Onko toistuviin mielenterveysongelmiin apua ja saako sellaista
Vuosien aikana on tullut aina uusia masennusjaksoja.
Lyhyet hoitojaksot ei tunnu auttavan, apua on ollut 2v psyk poli kontaktista ja myöhemmin 3v psykoterapiasta.
Minulla on ollut useampi lääke käytössä, ainoastaan yhdestä (snri) on ehkä ollut vähän apua, muut on olleet ihan hyödyttömiä.
Olen ollut työ/opiskelukykyinen mutta työteho on kärsinyt ja lyhyitä poissaoloja on kertynyt.
Olen pohtinut että voiko masennukseni olla lääkeresistenttiä?
Suvussani on neurokirjoa ja mielenterveyden sairauksia, minulla on piirteitä mutta diagnoosia tuskin mistään tulee.
Mitä teen, liikun, yritän syödä terveellisesti ja nukkua riittävästi, tavata ihmisiä jne . Mitä vielä voisin tehdä ettei masennus uusi... ei ole mitenkään kiva homma se...
Kommentit (52)
Tämä kommentti varmasti poistetaan, mutta paranin hiljalleen psilosybiinisienten ansiosta. Niiden toimivuus toisaalta vaatii sen, ettei mielialalääkkeitä käytä.
Vierailija kirjoitti:
V eli vuotta vai vk eli viikkoa ?
No tietysti v eli vuosi
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti varmasti poistetaan, mutta paranin hiljalleen psilosybiinisienten ansiosta. Niiden toimivuus toisaalta vaatii sen, ettei mielialalääkkeitä käytä.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10811389/
It was found that every study significantly favoured the use of psilocybin in reducing depressive symptoms, with few side effects. This gives psilocybin an advantage over commonly prescribed selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs), which carry more risk and cause more adverse effects.
Tämä voi olla aivan hakuammuntaa, kun en taustojasi tiedä tarkemmin, mutta onko kilpirauhasarvojasi tutkittu? Oma masennukseni katosi Thyroxinin aloittamisen myötä. Kilpirauhasen vajaatoiminta tulkitaan usein masennukseksi.
Liikunta auttoi minulla. Todella vaikea tosin aloittaa keskivaikean masennuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla aivan hakuammuntaa, kun en taustojasi tiedä tarkemmin, mutta onko kilpirauhasarvojasi tutkittu? Oma masennukseni katosi Thyroxinin aloittamisen myötä. Kilpirauhasen vajaatoiminta tulkitaan usein masennukseksi.
On, ihan on normaalit arvot. Viimeksi katsottu alle puoli vuotta sitten, ensimmäisen kerran teininä masennuksen yhteydessä
Vierailija kirjoitti:
Liikunta auttoi minulla. Todella vaikea tosin aloittaa keskivaikean masennuksen kanssa.
Liikun jo nyt säännöllisesti, olen teinistä alkaen liikkunut. Piristää ja parantaa mielialaa, mutta ei se masennusta ole silti parantanut
Liikunta nostaa dopamiinia alkoholi laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikun jo nyt säännöllisesti, olen teinistä alkaen liikkunut. Piristää ja parantaa mielialaa, mutta ei se masennusta ole silti parantanut
Joo, ei se sitä paranna mutta helpottaa kuitenkin. Entä ovatko ihmissuhteesi kunnossa?
Suosittelen avantouintia ja luonnossa liikkumista kun se piristää. Kannattaa myös hankki harrastuts missä voi tuntea kuuluvansa porukkaan. Kaikista pahinta on jäädä kotiin makaamaan tai narkkaamaan. Silloin on suisidi edessä ennemmin tai myöhemmin.
En koskaan löytänyt apua päänsisäisiin myllerryksiini länsimaisesta lääketieteestä ja kaikista niistä virallisista diagnooseista ja persoonallisuuksien kirjoista ja DSM-tautiluokituksista ja psykologiasta vaan apu löytyi aivan sattumalta itämaisesta filosofiasta. Olet vain tässä ja nyt ja rentoudut. Jos ongelmia tulee, vain rentoutat lisää. Itämainen ajattelu ei edes tiedä että on olemassa jotain persoonallisuushäiriöitä mitä ihmiset kantavat ja mitä pitää hoitaa lääkkeillä tai ajattelutavan muutoksilla. Elämässä tapahtuvat ongelmat eivät johdu henkilöstä, he tahtovat sanoa, vaan väliaikaisista ongelmista ihmisen henkilökohtaisessa havaintotavassa. Ratkaisutavat ongelmiin ovat heillä aivan toisenlaisia
Minultakin ääni psilosybiinille, kunhan oikeasti tietää mitä tekee ja tutustuu kirjallisuuteen huolella. Netflixissä on myös inspiroivia dokumentteja aiheesta.
Mitään päihteitä en muutoin käyttänyt koskaan, mutta vaikean masennuksen edessä koin, ettei siitä haittaakaan voi olla suhteessa olosuhteisiini. Masennukseni on enää lievää ja kykenen työelämään täyspäiväisesti. En tarvitse mielialalääkkeitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta nostaa dopamiinia alkoholi laskee.
Kylmä suihku aivan sietämisen äärirajoilla on lifehack millä saa aivan ilmaisen dopamiiniryöpyn. Mutta se vaatii kylmän suihkun sietämisen. Avantoonpulahtajat ovat tämän ryöpyn perässä. Dopamiinin nousu on luonnollinen ja siitä ei tule laskuja.
Alkoholi nostaa dopamiinia mutta alkoholi tekee sen kehon välittäjäainetasapainoa huijaavalla tavalla. Kun kehon välittäjäainetasapaino lähtee korjaantumaan, seurauksena on vieroitusoireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei se sitä paranna mutta helpottaa kuitenkin. Entä ovatko ihmissuhteesi kunnossa?
Ovat. Perhe ja pitkä parisuhde.
Nuorena kotona oli vaikeaa välillä, äitini oli alkoholisti, nyt jo edesmennyt.
En käytä päihteitä, paitsi juhlissa voin ottaa 1-2 lasia viiniä.
Elääkö muiden haluamaa elämää vai omaasi? Päätätkö itse. Onko mitään kiinnostavia asioita mistä innostua. Koulu tai työ näivettää? Liian pitkiä päiviä? Tasaharmaata? Välittäkö joku? Tai sinä. Onko tutkittu labrassa verikokeet että onko tasapainossa vai puutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10811389/
It was found that every study significantly favoured the use of psilocybin in reducing depressive symptoms, with few side effects. This gives psilocybin an advantage over commonly prescribed selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs), which carry more risk and cause more adverse effects.
Tutkimusartikkeleita psilosybiinistä on pilvin pimein. Psilosybiinihoitoa on ymmärtääkseni kokeiltu myös Suomessa, vai jäikö se vain yritykseksi kun umpimieliset viranomaiset eivät tätä sallineet? Sairasta, kun muutamalla sessiolla ihminen voi saada jopa pysyvän vasteen masennuksen hoitoon ilman jatkuvia tablettihoitoja.
Koskenkorva viina. Nautitaan 0,7l pullollinen joka ilta.
Täältä palstalta saat vertaistukea.