Miksi niin monet eivät kouluttaudu työn ohessa?
Koskee erityisesti fyysisten alojen tekijöitä. Ymmärrän, että joku laitoshuoltajan tai lähihoitajan työ voi olla parikymppisenä hyvä juttu, mutta ei terveys yleensä kestä sitä eläkeikään asti. Mietin miten kauhea tilanne olisi joskus viisikymppisenä, kun kroppa ei enää kestä fyysistä työtä, mutta ei ole mitään muuta koulutusta eikä osaamista. En ymmärrä miksi he eivät työn ohessa pikkuhiljaa kouluttaudu tehtäviin, jotka eivät ole niin fyysisiä. Jos täällä on vähän vanhempia fyysisten töiden tekijöitä, niin voitteko vähän avata ajatuksianne päätöstenne taustalla.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin rehellisesti sanoa että olen typerä ja naivi. Kuvittelen että olen nyt eläkevirassa kun samassa firmassa on oltu kymmenen vuotta. Vapaa-aikana tekee mieli tehdä ihan muita juttuja kuin opiskella. Kun jään työttömäksi, niin sitten se varmaan harmittaa.
AP tässä se typerä ja naiivi on. Missä tälläisten viiskymppisten työkyvyttömien armeijat oikein lymyää? Hyvin monessa ammatissa näkee lähes eläkeikäisiä tai jopa sen yli olevia. Omassakin varastotyöpaikassa on yksi lähes 70-vuotias vielä tekemässä osa-aikaisena, monta eläkkeellejäävääkin tullut nähtyä.
Tuossa on kyse selviytymisharhasta. Ihan tutkimusten mukaan fyysinen työ lisää mm. sydän- ja selkäsairauksien riskiä. Lisäksi ylemmät toimihenkilöt kokevat työkykynsä selvästi paremmaksi kuin ns. perusduunarit.
ap
Ei ole aikaa eikä jaksamista. Työpäivät 8-15h joka arkipäivä. Viikonloppuna lepään.
Jos olisi paljon esim. 100 tonttua rahaa niin sitten voisi ottaa lopputilin ja opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Ap:llä on näemmä kyselyikä.
Tiedäthän, että ihminen pysyy virkeänä kun säilyttää uteliaisuuden taidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tuon nyt itsekin pystyy päättelemään, että raskasta työtä tekevät eivät yksinkertaisesti jaksa kouluttautua työn ohella. Työ vie kaiken energian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tuon nyt itsekin pystyy päättelemään, että raskasta työtä tekevät eivät yksinkertaisesti jaksa kouluttautua työn ohella. Työ vie kaiken energian.
Ei välttämättä. Jos itse tekee kevyttä työtä ja kaikki tuntemansa tekevät kevyttä työtä, niin ei ymmärrä raskaan työn raatajaa. Tämä pätee myös toisinpäin.
Onhan se vähän haastava yhtälö kun kaikki oppilaitokset eivät anna iltaopetusta.
Lisäksi tosiaan työ, koti, perhe, rahatilanne, aika....
Itse tein tuon 30+v kolmen lapsen työssäkäyvänä äitinä ja olihan se jäätävän rankkaa - moniko jaksaisi nykyään?? Mies ei innostunut mun opiskelusta vaan "unohti" hoitaa vuoden ikäistä joka itki oven takana kun yritin lukea tentteihin. Siispä luin 22-02 ja 5.45 piti herätä viemään lapsia tarhaan ja itse töihin.
Sain koulutuksen mutta menetin yöunet, vielä nyt 35v myöhemmin nukun vain 2-4 tuntia yössä yhtäjaksoista unta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aikaa eikä jaksamista. Työpäivät 8-15h joka arkipäivä. Viikonloppuna lepään.
Jos olisi paljon esim. 100 tonttua rahaa niin sitten voisi ottaa lopputilin ja opiskella.
Itse pidän tontut töissä kasvamassa korkoa korolle. Menisi säästetyt rahat hukkaan, kun voi kasvattaa huomattavasti isomman summan ajan saatossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tässä. Ajattelin vanhaa sanontaa: "Kun keho on väsynyt, rasita mieltä" eli fyysisen työn raatajat jaksaisivat tehdä ajatusta vaativia juttuja kuten opiskelua. Samalla tavalla koko päivän aivotyötä tehneen olisi hyvä päästä töiden jälkeen esim. salille.
Ja se kateuden määrä, jos joku näin tekeekin.
"Mitä meinasit tehdä isona?" kysellään ihan pokkana jollain amispohjalla. No en ainakaan tehdä päivääkään kyrpien kanssa töitä, muusta en tiedä.
Taas johtokunnan projektia aloittamassa tässä konsulttisopimuksella, että ainakin sellaista ajattelin. Ja kouluttautua samalla lisää.
Ei se noin mene. Peruskoulun jälkeen on pakko jatkaa jonnekin opiskelemaan. Toki opintotukea saa vain yhteen korkeakoulututkintoon, mutta ehkei sitä muutenkaan saisi työn ohessa opiskeluun, kun tulorajat paukkuvat.
Uutta tietoa sitten minulle.
Huono juttu tuo pakko. Jos ei ole motivaatiota, niin ei siellä ole kuin häiriöksi. Jos yleensä tulee paikalle.