Suomen Pankki: talous kasvaa 2026 ennakoitua heikommin
Suhdanne | Suomen Pankki varoittaa talouden heikkenemisestä
https://www.hs.fi/talous/art-2000011693803.html
Miten se on mahdollista, kun meillä on paras talousosaajien puolue Kokoomus hallituksessa tukenaan Perussuomalaiset? Yrityksiä on tuettu palkkaamisessa lainsäädäntöä jatkuvasti muuttamalla (irtisanominen helpottuu samoin määräaikaisten palkkaaminen jne.) eikä vieläkään käännettä tapahdu parempaan? Päinvastoin työttömyys on Euroopan korkein. Miten tässä näin kävi? On odotettu jo huhtikuusta 2023 muutosta valtion velan laskemiseksi ja se päinvastoin nousee.
Kommentit (48)
Sijoittamista ja rahastosäästämistä on mainostettu aktiivisesti vuosikausia.
Ei se kokoomuslaisen päähän pälkähdä. Että se keskitulon alarajakin tarttui siihen mainokseen. Joka kerta, kun avaan toisen pankin mobiilin. Siellä sitä säästämistä mainostellaan.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamista ja rahastosäästämistä on mainostettu aktiivisesti vuosikausia.
Ei se kokoomuslaisen päähän pälkähdä. Että se keskitulon alarajakin tarttui siihen mainokseen. Joka kerta, kun avaan toisen pankin mobiilin. Siellä sitä säästämistä mainostellaan.
Aivan. Ja tosiaan pitkään oli usein mediassa, mitens uomalaiset ovat niin velkaantuneita ja säästöjä ja sijoituksia tosi vähän. Nyt, kun suomalaiset ovatkin vähentäneet velanottoa ja alkaneet säästää ja sijoittaa, tämä ei olekaan hyvä juttu vaan kitistään jostain "mystisestä jarrusta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritykset voisivat alkaa investoida tuotekehittelyyn osinkojen maksamisen sijasta. Ei innovaatioitakaan mistään taikaseinästä revitä.
Suomalaiset myisi osakkeensa ja siirtyvät ostamaan muualta. Näin itse tekisin. Mikäli kasvuosake niin Usa osake.No itse en siirtyisi. Toki suomeen tarvittaisiin parempaa johtamista, sellaista Nokian alkuaikojen henkeä, jossa työntekijöiden innostusta tuetaan eikä mikromanageerata. Uskon, että mahdollisuuksia olisi vaikka mihin.
Mun sijoitukset ovat olleet pääasiassa muualla kuin Suomessa. Ihan vain siksi, että Nokian romahdettua koko maa tuntui jäävän jonkinlaiseen pysähtyneisyyden tilaan. Mitään ei tapahtunut vaan odoteltiin vain, että se kuuluisa Joku Muu tulee ja perustaa uuden Nokian. Uutta Nokiaa on odoteltu jo kohta 20 vuotta.
Mä omistin osan firmasta, jossa olin töissä. Se ei kuitenkaan ollut vientiyritys. Myin loppuvuodesta osakkeeni pois ja hyppäsin pois oravanpyörästä. Mulla on kyllä ideoit, joilla voitaisiin tehostaa tiettyjen julkisen sektorin toimintoja. Jos mulla jonain päivänä riittää kiinnostusta toteuttaa ideani, niin lahjoitan ne ilmaiseksi. Tällä hetkellä kiinnostusta ei kuitenkaan ole, mutta on ihan mahdollista, että kiinnostus on "ihan nurkan takana" :D
Vierailija kirjoitti:
0,8% on todellisuudessa ainakin prosentin yläkanttiin arvattu. Suomen Pankin tehtävä on luoda optimismia markkinoille. Kasvuennustetta lasketaan vuoden varrella kuitenkin antamalla kuva, tulevasta paremmasta. Suomi on oikeasti samanlaisessa lamassa kuin 1990-luvulla ja samat virheet näytetään toistettavan.
Ennustin tuon 2022 kesällä, ainoastaan työttömyys ei silloin vielä ollut paha mutta suunta näyttää siinäkin kääntyneen,isoja sotia tulossa lähivuosina joten huonompaan suuntaan ollaan menossa edelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0,8% on todellisuudessa ainakin prosentin yläkanttiin arvattu. Suomen Pankin tehtävä on luoda optimismia markkinoille. Kasvuennustetta lasketaan vuoden varrella kuitenkin antamalla kuva, tulevasta paremmasta. Suomi on oikeasti samanlaisessa lamassa kuin 1990-luvulla ja samat virheet näytetään toistettavan.
Ennustin tuon 2022 kesällä, ainoastaan työttömyys ei silloin vielä ollut paha mutta suunta näyttää siinäkin kääntyneen,isoja sotia tulossa lähivuosina joten huonompaan suuntaan ollaan menossa edelleenkin.
t. laman ennustaja paluiu -90 luvun alkuun
Niin kauan kuin on purra ja orpo puikossa niin Suomin menee alamäkeä päin ja kovaa vauhtia,,,MUTTA KUN SINNE ASTELEE UUSI PÄÄMINISTERI NIIN SITTEN ALKAA NOUSU MYÖS SUOMELLE...
S D P JA co VIEMÄÄN SUOMEA NOUSUUN ja tämä hiekkalaatikko hallitus takaisin sinne oppositioon ,,,purra ja orpo ps ja kok...
Voi että eikö sitä talouskasvua tulekaan leikkaamalla ja säästämällä.
Yllättynyt.
Luvut ovat liioiteltuja, mutta tämä on jatkunut vuodesta 2008/2009. Jos vikaa halutaan etsiä politiikasta, niin kaikki puolueet ovat syyllisiä.