Ensimmäistä kertaa elämässäni minulta tultiin kerjäämään rahaa ostoskeskuksessa. Tähänkö tosiaan on tultu????
Ihan suomalainen vanhempi nainen. Sanoi, että hänellä on kamala nälkä ja olisiko kolikoita, jotta hän saisi jotain syötävää ostettua. Että tili tyhjä, kotona ei rahaa ja tuet tulevat vasta tammikuussa ja työtkin meni alta.
Oli mulla kolikoita 5 euroa. Kyllä sillä saa jotain ruokaa ostettua, jos järkevästi kaupasta valitsee.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Minulta tuli jouluna varovasti nuorehko ihminen kysymään 2€, että saisi florapkt:n. Korissa hänellä oli 2 perunaa ja leipä. Tuli oma lapsuus ja nuoruus mieleen. Vein nuoren kauppaan ja ostin hänelle 3 kassillista syömistä, että pärjää vuoden vaihteen yli. Päästiin ulos kassien kanssa, niin nuorelta pääsi itku. Ei kaikilla ole niitä läheisiä, keneltä voisi apua pyytää. Näitä elämänkohtaloita ja -tarinoita on niin monta tässä maassa. Hyvät ihmiset: älkää potkiko enää maassa makaavaa, ei kaikki avunpyyntäjät ole nistejä tai elämäntapaspurguja.
Pyysikö kuitin että pääsi palauttamaan tavarat ja sai rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta tuli jouluna varovasti nuorehko ihminen kysymään 2€, että saisi florapkt:n. Korissa hänellä oli 2 perunaa ja leipä. Tuli oma lapsuus ja nuoruus mieleen. Vein nuoren kauppaan ja ostin hänelle 3 kassillista syömistä, että pärjää vuoden vaihteen yli. Päästiin ulos kassien kanssa, niin nuorelta pääsi itku. Ei kaikilla ole niitä läheisiä, keneltä voisi apua pyytää. Näitä elämänkohtaloita ja -tarinoita on niin monta tässä maassa. Hyvät ihmiset: älkää potkiko enää maassa makaavaa, ei kaikki avunpyyntäjät ole nistejä tai elämäntapaspurguja.
Mistäs lähtien ruokaa on saanut palauttaa. Taas älyn jättiläinen kommentoimassa. Kun minä en saa, niin muutkaan ei kuulu saada. Voi v###u teitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorella oli kaksi perunaa ja leipä korissa. Sitten veit hänet kauppaan. Missä hän siis koreineen seisoi? Hyvä tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kerjääjät ovat romanialaisia/ bulgarialaisia homoseksuaaleja. Niille ei pidä antaa mitään.
Joo tämä oli täysin suomalainen vanhempi nainen (arviolta yli 65-vuotias), vaaleahiuksinen ja puheesta ja ulkonäöstä tietenkin heti kuulin, että ihan natiivi suomalainen on.
ap
Hyvin osaavat näyttää suomalaisilta. Peruukki ja hiukan puheopetusta. Sinäkin uskoit huijaukseen. Sääli!
Tämä todellakin oli suomalainen nainen. Todellakin erotan ulkomaalaiset ja erotan suomalaisen natiivin puheen.
ap
Tuskin. Miltä tuntuu olla huijattu? Sataprosenttisesti.
Tähän? Multa on pummittu markkaa (anna ees viiskytsenttiä sitten) jo joskus kasarin lopulla ja nimenomaan ostoskeskuksessa eli itiksessä. Samoin asemilla ja bussipysäkeillä näitä pummijoita on ollut iänkaiken ja ihan kaikista ikäluokista.
Nykyisin katukuvaa sitten pilaa nämä kyyhöttäjät kerjuukippoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs lähtien ruokaa on saanut palauttaa. Taas älyn jättiläinen kommentoimassa. Kun minä en saa, niin muutkaan ei kuulu saada. Voi v###u teitä ihmisiä.
Esim äidinmaidonkorvike ei siis ole vauvan ruokaa?
Hyvinvointivaltio.
Minun veli antaa joka joulu hänen naapurin yyhoolle joulukassin missä on kaikkea. Veljeni tekee töitä urehilun parissa ja eri seurat ja yritykset muistavat häntä erilaisilla lahjoilla kiitoksena. Veljelläni ei ole lapsia itsellä, ja naapurin naisella on kaksi poikaa. Niin heillä on uudet luistimet, mailat ja kalastusvälineitä jne. Nyt tänä vuonna veljeni antoi heille pleikkarin ja 6 erilaista peliä mitkä on kai sitten nuorten ykkösjuttuja. Nhl, fifa ja joku Cod tai joku tuollainen, en tiedä mikä on cod. JA sitten pari hypipompi juttua. Yhteen ruokakauppaan 2000e lahjakortin. Verkkareita ja kenkiä ja talvitakit jne jne.
Se hänen naapurin nainen on siis ihan pienipalkkainen työläinen. Totaali yyhoo.
Niillä pojilla, kun ei ole isää. Oli lähtenyt, kun nainen odotti toista lasta, niin kesken raskauden mies päätti ettei perhe-elämä ole hänen juttu. Äiti saa elarit kelasta jne.
Veljeni kertoi kerran, että ajattele ettei ne pojat ole ollut edes kalastamassa ikinä ja ei ollut pitänyt virveliä kädessä. Minun velveni on sellainen mieskaveri heille. Vie lätkämatseihin jne jne opettanut miten huolletaan polkupyörä. Kun mietin, että kuinka hukassa pienet pojat on ilman isää ja kuinka monta lasta samassa tilanteessa ettei tiedä noita asioita.
Minulla on isä ja olin kalassa ja isä kertoi asioitaq jaopetti minua veljeä kaikessa ns miesten jutuissa. Minä osaan laittaa siimaan vieheen jne. Minulle on isä on itseensäselvyys, koska minulla on aina ollut isä. Niin ei ole tarvinut ajatella. Jos minulla ei olisi isää, niin olisin varmasti erilainen ihminen ja aika paljon enemmän hukassa.
Noilla aina joko rahantarve ruokaan tai puuttuu vähän junalipusta. Älä usko.
Valitettavasti kerjääjät käyttävät useimmiten rahansa alkoholijuomiin, tupakkaan ja huumeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kerjääjät ovat romanialaisia/ bulgarialaisia homoseksuaaleja. Niille ei pidä antaa mitään.
Joo tämä oli täysin suomalainen vanhempi nainen (arviolta yli 65-vuotias), vaaleahiuksinen ja puheesta ja ulkonäöstä tietenkin heti kuulin, että ihan natiivi suomalainen on.
ap
Ja mitähän tämä 65-vuotias mummo oli tehnyt silloin kun oli nuori ja jaksava? Tehnyt työtä ja säästänyt eläkepäivien varalle?
Joku on saattanut pistäytyä rahapäivänä kylään ja viedä mummon rahat.
Luultavasti kul-ma-housu tai rah-ti-hame.
Minulta tuli kauppakeskuksessa vanhempi n. 70 v mies pyytämään, ei rahaa, vaan palautuspulloja. Olin siis palauttamassa omia pullojani. Annoin pari kun alkoi homma olla siinä vaiheessa jo hoidettu. Ihan natiivi ja suht siististi pukeutunut.
Ainahan pultsarit on rahaa kerjänny, ihme aloitus, olisko trolli.
Hyvin huomaa täällä palstalla kommentoijien älykkyyden. Jos joku kertoo tehneensä hyvää, oli se sitten rahan antaminen tai ruuan ostaminen, niin heti lynkkausjoukko aktivoituu. Mites sitten suu pannaan, kun sattuu omalle kohdalle työttömyys, köyhyys ja päähän potkiminen?!?! Ai niin.... ne kelan suuret "tulot". Tulkaas kokeileen, kuinka isot ne on.
Politikointia tämäkin,hallitus sitä ja tätä:)kaikki sen vikaa.Ei jatkoon.
Itselleni osti aikoinaan opiskeluaikoinani tuntematon nainen ruokaostokset. Olin kassalla ja ilmeisesti laskenut tuotteet väärin eikä tilillä ollut riittävästi katetta. Ostokset oli vaatimattomat eli suunnilleen makaroonia ja tonnikalaa (oli vielä siihen aikaan halpaa), joten perässä jonottanut nainen tajusi kuinka pa olen. Maksoi ostokseni ja toivotti hyvää päivän jatkoa. Siitä tuli niin hyvä mieli, että päätin pistää hyvän kiertämään sitten, kun siihen on itsellä varaa. Kenellekään en rahaa anna, mutta ruokaostokset olen jollekin pariin kertaan maksanut, kun on käynyt sama tilanne, kuin itsellä kävi eli tilin kate ei riitä ja täytyy alkaa yksitellen poistamaan ostoksia hihnalta. Se on asiakkaalle nolo tilanne, kun uudelleen ja uudelleen yritetään, josko nyt jo riittäisi. Tiedän kokemuksesta.
Lähikaupassa pyöri syksyllä keskellä arkipäivää esiteini-ikäisiä poikia pyytämässä ihmisiltä rahaa. Olivat ilmeisesti keksineet helpon tavan saada rahaa karkeihin ja limsoihin. Käskin mennä koululle syömään niin näyttivät keskaria. Kuulemma kauppias joutui jossain vaiheessa pojat hätyyttämään muualle asikkaita häiritsemästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Varmaan sama eukko joka yleensä kerjää rahaa junalippuun ympäri pk-seudun. Joskus pyörän kanssa liikkeellä, joskus ei. Kauhea hätä on päästä Hyvinkäälle tms. lippurahat puuttuu. Ammattikerjääjä ja tienaa hyvät rahat joka kuukausi typerysten kustannuksella. Ap on loistava esimerkki kyseisestä typeryydestä. Kukaan ei tässä maassa jää heitteille jollei itse halua. Oma valinta siis. Majoitus järjestyy, ruoat saa ruokajakelusta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vastaava tyyppi pyysi tänään minulta, voisinko ostaa vaippapaketin, hän veisi sen lahjaksi lapsenlapselleen. En ostanut. Vähän myöhemmin näin naisen vaipappaketin ja kuitin kanssa infossa, paketti vaihtui rahaksi.
On se köyhyys kamala asia, kun tuollaista joutuvat tekemään viinaa saadakseen.
Mulle tuli kerran joku laitapuolen kulkija pyytämään että voitko ostaa kahvit kun kävelin ärrän ohi. Pyysi tosi kohteliaasti. Ostin. Pyysi sitten vielä että saanko pullan myös. Ostin senkin. Sanoi että hän ei pyydä rahaa ettei tule ostettua viinaa. Sanoin että ota vielä tuosta sämpylänkin sitten. Oli onnellinen. Myyjäkin hymyili. Oli niin rehellinen ja käyttäytyi hyvin että mielelläni autoin. On tästä jo aikaa. Pieni juttu minulle, iso hänelle lunta niin kovin kiitteli. Sai jäädä sinne kioskille, vaikutti olevan vanha harmiton tuttu. Ei ollut likainen, resuinen vain.