Lapsen tililtä nosto
Hei, tietääkö kukaan millaisen rangaistuksen voi saada? Tilanne että exä syyttää kavalluksesta, kun käytin lapsen tililtä rahaa noin 3 tuhatta euroa, vuosina 2016-2018. Olen laittanut lapsilisät säästöön sinne ja niitä käytin vaippoihin, ruokaan yms koska entinen mies ei suostunut ostamaan ja olin itse 412e/kk äp tuella ja jouduin maksamaan 300euron sähkölaskunkin, joten varaa ei ollut enään ostaa lapselle ruokaa ja vaippoja, vaatteita jne. Tilille ei siis ole muut laittaneet rahaa kun minä. Ex ei ole penniäkään säästänyt 10 vuoden aikana lapselle. Tuleeko tästä isokin poliisi asia? En ole nostanut rahaa tililtä vuoden 2018 jälkeen, olen vain laittanut sinne rahaa. En suosittele tekemään lapselle tiliä, kun hädän hetkellä ei saa nostaa ja tulee tämmönen sotku!
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tosiaan siirsin 6000€ lapsen Op-tililtä lapsen Nordean tilille, johon minulla on käyttöoikeus - ja käytinkin. Ei ole rikos käyttää tiliä, johon on pankin myöntämä käyttöoikeus.
Olisi ollut rikos, jos olisit siirtänyt rahat lapsen tililtä omalle tilillesi. Se ei tietenkään ollut rikos, että siirsit rahat lapsen toiselle tilille.
Käytinkin - siltä tililtä lapsen tililtä, johon minulla on käyttöoikeus. Käyttöoikeus tarkoittaa suomeksi oikeutta käyttää.
Kaljaanko meni?
Olen absolutisti, eli ei mennyt. Muistaakseni maksoin jonkun luottokorttilaskun tuolla pikkusummalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tosiaan siirsin 6000€ lapsen Op-tililtä lapsen Nordean tilille, johon minulla on käyttöoikeus - ja käytinkin. Ei ole rikos käyttää tiliä, johon on pankin myöntämä käyttöoikeus.
Olisi ollut rikos, jos olisit siirtänyt rahat lapsen tililtä omalle tilillesi. Se ei tietenkään ollut rikos, että siirsit rahat lapsen toiselle tilille.
Käytinkin - siltä tililtä lapsen tililtä, johon minulla on käyttöoikeus. Käyttöoikeus tarkoittaa suomeksi oikeutta käyttää.
Tilin käyttöoikeus ei tarkoita sitä, että saat käyttää sillä olevia rahoja miten vain. Olen edunvalvoja, joten minulla on käyttöoikeus päämieheni pankkitiliin. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että voisin käyttää tilillä olevia rahoja omiin menoihini. DVV valvoo sitä, että käytän tilin rahoja vain päämieheni hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole kaikkia laittanut takaisin koska on naurettavaa että yksin minä olen joutunut säästämään sinne pienestä palkasta nytkun työelämässä olen ollut. Ainakin jatkossa en säästä lapsilisiä sinne. Saa nyt isä säästää siihen asti kun lapsi täyttää 18
Miksi ylipäänsä yrität laittaa lapsen tilille säästöön rahaa jota tarvitsette nyt elämiseen? Lukitset kipeästi tarvittavat resurssit sellaiseen paikkaan josta periaatteessa et saa niitä pois? Ihan hullun hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytinkin - siltä tililtä lapsen tililtä, johon minulla on käyttöoikeus. Käyttöoikeus tarkoittaa suomeksi oikeutta käyttää.Tilin käyttöoikeus ei tarkoita sitä, että saat käyttää sillä olevia rahoja miten vain. Olen edunvalvoja, joten minulla on käyttöoikeus päämieheni pankkitiliin. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että voisin käyttää tilillä olevia rahoja omiin menoihini.
Edunvalvojana harvoin kuitenkaan on alaikäisen huoltaja. Lapsen biologinen huoltaja päättää, mikä on hyödyllistä ja tarpeellista, sekä lapselleen parasta.
Samassa taloudessa kaikki tulot, menot, varat ja velat ovat yhteisiä.
"Tottakai jää. Hän sai niin hyvät perinnöt, että tuskin jonkun parin tonnin takia lähtee äitiään vastaan tappelemaan. En valitettavasti tunne häpeää - ainoastaan onnistumista."
Ja mitä DVV sanoi vuositilin tarkastuksessa siitä, että olit käyttänyt lapsen tilillä olevia rahoja luottokorttilaskusi maksamiseen? Jos lapsi sai vähintään 20 000 euron perinnön, sinun pitää tehdä joka vuosi DVV:lle selvitys hänen omaisuudestaan ja sen käyttämisestä niin kauan, kun lapsesi on alaikäinen.
Jos käytit lapsen tilitä rahaa lapsen omiin menoihin, lienet selvillä vesillä.
Muu on kavallusta.
Vierailija kirjoitti:
Muu on kavallusta.
No, onneksi sitä on täysin mahdotonta jäljittää, mihin rahat menivät 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muu on kavallusta.
No, onneksi sitä on täysin mahdotonta jäljittää, mihin rahat menivät 🤷
Niinhän sitä luulis
Vierailija kirjoitti:
"Tottakai jää. Hän sai niin hyvät perinnöt, että tuskin jonkun parin tonnin takia lähtee äitiään vastaan tappelemaan. En valitettavasti tunne häpeää - ainoastaan onnistumista."
Ja mitä DVV sanoi vuositilin tarkastuksessa siitä, että olit käyttänyt lapsen tilillä olevia rahoja luottokorttilaskusi maksamiseen? Jos lapsi sai vähintään 20 000 euron perinnön, sinun pitää tehdä joka vuosi DVV:lle selvitys hänen omaisuudestaan ja sen käyttämisestä niin kauan, kun lapsesi on alaikäinen.
Ei yhtään mitään. Perinnöt ovat osakesalkku (tämänhetkinen arvo n 25 000€ ja 19 000€. Tuo kuusitonninen on perinnöstä erillinen raha. Perinnöt lapsi sai vasta hiljattain.
Lapsia siis kolme ja kaikki saivat samansuuruiset perinnöt. Sen lisäksi kullakin omia tilejä, joissa eri määriä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muu on kavallusta.
No, onneksi sitä on täysin mahdotonta jäljittää, mihin rahat menivät 🤷Niinhän sitä luulis
No siitä vain jäljittämään sitten 🤷 Lapsihan siitä ulosottoon joutuu.
"Edunvalvojana harvoin kuitenkaan on alaikäisen huoltaja. Lapsen biologinen huoltaja päättää, mikä on hyödyllistä ja tarpeellista, sekä lapselleen parasta. "
Päinvastoin, yleensä nimenomaan huoltaja toimii lapsen edunvalvojana ja lapselle määrätään ulkopuolinen edunvalvoja vain silloin, jos on syytä olettaa, että huoltaja ei selviydy tehtävästä, tai väliaikaisesti tilanteisiin, joissa huoltajan ja lapsen välillä voi olla eturistiriita.
Jos olet oikeasti käyttänyt lapsen perintörahoja oman luottokorttilaskusi maksamiseen, ollaan jo hyvin lähellä sitä tilannetta, jossa DVV hakee lapsellesi ulkopuolista edunvalvojaa.
Vierailija kirjoitti:
"Edunvalvojana harvoin kuitenkaan on alaikäisen huoltaja. Lapsen biologinen huoltaja päättää, mikä on hyödyllistä ja tarpeellista, sekä lapselleen parasta. "
Päinvastoin, yleensä nimenomaan huoltaja toimii lapsen edunvalvojana ja lapselle määrätään ulkopuolinen edunvalvoja vain silloin, jos on syytä olettaa, että huoltaja ei selviydy tehtävästä, tai väliaikaisesti tilanteisiin, joissa huoltajan ja lapsen välillä voi olla eturistiriita.
Jos olet oikeasti käyttänyt lapsen perintörahoja oman luottokorttilaskusi maksamiseen, ollaan jo hyvin lähellä sitä tilannetta, jossa DVV hakee lapsellesi ulkopuolista edunvalvojaa.
En kuule usko, että aviomieheni ja lapsemme isä hyväksyisi tällaista vaihtoehtoa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään mitään. Perinnöt ovat osakesalkku (tämänhetkinen arvo n 25 000€ ja 19 000€. Tuo kuusitonninen on perinnöstä erillinen raha. Perinnöt lapsi sai vasta hiljattain.
Lapsia siis kolme ja kaikki saivat samansuuruiset perinnöt. Sen lisäksi kullakin omia tilejä, joissa eri määriä rahaa.
Eli oletko jättänyt ilmoittamatta DVV:lle tuon tilin, jossa oli tuo 6000 €? Etkö ole ymmärtänyt, että sinun pitää ilmoittaa vuositilissä DVV:lle lapsen kaikki tilit, ei ainoastaan niitä, joissa on lapsen perintörahoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muu on kavallusta.
No, onneksi sitä on täysin mahdotonta jäljittää, mihin rahat menivät 🤷Niinhän sitä luulis
No siitä vain jäljittämään sitten 🤷 Lapsihan siitä ulosottoon joutuu.
Jäljittäjä on rahojen käyttäjä jolta pyydetään selvitys käytöstä. Hyvä olis olla kuitit nostoista ja mitä on ostettu.
No, mikä nyt tuli? Luulitko, että olen joku vuokrakakolmiossa asuva yksinhuoltaja, vai? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muu on kavallusta.
No siitä vain jäljittämään sitten 🤷 Lapsihan siitä ulosottoon joutuu.Jäljittäjä on rahojen käyttäjä jolta pyydetään selvitys käytöstä. Hyvä olis olla kuitit nostoista ja mitä on ostettu.
No sitten vaan annan selvityksen. Mitä sitten? Helppo homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä ei ollut tuolloin vielä perintöä. Mummo ei ollut vielä kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muu on kavallusta.
No siitä vain jäljittämään sitten 🤷 Lapsihan siitä ulosottoon joutuu.Jäljittäjä on rahojen käyttäjä jolta pyydetään selvitys käytöstä. Hyvä olis olla kuitit nostoista ja mitä on ostettu.
No sitten vaan annan selvityksen. Mitä sitten? Helppo homma.
Sun pitää lapsen vuositilissä kertoa, mihin ne rahat on käytetty. Ja käyttötarkoituksen täytyy olla jokin sellainen lapsen oma meno, joka ei kuulu vanhempien normaaliin elatusvelvollisuuteen.
^
Varmaankin ymmärrät, että se ilmoitusraja DVV:lle on 20 000€. Lapseni varallisuus oli tuolloin 7000€. Tai en tiedä, mahtaako ymmärryksesi riittää..
Tottakai jää. Hän sai niin hyvät perinnöt, että tuskin jonkun parin tonnin takia lähtee äitiään vastaan tappelemaan. En valitettavasti tunne häpeää - ainoastaan onnistumista.