Parisuhde, kumppani on muuten ihan unelma ja kummankin on todella hyvä olla suhteessa. Mutta
Kummankin on on todella hyvä olla suhteessa, arvot täsmää, meillä on hauskaa, seksi on hyvää, kommunikoimme todella hyvin.
Mutta sitten riidat, välillä on paljon riitoja. Välillä menee pitkän aikaa ilman riitoja, mutta välillä sama riita kestää kaksi päivää ja on todella kuormittavaa. Riitaa ei tule pikkuasioista, vaan vyyhti on isompi.
Miten paljon riitely merkitsisi sinulle?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riitely on normaalia ja se puhdistaa ilmaa. Kamalaahan se olisi, jos ei uskalleta riidellä.
Ei meillä olla riidelty vielä kertaakaan 16 vuoden yhdessäolon aikana. Joskus jotain kireyttä mutta ei ikinä tapella. Oma luonteenpiirre on sellainen että jos jotain eripuraa tulee niin heti olen sitä sopimassa.
Niin minäkin olen heti sitä sopimassa, nimenomaan. Ja joskus siitä tulee riita.
ap
Yritätte mielistellä toista, että riita loppuu mahdollisemman nopeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan sopisi parisuhteeseen ihmisen kanssa jonka mielestä on normaalia riidellä vähän väliä. Kerran tuli erehdyttyä ja se tuntui aivan käsittämättömältä kun toinen ihmetteli etteikö hän saa koskaan suuttua kun minua alkoi ahdistamaan se pimahtelu aivan ihme pikkujutuista. Mikä siinä on ettei voi sivistyneesti olla vaan pitää alkaa aina rähjäämään.
Laskelmoivaa ja tunnekylmää ihmistä kutsutaan psykopaatiksi. Ihan käsittämätöntä ettei toinen ihminen koskaan suutu vaan katsoo muita lempeästi hymyillen nenänvarttaan pitkin ja antaa ymmärtää miten toinen on pelkkä nolla, kun ilmaiseen myös niitä negatiivisia tunteita.
Taidat taas hieman omia traumojasi peilailla täällä kaikkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riitely on normaalia ja se puhdistaa ilmaa. Kamalaahan se olisi, jos ei uskalleta riidellä.
Ei meillä olla riidelty vielä kertaakaan 16 vuoden yhdessäolon aikana. Joskus jotain kireyttä mutta ei ikinä tapella. Oma luonteenpiirre on sellainen että jos jotain eripuraa tulee niin heti olen sitä sopimassa.
Haluat välttää riitaa, koska on liian vaikeaa käsitellä parisuhteen vaikeuksia? Teidän suhteessa ei yleensä uskalleta puhua säästä tai uutisista kummemmista asioista? Parisuhde on jo liian arka aihe keskusteltavaksi, koska jouduttaisiin puhumaan tunteista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin olen heti sitä sopimassa, nimenomaan. Ja joskus siitä tulee riita.
ap
Minusta kuitenkin yksi olennaisin asia on parisuhteessa, että osaa ajatella asioita myös toisen kautta. Parisuhteessa ei aina toimi ajatus siitä, että toista tulisi kohdella niin kuin itse haluaisi tulla kohdelluksi. Sinä saatat kaivata keskustelua heti, toinen hetken rauhaa ja aikaa. Eli pitäisi löytää se kultainen
Käytännössä menee kuitenkin aina niin että keskustelua heti haluava eskaloi tilanteen joko itse rähjäämällä tai antamatta toisen rauhoittua jolloin sekin johtaa rähjäämiseen.
Esimerkki mitä minulle tulee mieleen riidattomasta parisuhteesta. Parisuhteen toinen osapuoli ilmoittaa haluavansa, että koko joulu vietettäisiin hänen vanhempiensa kanssa. Toisen mielestä ajatus kuulostaa hirveältä, mutta hän suostuu siihen, kun ei halua riidellä. Ja tämä on jatkunut 16 joulua.
Kyllähän kaikilla jotain ristiriitoja on. Eri asia on kannattaako riidellä. Voi asioista keskustella rakentavastikin ja miettiä yhdessä miten ongelmat voisi ratkaista.
Mutta toki mieluummin olisin riitaisassa suhteessa rakastamani ihmisen kanssa kuin riidattomassa suhteessa sellaisen kanssa jota en rakasta.
Kuulostaa vähän ristiriitaiselta, että kommunikoitte todella hyvin, mutta silti on paljon riitoja. Eikö riiteleminen ole sen merkki, ettei kommunikointi toimi parhaalla mahdollisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän ristiriitaiselta, että kommunikoitte todella hyvin, mutta silti on paljon riitoja. Eikö riiteleminen ole sen merkki, ettei kommunikointi toimi parhaalla mahdollisella tavalla.
temperamentti
Kahdeksan vuoden suhteessa meillä on ollut muutama riita. Siis isoista, tärkeistä aiheista. Pieniä naputuksia ei ruokita vaan lopetetaan se heti kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki mitä minulle tulee mieleen riidattomasta parisuhteesta. Parisuhteen toinen osapuoli ilmoittaa haluavansa, että koko joulu vietettäisiin hänen vanhempiensa kanssa. Toisen mielestä ajatus kuulostaa hirveältä, mutta hän suostuu siihen, kun ei halua riidellä. Ja tämä on jatkunut 16 joulua.
Eli jos toinen sanoo haluavansa tehdä jotain muuta, niin toinen heti suuttuu ja rupeaa huutamaan tai pitämään mykkäkoulua? Ja sen takia toinen ei uskalla sanoa mitä haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
temperamentti
Niin...?
Viinaa ja äänekästä riitelyä välillä nyrkein
Riitely huono tapa, sopimatonta käytöstä, sanotaan. Lapsetkin sen jo tietävät. Kun ilmoille karjaisee kunnon perkeleen, on raja ylitetty. Apua, se pakottaa kuuntelemaan toista, kertomaan omista tunteista ja miettimään suhteen tilaa.
Mitähän ap tarkoittaa riitelemisellä? Riippuu vähän siitäkin mitä tähän sanoa. Jos huudatte tai puoliso huutaa niin se on ikävää, mun lapsuudenkodissa oli riitaisaa ja äiti huusi - se on lapsille ahdistavaa.
Myös jatkuva vänkääminen on raskasta. Ex oli periaatteesta usein eri mieltä ja vänkäämässä.
Ap, minkälaisista asioista te riitelette? toistuuko joku kaava riitelyssä? Oletteko samanlaisia riitelejöitä? Me oltiin eksän kanssa aivan erilaisia riitelijöitä ja se jankkas ja jankas samaa asiaa koko ajan jos olin asiasta eri mieltä. Edes nukkumaan en meinannut ennättää kun olis kuulemma pitänyt riita eka "selvittää", vaikka asiaa oli jankattu jo pari tuntia. Erohan siitä viimein tuli.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ap tarkoittaa riitelemisellä? Riippuu vähän siitäkin mitä tähän sanoa. Jos huudatte tai puoliso huutaa niin se on ikävää, mun lapsuudenkodissa oli riitaisaa ja äiti huusi - se on lapsille ahdistavaa.
Myös jatkuva vänkääminen on raskasta. Ex oli periaatteesta usein eri mieltä ja vänkäämässä.
Minusta riita on sellaista, että ollaan vihaisia. Jos toinen haluaa mennä lomalla Ouluun ja toinen Seinäjoelle, se ei vielä sinänsä ole mikään riita.
Ap nimenomaan kirjoitti että samat arvot hänellä ja puolisolla. Se ei estä riitelyä.