Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijoittaminen köyhänä

Vierailija
27.12.2025 |

Onko pienituloisten eettisesti ja.moraaliseri vaarin pyrkiä hakemaan tuloja sijoitustoiminmalla  jos on työtön

.

En saanut että käsityksen että kokoomus määrittelee työttömät alimpaan sosiaaliluokaan joka ei saa omistaa varallisuutta ja jolle on sallittu vain Alman ybteiskuntaluokan toiminta ja sosiaaliset piirit

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eläminen on toimeentulotuen+muiden tukien varassa, niin köyhä ei luonnollisesti voi sijoittaa mihinkään. Ei edes sitä kymppiä-kahta, koska tämä sijoitus on tt-tuessa huomioitova asia.

Ei kai muut tuet estä sijoittamista kuin toimeentulotuki?

1.2.26 lähtien tuki, yleistuki vai mikä se oli, on harkinnanvaraista eli pääomatulot vievät tuen. Luonnollista tämä.

Tiedostan tämän mutta syyllistajille voi heittää että sijoitusrahat pienentääyos kuntien maksutaakaa ja pääomatulosta maksetaan myös veroa..

Itse laski.n tyomarkkinatuesta maksan veroa  

1200 euroa vuodessa ja 3300 euron pääomatulosta 1000 euroa eli yhteensä 2200 euroa..

Vierailija
62/74 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eläminen on toimeentulotuen+muiden tukien varassa, niin köyhä ei luonnollisesti voi sijoittaa mihinkään. Ei edes sitä kymppiä-kahta, koska tämä sijoitus on tt-tuessa huomioitova asia.

Ei kai muut tuet estä sijoittamista kuin toimeentulotuki?

1.2.26 lähtien tuki, yleistuki vai mikä se oli, on harkinnanvaraista eli pääomatulot vievät tuen. Luonnollista tämä.

Yleistuessa saa olle 311 €/kk pääomatuloja ennen kuin alkaa vaikuttaa tukeen. Sen yli menevä osa leikkaa tukea 50 %. Vasta, jos pääomatuloja on noin 1900 €/kk, yleistuki leikkautuu kokonaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan suht hyvätuloinen kaverini lähti nyt parisen vuotta sitten mukaan noihin sijoitusrahastoihin, kun niitä niin aina hehkutetaan että varmaa rahaa. On sijoittanut Alexandriaan kuukausittain ja sanoi että rahasto lähes kolmanneksen pakkasella. Totesi, että alkaa tämä sijoittamishomma olemaan nähty hänen osaltaan. Että porukka puhuu vain voitoistaan, mutta on visusti hiljaa persnetoistaan.

No voi hyvää päivää. Ei koskaan saa laittaa kaikkia munia samaan koriin. Pitää hajauttaa. Sano nyt tuolle kaverille, että käy juttelemassa hajautuksesta pankkineuvojan kanssa ja tekee vaikka jonkin sijoittamisen verkkokurssin. Esimerkiksi Nordean sivuilta löytyy maksuton sijoituskoulu. Jos haluat kaveria jotenkin lohduttaa, niin muistuta, että ihminen oppii eniten omista virheistään, ja mitä enemmän tyrii, sitä enemmän oppii. 

Minä taas en ole ikinä ymmärtänyt tuota hajauttamista. Joo, minimoit riskejä, mutta samalla myös voittomahdollisuuksia. Tuolla tavalla voit välttyä tappioilta, mutta ei sillä kyllä voittojakaan tee.

Vierailija
64/74 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitin 3 euroa lottoon. Yksi rivi ja yksi jokeri. Sillä joko voittaa tai ei voita. 

paras tapa pysyä köyhänä. oletko sosiaalituella vai työmarkkinatuella?

Vierailija
65/74 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijoittaa vaan pariin kohteeseen ottaa aikamoiset riskit.Siitähän järkevässä sijoittamisessa ei ole kyse. Puhut voitoista. Mutta tuo on juuri sitä riskisijoittamista jota monet varakkaat kammoksuvat. Onnea valitsemallasi tiellä kun kori kaatuu munat menee rikki mutta ei varakkailla koska osaavat  h-a-j-a-u-t-t-a-a..

Vierailija
66/74 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen vapauttaa teidät kaikista tuskistanne. Uskokaa sijoittamiseen ja pääsette nirvanaan 🙄 Raha kasvaa puissa, sijoituspuissa ja sitä on vaikka kuinka paljon lisää ja se odottaa poimijaansa. Laittakaa kaikki rahanne sijoituksiin niin teidät armahdetaan kaikki työnteolta. Ugh...olen puhunut.

Mikä sinua oikeasti risoo toisten sijoittamisessa? Ei kukaan sijoittaja ole puhunut mistään nirvanoista, sen sijaan kiinnostaa oman tulevaisuuden turvaaminen. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää, että rahalle pystyy oikeasti saada ihan hyvääkin tuottoa? 

Vierailija
67/74 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä taas en ole ikinä ymmärtänyt tuota hajauttamista. Joo, minimoit riskejä, mutta samalla myös voittomahdollisuuksia. Tuolla tavalla voit välttyä tappioilta, mutta ei sillä kyllä voittojakaan tee."

Minä olen käyttänyt hajauttamista ja sijoittanut tällä taktiikalla vuodesta 2012 lähtien. Keskimääräinen vuosituottoni on 13 %. Tämä on siis vuosituotto, ei tuotto koko sijoitusajalta. Toki olisin päässyt vielä parempaan tuottoon, jos olisin arvannut joka vuonna oikein, mitä osaketta juuri sinä vuonna olisi kannattanut ostaa, ja ostanut sitä, mutta pidemmän päälle se ei tutkimusten mukaan onnistu edes suurimmalta osalta ammattilaisista.

Vierailija
68/74 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käyttänyt hajauttamista ja sijoittanut tällä taktiikalla vuodesta 2012 lähtien. Keskimääräinen vuosituottoni on 13 %. Tämä on siis vuosituotto, ei tuotto koko sijoitusajalta. Toki olisin päässyt vielä parempaan tuottoon, jos olisin arvannut joka vuonna oikein, mitä osaketta juuri sinä vuonna olisi kannattanut ostaa, ja ostanut sitä, mutta pidemmän päälle se ei tutkimusten mukaan onnistu edes suurimmalta osalta ammattilaisista.

Ja tuo 13 %:n keskimääräinen vuosituotto tarkoittaa sitä, että vuonna 2012 tehdyn sijoituksen nimellisarvo on kasvanut noin viisinkertaiseksi.

Vierailija
69/74 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun salkku 24 000 ja sijoitan osingot ja 150 euroa per kuukausi. 10 vuotta niin mulla on vajaa 70 000.

Työtön

Höpö Höpö.

Vierailija
70/74 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin mun osakkeet heinäkuun lopulla niin jo 4000 voittoa. Nordea on ihan huippu. Mulla Elisa ainoastaan miinuksella  100 euroa. Salkku se 24 000.

Nordea  osakkeilla ei rikastu. Hyvä että omilla pysyy. Jo 12 vuoden kokemus.  

Vierailija
71/74 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sijoittaa vaan pariin kohteeseen ottaa aikamoiset riskit.Siitähän järkevässä sijoittamisessa ei ole kyse. Puhut voitoista. Mutta tuo on juuri sitä riskisijoittamista jota monet varakkaat kammoksuvat. Onnea valitsemallasi tiellä kun kori kaatuu munat menee rikki mutta ei varakkailla koska osaavat  h-a-j-a-u-t-t-a-a..

Varakkaat eivät pääsääntöisesti ole mitään kovan tuoton sijoittajia. 100 ja 1000 prosentin vuosituotoilla sijoittajat eivät lähtökohtaisesti ole olleet rikkaita.

Vierailija
72/74 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Hajauttaminen ei vähennä voittoja. Kyllähän monetkin eri kohteet voivat olla tuottavia. Eikä hajauttaminen ole vaikeaa. 

Vierailija
73/74 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin mun osakkeet heinäkuun lopulla niin jo 4000 voittoa. Nordea on ihan huippu. Mulla Elisa ainoastaan miinuksella  100 euroa. Salkku se 24 000.

Nordea  osakkeilla ei rikastu. Hyvä että omilla pysyy. Jo 12 vuoden kokemus.  

Et ilmeisesti ota lainkaan osinkoja huomioon. Minä olen ostanut joskus viime vuosikymmenen puolella Nordean osakkeita yhteensä 2500 eurolla. Pelkästään vuosina 2021-2025 olen saanut näille osakkeille osinkoja yhteensä 1225 euroa (netto 912 euroa, jos minulla ei ole pääomatuloista tehtäviä vähennyksiä).

Vierailija
74/74 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heität kympin tai kaksi joihin pankkisi perusrahastoihin ja satunnaisesti siirrät niihin lisää. Siitä se lähtee. Näyttää kivalta kun laskuri näyttää miten omaisuuden arvo on kasvanut. Sama sitten toistuu vain isommissakin summissa.

Eeeii ei, ei pankkisi perusrahastoa. Rahasto, jonka kulut ovat pienet. Pieni tarkoittaa prosentin murto-osaa. Myös merkitntäpalkkioiden ja lunastuspalkkion pitää olla pienet. Pankin perusrahasto ottaa helposti yli prosentin vuodessa mukamas korvausta työstänsä, oikeasti sinun rahoja itsellensä. Sekä saman verran ostaessa ja myydessä. Et ikinä saa rahojasi poikimaan, jos sinua kupataan sellaisilla kuluilla.