Milloin keskituloisista tuli köyhiä?
Rahat ei vaan riitä mihinkään, koko ajan pitää kytätä hintoja ja miettiä onko lapsilla varaa harrastaa. Meillä siis 2 aikuista ja kaksi lasta, tulot molemilla aikuisilla noin 3600€ brutto.
Asumiskulut 1200€ / kk, ei lainoja. Olisi kiva joskus matkustaa tai tehdä jotain arjesta poikkeavaa, mutta rahat ei riitä.
Kommentit (141)
Meistä tuli yllättäen huomaamatta. Tämä joulu avasi silmät lopullisesti.
Palkat ei ole nousseet, mutta kaikki on kallistunut. Just ihmeteltiin miehen kanssa joulua ennen, että koska meistä on tullut köyhiä.
Onneksi rikastumme taas heti kun demarit pääsevät valtaan. Sitten taas on rahaa jakaa. Tietysti joltainhan se pitää ottaa pois eli "rikkailta", joita meillä ei oikein enää ole, tai sitten niiltä, jotka käyvät töissä ja maksavat veroja.
Ja mahdollinen 50 vuoden työnteolla hankittu omaisuus myös voidaan verottaa pois. Eihän kukaan tarvitse kesämökkiä, josta toistaiseksi maksaa vain 7 eri veroa tai veroluonteista maksua.
Ääriesimerkkinä nykyään koirille keskituloiset hankkivat tavaroita ja kalusteita kuin kyseessä olisi lemmikin sijaan lapsi. Tällaisiin melko huomaamattomiin asioihin rahat "katoavat".
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Lasten hankinta on oma valinta.
Työmatkoilla näen aina nuoria kalliit merkkivaatteet päällä.
Eikö nuoria voisi opettaa halvempaan elämän tyyliin?
Eihän se ole tyyliä jos ei bling bling näy
Miten niin köyhiä, iivarit on köyhiä, meidän keskituloisille kyllä vielä maksetaan palkkaa ja sillä elää, jos nyt ei ihan porsseja tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu että laitan 2300 brutosta säästöön joka kuukausi n. 800 jolla ihan hulppeasti reissaa ja ostaa milloin mitäkin
Kumma juttu että sinulla ei varmastikaan ole lapsia jotka ainakaan asuvat kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran komppaan, että nykyään pääkaupunkiseudulla monet eläkeläiset elävät paremmin kuin keskituloiset työssäkäyvät. Ei ole enää kuluja lapsista, asuntolainaa, jne, ja keskieläke pääkaupunkiseudulla on 2500e/kk. Tuolla kaupan hihnalla kun katselee, niin eläkeläiset ostavat satasilla ruokaa eikä suinkaan niitä halpismerkkejä. Tulee sellainen hauska kontrasti aina kun edelläni oleva eläkeläinen ostaa ruokaa 150 eurolla, ja minä työttömänä viidellä eurolla.
Niinpä.
Se eläkeläinen kuitenkin teki jo töitä 50+ vuotta, säästi ja sijoittikin. Sinä puolestasi itket kun et kouluttautunut asianmukaisesti ja vasemmiston lupaama land of god and honey muuttuikin oikeiston talouden tasapainottamiseksi.
Parasta olisi laittaa demarit tekemään tämä ihan itse, mutta Sannuli kieltäytyi hallitusneuvotteluista. Laittoi mielummin persut hoitamaan.
Miettikää sitä kun äänestätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa tyytyväisiä te keskituloiset! Työtön saa 595 euroo.
No arvaatko mikä auttaa? aivan niin... TÖIDEN HAKU
Ei se taida pelkkä haku auttaa jos yhtä työpaikkaa hakee sata enemmän tai vähemmän toiveikasta ja itse jää toiseksi eli ensimmäiseksi noista 99:stä valitsematta jääneestä.
Oletko ajatellut kehittää itseäsi, jotta olisit parempi kuin nuo muut hakijat?
Ai et ole.... no niin....
Haloo...... 54 vuotiaana 4 tutkinnon omistavana en todellakaan aio opiskella mitään enää. Jos en kelpaa enää niin sitten tämän yhteiskunnan pitäisi antaa eläke.
Mitkä
Idiootti olet. Olen ollut työelämässä vuodesta 1989 alkaen ja työn ohessa opiskellut että saisin aina paremman duunin. Näin kävikin vuoteen 2024 asti. Nyt tuntuu että kukaan ei halua palkata koska ikä tosiaan tuo 54.
Vierailija kirjoitti:
Meistä tuli yllättäen huomaamatta. Tämä joulu avasi silmät lopullisesti.
Palkat ei ole nousseet, mutta kaikki on kallistunut. Just ihmeteltiin miehen kanssa joulua ennen, että koska meistä on tullut köyhiä.
Paitsi että palkat ovat nousseet ja inflaatio on negatiivinen.
Keskituloiset haluavat nykyään vallata köyhyydestä valittamisen oikeuden köyhiltä monopoliksi itselleen.
Kotieläimeen menee paljon rahaa monilla, sekä autoon. Joskus 70-luvulla keskiluokka huolsi autonsa itse, ajoivat jollekin joutumaalle aina ja ropasivat, vaihtoivat öljyt sun muuta. Autot olivat silloin yksinkertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
About 2019-2020.
Tuona ajankohdan jälkeen on todellinen inflaatio jyllännyt n. 10% vuosittain, joten kulut on kasvaneet 77%. Palkat sitä vastoin ovat kasvaneet 7-10%.
Inflaatio vuosittain (kuluttajahintaindeksin keskimuutos):
2019: 1,0 % Hintojen nousu oli maltillista ja vakaata.
2020: 0,3 % Pandemian puhkeaminen hidasti inflaatiota merkittävästi.
2021: 2,2 % Talouden elpyminen ja globaalit toimitusketjujen häiriöt alkoivat nostaa hintoja.
2022: 7,1 % Korkein inflaatio vuosikymmeniin. Tärkeimpänä syynä oli energiakriisi ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan.
2023: 6,2 % Inflaatio pysyi edelleen korkeana, vaikka huippu saavutettiin edellisvuonna.
2024: Hinnannousu hidastui selvästi korkotason nousun ja talouden yleisen jäähtymisen m
Tuossa koronan ja Venäjän hyökkäyssodan vaiheissa yhtenä vuonna asunnon perushoitovastike nousi noin 25 %, taso on pysynyt sen jälkeen noin nousseena.
Idiootti olet. Olen ollut työelämässä vuodesta 1989 alkaen ja työn ohessa opiskellut että saisin aina paremman duunin. Näin kävikin vuoteen 2024 asti. Nyt tuntuu että kukaan ei halua palkata koska ikä tosiaan tuo 54.
--
Listaa nyt vaan ne tutkinnot. Anna tulla niin kerron missä meni pieleen.
Se ei ole sun ikäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa tyytyväisiä te keskituloiset! Työtön saa 595 euroo.
No arvaatko mikä auttaa? aivan niin... TÖIDEN HAKU
Ei se taida pelkkä haku auttaa jos yhtä työpaikkaa hakee sata enemmän tai vähemmän toiveikasta ja itse jää toiseksi eli ensimmäiseksi noista 99:stä valitsematta jääneestä.
Oletko ajatellut kehittää itseäsi, jotta olisit parempi kuin nuo muut hakijat?
Ai et ole.... no niin....
Haloo...... 54 vuotiaana 4 tutkinnon omistavana en todellakaan aio opiskella mitään enää. Jos en kelpaa enää niin sitten tämän yhteiskunnan pitäisi antaa eläke.
54-vuotiaana 6 tutkinnon omistavana OPISKELEN YHÄ päivittäin uutta ja pidän tietoni ajantasalla.
Ehkä TÄSSÄ on syy miksi minä olen töissä ja sinä jäät aina pistesijoille.
Siis minulla on niin 2. asteen, AMK- kuin yliopistotutkintoja.
Tuossa koronan ja Venäjän hyökkäyssodan vaiheissa yhtenä vuonna asunnon perushoitovastike nousi noin 25 %, taso on pysynyt sen jälkeen noin nousseena.
--
Millainen kämppä ja missä?
Mä asun kerrostalossa, omistuskämppä. Hoitovastike noussut 10 vuodessa 40€
Verojen ja veroluonteisten maksujen korotukset mm terveydenhuollon asiakasmaksut jos ne vielä sidotaan indeksiin nousevat joka vuosi, alvin nosto,inflaatio on tänäkin vuonna ollut ihan eri tasolla mitä ns asiantuntijat väittää joidenkin tuotteiden osalta jopa kymmeniä prosentteja jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että on keskituloinen ei tarkoita sitä että voi tai pitäisi ostella kaikenlaista hintaa katsomatta ja budjettia miettimättä. Jos teillä ei ap 50 000 euroa vuodessa nettona riitä hyvään elämään neljälle hengelle, niin sitten teidän pitää nostaa tulojanne tai katsoa tarkemmin mihin rahanne tuhlaatte ja tehdä valintoja.
Ei pitäisi olla myöskään sitä, että joka tuotteesta pitää katsoa kilohinnat ja ostaa aina halvinta. Miksei voida oikeasti puhua syyllistämättä siitä että hinnat on parissa vuodessa nousseet valtavasti, mutta tulot ei kuin murto-osan?
Kyse on valinnoista. Jos haluaa ostaa sisäfilettä, on tingittävä jostakin muusta.
Mutta haluaisin nähdä jotain tilastoja, jotka tukevat tuota väitettä, että palkat ovat nousseet vain murto-osan hintoihin nähden.
Koronavuosi 2020, 3,9 mrd siirtyi keskiluokan taskusta maailman rikkaimman yhden prosentin taskuun. Ilmiö varmasti jatkunut sen jälkeen. Amerikassa esim. suuryritykset ovat ostaneet polkuhintaan keskituloisten omakotitaloja. Kuka tietää, ovatko Suomenkin markkinoilla, nyt kun hinnat on täälläkin saatu alas.
Vierailija kirjoitti:
--
Listaa nyt vaan ne tutkinnot. Anna tulla niin kerron missä meni pieleen.
Se ei ole sun ikäsi.
Kyllä on ikä. Oletko lukenut että yli 50 000 korkeasti koulutettua on myös työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu että laitan 2300 brutosta säästöön joka kuukausi n. 800 jolla ihan hulppeasti reissaa ja ostaa milloin mitäkin
Netosta siis tietenkin, ei brutosta. Menin sekaisin kun rupesin miettimään tuota teidän rahan määrää että mihin se sitten menee?
Minustakin on outoa, jos noilla tuloilla ei jää säästöön, mutta lapset (vaikka oma valinta onkin) voi tulla aika kalliiksi. Ei niinkään pienet lapset, mutta nyt kun oma lapsi opiskelee muualla eikä haluta, että joutuu ottamaan lainaa eikä alaikäisenä saa myöskään oikein töitä niin pelkästään asumiskulujen maksaminen vie kohtuullisen ison siivun, kun tuet ei riitä. Lisäksi etenkin pojat syö ihan valtavia määriä. Jos pelkästään minä olisin syömässä niin riittäisi varmaan joku 250 euroa ruokaan.
Oma valinta niin koira kuin lapsi. Ilman noita pärjää melko pienillä tuloilla.