Kuinka paljon sulla menee rahaa nuohoojalle per vuosi?
Kuinka paljon sinulla menee nuohoojalle rahaa per vuosi?
Kommentit (27)
En ole vielä kertaakaan tilannut nuohoojaa.
Hyvin on takka toiminut viisi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan vakituisen asunnon tulisija on nuohottava kerran vuodessa. Miksi olet laiminlyönyt asian? Voi vaikuttaa savun kulkeutumiseen ja hormi tukkeutuakin.
Noin 120€ vuodessa. 3 tulisijaa talossa, joista yksi on leivinuuni.
0€
Ei ole yhtäkään tulisijaa mun talossa eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Yksi maksoi 30 000€
Vai niin. Miksi toiselle maksetaan vain 5000€?
Mikä nuohooja?..meillä toimii kaikki sähköllä..
Vierailija kirjoitti:
0€
Ei ole yhtäkään tulisijaa mun talossa eikä tule.
Köyhää. Okt:t ilman tulisijoja.
Nuohous maksaa yleensä reilun satasen.
Hinnan koostumus on kyllä mysteeri, kun toisinaan nuohoutan vain yhden piipun, johon kuuluu kaksi tulipesää; toisinaan myös saunan piipun, johon myös kuuluu kaksi tulipesää. Sitäkään en tiedä, laskuttaako matkoista. Nuohoojilla on taksat, mitä mitä mikin toimenpude maksaa. Siksikin tuntuu kummalliselta, että pyydetty hinta ei ole suhteessa työhön.
Toisinaan nuohooja imuroi myös uunin sivuluukuista ja hellan sisukset. Tämä pitää pyytää erikseen, muuten jää möhnät sisään. Puuhellan savukanaviin kertyy valtavasti karstaa, tuhkaa ja nokea, mikä vaikuttaa olennaisesti hormin vetoon ja palamisen puhtauteen. Ihmettelen, että hellan ja pönttöuunin savukanavia ei rassata rutiininomaisesti.
Kun hormit vetävät hyvin, nuohoojan työ voi olla pelkkää silmänlumetta. Vasta sitten, kun kuivat klapit eivät tahdo syttyä tai savut alkavat tulla sisään, alkaa itsekin epäillä nuohouksen laatua.
Oman omaisuuden ylläpitoa sanotaan investoinniksi.
Minulla käy joka toinen vuosi, se riittää . Poltan pääosin koivua ja piippu on puhdas, Kai se jotain 40 eon kerta ja hän puhdistaa myös takan . Piirinuohooja ei takkaa puhdistanut
0 €. Itse nuohoan kerran vuodessa. Piippuharja maksoi kait kympin tai kaksi, kun isäukko osti puuilosta 20 vuotta sitten. Narua 10m muutaman euron. Hyvin on ollut aina vetoja uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan vakituisen asunnon tulisija on nuohottava kerran vuodessa. Miksi olet laiminlyönyt asian? Voi vaikuttaa savun kulkeutumiseen ja hormi tukkeutuakin.
Nuohouksen tarve riippuu siitä, paljonko tulipesää käytetään, ja mitä siinä poltetaan.
Ihan sama, vaikka olisi mökki, jossa poltetaan puita hellassa ja uuneissa, lämmitetään saunaa päivittäin.
Yhtenä vuonna mulla kävi nuohooja 3 kertaa. Oppipahan nuohoamaan.
Nouhous maksaa 40-70 euroa kerta ja joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi maksoi 30 000€
Kallis nuohooja!
Kuka hullu puulla vielä lämmittää vuonna 2026
Noin 45€.