Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko mielestänne edes osin vastuussa sukulaisvanhuksesta?

Vierailija
27.12.2025 |

Sukulaisvanhuksen puoliso menehtyi tänä vuonna ja vanhus jäi asumaan yksin. Kotipalveluita tms ei ole, pärjäilee siis vielä omatoimisesti.

Olen ainoa lähellä asuva sukulainen, asun melkein tunnin päässä. Kaikki muut paljon kauempana. Hänen lapsensa ajattelevat että minun tulisi huolehtia hänestä nykyistä enemmän, koska asun lähellä.

Mutta emme koskaan ole olleet kovin läheisiä. Hänen puolisonsa vielä eläessä näimme maksimissaan pari kertaa vuodessa. Nyt hän käy tällä paikkakunnalla silloin tällöin, mutta ei koskaan poikkea meillä. Minä taas käyn hyvin harvoin hänen paikkakunnallaan. Aikani kuluu ihan omien töiden, harrastusten ja muun elämän kanssa.

Mutta pitäisikö minun mielestänne enemmän käydä tämän vanhuksen luona, ihan vain koska hän jäi yksin?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaksi joo, et päävastuussa. Lapset on eniten vastuussa.

Vastuussa oikeastaan vieraasta aikuisesta ihmisestä?!?!? Ei lapsetkaan ole missään vastuussa vanhemmistaan. 

Vierailija
22/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä-minä ja minä. Vitut muista. Kertoo tästä yhteiskunnasta paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Jos siihen alat, että ystävystyt ja hoidat niin irti et pääse. Sitten vasta syyllistäminen alkaa. 

Jos hän omatoimisesti kulkee eikä edes pidä yhteyttä sinuun niin älä sekaannu. 

Just noin. Jos edes sen yhden kerran auttaa, niin saa varautua siihen, että kohta oma vapaa-aika kuluu vanhuksen lapsia hyödyttävänä ilmaisena työvoimana. Sinä et ole vastuussa vanhuksesta, vaan hänen omat lapsensa.

On ihan oma valinta, mihin rooliin suostuu.

Vierailija
24/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkööt ne omat lapset katsomaan eikä vieras ap tunnin matkan päästä! Röyhkeää niiltä lapsilta odottaa tuollaista ilmaispalvelua apltä.

Vierailija
25/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä-minä ja minä. Vitut muista. Kertoo tästä yhteiskunnasta paljon.

Sanoo ap:n sukulaisen lapsi? Minä hoidan lapsettoman sairaan veljeni asioita löhes 400 km päästä. Aloittajan sukulaiset lapset voi tehdä saman. Lisäksi minulla on tarkkuutta vaativa työ. 

Vierailija
26/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole hänen lapsensa, et ole. Päävastuu on lapsilla.

Jos haluat auttaa häntä, se on oma asiasi. Ei mitenkään pakollista.

Mistä lasten vastuun revit? Laissa on huoltovelvoite vain omiin lapsiin, ei vanhempiin.

Vierailija
27/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset ovat huolissaan vanhempansa yksinäisyydestä niin he voivat itse muuttaa lähemmäksi, tai järjestää vanhuksen muuton lähelle heitä. Tai vaikka käydä parina viikonloppuna kuukaudessa.

Vierailija
28/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä, älä, älä!

Ihan sama mitä vanhuksen lapset odottavat sinulta, vastuu ei todellakaa ole sinun!

Nyt kasvatat selkärankaa vahvemmaksi ja opettelet sanomaan suoraan EI. Jos vanhuksen lapset yrittävät sua moralisoida ja syyllistää, niin älä mene mukaan tuohon painostukseen, eli älä alistu, vaan pidä pääsi. Sun ei tarvitse selitellä yhtään mitään. Ei on ei. Sulla on täysi oikeus kieltäytyä.

Vierailija
29/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Meillä vastaava tilanne. Ihminen, joka on minusta viis veisannut koko elämänsä, onkin yht äkkiä kovin seuran ja kaikenlaisen auttamisen tarpeessa. Sanoin, että en ala hänen ystäväkseen nyt. Pelkkää hyväksikäyttöä. Ajella pitäisi ympäriinsä, kuskata sinne tänne, eikä puhettakaan esim bensakuluihin osallistumisesta. Ja tarve tuli tyyliin illalla klo 22, soittaa että aamulla pitäisi kuskata labraan. Tykkään omasta elämästäni, enkä ala juoksutettavaksi.

Vierailija
30/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eieieiei.

Vierailija
31/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on vanhempasi tai isovanhempasi, olet osittain vastuussa, koska asut lähimpänä. Jos täti tai setä yms, niin et ole vastuussa.

Vierailija
32/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän on vanhempasi tai isovanhempasi, olet osittain vastuussa, koska asut lähimpänä. Jos täti tai setä yms, niin et ole vastuussa.

Edesmenneen enoni puoliso kyseessä. Ap

Vierailija
33/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Jos siihen alat, että ystävystyt ja hoidat niin irti et pääse. Sitten vasta syyllistäminen alkaa. 

Jos hän omatoimisesti kulkee eikä edes pidä yhteyttä sinuun niin älä sekaannu. 

Totta, mulle kävi niin.🤯

Vierailija
34/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei sinulle edes suoraan sukua. Ja vaikka olisikin, lapset on vastuussa jos haluavat vastuun ottaa. Muuten sosiaalitoimi

Vierailija
35/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimit samaan tapaan kuin aiemminkin. Eli pyydät kylään ja käyt pari kertaa vuodessa. Jos huomaat jotain omituista hänessä, niin laitat tiedon lapsille. 

Vierailija
36/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veri on vettä sakeampaa ja sukulainen voi lohkaista sinulle siivun perinnöstä testamentilla 👍

Vierailija
37/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edesmenneen enoni puoliso kyseessä. Ap

Siis ei ole edes sukulainen. Miksi otsikossa on, että sukulaisvanhuksesta kyse? Tämä onkin provo?

Vierailija
38/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvyys usein palkitaan. Tiedän tapauksen missä vanhalla miehellä ei ollut lapsia eikä lähellä asuvia sukulainen. Lähistöllä asuva parikymppinen poika oli jo lapsesta käynyt ukon luona kylässä, seurana ja auttoi askareissa. Kun ukko sitten kuoli niin hän testamenttasi omaisuutensa tälle parikymppiselle pojalle. 50ha metsää ja maata. Iso tontti missä hirsitalo. Kiva palkinto auttamisesta 👍

Vierailija
39/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ihmeessä enemmän hänen luonaan. Se on lähimmäisenrakkautta.

Suomi on jo tarpeeksi rakkaudeton ja kylmä maa.

Vierailija
40/73 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi. Oikeasti ei ole vastuussa missään tilanteessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi