Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin keskituloisista tuli köyhiä?

Vierailija
28.12.2025 |

Rahat ei vaan riitä mihinkään, koko ajan pitää kytätä hintoja ja miettiä onko lapsilla varaa harrastaa. Meillä siis 2 aikuista ja kaksi lasta, tulot molemilla aikuisilla noin 3600€ brutto. 

Asumiskulut 1200€ / kk, ei lainoja. Olisi kiva joskus matkustaa tai tehdä jotain arjesta poikkeavaa, mutta rahat ei riitä. 

Kommentit (164)

Vierailija
161/164 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettotulot kertoisivat enemmän kuin bruttotulot, mutta 3600€ brutto on n. 2450€ netto eli taloyden nettotulot yht. 4900€. Ja lapsilisät päälle.

Kun lapset kasvaa teineiksi, niin elämä kallistuu. Ja lisäksihän on viime vuosina ollut melkoista hintojen nousua.

Itselläni netto on 2700€ ja puoliso tienaa 4200€ netto. Koskaan aiemmin en ole saanut nettona näin paljon ja koskaan aiemmin en ole elänyt näin suu säkkiä myöten.

Elintason noudäsun myötä tulee elämään rahaa nieleviä elementtejä. Perheellisellä yksin elävää enemmän.  Harrastukset, kemmikit, autot, mökki, lomareissu talvella ja kesällä, uudet puhelimet nielee rahaa. Joulu, juhannus, vappu, illanistujaiset, ravintolat, kahvilat. Yksi ylimääräinen meno kuussa syö potentiaaliset säästöt.  Ja helposti joka kuukauteen tulee jotain extraa.a

Me olemme talvilomat lyhentäneet kolmeen päivään, ulkomailla

Olen yksinäinen mutta ulkomailla en ole käynyt yli 45 vuoteen. 

Vierailija
162/164 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun some influenssereineen ja asiantuntijoineen sai ihmiset tajuamaan mitä kaikkea heiltä puuttuu, mitä aiemmin he eivät edes tajunneet tarvitsevansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/164 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu että laitan 2300 brutosta säästöön joka kuukausi n. 800 jolla ihan hulppeasti reissaa ja ostaa milloin mitäkin

Minä sain 1943 netosta säästöön helposti 1200 euroa kk. Kun olin vielä vuosi sitten töissä. Nyt hiukan eri tilanne. Mutta ihmetellä pitää mihin ihmiset oikein tuhlaavat rahansa? Tässä taannoin oli juttua, ettei 6500 kk. Tienaavakaan kuulemma pärjännyt... minä ainakin eläidin ko. Summalla kuin kroidos tai roope ankka. Nytkin 850e anssari (netto) ja ei ongelmia rahan kanssa. Ihan omakotitalossa asun. Puoliso on. Liki samat tulot vaikka käy töissä! verot ja kulkukustannukset ja purran leikkaukset pitivät huolta, ettei töissäkäynti ole enää edes huono harrastus! Mutta tekee sitä nyt paremman puutteessa kun eihän täällä muutakaan ole.

Vierailija
164/164 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu että laitan 2300 brutosta säästöön joka kuukausi n. 800 jolla ihan hulppeasti reissaa ja ostaa milloin mitäkin

Minä sain 1943 netosta säästöön helposti 1200 euroa kk. Kun olin vielä vuosi sitten töissä. Nyt hiukan eri tilanne. Mutta ihmetellä pitää mihin ihmiset oikein tuhlaavat rahansa? Tässä taannoin oli juttua, ettei 6500 kk. Tienaavakaan kuulemma pärjännyt... minä ainakin eläidin ko. Summalla kuin kroidos tai roope ankka. Nytkin 850e anssari (netto) ja ei ongelmia rahan kanssa. Ihan omakotitalossa asun. Puoliso on. Liki samat tulot vaikka käy töissä! verot ja kulkukustannukset ja purran leikkaukset pitivät huolta, ettei töissäkäynti ole enää edes huono harrastus! Mutta tekee sitä nyt paremman puutteessa kun eihän täällä muutakaan ole.

Rahareikiä riittää ja jos on ottanut tavaksi elää niin, ettei elämä ole niin muutaman euron päälle, leväperäinen lapsiperhe voi päätyä maksamaan ilmasta pahimmillaan tuhansia euroja vuodessa. Sopimusten kilpailuttaminen vaatii aikaa ja vaivaa ja sinulle ollaan auliisti tarjoamassa asioita, joita et edes tule käyttämään. Olihan näitä ennenkin, esimerkiksi taivaskanavapakettien irtisanominen oli varsinainen urakka ja moni päätyi maksamaan kallista kuukausimaksua tarjousperiodin jälkeen. Palvelussa pyöri samat elokuvat kuukaudesta toiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän