Opettajat taas pitkällä joululomalla
Vastahan nuo olivat syyslomalla ja kohta sitten tuleekin hiihtoloma ennen päättymätöntä kesälomaa. Näille sitten maksamme palkkaa verorahoista
Kommentit (823)
Näinpä. Esimerkiksi koko oma hiihtoloma meni keuhkoputken- ja poskiontelontulehduksessa sängyn pohjalla antibiootteja napostellen. Siitä vain sitten ihan puolikuntoisena takaisin töihin. Ne lomat kun eivät saikun takia siirry kuten monilla muilla aloilla. Kun olet kipeä, se loma jää saikun alle. Uusia lomapäiviä ei tule tilalle.
T: amisope
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla ainoa ammatti missä lapsettomat ja lapselliset pitävät lomaa yhtä aikaa, muualla lapsettomat joutuu joustamaan loma-ajoissa.
Tuo onkin todella hyvä puoli opettajan työssä. Itse olen opettaja, ja olen kuullut juttuja ja lukenut nettikeskusteluja siitä, miten lomista kiistely huonontaa työpaikan ilmapiiriä. Onneksi sitä ei ole meidän työpaikalla. Sivuhuomautuksena sanon lapsettomille: älkää joustako yhtään enempää kuin muutkaan!
Just. Varmaan tiedät kaikkien Suomen koulujen käytänteet?
Hellitä vähän nutturan kireyttä.
Tiedän. Sinähän se tyhmä tietämätön provo olet.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä opettajien morkkaamista. Olen aiemmalta koulutukseltani luokanopettaja, opiskelin toisen tutkinnon ja nykyään ihan eri alalla hommissa. Työskentelen nykyään erään yrityksen lakitiimissä ja tämä työ on lähes lepolomaa verrattuna niihin mun opevuosiin. Saan pääsääntöisesti tehdä töitä kotona ja toimistolle mennessä siellä on hiljaista ja rauhallista. Saan pitää tauot ja syödä lounaan aikuisseurassa ilman, että joku jatkuvasti aivastelee mun lautaselle tai kaivaa nenää ruokapöydässä. Lomia toki on vähemmän, mutta niitä ei niin kaipaakaan, viikonlopun aikana palautuu työviikosta hyvin, toisin kuin opettajana. Valittavia ihmisiä tässäkin työssä kohtaa, mutta tästä maksetaan sentään parempi korvaus valituksen kuuntelemisesta kuin opettajana.
Ja mikä tärkeintä, mä en enää itke aamuisin työpaikan parkkipaikalla niin kuin opettajana ollessa tein. Töihin meneminen ei tunnu samalta kuin olisi menossa teuraaksi.
Valtavasti tsemppiä kaikille opettajille! Nauttikaa lomastanne, olette sen ansainneet. Ja jos opettajan työ tuntuu vastenmielisestä, kannattaa vaihtaa. Ruoho on todellakin vihreämpää täällä aidan toisella puolen.
Maailman pienin viulu soi, uliuliuli.
Tervetuloa opettajaksi. Ja erityisesti määräaikaiseksi opettajaksi kun ei ole välttämättä edes olemassa sellaista iloa kuin joululoma tai kesäloma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla ainoa ammatti missä lapsettomat ja lapselliset pitävät lomaa yhtä aikaa, muualla lapsettomat joutuu joustamaan loma-ajoissa.
Tuo onkin todella hyvä puoli opettajan työssä. Itse olen opettaja, ja olen kuullut juttuja ja lukenut nettikeskusteluja siitä, miten lomista kiistely huonontaa työpaikan ilmapiiriä. Onneksi sitä ei ole meidän työpaikalla. Sivuhuomautuksena sanon lapsettomille: älkää joustako yhtään enempää kuin muutkaan!
Kun omat lapset oli pieniä ja opettajana pitkät lomat, monesti yritettiin kysellä pääsisikö naapuruston lapsia meille hoitoon, kun ei lomalla varmaan muutakaan tekemistä ole. Ei pääseeet.
Ihan kiva olla joululomalla näin luokanopena, eilen söin kaksi pakettia kylmäsavulohta. Kuitenkin joulukuu on sen verran hektistä aikaa koulussa kun pitää joulunäytelmät, laulut ja arvioinnit hoitaa. Ja kun en muutenkaan ollut syyslukukaudella yhtään päivää pois sairauden takia (enkä ikinä yleensä muutenkaan), niin olen mielestäni vähän lomaa ansainnut. Mut hyvää joulua kaikille loman pituudesta riippumatta!
Niin, ja sitten sairaanakaan ei olla rauhassa vaan tehdään tuntisuunnitelmia sijaisille ja vastataan puheluihin tyyliin " missä säilytät jotain tavaraa". Kun töihin palaa, on hirveästi hommaa. Sitten tekee pitkää palkatonta päivää, toisin sanoen rästiin jääneitä töitä, joita ei yksinkertaisesti voi tehdä muu kuin kipeänä ollut opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä opettajien morkkaamista. Olen aiemmalta koulutukseltani luokanopettaja, opiskelin toisen tutkinnon ja nykyään ihan eri alalla hommissa. Työskentelen nykyään erään yrityksen lakitiimissä ja tämä työ on lähes lepolomaa verrattuna niihin mun opevuosiin. Saan pääsääntöisesti tehdä töitä kotona ja toimistolle mennessä siellä on hiljaista ja rauhallista. Saan pitää tauot ja syödä lounaan aikuisseurassa ilman, että joku jatkuvasti aivastelee mun lautaselle tai kaivaa nenää ruokapöydässä. Lomia toki on vähemmän, mutta niitä ei niin kaipaakaan, viikonlopun aikana palautuu työviikosta hyvin, toisin kuin opettajana. Valittavia ihmisiä tässäkin työssä kohtaa, mutta tästä maksetaan sentään parempi korvaus valituksen kuuntelemisesta kuin opettajana.
Ja mikä tärkeintä, mä en enää itke aamuisin työpaikan parkkipaikalla niin kuin opettajana ollessa tein. Töihin meneminen ei tunnu samalta kuin olis
.
Itse läksin aineenopehommista muihin töihin. Tein koulutusorganisaatioissa asiantuntijahommeleleita, kunnes kyllästyin tylsään virastotyöhön.
Helppoahan se oli, mutta kun palasin aineenopettajaksi, huomasin että palkka nousi vähän, lomat pidentyi paljon ja ennenkaikkea tunnen työniloa! Sitä tunnetta ei harmaiden virastohiirien kanssa mappia huoneesta toiseen virastohuoneeseen kantaessa havainnut.
Kyllä kaikilla normi työssä on tietyt vapaat ja lomat mitä laki määrää jos rehellinen työnantaja on. Työtä taas tehdään myös sillä aikaa kun oppilaat on vapaalla sillä on valmistelua on kokeiden tarkastuksia jne. Opettajan on osattava opetus suunnitelma ja säännöt . Päiväjärjestykset lukukausi kalenteri viikkotunnit aiheet jne . Holtitonta opetusta on ne usein jotka antaa lyhyt keikkalaiset. Ja monet opettajat tekee kesällä kesätyötä . Meillä on perinteisesti myös koulut elänyt Tämän ilmaston mukaisesti ja kesät on ruokatuotannon aikaa kuin kesällä suoritetaan ehtoja . Meillä ei siis kukaan lomaile vaan kesällä kylvetään kynnetään kasvatetaan poimitaan leikataan puidaan purkitetaan ja luetaan pääsykokeisiin. Kuin käydään uimakurssit kalastetaan säilötään urheillaan hoidetaan perheet veneet monet käy kesäyliopistossa. Juudas kateellinen ei ymmärrä edes elämää. Opettajilla on myös perheet kuulkaa. Juudas varas.
Me taas tehtiin vuosikymmenet joulut työtä kuten pelastus ja muu tekee yölläkin. Sairaalat yötä päivää työtä. Juudas ei ehkä tiedä että ihmiset sairastuu yölläkin. Ajaa kolareita . Nykyään onneksi joulun bussikuskit kuskaa töihin kun ennen oli vaikeaa päästä työpaikalle kun työvuorot on vuorotyötä ! Rauhallista joulua . Auraus autot ajaa myös jouluna. Hyvää joulua sairaaloihin pidetään huolta .
Vierailija kirjoitti:
Paras ratkaisu on tehdä kesäkuusta koulukuukausi. Lapsilla on enemmän aikaa opiskella vuoden oppisisällöt, joten koulupäivät voidaan pitää ympäri vuoden kevyempänä. Opettajilla on mahdollisuus jakaa vuoden kokeet ja suunnittelutyöt pidemmälle aikavälille, joten ei tarvitse yötä myöten tehdä hommia. Opettajilla on myös työtilat käytettävissään, kun luokat ovat kesäkuun loppuun saakka käytössä. Heinäkuussa opettajat voivat sitten oikeasti lomailla sen viisi viikkoa ja tulla levänneinä elokuun alussa kouluun. Kenenkään ei tarvitse kadehtia pitkiä lomia, ja lastenhoitokin helpottaa monilla vanhemmilla. Kaikki ovat iloisia.
No ei nillittäjät ole iloisia. Opettajat saisi sitten enemmän palkkaa, ja koko kesäkuun pitäisi myös maksaa siivoojille jne,.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on lapsellisia kommentteja eka sivu täynnä. Ihmekö, että penskat ovat täysin sekaisin eivätkä osaa mitään, kun tuollaisten kanssa viettävät aikaansa.
Tarkoitat varmaan vanhempia?
Vierailija kirjoitti:
ammatti koulussa opettajilla on enemmän lomaa kuin opiskelijoilla opiskelijoilla on sama loma syksyllä, jouluna ja talvella mutta kesä loma vain neljä viikkoa opettajilla vähintään seitsemän viikkoa
No kukas niitä opiskelijoita opettaa silloin kun opet on kesälomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ammatti koulussa opettajilla on enemmän lomaa kuin opiskelijoilla opiskelijoilla on sama loma syksyllä, jouluna ja talvella mutta kesä loma vain neljä viikkoa opettajilla vähintään seitsemän viikkoa
Amati koulun äidin kielen opettaja on ollut pitkällä joulu lomalla!
Tuon edellisen viestin perusteella hänellä ei ole ollut äidinkielen opettajaa sitten alakoulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun opettajia on koulutettu liikaa, kortistosta voidaan ottaa opettajia kouluttamaan peruskoulun heikkoja oppilaita lomilla. Maksut kerätään niiltä vanhemmilta, jotka ovat laiminlyöneet läksyjen teon valvomisen. Jo nyt verorahoja menee liikaa hukassa olevan vanhemmuuden vuoksi. Heikoin aines vie resursseja eniten.
Millähän rahalla ne vanhemmat maksaa, kun suurin osa heistä on itsekin heikolla älyllä ja sisulla varustettuja kortistojen korostajia?
No, opetus tapahtuu koululla ja sinne tarvitaan siivoojia sun muita. Maksakoot työllä.
Ei minua kyllä haittaa lainkaan, että opet on lomilla pidempään ja useammin kuin monet muut. Samaa aikaa he eivät kyllä lomaile kuin oppilaat, vaan hiukan lyhyemmän aikaa.
Ja onhan niitä muitakin, joilla on mahdollisuus vrunsaisiin vapaisiin, kuten yrittäjät ja hyvin toimeentulevat, jotka voivat ottaa vaikka palkattomia vapaita itselleen ym. ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras ratkaisu on tehdä kesäkuusta koulukuukausi. Lapsilla on enemmän aikaa opiskella vuoden oppisisällöt, joten koulupäivät voidaan pitää ympäri vuoden kevyempänä. Opettajilla on mahdollisuus jakaa vuoden kokeet ja suunnittelutyöt pidemmälle aikavälille, joten ei tarvitse yötä myöten tehdä hommia. Opettajilla on myös työtilat käytettävissään, kun luokat ovat kesäkuun loppuun saakka käytössä. Heinäkuussa opettajat voivat sitten oikeasti lomailla sen viisi viikkoa ja tulla levänneinä elokuun alussa kouluun. Kenenkään ei tarvitse kadehtia pitkiä lomia, ja lastenhoitokin helpottaa monilla vanhemmilla. Kaikki ovat iloisia.
No ei nillittäjät ole iloisia. Opettajat saisi sitten enemmän palkkaa, ja koko kesäkuun pitäisi myös maksaa siivoojille jne,.
Koulun siivoojat ovat kesällä koulussa, ja tekevät todella ison suursiivouksen. Välillä se on niin suuri, että siihen palkataan ulkopuolisiakin. Kuka muistaisi ja arvostaisin heitä?
Vierailija kirjoitti:
Ragebait tämä aloitus on, mutta tartunpa täkyyn.
Jos opettajien lomat lyhennettäisiin, tuskin jäisi ammattitaitoista porukkaa näitä hommia tekemään. Mitä jäisi jäljelle: kehno palkka koulutustasoon nähden, kuormittava työ ja epäkiitolliset asiakkaat. Eräs ope sanoi, että ei ole tässä ammatissa lomien takia, mutta ilman lomia ei olisi tässä ammatissa, ja olen aivan samaa mieltä.
Helpottaisiko aloittajan kateutta se, että opettajat pakotettaisiin töihin joulun välipäivinä ilman oppilaita? Kansantalous tuskin nousisi, mutta ehkä aloittajan kokema kateus vähän hellittäisi.
Alakoulun luokanopettajan työ on tunnekuormitukseltaan tutkitusti kaikkein raskain työ: https://www.hs.fi/tiede/art-2000011556195.html Että saa sitä kadehtia ja tulla sankoin joukoin tätä kadehdittavaa ammattia toteuttamaan.
Väitän, että jos tekisin töitä aikuisseurassa jossain toimistossa
Riittäisi, että ei-opettajille sanottaisiin, että opettajat ovat koululla tai tekevät jotain. Ei heidän tarvi tehdä. Mutta ap ja muut olisi vähemmän kateellisia. Hetken. Sitten löytyisi uusi kateuden kohde ja taas pitäisi muuttaa jotain.
Omiin lomiin opettajalla on itsellään velvollisuus etsiä sijainen. Ei rehtori sitä hoida, eikä muutenkaan muuten sijaisuuksista vastaa, siihen on nimetyt opettajat.
-
Just. Varmaan tiedät kaikkien Suomen koulujen käytänteet?
Hellitä vähän nutturan kireyttä.