Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään mediassa: Työttömiä aletaan rangaista lisää ja Suomeen pamahti 50 000 työtöntä lisää!

Vierailija
27.12.2025 |

HS kertoo, että työttömiä aletaan piiskata entistä kovempaa alkaen maaliskuusta 2026, kun työttömyystuen voi menettää viikoksi jo ensimmäisestä velvotteiden laiminlyönnistä. Toisesta rikkeestä seuraa kuuden viikon työssäolovelvoite. Hallitus uskoo, että nämä ohi hallitusohjelman mukaan tuodut sanktiot ja kiristykset työttömille tulevat saamaan yhä useamman menemään töihin. 

Samalla kuitenkin työttömien määrä jatkaa kasvuaan ja Suomi on työttömyydessä jo koko EU:n kärkeä toiseksi korkeimmilla työttömyysluvuillaan. Mikä huolestuttavinta, pitkäaikaistyöttömyys on kasvanut. Tilastokeskuksen mukaan työllisyystilastoja tällä hetkellä kannattelee osa-aikainen työ, jonka tekeminen on lisääntynyt, sangen paradoksaalisesti, kun otetaan huomioon se, että Orpon hallitus poisti suojaosan, jotta yhä useammat menisivät kokoaikaisiin, vakituisiin töihin. Vaikuttaisi, etteivät monetkaan hallituksen arviot ole toteutuneet faktojen ja lukujen valossa. 

T&T: Eikö tämä ikinä lopu? - Suomeen mäjähti 50000 työtöntä lisää: Luvut näyttävät taas kerran entistäkin synkemmiltä

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/b77741e8-083a-4771-9429-a00f6c…

Kommentit (262)

Vierailija
161/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki johtuu somppusomaleista ja niistä sanniksen tyttö p u na puulihallituksen tytöistä jotka ovat tuoneet tänne alleheita

https://www.reuters.com/world/us/somalis-arrested-minneapolis-immigrati…

Vierailija
162/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

NÄMÄ TALOUDELLISET KRIISIT TARVITSEE AINA SYYLLISEN JA VIHAN KOHTEEN JA NE ON AINA TYÖTTÖMÄT. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 200000 euroa tilillä jonka sain perintönä. Ei haittaa jos tulee karenssi. Sain joskus karenssin mutta tein siitä valituksen oikeuteen saakka ja voitin. Kela joutu palauttamaan minulle 6500 euroa. menetettyjä tukia. Työkkäri laittoi minulle 40% karenssin 10 kuukaudeksi koska en suostunut kuntouttavaan työhön. Se vaan että olin terve ja työkuntoinen joten minua ei olisi pitänyt laittaa mihinkään kuntouttaviin edes. Toiseksi nykyään mun ei tarvii edes hakea töitä olen riidoissa työkkärin kanssa. Ei ne soittele minulle koska haastoin yhden virkailijan oikeuteen kunnianloukkauksesta joka väitti että juon paljon alkoholia ja olen sen takia työtön enkä ole edes hakenut töitä. Olen niille hankala asiakas joten tuskin ne soittelee minulle.

Vierailija
164/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä näissä kiristyksissä ei ole mitään vikaa. Onhan niillä työllistävä vaikutus kun byrokraateilla on lisää kytättävää. Mutta näin työttömänä on ihan helppo täyttää velvollisuudet ja ihan kunnolla olen työnhaussa aktiivisena. 

Ongelma on se, että nämä kiristykset on AINOA mitä tehdää. Pitäisi tehdä kasvutoimia, tukea investointeja, tukea innovointia, kannustaa yrittäjyyteen, työllistämiseen. Mutta ei, katse on ainoastaan työttömissä ja heidän hyppyyttämisessään. Näillä puheilla myös luodaan sitä asennetta työttömiä kohtaan ja narratiivia työttömästä, joka on jo lähtökohtaisesti kelvoton. Tämäkö sitten kannustaa työttömän palkkaamiseen? 

Vierailija
165/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisesta rikkomuksesta seuraa työssäolovelvoite"

Mahtavaa! Nyt kannattaa haistattaa pitkät työkkärille niin pääsee töihin😂

Vierailija
166/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhansien hakemusten lähettely ja soittelu on kovin vaivalloista jos saman voi hoitaa sanomalla pari valittua sanaa työkkärille. Hieno uudistus!

Vierailija
167/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustetaanko työssäolovelvoitteen täyttämistä varten valtion työsiirtoloita joihin tällaiset rangaistavat tapaukset siirretään kaivamaan ojaa kuudeksi viikoksi kerrallaan?

Vierailija
168/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon että SAK ja AKT aloittavat lakot heti vuoden vaihteen jälkeen. On aika saada työnantajat nöyrtymään ja perumaan irtisanomiset sekä lomautukset niin Suomi pelastuu. 

Miksi yritykset eivät saa mitään sanktioita irtisanomisista? Suurin vaikutus näihin kasvaviin työttömyyslukuihin on sillä, että yritykset irtisanoo eivätkä palkkaa. 

Naurettava, täysin idioottimainen mistään mitään ymmärtämättömän ihmisen ajatus. Yritykset eivät ole mitään hyväntekeväisyysjärjestöjä tai köyhäinaputoimistoja. Yritysten lainsäädännöllinen velvollisuus on tehdä voittoa. Vastuullinen yrittäjä irtisanoo tarvittaessa ja tilanteen niin vaatiessa.

SAK,SDP ja Vasemmistoliitto ovat irtisanoneet työntekijöitä konttoreiltaan, niille voisi määrätä kovat sanktiot, niinhän?

Vierailija
169/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustetaanko työssäolovelvoitteen täyttämistä varten valtion työsiirtoloita joihin tällaiset rangaistavat tapaukset siirretään kaivamaan ojaa kuudeksi viikoksi kerrallaan?

Ei. Heidän pitäisi saada työtä eikä se orpopurran Suomessa ole mahdollista. Joten he elävät ja asuvat yhteensä 550 € kuukausituloilla. Tämä ei ole mahdollista joten he menettävät asuntonsa ja elävät sitten kadulla saaden 280 € ruokaan rahaa. Koska eivät rnää pysty hakemaan toimeentulotukea, jäävät täysin ilman.

Tämä on "säästölaki", kun köyhät kuolevat kadulle.

Kiitos orpopurra.

Vierailija
170/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki johtuu somppusomaleista ja niistä sanniksen tyttö p u na puulihallituksen tytöistä jotka ovat tuoneet tänne alleheita

https://www.reuters.com/world/us/somalis-arrested-minneapolis-immigrati…

Orpopurra jää historiaan maailman huonoimpana hallituksena.

Vierailija
171/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä näissä kiristyksissä ei ole mitään vikaa. Onhan niillä työllistävä vaikutus kun byrokraateilla on lisää kytättävää. Mutta näin työttömänä on ihan helppo täyttää velvollisuudet ja ihan kunnolla olen työnhaussa aktiivisena. 

Ongelma on se, että nämä kiristykset on AINOA mitä tehdää. Pitäisi tehdä kasvutoimia, tukea investointeja, tukea innovointia, kannustaa yrittäjyyteen, työllistämiseen. Mutta ei, katse on ainoastaan työttömissä ja heidän hyppyyttämisessään. Näillä puheilla myös luodaan sitä asennetta työttömiä kohtaan ja narratiivia työttömästä, joka on jo lähtökohtaisesti kelvoton. Tämäkö sitten kannustaa työttömän palkkaamiseen? 

Ne, jotka eivät velvoitteista selviä, ovat sairaita. Suomessa saa sairaspäivärahaa n vuoden ja sen jälkeen kuntoutustukea saa harva. Eli olet taas vuoden "työttömänä". Liian sairas hoitamaan velvoitteita.

Orpopurra kurittaa kaikkein heikoimmassa asemassa olevia taas. Se on järjetöntä.

Vierailija
172/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan pitää itse löytää. Kun ei löydä, olet loppuikäsi 280€ kk tuloilla.

Orpopurra säästää.

Vierailija
173/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, miten vaikeaa joillekin vahvasti työhaluisille henkilöille, jotka ovat työttömiä vailla mitään omaa syytään, on vain laittaa edellytetty määrä työhakemuksia.

Sen sijaan ollaan valmiita vaikka mihin sekoiluihin ja loukataan virkamiehiä, jotka tekevät omaa työtään.

Vierailija
174/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittaja voi aina valita millaisia termejä jutuissaan käyttää. Voi kirjoittaa työttömien rangaistuksista silloin kun kyse on oikeasti työttömyysturvan ehtojen tiukentamisesta. Kyseessä on kyseisen julkaisun päivän koirapilliin puhallus, johon vasemmistoaktivistiset vakiokommentoijat pääsevät sitten taas oksentamaan sen saman vasemmistokommenttinsa, jonka ovat oksentaneet joka juttuun jo aiemmin 769 kertaa.

Vierailija
175/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että vuoden päästä jouluna talous ja työllisyys on tätäkin heikommassa jamassa, jos hallitus ei kaadu. 

Mihin se hallitusta vaihtamalla muuttuisi? Vai ottaisiko uusi hallitus vielä lisää velkaa jaettavaksi mistä nykyhallitusta moititaan.

Kaikki puolueet tuo halpatyövoimaa ja vahtii kansan silmien vääntelyjä. Jokainen puolue varmistaa ettei suomalaiset saa töitä, nykyään edes kesätöitä kun ruskeat ja ukrainalaiset saa ne. Maalitolppaa siirretään sitä mukaa kun työttömät hakee töitä. Jos työttömilät vaaditaan työllistymistä ja poistetaan korvaus pitäisi eduskunnan tehdä voitava että olisi töitä tarjolla, eikä haalia halpatyövoimaa ja suosia niitä palkkautella ja löysemmällä sosiaaliturvalla. Myöntämällä oleilulupia ja työlupia ei ainakaan työllisyys helpotu. Sadistista.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…

Vierailija
176/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tekoäly vapauttaa ajattelua vaativan työ orjuudesta. Konkreettista tekemistä vaativiin tehtäviin tuodaan halpatyövoimaa unionin ulkopuolelta.

Vierailija
177/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tekoäly vapauttaa ajattelua vaativan työ orjuudesta. Konkreettista tekemistä vaativiin tehtäviin tuodaan halpatyövoimaa unionin ulkopuolelta.

Samalla poistaen historiallisesti työttömyyskorvauksen kantaväeltä.

Vierailija
178/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olisi jopa helpompaa kuin löytää itse työpaikka. En kannata, mutta helpompaa olisi.

Vierailija
179/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 200000 euroa tilillä jonka sain perintönä. Ei haittaa jos tulee karenssi. Sain joskus karenssin mutta tein siitä valituksen oikeuteen saakka ja voitin. Kela joutu palauttamaan minulle 6500 euroa. menetettyjä tukia. Työkkäri laittoi minulle 40% karenssin 10 kuukaudeksi koska en suostunut kuntouttavaan työhön. Se vaan että olin terve ja työkuntoinen joten minua ei olisi pitänyt laittaa mihinkään kuntouttaviin edes. Toiseksi nykyään mun ei tarvii edes hakea töitä olen riidoissa työkkärin kanssa. Ei ne soittele minulle koska haastoin yhden virkailijan oikeuteen kunnianloukkauksesta joka väitti että juon paljon alkoholia ja olen sen takia työtön enkä ole edes hakenut töitä. Olen niille hankala asiakas joten tuskin ne soittelee minulle.

Toukokuussa sulta katkee työttömyyskorvaus jokatapauksessa.

Vierailija
180/262 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, miten vaikeaa joillekin vahvasti työhaluisille henkilöille, jotka ovat työttömiä vailla mitään omaa syytään, on vain laittaa edellytetty määrä työhakemuksia.

Sen sijaan ollaan valmiita vaikka mihin sekoiluihin ja loukataan virkamiehiä, jotka tekevät omaa työtään.

Se voi olla vaikeaa jos ammattisi on x. Isossa kaupungissakaan missä asun, ole yhtäkään paikkaa mihin realistisesti voisin päästä koulutuksellani ja kokemuksellani. Siksi olenkin hakenut sitten paikkoja mihin ei ole koulutusta eikä kokemustakaan, että miten todennäköistä on, saanko paikan 1000 hakijan joukosta näihinkään? Se että pakotetaan täyttämään turhia hakemuksia, en ymmärrä mikä virka silläkään on. Auta armias, jos kärsisi vielä jostain mielenterveysongelmista sun muista. Kyllä nyt näillä uudistuksilla mennään perse eellä puuhun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme