Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko toistuviin mielenterveysongelmiin apua ja saako sellaista

Vierailija
21.12.2025 |

Vuosien aikana on tullut aina uusia masennusjaksoja.

Lyhyet hoitojaksot ei tunnu auttavan, apua on ollut 2v psyk poli kontaktista ja myöhemmin 3v psykoterapiasta.

Minulla on ollut useampi lääke käytössä, ainoastaan yhdestä (snri) on ehkä ollut vähän apua, muut on olleet ihan hyödyttömiä.

Olen ollut työ/opiskelukykyinen mutta työteho on kärsinyt ja lyhyitä poissaoloja on kertynyt.

Olen pohtinut että voiko masennukseni olla lääkeresistenttiä?

Suvussani on neurokirjoa ja mielenterveyden sairauksia, minulla on piirteitä mutta diagnoosia tuskin mistään tulee.

Mitä teen, liikun, yritän syödä terveellisesti ja nukkua riittävästi, tavata ihmisiä jne . Mitä vielä voisin tehdä ettei masennus uusi... ei ole mitenkään kiva homma se... 

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvot lienee otettu ? Vaikka joskus olisikin niin ne voivat muuttua. Vajaatoimintaan liittyy paljon oireita, mm masennus. Kilpirauhasliiton sivuilta löydät oirelistan.

Vierailija
42/52 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten lienee ainoa vaihtoehto olla hakeutuminen perusterveydenhuollon palveluiden piiriin josta kyllä sitten tarvittaessa ohjaavat erikoissairaanhoitoon? Voihan sitä hakeutua aluksi vaikka lyhytterapiankin ja siellä voi kartoittaa sitä tuen tarvetta, tarpeen vaatiessa nepsy piirteitäkin ja miettiä lääkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut vastaava tilanne jo 20 vuotta. Olen hyväksynyt että tämä on minun "diabetes" ja sen kanssa eletään niin hyvää elämää kuin mahdollista. Eli jos ei mikään auta niin ei se silti maailmanloppu ole.

Vierailija
44/52 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ongelmat tuntuvat seuraavan työpaikan, paikkakunnan, parisuhteen vaihtamisen jälkeenkin, kyse on silloin Sinusta.

Tällainen syyllistäminen nyt ei vaan auta yhtään ketään. 

Vierailija
45/52 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ollut vastaava tilanne jo 20 vuotta. Olen hyväksynyt että tämä on minun "diabetes" ja sen kanssa eletään niin hyvää elämää kuin mahdollista. Eli jos ei mikään auta niin ei se silti maailmanloppu ole.

Tsemppiä myös sulle! Kannustan kuitenkin etsimään hoitomuotoja joita et ole vielä kokeillut, masennus on raskas seuralainen kantaa elämän läpi

Vierailija
46/52 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin turha luulla että muilla ei ole ongelmia. Useimmilla on joku asia. Tuo on sinun taakkasi. Voit vaan hyväksyä asian ja luovia parhaasi mukaan.

Vierailija
47/52 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten lienee ainoa vaihtoehto olla hakeutuminen perusterveydenhuollon palveluiden piiriin josta kyllä sitten tarvittaessa ohjaavat erikoissairaanhoitoon? Voihan sitä hakeutua aluksi vaikka lyhytterapiankin ja siellä voi kartoittaa sitä tuen tarvetta, tarpeen vaatiessa nepsy piirteitäkin ja miettiä lääkitystä.

Itseasiassa odotan arviopuhelua, mutta katsotaanpa sitä hoitoa. Kuitenkin olen käynyt psykoterapian, depressiokoulun, lukenut kirjoja aiheesta ja itsekseni katsonut omahoito-ohjelmia.

Pääsen puhelun jälkeen jonottamaan aikaa. Hoitopolku: ohjattu omahoito, 3 tapaamista hoitajan kanssa.

Jos ei auta, netti"terapia" muutama kk tai lyhytterapia 5-7 käyntiä.

Jos ei auta niin tarvittaessa uusi palveluarvio ja mahdollisesti ohjaus esim kolmansien tahojen kuten vertaistuen piiriin.. 

Vierailija
48/52 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksentunne tulee usein aaltoina. Koita keksiä joku asia, jonka toistat aina, kun aalto tulee. Olkoon, vaikka syvään hengittelyä, sitä liikuntaa, keskittymistä, mindfulness mitä vaan. 

Omalla kohdallani mennään kolmatta vuosikymmentä tämän kanssa.

Vierailija
49/52 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
50/52 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut ECT-hoitoa ? Sitä voidaan antaa myös ylläpitohoitona. Keskustele asiasta hoitajasi/psykiatrisi kanssa.

En ole saanut, ei ole kukaan koskaan ehdottanut. Psykiatrikontakti on ollut viimeksi ehkä 9 vuotta sitten.

Vierailija
51/52 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut ECT-hoitoa ? Sitä voidaan antaa myös ylläpitohoitona. Keskustele asiasta hoitajasi/psykiatrisi kanssa.

En ole saanut, ei ole kukaan koskaan ehdottanut. Psykiatrikontakti on ollut viimeksi ehkä 9 vuotta sitten.

Eli siis perusth hoitanut asioitani viime ajat

Vierailija
52/52 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut tekemään itse tosi paljon työtä.