HS: Tein luokkanousun
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011604614.html
Vaikka varallisuuserot ovat kasvaneet, luokkanuosijoiden määrä on pysnynyt vakiintuneena. Luokkanousu edellyttää myös ajattelun ja arvojen muutoksia. Vuotarikin on opetellut mm. käymään museoissa aikuisena ja arvostamaan taidetta. Keskiluokalle nämä tulevat jo syntymäkodissa mukaan elämään. Millaisia muita asioita olette te muut luokkanousijat opetelleet?
Kommentit (56)
Intersektionaalinen marxilaisuus kehittelee näitä idioottimaisia poliittisia termejä. Mitkä hemmetin luokat, Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Intersektionaalinen marxilaisuus kehittelee näitä idioottimaisia poliittisia termejä. Mitkä hemmetin luokat, Suomessa?
Ajatusten Tonavakin heräsi.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin yritin tehdä luokkanousua, mutta putosin opintolainojen kanssa vaan syvempään kuoppaan. Ei olis kannattanut.
Samaa tulin sanomaan. Yritin, mutta olen köyhempi kuin duunarivanhempani. Heillä oli minun iässään omakotitalo, kaksi lasta ja kaksi autoa.
Minulla on läppäri, todistus jolla ei ilmeisesti tee mitään ja liikaa opintolainaa. Museossa ei ole varaa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Museoissa käyminen keskiluokkaisuuden mittarina on kyllä aikansa elänyt. Keskiluokkaisuus on kaupungeissa enemmän kulutustottumuksia, autottomuutta, lihan syönnin välttämistä, hoikkuutta, tietynlaista hillittyä olemusta mutta kuitenkin tarkkaan harkittua hipster-tyyliä jne. Ehkä joskus ennen minkkiturkissa museoissa käyminen on edustanut keskiluokkaisuutta mutta pliis nyt ei eletä enää 70-lukua. Ihan eri jutut määrittää.
Autottomuus taitaa olla ainoastaan helsinkiläisten lapsettomien juttu. Kyllä muut keskiluokkaiset kuskaa lapsiaan harrastuksiin kaiket illat ja auto on pakollinen.
Onneksi asun Heksingissä. Ongelmat maksetaan pois.
Meillä ei ole täällä Helsingissä autoa eikä enempää kuin yksi lapsi. Ei johdu keskiluokkaisuudesta, vaan siitä, ettei ole varaa. Museokortilla pääsee kuitenkin museoihin edullisesti ja opiskelijastatuksella saa paljon asioita halvemmalla kuin normihinnalla. Terveisin akateemiset köyhät
Vierailija kirjoitti:
Turvallisen tilan luokkanousu toksisista persuista silakoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin yritin, ihan oikeasti yritin, mutta eipä tullut lasta eikä paskaa. Nyt taskussa järkeviä tutkintoja hyvillä arvosanoilla ja silti kortistissa.
Ei tää menny niinku piti.
Juu ei ole varmastikaan mukavaa. Sellainen vinkki, että moni nainen on tehnyt sillä luokkanousun, että on etsinyt ja saanut hyvätuloisen miehen. Siksi niin moni nainen suostuu kärvistelemään huonoissa liitoissaan, koska miehen tulot mahdollistavat keskiluokkaisen elämän keskiluokkaisella alueella. Eräs tuttava jolla parin tonnin bruttotulot kuukaudessa, mietti vakavissaan eroa miehestään. Mutta tehtyään laskelmia, päätyi mieluummin jäämään kylmään liittoon. Hän laski, että ei olisi varaa ostaa edes asoa eikä varaa pitää autoa.
Olen vuosien myötä tullut siihen tulokseen, että suomalaisen naisen itsenäisyys on myytti. Yllättävän monissa liitoissa se on mies joka hoitaa isommat hankinnat, sähkösopparit, laskujen maksut jne. Olen jopa törmännyt sellaiseenkin, että naisen puhelinliittymä on miehen nimissä, koska mies on sen kilpailuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin yritin tehdä luokkanousua, mutta putosin opintolainojen kanssa vaan syvempään kuoppaan. Ei olis kannattanut.
Samaa tulin sanomaan. Yritin, mutta olen köyhempi kuin duunarivanhempani. Heillä oli minun iässään omakotitalo, kaksi lasta ja kaksi autoa.
Minulla on läppäri, todistus jolla ei ilmeisesti tee mitään ja liikaa opintolainaa. Museossa ei ole varaa käydä.
Jep. Mun vanhemmilla on velaton talo, säästössä kuusinumeroinen summa eikä minkäänlaisia taloushuolia. Itse asun vuokrayksiössä pitkäaikaistyöttömänä ja mun nettovarallisuus on 20 000 euroa miinuksella. Kummallakaan heistä ei ole korkeakoulututkintoa eivätkä he ole olleet päivääkään työttömänä.
Onko tämä luokkajuttu jonkinlainen uusi muotivillitys? Ketkä itsensä korostavat? Narsistit. Niille on rahaa, valtaa, asema, tittelit ja snobismi kaikesta tärkeimmät elämässä. Kun sisältäpäin ollaan niin tyhjiä, täytyy se ulkopuolisesti korvata ja roikuttaa vaika mitä titteleitä, asemaa ja vaateita ja asusteilla ja itsensä koristella ja korostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mun vanhemmilla on velaton talo, säästössä kuusinumeroinen summa eikä minkäänlaisia taloushuolia. Itse asun vuokrayksiössä pitkäaikaistyöttömänä ja mun nettovarallisuus on 20 000 euroa miinuksella. Kummallakaan heistä ei ole korkeakoulututkintoa eivätkä he ole olleet päivääkään työttömänä.
Minun vanhempieni asunto on nejäsosan arvoinen siitä mitä omani ja pankkitileillä on vastaavasti neljä kertaa enemmän valuuttaa kuin heillä. Minulla on kaksi maisterin tutkintoa, vanhempani eivät saaneet oppikoulua loppuun. Työttöminä meistä ei ole ollut kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei jaksa tätä keskustelua. Näitä on käyty täällä kymmeniä vuosien aikana. Alkaa olla aika väsynyt aihe.
Vähän epäilen, kun olit kuitenkin ensimmäisenä kommentoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä luokkajuttu jonkinlainen uusi muotivillitys? Ketkä itsensä korostavat? Narsistit. Niille on rahaa, valtaa, asema, tittelit ja snobismi kaikesta tärkeimmät elämässä. Kun sisältäpäin ollaan niin tyhjiä, täytyy se ulkopuolisesti korvata ja roikuttaa vaika mitä titteleitä, asemaa ja vaateita ja asusteilla ja itsensä koristella ja korostaa.
Luokkanousu tai lasku voi olla ihmiselle hyvin syvällisesti perusteita vavahduttava asia, jonka kanssa kipuillaan koko ikä. Ei tunneta oikein kuuluvansa joukkoon. On loukkaavaa tulla tänne lässyttämään jotain narsismista, kun siitä ei todellakaan ole kyse.
Joku paremmin asioista perillä oleva voisi kertoa kuka toktikkaaja on päästäny suustaan jotain suuria nuorten miesten massoja koukuttavaa luokkaideologian uudelleen määrittelyä?
Vahvasti tuntuu, että tähän liittyy joku moderni someilmiö tyyliin Andrew Tate ja muut sankarit sukkahousuissa.
Ps. Tehkää sitä mistä tykkäätte. Sieltä se oma polku löytyy.
"Minun vanhempieni asunto on nejäsosan arvoinen siitä mitä omani ja pankkitileillä on vastaavasti neljä kertaa enemmän valuuttaa kuin heillä. Minulla on kaksi maisterin tutkintoa, vanhempani eivät saaneet oppikoulua loppuun. Työttöminä meistä ei ole ollut kukaan. "
Sulla se luokkanousu näköjään onnistui. Monella muulla ei.
Tää luokkakysymys on sellainen aihe, joka pysyy kyllä jatkuvasti ajankohtaisena. Nyt kun hallitus kyykyttää köyhiä, nousua on yhä vaikeampi tehdä. Arvostan haastattelun nuorta miestä. Hän on ahkeruudellaan ja sinnikkyydellään päässyt nykyiseen asemaansa arvostaen silti juuriaan. Seinällä kotiseudun ryijy ja päällä mummon neuloma villapusero.
Olen itse ollut syntymästäni asti keskiluokkainen, joten on mielenkiintoista nähdä, mitä luokkanousun tehneet pitävät keskiluokkaisina asioina. Museoissa käyminenhän olisi erittäin saavutettavaa myös työttömälle duunarille. Itse uusin taas Black Friday -kampanjan aikaan museokorttini. Saan vuoden ajan käydä rajattomasti museoissa tuolla 69 euron kertamaksulla. Jos on varaa lätkämatsiin, on taatusti varaa myös museokäyntiin.
Ei siinä tarvitse mitään opetella. Lukiossa tulee infoa ja itse voi mennä museoon ja oopperaan, jos se kiinnostaa.
Suosittelen Katriina Järvisen kirjaa Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatusten Tonavakin heräsi.
Huomenta, Tonava! Oliko rankka joulu, kuten teidän luokalla on tapana?
Aika hassua, että hänkin teki luokkanousun opiskelemalla ja olemalla ahkera, töihinkin meni. Moni kuvittelee, että elämästä tulee hyvä ellei jopa parempi, kun ei tee mitään ja antaa sossun maksaa kaiken.