Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odotan aikaa kaihileikkaukseen. Leikkaus pelottaa.

Vierailija
26.12.2025 |

En pystynyt nauttimaan edes joulusta, kun edessäni on kaihileikkaus.

N 77v

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ollut helppoa ja kivaa. Minut leikkasi HUS:in SilmaklinSilmaklinalla  Kuusi kertaa jouduttiin lisäämään puudutusta, kun leikkaus oli niin "haasteellinen" ja ne puuutukset pistettiin ruiskulla suoraan silmää.  Ei siis millää  puudutustipoilla.

Leikkaus epäonnistui totaalisesti ja tällä hetkellä näen toki kirkkaasti, mutta kaiken kolminkertaisena.

Älä ihmeessä mene.

Vierailija
42/70 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö olla leikkauksen jälkeen pitkään sairauslomalla?

Jos teet kevyttä työtä esim. toimistotyötä, on sairaslomaa 1-2 viikkoa. Jos työ on fyysisesti raskasta, jossa on mm. nostelua, om sairasloma noin 4 viikkoa.

Riippuu missä leikataan. Osa antaa fyysisesti raskaassa työssäkin vain 2 viikkoa sairaslomaa. Kuten itsellekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista ITSE pyytää suojaamaan silmän pinta. Minulla se tuhoutui, kun siihen kaadettiin raakaa jodia ja kaikkia muita myrkkyjä. Et saa toista mahdollisuutta, jos et usko tätä ohjetta! Vastuu on sinulla. 

Raakaa jodia? Kaikkia muita myrkkyjä? Missä maailman perukoilla sinun silmäsi ovat leikatut? Voin kokemuksesta sanoa, ettei potilaan tarvitse itse pyytää yhtään mitään. 

Vierailija
44/70 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattiin kaihi 2,5 viikkoa sitten, eikä näköni ole ainakaan vielä korjaantunut. En näe lähelle enkä kauas

Joskus toipuminen kestää pitempään eikä näkö välttämättä aina tule täysin hyväksi. Se riippuuu niin monesta asiasta. Yksi asia on kuitenkin varma. Ellei kaihia leikata, niin se sokeuttaa. (Ellei kuolema ehdi ensin jos kyseessä on vanhempi ihminen).

Vierailija
45/70 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan normaalia, että pelotta. Tuollainen operaatio on aina riski. 80v tätini tuli sokeaksi kaihileikkauksessa. Silmälääkäri oli tehnyt virhearvion. Leikkauksen jälkeen kun näkö ei palautunut niin toinen silmälääkäri totesi ettei olisi saanut vielä leikata. 

Millä vuosikymmenellä tämä tapahtui?  Joskus tosiaan odoteltiin kaihin "kypsymistä", nyt ei enää? 

Olen kuvitellut, että sokeutumisriskin vuoksi leikataan vain yksi silmä kerrallaan. Näin tehtiin ainakin äitini ja ukkini kaihileikkausten kohdalla. 

Minulla leikattiin kerralla molemmat silmät pari vuotta sitten.

Vierailija
46/70 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarvitsee rauhoittavan, niitä kannattaa hommata etukäteen. Toi on niin liukuhihnahommaa, ettei lääke kerkeä välttämättä edes vaikuttaa, jos sieltä pyytää.

Eivät juurikaan anna mitään etukäteen. Paikalla vähän ennen toimenpidettä tilkka rentouttavaa paikan päällä.

Vierailija
47/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaihileikkaukseen on pitkät jonot.

Kaihi tulee iän mukana melkein jokaiselle. Siksi julkisella puolella leikkauksiin on pitkät jonot.

Sain kaihin jo työikäisenä, niin pääsin julkiselle puolelle leikkauksern nopeasti. Tarvitsen työssäni hyvää näköä. Puolisokeana olisin tehnyt vaarallisia taloudellisia virheitä. Kenenkään henki ei sentään olisi ollut vaarassa.

Vierailija
48/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on käynyt yhdessä, kohta menossa toiseen. Ensimmäisen jälkeen sanoi, että ero kuin yö ja päivä ja olisi pitänyt mennä aikaisemmin jo. 

Vierailija
49/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaihileikkaukseni keskussairaalassa onnitui hyvin. Se oli täysin kivuton. Ja leikkauksen jälkeen näin heti hyvin. 

Huonointa oli operaation jälkeen silmätippojen tiputtelua "sata kertaa" päivässä ja ne kamalat teipattavat muovikupit silmissä joka yö silmien suojima.

Vierailija
50/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö olla leikkauksen jälkeen pitkään sairauslomalla?

Jos teet kevyttä työtä esim. toimistotyötä, on sairaslomaa 1-2 viikkoa. Jos työ on fyysisesti raskasta, jossa on mm. nostelua, om sairasloma noin 4 viikkoa.

Riippuu missä leikataan. Osa antaa fyysisesti raskaassa työssäkin vain 2 viikkoa sairaslomaa. Kuten itsellekin.

Tein arkkuuta vaativaa toimistotyötä ja sain 3 viikkoa sairauslomaa, vaikke leikkaus sujui upeasti ja jälkihoito ilman komplikaatiota. 

Vierailija
51/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaihileikkauksia tehdään liukuhihnalta. Kirurgit eli silmäkirurgit ovat kokeneita. 

Ehkä kävit jo ja kaikki meni hyvin. Niin jännitin minäkin, mutta se oli nin nopea toimitus, etten ehtinyt pelkäämään. 

Toinen silmä leikattiin 7 viikon kuluttua.

Nyt on toiseen silmään tehty jälkikaihi-laaseri. Ja syksyllä tehdään toiseen silmään jälkikaihi-laaseri.

Olen saman ikäinen lin ap ja nyt olen tyytyväinen kun kauas en tarvitse laseja. Lähinäköön on +2 lasit ja toisinaan näen lukea ilman laseja.

Onnea ja ole tosi tyytyväinen.

Vierailija
52/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarvitsee rauhoittavan, niitä kannattaa hommata etukäteen. Toi on niin liukuhihnahommaa, ettei lääke kerkeä välttämättä edes vaikuttaa, jos sieltä pyytää.

Eivät juurikaan anna mitään etukäteen. Paikalla vähän ennen toimenpidettä tilkka rentouttavaa paikan päällä.

Itse sain rauhoittavaa ennen leikkausta ja pyytämättä. Tarkistivat vain ensin verenpaineen. Sekään ei laskenut normaaliin lukemiin, silti kaikki meni ok.

Vierailija
53/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää antaa kypsyä kunnolla, jos ei kaihi kypsä niin joutuvat raastamaan ja repimään mikä on äärimäisen tuskalista. silmätippoja pitää leikkauksen jälkeen käyttää kuukausia.

Vierailija
54/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä joita pelottaa asiat joiden kulkuun eivät pysty vaikuttamaan.

Etpä paljon sitten ihmisestä ymmärrä.

Vierailija
55/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne luomienlevittimet jotenkin paina ikävästi? Mulla on pienet ja syvällä olevat silmät niin tuo arveluttaisi etukäteen eniten, heh.

Minulla ei ollut mitään luomienlevittimiä. Yläripset vaan teipattiin kevyesti tieltä pois. 

Ehkä puudutus toimi niin hyvin, ettet huomannut luomienlevittimiä. Ei kukaan lääkäri ala leikata kaihia ilman niitä. 

Vierailija
56/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitää antaa kypsyä kunnolla, jos ei kaihi kypsä niin joutuvat raastamaan ja repimään mikä on äärimäisen tuskalista. silmätippoja pitää leikkauksen jälkeen käyttää kuukausia.

Älä höpötä omiasi,

Vierailija
57/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin pantiin kanyyli ranteeseen ja siihen rauhoittavaa, lähinnä siksi etten olisi tempoillut leikkauspöydällä. Nehän sitoivat kädet kiinni. Kaihileikkaus oli erittäin epämiellyttävä kokemus.

Olen se kommentoija jolta leikattiin molemmat silmät HUSin Silmäklinikalla joulukuun puolivälissä. En edelleenkään näe tarkasti kuin kolmen metrin päähän. 

Vierailija
58/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole kamalaa, kun näkee koko ajan, mitä tapahtuu? Eikö tule paniikki kun ei voi sulkea silmiään? 

Ei ap 

Et näe muuta kuin kirkkaan valon jota kohti sinun pitää katsoa ja pitää siis silmää liikkumatta. 

Ei satu yhtään ja operaatio on ohi 15 minuutissa, jos molemmat silmät leikataan kuten Minulla. 

Eniten aikaa kuluu leikkauksen valmisteluun, mikä siis sisältyy tuohon varttiin. Hoitajat teippailevat huolella leikkauspeitteitä kasvoille ja jättävät leikattavan silmän näkyviin ja sama toistuu toisen silmän kanssa. Teippien mukana tuntui lähtevän ripsetkin. Levittimet eivät sattuneet.

Nyt pitäisi kohta mennä silmälääkäriin, että pääsisi jälkikaihin laserointiin.

Vierailija
59/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään mitä kirjoitit ei pidä paikkaansa. Minulla oli vain toisessa silmässä "kypsä" kaihi ja molemmat leikattiin samalla kertaa. Ei mitään eroa leikkauksissa ja molemmat yhtä kivuttomia. Tippoja käytin muistaakseni vain viikon ajan. Öisin täytyi olla muovikupit silmän päällä viikon ajan  että leikkaushaavat ehtivät parantua.

Vierailija
60/70 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 v leikkaussaleissa ja yksi kehittynein kirurgian muoto on, kaihikirurgia!

Aikuisen ja iäkkäänkin ihmisen pelko tuota toimenpidettä kohtaan on enempi kuin lapsellista kehittymättömyyttä!!!

Olen hoitanut satoja, enkä muista yhtään, jota olisi pitänyt lääkkeillä pitää aloillaan.

Valtaosa asiallisesti pieneen toimenpiteeseen suhtautuvia!

Yhden miehen muistan, jonka kaverit olivat pelotelleet. Pelko ei näkynyt hänestä,mutta molempien silmien samalla isunnolla tehdyn jälkeen, hän oli valmis lopsiin turpiin näitä paskanpuhujia!!! Hän oli tyytyväinen ja onnellinen tpn jälkeen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi