Miksi esim. työttömät ostaa laatikkoruoat eineksinä?
Siis kun juureslaatikon ainekset esim. ei maksa juuri mitään. Eurolla tekee älyttömän ison vuoallisen porkkanalaatikkoa. Niin miksi ihmiset joilla ei ole mitään muuta kuin joutilasta aikaa, ostavat näitä kalliilla eineksinä?
Kommentit (408)
olen työtön,64-v. ikäni töitä tehnyt,nyt muutaman kuukauden työttömänä,fyysinen työ ei enään luonnistu,työelämä alkoi 15-vuotiaana,nyt ensi viikolla eläkkeelle jäämässä,ei lapsia,ei toimeentulotukia,ei irtoripsiä,ei tekokynsiä,ei juopottelua,eli usean kirjoittelijan mielestä "eityypillinen" työtön?? on typerää "niputtaa" kaiki työttömät laiskoiksi,yhteiskunnan loisiksi,meitä on monia,jotka olemme osamme tehneet, pitkän 40-50 vuotisen työuran,on turha tulla haukkumaan laiskoiksi.
itse en paista laatikoita,asun yksin,ja syön jouluruokaa kahtena päivänä,miksi pitäisi itse tehdä?sitä paitsi ostamalla kotimaista ruokaa,annat työtä niille jotka olisi muuten työttömiä,eikö?
Laatikkohullut saa paistella laatikoitaan päät punaisena mielin määrin. Mun ei tartte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska laatikot ovat todella halpoja valmiinakin, ja valmistus vaatii sekä aikaa, taitoa, työvälineitä että sähköä. Pienen määrän valmistus ei kannata.
Richplainaus.
Totta! Pitää olla jo tosi isolle porukalle, jos laatikot itse tehtyinä tulisi halvemmiksi.
Pitipä ihan tarkistaa, kun tämmöistä mutua täällä moni heitellyt. Prismassa Saarioisten valmis perunalaatikko n. 8€/kg.
Perunat samasta kaupasta maksaisi max. 1€/kg. Halvin ruokakerma siihen kaveriksi jotain 0,60€ purkki. Mausteet maksaa ehkä yhden sentin. Sanotaan sähkön hinta uunittamiselle vaikka reilusti yläkanttiin 1€. Eli vuoassa paistaa helposti esim. 2kg satsin perunalaatikkoa alle 4€. Osa pakastimeen, osan syö heti ja seuraavana päivänä. Miten tässä tarvittiin tosi iso porukka että olisi kannattavaa?
Jos sähkön hinta on 15 snt/kWh niin uunin lämmitys ja paisto tunnin ajan maksaa 20-40 snt uunista riippuen.
Jotta tunnin uunin käyttö maksaisi euron, niin sähkön hinta olisi n. 50 snt/kWh.
Eli tuolla 20-50 sentillä paistaa ison kasan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Laatikkohullut saa paistella laatikoitaan päät punaisena mielin määrin. Mun ei tartte.
Ei sinne uuniin itse tarvitse mennä. Laatikoiden teko itsessään ei nosta hikeä pintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska laatikot ovat todella halpoja valmiinakin, ja valmistus vaatii sekä aikaa, taitoa, työvälineitä että sähköä. Pienen määrän valmistus ei kannata.
Richplainaus.
Nimenomaan ei ole halpoja. Valmistus ei myöskään vaadi mitään taitoa, ihan alkeellinen ruoanlaitto-osaaminen riittää. Vai mitä vaikeaa on esim. perunoiden kuorimisessa ja niiden viipaloinnissa? Onko veitsi + leikkuulauta kovinkin erikoinen työväline? Paljonko Suomessa on talouksia joissa ei ole sähköä?
Miksi pitäisi valmistaa vain pieni määrä? Tekee täyden vuoan ja siitä syö monta päivää.
Hittoako se sulle kuuluu, miten ihmiset ruokansa hankkii, tekee, yms. Monta päivää ei jotain soselaatikkoa koinnosta syödä. Kaikilla ei ole pakastinta. Ruokaan ainesten hinnan lisäksi tulee energian hinta. Jos on sinkku, isojen määrien valmistaminen ei kannata, jos ei ole pakastinta. Sitä paitsi jos ajatellaan hintoja.. kilohinta lantulle ennen joulua oli 2 e... Kahden kilon valmiiksi pakattu pussi lanttua, sinkulle liian iso määrä. Kerma taitaa maksaa 2 e sekin, mausteet (jos ei niitä ole valmiiksi kotona), siirappi (mitä lienee hinta). Juu... Halvemmaksi tulee ostaa valmis eines.
Eri asia perheet, jos joululaatikoita tykätään syödä enemmän, monta päivää, tai on pakastin...sitte itse tekeminen saattaa kannattaa.
Aloittaja keittää porkkanat eurolla ostamansa porkkanat, muussaa ne ja laittaa uuniin.
Se siitä! Halpaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan tuet ovat niin hyvät että kukaan ei viitsi tehdä laatikkoruokia itse. Ruokaa jaetaan valtavia määriä ilmaiseksi joten miksi tuhlata aikaa ruoanlaittoon. Voi enemmän surffata netissä tms. tai tehdä työhakemuksia sekä kuvitella työllistyvänsä.
😂😂😂😂😂
Prismassa oli laatikot nyt 49 senttiä. Jos söisin useammin kuin kerran vuodessa olisin ostanut enemmän pakastimeen.
En tosiaan yhtään ymmärrä, miksi niitä pitäisi itse tehdä jos kerran vuodessa syö 400 grammaa.
Kaupan eineslaatikot pakastettuina sinne tuotuja. Uudelleen pakastaminen ei suositeltavaa.
Syökä nämä sähkön hinnasta nillittäjät ne eineslaatikkonsa kylmänä? Vai nuotiollako te ne lämmitätte?
Hyvä nosto.
Ei niiden laatikoiden tarvitse kaikille maistuakaan. Minulle on ihan se ja sama vaikka määriteltäisiin se sitten vaikka onnekkuudeksi tai suotuisiksi perintötekijöiksi jos halpa ruoka on samaan aika sitä mitä haluaakin syödä ja nauttia.
Itse en tee laatikoita taloudellisista syistä, mutta olen niin onnekas että en tiedä parempaa joulunajan syömistä ja syön usein laatikoita pitkälle ensi vuoden puolelle.
Se puolestaan ei ole sattumaa, että minun ei tarvitse tehdä niin taloudellisista syistä.
Oi ja voi, työtön ostaa jouluksi pari eineslaatikkoa :'D On jollain huoli...
Mitäs ap on mieltä siitä, että toisilla koko työttömyyskorvaus tai vastaava Kelan tuki menee 100% kaljaan ja röökiin? Eikös kuitenkin ole parempi, että edes einesruokaan?
Iso osa työttömistä kävelee omin jaloin, mutta olisivatko ne sitten taas niitä laiskoja, jotka ajelevat autolla lyhyetkin matkat (ei siis työmatkoja), mihin ei oikeasti olisi varaa?
Tätähän voisi jatkaa loputtomiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne uuniin itse tarvitse mennä. Laatikoiden teko itsessään ei nosta hikeä pintaan.
Ei se puna palovammoista tulekaan, kyllä perunoiden ja kovien lanttujen kuoriminen, porkkanoiden raastaminen ja kaiken alusta loppuun saakka valmistaminen käy työstä. Ja kun ensin rahtaat ne säkit ja siirapit, riisit, kermat sun muut kaupasta... kellä on oma auto, kellä ei...eri
En syö laatikkoruokia uskonnollisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se puna palovammoista tulekaan, kyllä perunoiden ja kovien lanttujen kuoriminen, porkkanoiden raastaminen ja kaiken alusta loppuun saakka valmistaminen käy työstä. Ja kun ensin rahtaat ne säkit ja siirapit, riisit, kermat sun muut kaupasta... kellä on oma auto, kellä ei...eri
Eikö teillä ole mitään ruoka-aineita kotona varastossa? Aivan älytöntä touhua. Ruokia kuules ostetaan säännöllisesti ympäri vuoden. Ei joka ikistä ainesosaa osteta erikseen jokaiseen ateriaan.
Huvittavinta on että nämä ostosten kantamisesta valittavat ei tajua että täsmälleen yhtä paljon pitää kantaa kilogrammoja kotiin osti sen laatikkoruoan sitten valmiina tai aineksina 😅
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta on että nämä ostosten kantamisesta valittavat ei tajua että täsmälleen yhtä paljon pitää kantaa kilogrammoja kotiin osti sen laatikkoruoan sitten valmiina tai aineksina 😅
Ainekset painaa enemmän kun ne juurekset pitää esim kuoriakin. + Voit, riisit, kermat, mitä niihin nyt tulee.
Enkä osta. Itkuntuhruisin silmin järsin lantut ja porkkanat raakoina ja multaisina hyristen kiitosta hyvälle hallitusohjelmalle aamen. Kelpaako tämä?
Vierailija kirjoitti:
Pari pientä eineslaatikkoa versus lanttu-, porkkana- ja perunapussi (ja työtön tietenkin rahtaa ison säkin, jotta saa halvemmalla, eikö niin?), siirappia, riisiä, kermaa yms. Matkat tietty ruuhkabussilla.
Ennemmin minä ainakin ostaisin nuo eineslaatikot, jos esim. yksinasuva työtön olisin :'D
Ja sitten vasta alat itse työhön, soseutat ja värkkäät, uunin paahteessa. Ja tietenkin asiaan kuuluu myös ostaa samalla kauppareissulla punajuuria ja omenoitakin pari kiloa, jotta rosollitkin itse tulee valmistettua yms yms.
Ehkä kansanelättikin saa muutaman tortunkin paistaa ja leipää ja piirakoita leipoa, kenties puuroakin keitellä...
Taitaa mennä jouluaatto maatessa koko tuon urakan jälkeen.
Mutta niinhän sen kai kuuluukin, eihän työttömällä Kelan elätillä saisi varmaan kivaa koskaan olla. Tervaa ja höyheniä ja niihin maate.
En syö eineksiä.
Syön itsetehdyt Maggisbekkiset Airflyeristä.
😂😂😂😂😂
Prismassa oli laatikot nyt 49 senttiä. Jos söisin useammin kuin kerran vuodessa olisin ostanut enemmän pakastimeen.
En tosiaan yhtään ymmärrä, miksi niitä pitäisi itse tehdä jos kerran vuodessa syö 400 grammaa.