |

Hei, tietääkö kukaan millaisen rangaistuksen voi saada? Tilanne että exä syyttää kavalluksesta, kun käytin lapsen tililtä rahaa noin 3 tuhatta euroa, vuosina 2016-2018. Olen laittanut lapsilisät säästöön sinne ja niitä käytin vaippoihin, ruokaan yms koska entinen mies ei suostunut ostamaan ja olin itse 412e/kk äp tuella ja jouduin maksamaan 300euron sähkölaskunkin, joten varaa ei ollut enään ostaa lapselle ruokaa ja vaippoja, vaatteita jne. Tilille ei siis ole muut laittaneet rahaa kun minä. Ex ei ole penniäkään säästänyt 10 vuoden aikana lapselle. Tuleeko tästä isokin poliisi asia? En ole nostanut rahaa tililtä vuoden 2018 jälkeen, olen vain laittanut sinne rahaa. En suosittele tekemään lapselle tiliä, kun hädän hetkellä ei saa nostaa ja tulee tämmönen sotku! 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi lapsella pitää olla tili, jos totuus on se että sieltä itse joutuu kuitenkin rahaa käyttämään. Mä ainakin avaan lapselle tilin vasta siinä vaiheessa, kun hän itse sitä alkaa tarvitsemaan. 

Ennen vanhaan eli minun lapsuudessani ihan itse 11 vuotiaana menin vähien pennosten kanssa pankkiin ja avasin tilin. Ei siinä vanhempia siihen aikaan tarvittu. Enkä tainnut asiasta kotona edes mainita, jos oikein muistan. Täm' -70 luvulla.

Vierailija
42/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsilisien käyttö ole rikos. Mutta miksi laitoit ne lapsen tilille? Ne on tarkoitettu lapsen elatukseen.

No onpas jos ne on nostettu lapsen tililtä. Lapsen rahoja ei saa käyttää lapsen elatukseen, se on vanhempien vastuulla.

Lapsilisä ei ole lapsen rahaa, vaikka olisi lapsen nimissä olevalla tilillä. Se on tarkoitettu nimenomaan lapsen elatukseen.

Ei se voi pitää paikkaansa, että Kela vaatii lapsen tililtä nostettavaksi rahaa johonkin sellaiseen tarkoitukseen, joka kuuluu vanhemman elatusvelvollisuuteen. Tai ehkä juuri lapsilisän verran vuodessa, jos lapsilisä laitetaan lapsen tilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, soita lastenvalvojalle ja kysy sieltä. Tulot ja kuitit mukaan.

Saahan se syytellä, samalla joutuu todistamaan kuinka paljon on antanut elatukseen rahaa!

Ai oikeastiko luulet, että voit tehdä rikoksen ja sitten syyttää siitä muita?

Siis lapsi olisi saanut kulkea nälissään ja paskoissaan, koska isää ei kiinnostanut palaneen puupennin vertaa. Jälkeenpäin alakaa soittaa suutaan!

Vaikka rikokseen olisi hyväkin motiivi se on silti rikos.

Vierailija
44/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsilisien käyttö ole rikos. Mutta miksi laitoit ne lapsen tilille? Ne on tarkoitettu lapsen elatukseen.

No onpas jos ne on nostettu lapsen tililtä. Lapsen rahoja ei saa käyttää lapsen elatukseen, se on vanhempien vastuulla.

Lapsilisä ei ole lapsen rahaa, vaikka olisi lapsen nimissä olevalla tilillä. Se on tarkoitettu nimenomaan lapsen elatukseen.

Ei se voi pitää paikkaansa, että Kela vaatii lapsen tililtä nostettavaksi rahaa johonkin sellaiseen tarkoitukseen, joka kuuluu vanhemman elatusvelvollisuuteen. Tai ehkä juuri lapsilisän verran vuodessa, jos lapsilisä laitetaan lapsen tilille.

Huoh, lapsilisä ei ole enää lapsilisä, kun se on lapsen tilille laitettu. 

Vierailija
45/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kela vaatii lasta elättämään itsensä jos hän siihen kykenee tilillään olevilla varoilla ennen kuin viime sijaista verovaroin kustannettavaa etuutta, toimeentulotukea voidaan maksaa. 

Vierailija
46/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Meillä aikoinaan meni lapsen nimellä olevalle tilille lapsilisät ja kyllä sieltä sain nostaa ihan tarpeen mukaan. Osuuspankki niminen oli pankki silloin.

No eihän siihen pankki puutukaan, koska sinulla on käyttöoikeus tiliin. Lapsi tosin voisi halutessaan tehdä rikosilmoituksen tililtään tehdyistä nostoista.

Miten vanhemmille voi olla niin vaikea ymmärtää se, että lapsen tilillä olevat varat ovat hänen varojaan,niihin ei saa koskea ellei kyse ole lapsen käyttöön ostettavista asioista? Vaikka varojen alkuperä olisi lapsilisät ne muuttuvat lapsen omaisuudeksi sillä sekunnilla kun ne tilille päätyvät.

Ihan samalla tavalla lapsi ei ole oikeutettu käyttämään vanhempiensa tilivaroja vaikka käyttöoikeus tiliin sattuisikin olemaan.

Vierailija
47/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, itse siirsin 6000€ lapsen tililtä lapsen toiselle tilille, jolle minulla on käyttöoikeus. Kukaan ei kysellyt mitään.

No sinä puhut ihan eri asiasta. Siirsit lapsen rahaa lapsen tilille. 

Jos olisit siirtänyt lapsen tililtä 6000e omalle tilillesi ja esim. lapsi itse tai toinen huoltaja olisi sen huomannut, olisit jäänyt kiinni kavalluksesta ja saanut siitä rangaistuksen.

Lapsen tilillä olevat rahat on lapsen rahoja riippumatta siitä, miten ne ovat sinne tilille päätyneet. 

Nostin nuo rahat siltä lapsen tililtä, johon minulla on käyttöoikeus.  Tämä on täysin laillista.

Vierailija
48/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi lapsella pitää olla tili, jos totuus on se että sieltä itse joutuu kuitenkin rahaa käyttämään. Mä ainakin avaan lapselle tilin vasta siinä vaiheessa, kun hän itse sitä alkaa tarvitsemaan. 

Mihin lapsen lahjarahat sitten laitetaan jos ei lapsen tilille?

Vierailija
49/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltajat voivat myös lakkauttaa lapsen tilin näin halutessaan.

Vierailija
50/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemman tilille, jos vanhempi ne käyttää. Lapsen tilille, jos lapsi käyttää rahat.

Vierailija
51/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemman tilille, jos vanhempi ne käyttää. Lapsen tilille, jos lapsi käyttää rahat.

Ei vanhempi niitä saa käyttää sen enempää omalta kuin lapsenkaan tililtä. 

Vierailija
52/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niistä lahjarahoista ole tarkoitus jäädä osa säästöön, silloin lapsella on hyvä olla oma säästötili.

Vierailija
53/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä on tietenkin eroa maksetaanko vanhemman tilille 50 euroa jolla on tarkoitus ostaa joku nimetty lahja vai antaako vaikka kummi koulunsa aloittavalle lapselle 500 euron stipendin.

Vierailija
54/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netin mukaan törkeä kavallus vanhenee 10 vuodessa. Exä voi tehdä rikosilmoituksen ja katsoa miten etenee. Oletko laittanut kaikki varastamasi rahat takaisin lapselle?

Ei ne mitään varastettuja rahoja ole, jos kerta ovat lapsilisiä, mitkä on vaan laitettu lapsen tilille. Lapsen elatukseen eli vaikkapa vaippoihin ne kuuluisikin käyttää eikä laittaa lapsen tilille säästöön pesämunaksi tulevaisuutta varten.

Entä paljonko on lapsen käyttämän sähkön osuus jos lapsen rahoja on käytetty sähkölaskun maksamiseen?

Vierailija
55/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on lain mukaan selvästi kavallus. Se on kuitenkin vanhentunut, jos sitä ei katsota törkeäksu kavallukseksi. Summan perusteella tuo ei vielä olisi törkeä kavallus, mutta tässä on raskauttava seikka se, että olet kavaltanut alaikäiseltä, jonka omaisuudesta olet vastuussa. Se on yksi törkeän kavalluksen tunnusmerkistöstä. Toisaalta syyttäjä voi katsoa lieventäväksi asianhaaraksi sen, että olet saanut rahat alunperin lapsen elatukseen, vaikka sitten oletkin ajattelemattomasti mennyt lahjoittamaan ne lapselle. Törkeän kavalluksen vanhenemisaika on 10 vuotta.

Vaikka tuosta ei tulisikaan syytettä, asialla voi silti olla merkitystä mahdollisissa huoltajuusriidoissa tai siinä, jos ruvetaan harkitsemaan, pitäisikö lapsellesi määrätä ulkopuolinen edunvalvoja. Suosittelen siksi sinua maksamaan kavaltamasi rahat takaisin lapsen tilille heti, kun pystyt.

Vierailija
56/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, joo. Siis jos lahjaraha on tarkoitettu siihen, että sillä vanhempi ostaa jotain lapselle, se raha on syytä lahjoittaa vanhemmalle. Onko paremmin ilmaistu? Mulle ainakin molemmat lapsen mummot antoi joulun alla rahaa siihen tarkoitukseen, että ostan lapsille joululahjoja. Synttärilahjarahoja lapsilla menee säästötilille, johon ei kosketa ennen kuin lapset ovat aikuisia, tai käyttötileille, joihin lapset pääsevät käsiksi halutessaan. Tämä siis sen mukaan, miten lahjan antajat haluavat.

Vierailija
57/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, soita lastenvalvojalle ja kysy sieltä. Tulot ja kuitit mukaan.

Saahan se syytellä, samalla joutuu todistamaan kuinka paljon on antanut elatukseen rahaa!

Ai oikeastiko luulet, että voit tehdä rikoksen ja sitten syyttää siitä muita?

ei suomessa naisia tuomita. täällä kaikki on miesten syytä.

Vierailija
58/58 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa se muuttuu rikokseksi jos lapsen tilin kautta kierrätetään ja elatusmaksun saa aina Kelalta. Ne sitten perivät sen isältä mikäli jotain perittävää on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan