Työpaikan ainut perheellinen ja minulle laitettiin työvuoro.
Kauppa auki 10-18. Lapset kyselee miksi en ole jouluna kotona. Kerroin syyksi sen, että muut ei perheelliset saavat oikein kivan joulun. 2h töissä enkä ole tervehtinyt tai hymyillyt ehdellekkään asiakkaalle. Tulen samaan paljon huonoa palautetta, mutta pomo saa niihin vastata ja kertoa miksi oli niin surkea kassaneiti.
Kommentit (101)
Miksi äidiksi tuleminen tekee ihmisesti niin pirun itsekkään? Jopa se lapsi jää somen varjoon ja töissä muiden tulee aina vaan joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta vuotta putkeen olet saanut joulun vapaaksi ja ne perheettömät on joutunut olemaan töissä ettei sinun tarvi? Te äidit olette kauheimpia työkavereita kun jatkuvasti vaaditte että lapsettomien ja perheettömien on uhrauduttava että te saatte olle vapaalla. Tähän vielä päälle se että te ette koskaan jää jatkaa päivää ettekä koskaan tee ylitöitä kun teillä on lapsia niin lapsettomia ja perheettömien täyty tehdä enemmän töitä. Jos te edes joskus uhrautuisitte muiden puolesta niin teidän takia voisi uhrautua myös mutta ei ettehän te tee mitään muiden hyväksi mutta kyllä te vaaditte muilta tekoja teidän hyväksi
Mutta minähän olen töissä just sen takia, että muut saavat olla vapaalla. Tottakai harmittaa, mutta ei auta.
Montako joulua peräjälkeen olet ollut töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja jollakin lapsettomalle voi olla vaikka viimeinen joulu parantumattomasti sairaan sukulaisen kanssa. Tai ihan sama vaikka ei olisi, vaikka haluaisi vetää päänsä täyteen yksin sohvallaan niin sekin on ihan ok. Se että sä oot tehnyt henkilökohtaisen valinnan lisääntyä ei tee susta etuoikeutettua vaan ihan samat säännöt koskee sua kuin muitakin. Lomat kiertää ia ihan syystä.
Olivatko sinunkin vanhempasi (jotka tekivät henkilökohtaisen valinnan lisääntyäkseen ja hankkiakseen sinut) usein jouluaaton töissä?
Kyllä. Äiti oli joka kolmannen jouluaaton töissä, kun vuorotellen olivat. Isä päivysti joka toisen joulun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menot pitäisi perua työnantajien takia? Kertokaa yksikin hyvä syy?
Olet allekirjoittanut työsopimuksen. Ei se työsopimus ole semmoinen että sitä noudatetaan vain silloin kun itse haluaa ja se itselle sopii. Olet töissä niin sinä teet mitä käsketään silloin kun käsketään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös kiva tapaus. Ilmoitin pomolle jo syyskuussa, että me olemme Lapissa joulun ja lähdemme sinne 23pv. Pomo soitti tänään, että miksi en ole töissä.
Toivottavasti saat lopputilin. Ei se mene niin että sinä päätät milloin teet töitä ja milloin et kun olet työsuhteessa. Sen päättää pomosi. Sinulla voi olla vaikutus mahdollisuus jos teet se ajoissa ja asiallisesti mutta kun teet sen noin että vain ilmoitat etkä sovi mitään niin ihan itse omalla toiminnalla ansaitset se kaiken paskan mitä tulet saamaan niskaasi
No mitä jos majoitukset ja kaikki on JO maksettu? Maksaako työnantaja kaiken takaisin? Luuletko, että tuollaisia reissuja aletaan perua muutamaa päivää ennen matkaa? Työnantajan olisi pitänyt myös kertoa ajoissa, että on vuoro eikä samalla päivänä.
Täh? Itse olen kaupassa töissä, usein joulun ylikin. Tänä vuonna vaihteeksi aatto ja joulupäivä vapaa, sitten takaisin töihin. Ei tässä ole mitään uutta, vuosikausia jo sama juttu. Vai oliko ap:lla ensimmäinen kerta kun joutui olemaan jouluna töissä?
Vierailija kirjoitti:
Itsehän teen aina ennen pyhiä varauksia matkoille ja maksan ne niin, ettei matkaa voi perua. Tällöin ei ole työnantajalla oikeutta pakottaa töihin.
Eipä se kyllä oikeassa elämässä mene ihan noin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja jollakin lapsettomalle voi olla vaikka viimeinen joulu parantumattomasti sairaan sukulaisen kanssa. Tai ihan sama vaikka ei olisi, vaikka haluaisi vetää päänsä täyteen yksin sohvallaan niin sekin on ihan ok. Se että sä oot tehnyt henkilökohtaisen valinnan lisääntyä ei tee susta etuoikeutettua vaan ihan samat säännöt koskee sua kuin muitakin. Lomat kiertää ia ihan syystä.
Olivatko sinunkin vanhempasi (jotka tekivät henkilökohtaisen valinnan lisääntyäkseen ja hankkiakseen sinut) usein jouluaaton töissä?
Selittäisitkö vielä tämän äitiaivologiikkasi auki. Ad hominemia piippuun kun täällä ei jokaista mutsia aseteta pyhimyksen asemaan. Mites jonkun muun vanhempien ammatit ja aikataulut liittyy sun oikeutuskuplaasi?
Miksi korotat itseäsi mustamaalaamalla muita lapsillesi? Eikö riittäisi että nyt on äidin vuoro?
Ärsyttää kun ihmiset on kieroja ja itsekkäitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän teen aina ennen pyhiä varauksia matkoille ja maksan ne niin, ettei matkaa voi perua. Tällöin ei ole työnantajalla oikeutta pakottaa töihin.
Kuka maksaa maksetut matkat takaisin jos ne joutuu perua silloin kun ei ole enää oikeutta saada rahoja takaisin? Kyse on kuitenkin isoista rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi korotat itseäsi mustamaalaamalla muita lapsillesi? Eikö riittäisi että nyt on äidin vuoro?
Miten olen mustamaalannut muita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa maksetut matkat takaisin jos ne joutuu perua silloin kun ei ole enää oikeutta saada rahoja takaisin? Kyse on kuitenkin isoista rahoista.
Ei varmaan kukaan. Ei kannata varata matkoja ennen kuin tietää pääsevänsä lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös kiva tapaus. Ilmoitin pomolle jo syyskuussa, että me olemme Lapissa joulun ja lähdemme sinne 23pv. Pomo soitti tänään, että miksi en ole töissä.
Toivottavasti saat lopputilin. Ei se mene niin että sinä päätät milloin teet töitä ja milloin et kun olet työsuhteessa. Sen päättää pomosi. Sinulla voi olla vaikutus mahdollisuus jos teet se ajoissa ja asiallisesti mutta kun teet sen noin että vain ilmoitat etkä sovi mitään niin ihan itse omalla toiminnalla ansaitset se kaiken paskan mitä tulet saamaan niskaasi
No mitä jos majoitukset ja kaikki on JO maksettu? Maksaako työnantaja kaiken takaisin? Luuletko, että tuollaisia reissuja aletaan perua muutamaa päivää ennen matkaa? Työnantajan olisi pitänyt myös kertoa ajoissa, että on vuoro eikä samalla päivänä.
Työnantajalle on selkeät säännöt koska pitää ilmoittaa työvuorot ja jos on näin toiminut, sinä maksat.
Minun äiti oli aina jouluaattona töissä illalla. Seurakunnalla isän kanssa suntiona ja kaupan siivooja. Siihen tottui että meillä joulun vietto alkoi aattona tyyliin klo 20 ja että me lapset tehtiin jo pienenä paljon. Meillä oli varsinainen joulu vasta joulupäivänä ilta. Niinhän se maailmallakin on.
Vierailija kirjoitti:
Ei Lapsellisten kuulu automaatti päästä ohituskaistalta lomille ohitse lapsettomien tai ysinelävien. Jokainen vuorollaan halutuimmille lomille.
Etuoikeus lomailuun jouluna pitäisi olla perheellisillä ja kristillisten kirkkokuntien jäsenillä.
teke sinulle vain hyvää joutua olemaan välillä vähemmän itsekäs. Sinun vähenksymilläsi ei-perheellisillä voi olla perhettä ja läheisiä, joiden kanssa mielellään viettävät aikaa ja arvostavat yhteistä aikaa heidän kanssaan vaikkei ehkä omia lapsia olekaan.
Ensi jouluna varmaan joku toinen on sitten työvuorossa ja sinä vapaalla, tosin sinulle voisi tehdä hyvää joutua olemaan ensikin joulu töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olen mustamaalannut muita?
Etkö ymmärrä ollenkaan miten lasten ajatuksenjuoksu kulkee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ei ole mikään lomanperuste että varaa matkan.
Unohtui:
- ensin 10 vuotta mammalomalla
- sitten pari vuotta osittaista hoitovapaata
- sitten vielä 10 vuotta saikkukorttia, jonka voi vetää esiin milloin haluaa (ja omat saikut päälle)
- kesälomat, jotka aina menevät perheellisten tahtiin.
Unohtuiko jotain?