Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin keskituloisista tuli köyhiä?

Vierailija
28.12.2025 |

Rahat ei vaan riitä mihinkään, koko ajan pitää kytätä hintoja ja miettiä onko lapsilla varaa harrastaa. Meillä siis 2 aikuista ja kaksi lasta, tulot molemilla aikuisilla noin 3600€ brutto. 

Asumiskulut 1200€ / kk, ei lainoja. Olisi kiva joskus matkustaa tai tehdä jotain arjesta poikkeavaa, mutta rahat ei riitä. 

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten reality check. Teidän valintojanne ovat kaksi lasta ja asuntolaina. Ne ovat kalliita valintoja. Missään ei ole sanottu, että keskituloisen kuuluu saada koko perheelle harrastukset ja etelänlomat vielä siihen lisäksi. Kun pakollinen peruseläminen on kuviteltu siksi, että kaikkea on tarjolla koko ajan eikä mihinkään tarvitse säästää, ollaan ajauduttu jo kauas todellisuudesta. Valitettavasti leveään elämään tottuneet myös putoavat korkealta. Ottakaa opiksenne, jokainen lama opettaa elämään suu säkkiä myöten, aidosti. Edellinen opetti miten edelleen voidaan tehdä neljälle viikon ruoat 50 eurolla. Ne ruoat eivät vaan ole sitä mitä haluatte. Pakko on helvetin hyvä opettaja.

Nyt kannattaa lukea aloitus

-= EI LAINOJA =-

Joo tämä ei tosiaan mennyt ihan putkeen. Piti vastata aivan erinomaiseen viestiin nro 50, eikä tämä ränttäys ollut hänellekään vaan yleensä. Sen verran on noita kuviteltua rahapulaansa ja kuviteltua elämän loppumista valittavia keskiluokkaisia lähellä, että tällainen boheemi pystyisi opettamaankin rahankäyttöä. Heitä ajattelin ;)

Vierailija
62/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen keskituloinen, insinööri. Minulla on hieno koti, tosin paritalo, ei omakotitalo, audit löytyvät pihasta (sähkösellaiset), purjevenettä tai kesämökkiä ei ole, mutta 2. asunto Nizzassa on niiden tilalla ja moottorivene siellä. 

Rahat riittää kaikkeen tähän ja jääpä vielä kuukausittain sijoituksiinkin. Tänä vuonna minun nettotuloni 80 000 ja puolison tulot sitten vielä päälle. 

--

Tässä hyvä harha...

9. tulodesiiliin pääsee 68 107 vuosituloilla. Tarkoittaa että 90% suomalaisista tienaa tuon alle.

Keskituloiset (sanotaan vaikka 4-6 desiilissäolevat eli 32-41k tienaavat) tosin luulevat että ansaitsevat Nizzan asunnon, koska sinullakin löytyy sellainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkaa tyytyväisiä te keskituloiset! Työtön saa 595 euroo. 

No arvaatko mikä auttaa? aivan niin... TÖIDEN HAKU

Ei se taida pelkkä haku auttaa jos yhtä työpaikkaa hakee sata enemmän tai vähemmän toiveikasta ja itse jää toiseksi eli ensimmäiseksi noista 99:stä valitsematta jääneestä. 

Oletko ajatellut kehittää itseäsi, jotta olisit parempi kuin nuo muut hakijat?

Ai et ole.... no niin....

Vierailija
64/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ylemmän keskiluokan perheestä 70-luvulla. Rahaa oli. Ensin meillä oli rättärisitikka, ja lopulta faija repäisi ja osti kymmenen vuotta vanhan mersun, joka oli entinen taksi. Siihen oli juuri vaihdettu uusi moottori ja päälle päin kuin uusi.  Oli kuulemma halpa. Uuteen autoon olisi ollut kevyesti varaa, mutta faija ei halunnut sellaista.

Vierailija
65/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen Turun keskustassa. Kahvilat aivan täynnä porukkaa samoin kuin vaateliikkeet. Kyllä ihmisillä rahaa on.

Vierailija
66/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä listaa 2 kuukautta näet mihin rahaa menee.( ehkä turhaan)

Vierailija
67/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuorilla on ihme käsitys että heti pitää olla iso omakotitalo, bemari pihassa, vähintää  yksi ulkomaan reissu joka vuosi jne.

Vierailija
68/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelette, että kokoomuksen äänestäminen tekee teistä rikkaampia, mutta jouduttekin maksamaan yhä enemmän rikkaiden etuja ja verohelpotuksia kun köyhät ei enää pysty. Mutta aina voi työttömiä syytellä kun ei osata peiliin katsoa.

Äänestäminen onkin nykyään identaarista, ei poliittista. Henkilö saattaa olla olla hyvinkin mm-kriittinen, mutta ei voi äänestää persuja koska kokee persut duunaripuolueeksi, ja näin edespäin. Kokoomusta äänestetään identaarisista syistä, ei sen tähden että oltaisiin sen linjasta samaa mieltä. Tämä on nykyajan ongelma, puolue valitaan oman identiteetin, ei puolueen politiikan, mukaan.

Vierailija
69/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se taida pelkkä haku auttaa jos yhtä työpaikkaa hakee sata enemmän tai vähemmän toiveikasta ja itse jää toiseksi eli ensimmäiseksi noista 99:stä valitsematta jääneestä. 

Haloo...... 54 vuotiaana 4 tutkinnon omistavana en todellakaan aio opiskella mitään enää. Jos en kelpaa enää niin sitten tämän yhteiskunnan pitäisi antaa eläke.

Vierailija
70/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuorilla on ihme käsitys että heti pitää olla iso omakotitalo, bemari pihassa, vähintää  yksi ulkomaan reissu joka vuosi jne.

Kouluttamattomilla duunareilla oli 80-luvulla tuo käsitys, mutta silloin useimmilla heistä oli siihen varaa.

Vierailija
71/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalitolppia on siirretty sen verran kauas, että keskituloiset saavat itse itsensä näyttämään köyhiltä. Todellisesta rahapulasta he eivät tiedä mitään.  Ja keskituloiset tänäkin päivänä täyttävät marketit ja ostarit viikonloppuisin niin, ettei autopaikkaa tahdo löytää.

Vierailija
72/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on näitä.... On kesämökkiä, on kahta autoa, on paljua pihassa, mutta raha ei kuulemma riitä mihinkään. Ja molemmat aikuiset sairaan ylipainoisia, riokavalio suklaa, kauopalasku 1500€/kk. Söisivät pelkkää riisiä pariviikkoa niin tietäisivät mitä on oikeasti olla köyhä.

En kyllä suosittele riisiä. Mulla kaura ja ruis perusruokina.

Vierailija
73/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen Turun keskustassa. Kahvilat aivan täynnä porukkaa samoin kuin vaateliikkeet. Kyllä ihmisillä rahaa on.

Ongelmana lienee se, ettei toimeentulo tuella loisivat pääse nauttimaan elämästä samalla tavalla.

Vierailija
74/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä keskusteluissa tuntuu omaa kantaansa inttävän aina yksin asuvat vs. perheelliset. Ensimmäiset eivät aina ymmärrä, että on HIEMAN eri asia asua yksin ja kattaa vain omat kulut 2300 nettotulolla kuin perheellisillä. Siinä on turha ihmetellä miksei rahat riitä.

Olen vela, asun mieheni ja koiramme kanssa. Nettotulot noin 2000 e molemmilla. Rahat riittää, mutta kyllä oli tiukka kuukausi, kun koiran hammashuoltoon meni noin 1000 e ylimääräistä muiden juttujen lisäksi ja ne rahat meni käyttötililtä. 

Vierailija
75/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo...... 54 vuotiaana 4 tutkinnon omistavana en todellakaan aio opiskella mitään enää. Jos en kelpaa enää niin sitten tämän yhteiskunnan pitäisi antaa eläke.

Mitkä ne neljä tutkintoa ovat?

Katsos kun määrällä ei ole merkitystä, laadulla on.

Luulisi tuon ikäisen tajuavan edes sen verran.

Vierailija
76/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttamattomilla duunareilla oli 80-luvulla tuo käsitys, mutta silloin useimmilla heistä oli siihen varaa.

Ei kyllä ollut, mutta keksi sä vain satujasi.

Vierailija
77/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvat kk-maksulliset palvelut pois.

Vierailija
78/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä oikein edes tiedetä mitä köyhyys on. Euroopan lähes pulskimman maan asukkaat kun itkevät nälkäänsä, niin se on melkoisen hm poliittista, jopa hupaisaa. Ja monella on myös taidosta ja kiinnostuksesta ja valinnoista kiinni, miten osaa pärjätä niillä tuloilla, jotka on.

79/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hankinta on oma valinta.

Työmatkoilla näen aina nuoria kalliit merkkivaatteet päällä.

Eikö nuoria voisi opettaa halvempaan elämän tyyliin?

Vierailija
80/141 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran komppaan, että nykyään pääkaupunkiseudulla monet eläkeläiset elävät paremmin kuin keskituloiset työssäkäyvät. Ei ole enää kuluja lapsista, asuntolainaa, jne, ja keskieläke pääkaupunkiseudulla on 2500e/kk. Tuolla kaupan hihnalla kun katselee, niin eläkeläiset ostavat satasilla ruokaa eikä suinkaan niitä halpismerkkejä. Tulee sellainen hauska kontrasti aina kun edelläni oleva eläkeläinen ostaa ruokaa 150 eurolla, ja minä työttömänä viidellä eurolla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme