Ahtaasti asuminen ja sosiaaliset suhteet
Olen työtön yh ja asumme lapsen kanssa kaksiossa. 13v on jo oma huone minä nukun olohuoneessa. Asunto on niin pieni että eteinen on täynnä ilmaiseksi saatuja kaappeja joissa tavaraa ja olkkariin ei mahdu esim sohvaa sänkyni lisäksi.
Tämä vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiimme en voi enkä halua kutsua ketään kylään kun ei ole tilaa istua missään jne. Sukulaisia rn ole nähnyt vuosiin eikä lapsi halua pyytää esim kavereita kylään.
Omilla tuttavilla on omat talot, töitä ei kukaan asu lähiössä vuokralla näin ahtaasti kuin me. Vaikka työllistyisin pitäisi tienata aika hyvin jotta hyvin jotta voisi kolmiosta haaveilla. Tiedän että meitä on vain 2 joten kaksion pitäisi riittää mutta tilannehan olisi eri jos kaksiossa asuu pariskunta. Ei silloin tarvitse sänkyä pitää olkkarissa.
Jotenkin tämä tilanne masentaa, tuntuu ettei itsellä ole mitään henkilökohtaista. Tiedän että vuodet menee nopeasti ja kohta lapsi on 18 ja muuttaa pois mutta tuntuu etten viihdy kodissamme.
Kommentit (17)
Mulla oli onneksi kokoaikatyö kun lapset oli teinejä. Pystyin pikkukaupungista hankkimaan ASO 4h+k rivariasunnon. Jokaisella oli oma makkari ja teinien makkarit oli alakerrassa vähän erikseen, joten heidän kaverit ei haitannut minua. Minä pystyin tekemään etätöitä rauhassa. Nyt lapset on aikuisia ja asun koiran kanssa kaksiossa 47 neliötä.
Ymmärrän hyvin ap, että kaksiossa on teinin kanssa tiukkaa. En osaa neuvoa, kun tuo on rahasta kiinni.
Teinillä ei ole omaa televisiota ja haluaa katsella you tubea jne myöhään. En pysty nukkumaan kun tv on ihan sängssä kiinni. Itse en telkkaria ole katsonut vuosiin kun teini sitä katselee. Ei ole iso ongelma mutta nyt esim joulun aikaan olisi kiva katsoa itsekin jotain elokuvaa tms.
T: ap
Turhat rojut pois ja minimalismi kunniaan. Meitä asuu samankokoisessa asunnossa neljä.
Vierailija kirjoitti:
Teinillä ei ole omaa televisiota ja haluaa katsella you tubea jne myöhään. En pysty nukkumaan kun tv on ihan sängssä kiinni. Itse en telkkaria ole katsonut vuosiin kun teini sitä katselee. Ei ole iso ongelma mutta nyt esim joulun aikaan olisi kiva katsoa itsekin jotain elokuvaa tms.
Jos et edes katso TV:tä voi sen kai siirtää teinin huoneeseen? Hanki 80 senttinen sänky, kun siihen laittaa päiväpeiton ja tyynyjä seinää vasten voi sitä käyttää sohvanakin. Jos siis isompi asunto ei ole mahdollista.
Minkä verran teillä on neliöitä? Entä onko nurkissa tavaraa, jota ette aktiivisesti käytä? Mitä kaikkea tavaraa niissä kaapeissa on?
Usein koti täyttyy kuin varkain kaikenlaisesta tavarasta ja vaatteesta. Jos niitä saisi karsittua, pienempikin tila tuntuu riittävämmältä
Vierailija kirjoitti:
Miksi teinillä ei ole omaa televisiota, niitähän saa ilmaiseksi jostain roskalavaryhmistä.
Millä selaat nettiä? Voit samalla laitteella katsoa tv:takin.
Ei se teidän pieni asunto estä teitä käymässä sukulaisten luona eikä lasta kavereiden luona.
Kuinka pieni muka olohuoneenne on? Onko sinulla parisänky? Tavaraa kuulostaa ainakin olevan liikaa, jos kaksi ihmistä tarvii eteisen täyteen kaappeja. Mitä teillä olkkarissa on muuta kuin sänky ja tv?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et edes katso TV:tä voi sen kai siirtää teinin huoneeseen? Hanki 80 senttinen sänky, kun siihen laittaa päiväpeiton ja tyynyjä seinää vasten voi sitä käyttää sohvanakin. Jos siis isompi asunto ei ole mahdollista.
Ap;han sanoi, että nyt hän haluaisi katsoa tv:tä. Miten et noinkaan lyhyttä kommenttia häneltä ymmärtänyt?
Ovatko kaikki tabletitkin liian kalliita? Teini voisi sellaisesta katsoa YouTubea.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sulla ap asumisen ongelma, sulla on rajattomuutta ja taidottomuutta vanhemmuudessa.
Lisäksi on liikaa tavaraa. Osta kirppikseltä konmari-kirja ja minimalisoi koti. Tarpeettomat tavarat myyntiin, lahjoituksena kirppikselle ja roskat roskiin.
Huomaat että tilat riittävät ruhtinaallisesti kun rationalisoit ja sisustat järkevästi.
Onko mahdollista muuttaa paremman malliseen/isompaan kaksioon? Perinteiset kaksiot, joissa eteiskäytävästä mennään huoneisiin, on paljon toimivampia kuin uudemmat kaksiot.
Vierailija kirjoitti:
Ostat toisen television, uutenakin saa alle 200 eurolla. Käytettyjä saa jopa ilmaiseksi.
Kuinka myöhään teini sitten sitä you tubea katsoo? Sanot, että TV:tä ja nettiä ei käytetä klo 22 jälkeen, sen jälkeen saa lukea kirjaa sängyssä.
Nauti siitä Mitä sinulla on eli aikaa ja läheisyyttä lapsen kanssa. Pieni koti voi olla hauska ja lämmin, jos angstaat niin se on kurja.
Voit naamioida sänkysi sohvaksi tyynyillä ja päiväpeitolla. 120 cm tai pienempi sänky on hyvä. Teinille oma TV tai tabletti tai jaatte tv ajat. Kutsukaa vieraita ja istuta ne vaikka lattialle, jos ei ole tuoleja. Vietä aikaa muualla, niin että teini saa omaa aikaa kavereiden kanssa. Harkitse huoneiden vaihtoa teinin kanssa. 5 vuotta on lyhyt aika.
Oma äitini erotti itselleen eteiskäytävään makuusopen hyllyjen avulla, kolmiossa jossa oli useampi lapsi ja iso koira.
Miten te muut työttömät teinien yksinhuoltajat asutte? Itse olen 48 v ja asunut kerran kolmiossa elämäni aikana, ex miehen kanssa 4 v ennen avioeroa. Muuten yksiöissä ja kaksioissa aina.