Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli kuusi vuosikymmentä eläneenä en ole nähnyt yhtä julmasti köyhiä kohtelevaa hallitusta kuin nyt

Vierailija
25.12.2025 |

Seuraukset hirvittävät: 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/50e0a9ad-d7ab-411d-bd77-a17c69b0c416

Pahenevasta köyhyysongelmasta on näkyvissä vasta jäävuoren huippu. Köyhien määrä tulee edelleen kasvamaan ja ongelmat kasaantuvat ja vaikeutuvat

Ja sanottakoon nyt samantien, että olen itse hyväosainen ja seuraan tätä köyhien kiusaamista häpeissäni sivusta. Voin auttaa vain muutamia ihmisiä. Hallituksessa olevat voisivat halutessaan auttaa kaikkia. On täysin pötypuhetta, että meillä ei ole varaa pitää paremmin heikoimmista huolta, kun siihen on ollut mahdollisuus paljon nykyistä huonompinakin aikoina.

Kommentit (247)

Vierailija
121/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: koska äänestit demarit, vassarit tai vihreät valtaan edeltävissä vaaleissa jotka päästi m muuttajat kela etuuksille niin ymmärräthän että se on pois kantiksen toimeentulosta?

Vierailija
122/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, et varmaan olekaan. Tukiviidakkoa on rakennettu lisää palikka palikan päälle, nyt loppuu veronmaksajat ja halu maksaa veroja. Rahaa on käytetty toimiin jotka ei ole hyödyttäneet pienen maan vähäisiä veronmaksajia ja asukkaita, hallitukset toistensa perään ovat lisänneet menoja, pahimpana edellinen hallitus joka lisäsi pysyviä menoja miljardeja vuosittain käytettäväksi. Rahat on loppu, on aika karsia turhia ja päällekkäisiä kuluja. Saavutetuista eduista on vaikea luopua, ei voi mitään. Jonkun on ne muutokset tehtävä.

Noh, leikitään että kaikki tuet poistuu. Säästö 5 miljardia vuodessa. Tarvitaan edelleen vuosittain 5-10 miljardin säästö. Mistä otetaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloussanomat löi luvut julki: Näille kieliryhmille eniten toimeentulotukea

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/eb2d350c-b7c5-4d3f-b3e3-63f282bff…

Vierailija
124/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh kyllä se joskus kostautuu kun ei ole duunareita enää tekemään likaisia alipalkattuja töitä. Tehkööt sitten herrat itse jos osaavat.

Ei niitä tähänkään asti ole suomalaiset halunneet tehdä. Ulkomailta tulee porukkaa ja puoli Viroa on Helsingissä töissä. Nyt vollotetaan, kun ei ole töitä. Ei ne hanttihommat aiemminkaan teille ole kelvanneet, nytkö on joku sitten muuttunut?

Meille on kehittynyt maahanmuutonmyötä uusi värikoodilla varustettu paarialuokka, joka samalla jakaa työt ja niiden tekijät arvostettuihin-, ja paskaduuneihin, eli ei valkoisen hommiin. Suomalainen on käynyt mielummin fattalla kun tehnyt näitä paskaduuneja. 

Vierailija
125/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuruinen räkänokka orpo nylpyttää katkarapuaan kun köyhät kärsii nälässä. Se kiihottuu niistä.

Vierailija
126/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikealla asialla siis ovat

nyt eletään vuotta 2026, joten aikakin purkaa tällainen vapaamatkustus ja alkaa arvostamaan työntekoa

Yli 70 v, eläneenä kun työttömyyskorvausta ei ollut joutui lähtemään työttömyystöihin maan toiselle laidalle, parakissa asuivat ja isänikin tuli kotiin kolmen viikon välein.

1960 luvulla.

Äiti hoiti karjan kotona.

Olisiko moni nyt valmis tuohon.

Oliko sinusta siihen?

Ei ole tarvinnut, olen tehnyt lähes 50 v, työuran.

Niin, teoreettisesti usutat muita muuttamaan, mutta itse et olisi ollut siihen valmis.  Vai olisitko, sitähän kysyin.

Vierailija
127/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet, se kertoisi paljon siitä mitä olet nähnyt. 

Minä olen nähnyt myös ja voin vakuuttaa, että olen elänyt niin köyhän nuoruuden, että nykyihminen ei edes ymmärrä sitä. Ei oltu ainoita köyhiä vaan samanlaisia oli paljon.  Onneksemme meillä oli perunamaa, josta saatiin perunat ja porkkanat. Vaatteet haettiin pelastusarmeijasta, eivät olleet muotivaatteita, mutta kelvattava oli. Rahaa oli niin vähän, että paria markkaa piti lainata naapurista, niin että pääsi äiti linja-autolla kaupunkiin asioille. 

Ei silloin ollut puhettakaan, että olisi ollut rahaa puhelimiin, autoihin, vaihdepyöriin, skuutteihin, uusiin kenkiin, wolttaamiseen, pizzoihin, hampurilaisiin, vettä juotiin, kun ei ollut maitoa, hedelmiin ei ollut varaa eikä harrastuksiin, kuoroharrastus piti lopettaa, kun ei ollut rahaa linja-autokyytiin eikä ollut millä kulkea 10 km matkaa. 

Töitä ei ollut, isä teki kaikkea mitä eteen tuli, äiti hoiti lapsia kotonamme. Veljet lähtivät ulkomaille töihin. Minä jäin kotiin köyhyyteen, kun en raskinut vanhempia jättää. Isä kuoli, kun olin 16v ja äiti, kun olin 20v. Ei ollut töitä, ei vielä ammattia, ei rahaa. Itse oli selvittävä. Opiskeltava ja saatava työtä. Vinttihuone vanhoin kalustein oli asuntona. Vanhemmilrani ei omaisuutta jäänyt perittäväksi. Kun tiukasti eli, ilman luxusta, juhlia ja muotivaatteita, niin pärjäsi. 

Oikeastaan, vaikka olen ollut vakituisesti töissä 24- vuotuaasta, niin rahaa on ollut just sen verran, että on pärjätty. 4 lasta kasvatettu, päiväkodista maksettu ja loma-ajat kotona lapset hoidettu, aina.

Vanhuus on köyhä, eläke pieni. 

Hyvään on Suomessa totuttu ja nyt kun ei enää voi velkarahaa jakaa, noin ei se varmasti hyvältä tunnu. Aina olen ihmetellyt kuinka uutta ja kaunista pitää olla heti, kun omaan asuntoon nuori muuttaa, on autot ja puhelimet. Lapsilla ilmainen päivähoito, äidit kotona päivät.  Kuinka kalliiksi se yhteiskunnalle tulee? Miksi eivät lapset saa kotona olla? Ymmärrän, jos on sairautta tns, mutta en sitä, että terveet äidit eivät jaksa lapsiaan hoitaa. Kun vauva syntyy, niin muut alle kouluikäiset viedään hoitoon. Naapurista kolme lasta hoidossa, kun äiti sai neljännen. Palkattuja  hoitajia päiväkodissa näitä lapsia hoitamassa. 

En ole marttyyri, halusin pärjätä Itse ja niin tein. Parasta oli se aika, kun lapset olivat pieniä. Pärjäämiseen kannattaa opetella ja opettaa lapsiakin, ei raha puussa kasva, vaikka Antti niin antaa ymmärtää. Leikkaukset jatkuvat. 

Vierailija
128/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliturva onkin jo aika romuttaa täysin, ei voida ilmaista rahaa jakaa rajattomasti. Töihin vaan ja ihmisten kannattaa opetella kuluttamaan ja pitämään huoli omasta taloudestaan. Hyvinvointiyhteiskunta tarkoittaa, että kaikilla on katto pään päällä ja ruokaa. Asumisen taso, sekä elintaso ja ruuan taso saa sitten vaihdella kovastikin. Kaikki eivät voi asua isoissa omakotitaloissa, syödä sisäfilettä ja matkustella dubaissa joka toinen kuukausi. Kaikkien ei tarvitse tienata yhtä paljon, toiset tulevat aina tienaamaan enemmän. 

Nyt eivär edes kielitaitoiset, motivoituneet ja kouluttautuneet löydä töitä. Yhtä paikkaa hakee 700 ihmistä. Ei ole realistista, että kaikki tässä vaan työllistyvät, kun töitä ei ole.

Vierailija
129/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, et varmaan olekaan. Tukiviidakkoa on rakennettu lisää palikka palikan päälle, nyt loppuu veronmaksajat ja halu maksaa veroja. Rahaa on käytetty toimiin jotka ei ole hyödyttäneet pienen maan vähäisiä veronmaksajia ja asukkaita, hallitukset toistensa perään ovat lisänneet menoja, pahimpana edellinen hallitus joka lisäsi pysyviä menoja miljardeja vuosittain käytettäväksi. Rahat on loppu, on aika karsia turhia ja päällekkäisiä kuluja. Saavutetuista eduista on vaikea luopua, ei voi mitään. Jonkun on ne muutokset tehtävä.

Noh, leikitään että kaikki tuet poistuu. Säästö 5 miljardia vuodessa. Tarvitaan edelleen vuosittain 5-10 miljardin säästö. Mistä otetaan?

Niin marinihan tuhosi ainakin 50 miljardia että siinä sitä säästettävä riittää vielä 

Vierailija
130/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--

Täysin totta, ei todellakaan kiinnosta maksaa muiden elämistä kun itselle jää yhä vähemmän rahaa perheen elättämiseen, samalla kun työtävieroksuvat makaavat sohvalla ja varastavat ison osan meidän kovalla työllä hankituista rahoista. Ilmaisen rahan jakamisen on loputtava ja se on vaihdettava perusruokatarvikkeisiin, joita saa digitaalisella KELA-kortilla jatkossa kaupasta tietyn määrän kuukaudessa. Piste. Jokainen työstä tehty euro kilahtaa siis näin ollen duunarin omaan taskuun ja vasta tietyn rajan jälkeen automaattisesti tuet katkeavat.

Vierailija
131/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyys, kahtiajako, narsismi, ylimielisyys, viha kuvaavat tämän ajan ihmisiä ja etenkin päättäjiä. Myös ihan tavallista kansaa kuten tälläkin palstalla on huomattu. Tänään erityisesti korostunut tuossa Hurstin jouluruokailuketjussa. Tarvittaisko taas yhteinen vihollinen että osattais puhaltaa yhteen hiileen? Ei ihmiskunta opi koskaan, historiasta tai toisten virheistä.  Häpeän syvästi suomalaisia nykyään.

Vierailija
132/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliturva onkin jo aika romuttaa täysin, ei voida ilmaista rahaa jakaa rajattomasti. Töihin vaan ja ihmisten kannattaa opetella kuluttamaan ja pitämään huoli omasta taloudestaan. Hyvinvointiyhteiskunta tarkoittaa, että kaikilla on katto pään päällä ja ruokaa. Asumisen taso, sekä elintaso ja ruuan taso saa sitten vaihdella kovastikin. Kaikki eivät voi asua isoissa omakotitaloissa, syödä sisäfilettä ja matkustella dubaissa joka toinen kuukausi. Kaikkien ei tarvitse tienata yhtä paljon, toiset tulevat aina tienaamaan enemmän. 

Nyt eivär edes kielitaitoiset, motivoituneet ja kouluttautuneet löydä töitä. Yhtä paikkaa hakee 700 ihmistä. Ei ole realistista, että kaikki tässä vaan työllistyvät, kun töitä ei ole.

--

Motivoituneille ja osaaville työnhakijoille on aina töitä.

Vierailija
133/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikealla asialla siis ovat

nyt eletään vuotta 2026, joten aikakin purkaa tällainen vapaamatkustus ja alkaa arvostamaan työntekoa

Työnteko surkealla suomalaisella palkkatasolla ei ole hääviä elämää. Miksi työnantajat ovat tuollaisia vapaamatkustajia, että eivät maksa Suomen hintatason mukaista palkkaa? Ja osa noista jopa ulkoistaa osan palkanmaksusta veronmaksajille.

Vierailija
134/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IL selvitti: PS jää yksin Sosiaalitukien poisto ulkomaalaisilta tyrmätään

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be06f7bd-2ef3-431f-aaf7-0f8e53a75…

DEMARIT eniten huutamassa razzism. Demarilla rahat riittävät maksamaan tukia .Toki itseään ne ovat tänne nuo loisijat tuoneet 

Vierailija
135/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh kyllä se joskus kostautuu kun ei ole duunareita enää tekemään likaisia alipalkattuja töitä. Tehkööt sitten herrat itse jos osaavat.

Ei niitä tähänkään asti ole suomalaiset halunneet tehdä. Ulkomailta tulee porukkaa ja puoli Viroa on Helsingissä töissä. Nyt vollotetaan, kun ei ole töitä. Ei ne hanttihommat aiemminkaan teille ole kelvanneet, nytkö on joku sitten muuttunut?

Meille on kehittynyt maahanmuutonmyötä uusi värikoodilla varustettu paarialuokka, joka samalla jakaa työt ja niiden tekijät arvostettuihin-, ja paskaduuneihin, eli ei valkoisen hommiin. Suomalainen on käynyt mielummin fattalla kun tehnyt näitä paskaduuneja. 

Saattaa tulla maahanmuuton vastustajille ja suomalaisille hanttihommia vältteleville itku kurkkuun, kun jatkossa ei rahaa tulekaan taikaseinästä, vaan pitää niitä roskahommia nousta aamukuudelta tekemään.

Vierailija
136/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen itse 59 ja mies tuosta vierestä (63v.) kommentoi juuri, että meillähän on hirveän hyvää köyhimpienkin elämä verrattuna siihen, mitä se oli 60-70 -luvuilla tai edes 90-luvulla. Ja kyllä, miehellä on kokemusta köyhyydestä. Esimerkiksi oli normaalia, että äiti teki kahta työtä elättääkseen kolmea poikaa, asunto oli 55m2 ja miehen nukkumapaikka oli vaatehuoneessa, jotta sai oman pienen sopen. Kaikki tavarat oli käytettyjä jne. Kun ei yhteiskunta auttanut, vaikka rahat oli tiukassa."

Itse olen 44vuotias nainen. Eronnut, 2 kouluikäistä lasta. Teen kahta työtä ja silti kohta on päällä työnhaku velvoite mutta työpaikka haastatteluun on hyvin vaikeaa mennä töistä, asunto on meillä pienempi, 40m2 kun oli pakko muuttaa pois isommasta koska sähkö ja ruoka kallistuivat, meillä ei ole vaatehuonetta, poitsut joutuvat jakamaan yhden huoneen ja itse nukun olohuoneen sohvalla kun sängylle ei ole tilaa. Eipä kyllä olisi sänkyyn varaakaan, ainakaan uutena. Meillä kaikki on käytettyä, paitsi alusvaatteet ja poitsujen sängyt. Niihin olivat molemmat mummat säästäneet rahaa ja olen siitä ikuisesti kiitollinen. 

Että näin. Olen surullinen joka päivä siitä, että en saa koulutustani vastaava työtä ja poitsut joutuvat elämään tälläistä elämää. En voi yhtyä sinun mielipiteeseesi, että ennen oli vaikeampaa. Toki en sinun kärsimystäsi millään tavalla vähättele. 

Vierailija
137/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin Perussuomalaisia jotenkin köyhien suomalaisten puolueeksi, mutta he ovatkin rikkaitten asialla.

Suomessa ei ole rikkaita. 

https://www.salkunrakentaja.fi/2025/04/forbes-listasi-maailman-miljardo…

Forbes listasi maailman miljardöörit mukana seitsemän suomalaista

Vierailija
138/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko auttaa köyhyyteen.

Mielestäni tuo on niin kulunut hokema.

Töitä ei ole ja kaikki ei pysty töihin.

No siinä vasta turha ja kulunut hokema, monella ainoa vaiva on lorvikatarri ja vuosia eletty kädet toisten taskuilla.

Vierailija
139/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin marinihan tuhosi ainakin 50 miljardia että siinä sitä säästettävä riittää vielä 

Yyyyyäää, mutta ku Sanna Marriini! Ääää.

Vierailija
140/247 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäsosa palkasta joutilaille eläkeläisille ei kannusta työntekoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi