Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat taas pitkällä joululomalla

Vierailija
22.12.2025 |

Vastahan nuo olivat syyslomalla ja kohta sitten tuleekin hiihtoloma ennen päättymätöntä kesälomaa. Näille sitten maksamme palkkaa verorahoista

Kommentit (823)

Vierailija
441/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tiedä pääkaupunkiseudusta, mutta Tampereella on Tesoman yhtenäiskoulu."

Onhan niitä joitain mutta että se olisi joku yleinen tapa nykyään on liioittelua. Puhumattakaan siitä että ne päiväkotilapset olisivat sillä tavalla siellä seassa että koulun puolen opettajat saisivat ne päiväkotilasten pöpöt kuten aikaisemmin väitettiin.

Yleensähän kyse on vain siitä että päiväkoti on samassa rakennuksessa mutta kyllä se ihan oma itsenäinen yksikkö on eikä ne päiväkotilapset siellä koulun oppilaiden seassa ole.

Ja sinä tiedät tämän, koska?

Noku ei hänenkään lapsuudessa 70-luvukla ollut 

Niin, siksihän se.

Vierailija
442/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomat kyllä kelpaisivat monille mutta itse opettajan työ harvemmalle. Viisi vuotta yliopistossa ja kun valmistut luokanopettajaksi, on bruttopalkkasi alle 3000e. Kannattaa tulla pk-seudun kouluihin kokeilemaan, kuinka helppoa ja leppoisaa on opettaa nykylapsia. Sijaisia tarvitaan jatkuvasti.

Tuttu on amiksessa opettaja ja saa 5000

Opetan peuskoulun kuudetta luokkaa, työvuosia 25, kaikki lisät, nettopalkka 2500 €.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaaaaaaaaaas ja vielä piiiiiiiiiiiiitkällä. Voi kauhistuuuuuuuuuuuus!!!!!!!!!!!!

Vierailija
444/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työskennellyt Kivistössä Aurinkokiven koulussa.

Siellä kaikki käyttää samaa ruokalaa ja koko henkilöstöllä on sama ns opettajahuone, jonne kuljetaan neuvolan kautta.

Hyvin ahdasta ja kaikki koko ajan kipeinä. 

Vierailija
445/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo aloitus tavallaan. Koska koulujen lomat aikas lyhyitä. Tietysti monilla aloilla vielä lyhyemmät. Lyhentämällä mikään ei pitene. Varamiehiä.

Vierailija
446/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomat kyllä kelpaisivat monille mutta itse opettajan työ harvemmalle. Viisi vuotta yliopistossa ja kun valmistut luokanopettajaksi, on bruttopalkkasi alle 3000e. Kannattaa tulla pk-seudun kouluihin kokeilemaan, kuinka helppoa ja leppoisaa on opettaa nykylapsia. Sijaisia tarvitaan jatkuvasti.

Opetan peuskoulun kuudetta luokkaa, työvuosia 25, kaikki lisät, nettopalkka 2500 €.

Kuka aikuinen puhuu nettopalkoista?  Nettopalkkaanhan vaikuttaa kaikki kotikunnasta verokortin valintaan. Ainoa järkevä tapa on vertailla bruttoja.

Vierailija
447/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on kateellista vinkujaa liikkeellä joulun kynnyksellä :D

Vierailija
448/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joululomapäiviä on tänä vuonna kuusi. Muut joulu- tai tammikun vapaapäivistä ovat viikonloppupäiviä tai kansallisia vapaapäiviä. Ne siis ovat vapaita muillakin kuin opettajilla, tai jos on silloin joutuu tai saa olla töissä, saa siitä ylimääräisen korvauksen.

Olen tehnyt töitä muun muassa ravintola-alalla. Sieltä kaipaan juuri sitä, että sai olla töissä viikonloppuisin ja pyhisin. Sai hyvät rahat. Opettajalla ei tätä mahdollisuutta ole. 

Jos esimerkiksi kansalaisopiston opettaja pitää kursseja iltaisin ja viikonloppuisin, hän saa saman korvauksen kuin pitäisi arkipäivänä. Peruskoulun opettajat ollessaan töissä iltaisin, jopa öisin (kuten leirikoulussa) ja lauantaisin, eivät saa tästä mitään korvausta.

Vierailija
449/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tosi outoa että moni meistä on vaihtanut tai on vaihtamassa muuhun työhön."

Onhan opettajan työ toki kuormittavaa mutta ei se nyt niin ylimaallisen kuormittavaa ole moneen muuhun työhön verrattuna että se vaatisi moninkertaiset vapaat. Kyllä alanvaihtajia tai sitä suunnittelevia on ammatissa kuin ammatissa.

Ei se ole se kuormittavuus vaan yksinkertaisesti se, että töitä pitää tehdä joka päivä noin 3-5 tuntia vielä työpäivän jälkeen ja lisäksi usein myös välitunnit ja ruokatunnit ja kaikki.

Olen laskenut, että teen keskimäärin 10,5 tuntista työpäivää yhdellä 15 minuutin tauolla jolloin vähän syön ja käyn vessassa, joten kyllä siinä pitääkin vapaita kertyä.

Vierailija
450/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ei ole aloittajaltakaan kielletty hakemasta opettajaksi"

Ei maailman epäreiluudet poistu vain hokemalla että "voisithan sinäkin". On ihan vain fakta että opettajilla on aika kohtuuttomat lomat. En sano että opettajat eivät olisi ansainneet ollenkaan muita enemmän lomaa mutta nykyinen määrä on aika lailla jo naurettava. 

Muutama viikko siitä käytettynä opettajien koulutukseen ja opetuksen parempaan suunnitteluun voisi kyllä parantaa lasten oppimistuloksiakin.

Sinun lapsesi oppimistuloksia voisi parantaa sillä, että opettaisit hänet kuuntelemaan tunnilla sekä keskittymään tehtäviin häiriköinnin sijaan.

Vierailija
451/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettopalkka ei ole oikea mittari

Vierailija
452/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tosi outoa että moni meistä on vaihtanut tai on vaihtamassa muuhun työhön."

Onhan opettajan työ toki kuormittavaa mutta ei se nyt niin ylimaallisen kuormittavaa ole moneen muuhun työhön verrattuna että se vaatisi moninkertaiset vapaat. Kyllä alanvaihtajia tai sitä suunnittelevia on ammatissa kuin ammatissa.

Ei se ole se kuormittavuus vaan yksinkertaisesti se, että töitä pitää tehdä joka päivä noin 3-5 tuntia vielä työpäivän jälkeen ja lisäksi usein myös välitunnit ja ruokatunnit ja kaikki.

Olen laskenut, että teen keskimäärin 10,5 tuntista työpäivää yhdellä 15 minuutin tauolla jolloin vähän syön ja käyn vessassa, joten kyllä siinä pitääkin vapaita kertyä.

Minä olen kielten aineenopettaja Vantaalla. Täällä on keksitty kuningasajatus, että ruokailu on oppitunnin sisällä, joten se opettaja valvoo sitten sen ruokailunkin ja ravaa edestakaisin luokkaan ja takaisin sen opetusryhmänsä kanssa.

Parhaimmillaan tunti alkaa kello 11, ruokailu kello 11.15-11.35 eli käytännössä siinä ehtii tehdä nimenhuudon kahteen kertaan, tarkastaa läksyt ja antaa uuden.

Ja koska Vantaa säästää, ei opettaja saa edes valvonta-ateriaa, jos opetusryhmä on ysiluokkalaisia. Eikä siinä kyllä saisi rauhassa syödäkään, kun vahtii 26 yläkoululaista.

Ja sitten kun olen kielten aineenope, ei ns. rästitilaisuudessa tehdä kuunteluja, joten niitä sitten teetän kaikki välitunnit - ellen ole valvomassa. Koko syksyn tiistait ovat olleet 8.15-15.00 ilman mitänä taukoa. Syönyt olen eväitä samalla kun olen teettänyt noita kokeita tai seisten välituntivalvojana.

Vierailija
453/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat myös kehuskelevat täälläkin korkeakoulutuksellaan. Sivuaineen verran oikeita yliopisto-opintoja ja siihen päälle käsitöitä, musiikin perusteita jne. Ja puolen vuoden harjoittelu. Tämä on suht rasittavaa. Olen siis itse opiskellut nuo samat Kasvatustieteen opinnot.

Enpä ole opiskellut opintopistettäkään käsitöitä tai musiikin perusteita vaan 140 op matematiikkaa ja 60 op fysiikkaa.

t. lehtori

Joo, ja norssseissa aineenopettajaksi valittavat ovat nykyään jo tohtoreita ja tai ainakin jo vauhdissa tohtoriopinnoissaan. Tosin monessa norssissa aineenopet tienaakin yli 5000e / kk, opiskelija-aines valikoitunutta ja silti pitkät lomat

Vierailija
454/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka aikuinen puhuu nettopalkoista?  Nettopalkkaanhan vaikuttaa kaikki kotikunnasta verokortin valintaan. Ainoa järkevä tapa on vertailla bruttoja.

Nettopalkassa näkyy konkreettisesti se, mitä siitä "hirveän suuresta" palkasta jää käyttöön.

Vierailija
455/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kateellisten vinkujien luvattu maa- maksavat 50 siitä että naapuri ei varmasti saa 100. Hitto soikoon että olette kyllä typeriä. Turha ulista jos omat elämänvalintasi ovat olleet huonoja. 

Minäkin valitsin ensin huonopalkkaisen alan, jossa työajat oli huonot. Opiskelin lisää (paljon) ja olen nyt virastotyössä. Työajat on minulle sopivat ja palkkakin ihan keskitasoa. Eniten kateellisia tästäkin on ne, ketkä eivät itse ole nähneet vaivaa opiskelun tai verkostoitumisen eteen. Pahimmat ulisijat ovat pitkäaikaistyötön sukulaismies (kieltäytynyt useammasta paikasta muutama vuosi sitten) ja pienipalkkaisessa työssä oleva siskoni joka ei ole opiskellut mitään sitten 80- luvun perustutkinnon. 

Valintoja valintoja (saurauksille ei tietenkään voi mitään mutta monelle muulle asialle voi)

Ja kyllä- olen työllistynyt myös työttömyyskuplan aikana olemalla aktiivinen. 

Opettajat ovat palkkansa ja lomansa ansainneet- niistä kitisee lähinnä kateelliset, jotka eivät itse ole tehneet niin hyviä valintoja elämässään. 

Vierailija
456/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettopalkassa näkyy konkreettisesti se, mitä siitä "hirveän suuresta" palkasta jää käyttöön.

Ei missään eikä kukaan vertaile nettopalkkoja. Piste.

Vierailija
457/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko se aloittajalta jotenkin pois toisen ammattiryhmän lomat tai yleensäkin muut edut?"

Se on ihan yhdenvertaisuuskysymys. Jos yhtä yksittäistä ammattia suositaan tässä asiassa selkeästi niin se nyt vain on väärin.

Eri ammatteja ja työpaikkoja suositaan eri tavoin. Toisilla on pitemmät lomat ja toisilla parempi palkka tai muita etuja.

Vierailija
458/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on kokonaistyöaika 37,5 tuntia viikossa.   Jos 5000 niin on myös ylempi kk tutkinto.

Vierailija
459/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkea pitää kadehtia ja kalvaa. Opettaja on lomansa ansainnut. Ja ainahan voi itse kouluttautua tähän unelmien duuniin. 

Vierailija
460/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton opettaja saa koulusta taudit kiusakseen ihan ilman omia lapsia.

.