Ajatelkaapa mitä köyhä saa suomalaisessa yhteiskunnassa
Köyhälle maksetaan ilmainen asuminen ja elatus. Terveydenhoito on ilmaista. Sähkö-, vakuutus- , poliklinikkalaskuista tms. ei tarvitse huolehtia, kela maksaa nekin. Köyhän lapsella on ilmainen päivähoito, joten omia lapsia ei tarvitse hoitaa kuin osan päivästä. Koulutus on köyhänkin lapselle ilmaista aina yliopistoa myöten. Keskiluokkaiset äidit vielä hikoilevat myyjäisissä ja varainhankinnoissa, jotta se köyhänkin lapsi pääsee luokkaretkilleja leirikouluihin. Hyvätuloiset voisivat omansa maksaa helpommin rahalla, mutta ei kun talkoilla, että köyhänkin lapsi pääsee vaikka tämän vanhemmat eivät pane tikkua ristiin sen eteen. Köyhälle on harrastustoimintaa, maailmankirjallisuuden huiput saa maksutta kirjastosta ja uimahalleissa on vain muodollinen maksu. Aikaahan köyhällä on. Kun ikäännytään, tullaan kotiin asti hoitamaan ja viimeiset vuodet asutaan hoivakodissa jälleen täysin ilmaiseksi.
Ja köyhät eivät kuulemma ole tyytyväisiä tähän asian tilaan. Jotain muka puuttuu. Minä en keksi mitä.
Kommentit (69)
Juu ja kiitän siitä sinua ap, olethan sinä rahoittajana. Kas näin 🐒💨🤭
Osahan tuosta on mielikuvitusta. Ihmiset luulee että varattomille maksetaan kaikki mahdollinen viimesen päälle, mutta siinä vaiheessa jos joutuu itse tilanteeseen jossa tarvitsisi oikeasti yhteiskunnan apua, huomaa ettei sitä kovin helposti saa, jos ollenkaan.
Minä luulin aina, että kyllä eläkeläisillä on oikeus lääkärin määräämät lääkkeet saada. No kun sitten pääsin itse eläkkeelle sain huomata, että ei saa. Jos joku lääke loppuu eikä ole rahaa, on oltava ilman siihen asti kun taas saa eläkkeen.
Kerropa työmarkkinatukea nauttivalla ja asumistuesta iloitsevalle, miten saisi vaikka "vain" maksuttomat asumismenot iai niiden osalta vaikka "vain" vuokran, jonkun toisen maksettavaksi? - Kun tämän hetkisista tulonsiirroistani yhteensä noin 1050€ (=työmarkkinatuki ja asumistuki) maksan niin asumismenoni (=vuokra, sähkä vesi ja kotivakuutus) noin 735€ niin olisihan se iso raha itselle, jos jatkossa saisin tuon summan muihin omiin menoihin, joita nyt joudun maksamaan tuolla mitä minulla jää sen jälkeen kun olen asumismenoni maksanut. Eli hankkimaan noin 315€ niiin ruokani kuin lääkkeeni, (Lääke kattoon en ole vielä päässyt, koputtaa puuta) liikkumiseni, puhelin ja netti liittymäni (=yskoi ja sama lasku kuukausisttain) tai vaikka joskus satunnaisemmin hankkia jonkun vaatteen ja kyllä sitä joskus saatan yrittää muistaa jotain kummilastani tai maksaa parikertaa vuodessa ammattiyhdistykseen kuulumisesta.
Onni on, että olen pysynyt perusterveenä. Mutta hyvinvointiani ei lisää se, että alan esittämään kuinka erinomaisesti sitä voin; vaikka toki tiedostan, että globalsisti ajateltuna minulla varmasti menee hyvin.
En kuitenkaan pitäsi tavoitteena, että suomalaisten tai Suoemssa elävien köyhempien ja vähävaraisten tukia tulsi leikata siksi, että glbalisti heillä (tai meillä) vielä menee hyvin ja erinomaisen harva oikeasti joutuu kokemaan nälänhätää tai pelkäämään ilmassa lentäviä luoteja ja tai elämään maakuopassa vailla mahdollsiuutta peseytyä, jollei päivittäin, niin ainakin viikottain.
Köyhästä seuraava porras ei ole tarpeeks7 houkutteleva.
Silti siinä portaassa on enemmän ihmisiä, kuin korkeatuloisissa.
Siitä portaasta veroja korotettiin. Tukia kavennettiin.
Ja tehtiin työn vastaanottamisesta kannustinloukku.
Mitä luulet. Matalapalkka alan ja osan vuodesta töitä tekevien ihmisten tekevän.
Omaisuutta ei voi kartuttaa. Eikä kuluttaa.
Oli se tiedossa, että köyhiltä leikattiin vain maton toisesta päästä toiseen päähän. Heiltä lähti 20-50.
Töitä tekeviltä lähti 200-600.
Hyvä se on töitä tekevän ihmisen maksaa rikkaitten veroaleja.
Asumistuethan ovat tuki pröystäileville asuntosijoittajille. Verorahoista maksellaan asuntosijoittajien lainat ja vastikkeet. Järki hoi.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuethan ovat tuki pröystäileville asuntosijoittajille. Verorahoista maksellaan asuntosijoittajien lainat ja vastikkeet. Järki hoi.
Kenen nimellä ne maksetaan? Eikö niissä lue sen tuulen huuhtoman perseen nimi, joka sielä asuu?
Kerropa työmarkkinatukea nauttivalla ja asumistuesta iloitsevalle, miten saisi vaikka "vain" maksuttomat asumismenot iai niiden osalta vaikka "vain" vuokran, jonkun toisen maksettavaksi? - Kun tämän hetkisista tulonsiirroistani yhteensä noin 1050€ (=työmarkkinatuki ja asumistuki) maksan niin asumismenoni (=vuokra, sähkä vesi ja kotivakuutus) noin 735€ niin olisihan se iso raha itselle, jos jatkossa saisin tuon summan muihin omiin menoihin, joita nyt joudun maksamaan tuolla mitä minulla jää sen jälkeen kun olen asumismenoni maksanut.
Mitä ihastuttavaa aitoa ahneutta. Ei riitä, että me veronmaksajat maksamme sinulle asumisen ilmeisen hienossa asunnossa, vaan pitäisi saada se tuplasti, että olisi vielä toimintatonni päälle rällättäväksi meidän työssäkäyvien selkänahasta.
En kylläkään koskaan päässyt luokkaretkelle tai leirikouluun. Omat rahat niihin olisi pitänyt olla. Ei koulutus ole köyhälle ilmaista, vaan opintolainan takana. Sen jälkeen odottaakin työttömyys, opintolainojen meneminen perintään ja luottotietojen menetys.
Köyhälle ei makseta terveydenhoitoa, kuin paperilla. Todellisuudessa lääkäri ei katso tarpeelliseksi hoitaa köyhyyden vuoksi. Perheenäidit eri asia.
Ei ole ollut varaa uimahalliin. Maamun lapselle maksettiin uimahallit, mutta siivoojan lapselle ei.
Johan puskit joulusadun ap. Puhu pukille se saattaa tuon listasi toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa työmarkkinatukea nauttivalla ja asumistuesta iloitsevalle, miten saisi vaikka "vain" maksuttomat asumismenot iai niiden osalta vaikka "vain" vuokran, jonkun toisen maksettavaksi? - Kun tämän hetkisista tulonsiirroistani yhteensä noin 1050€ (=työmarkkinatuki ja asumistuki) maksan niin asumismenoni (=vuokra, sähkä vesi ja kotivakuutus) noin 735€ niin olisihan se iso raha itselle, jos jatkossa saisin tuon summan muihin omiin menoihin, joita nyt joudun maksamaan tuolla mitä minulla jää sen jälkeen kun olen asumismenoni maksanut.
Mitä ihastuttavaa aitoa ahneutta. Ei riitä, että me veronmaksajat maksamme sinulle asumisen ilmeisen hienossa asunnossa, vaan pitäisi saada se tuplasti, että olisi vielä toimintatonni päälle rällättäväksi meidän työssäkäyvien selkänahasta.
No onko se nyt sitten ahneutta kun kysyin, että mistä löydän tai saan itselleni tahon, joka maksaa AP:n mainitsemat asumismenot itselleni tai yleisemmin suomalaisille köyhille, siis pitäsi siis, siten maksaisi minullekin sen isjaan, että maksan asumsieni nyt saamistani tulonsiirroista, joista toinen ns. asumistuki on nimenomaisesti kohdoistettu asumismenoihini mutta se ei kata kaikkia asumiskustannuksiani vaan maksan niistä osan työmarkkinatuestani.
Tiedän kyllä. Voisin mahd. saada edullisemman asunnon, jostain mutta tähän mahdollsiuuteen en toistaiseksi ole tarttunut kun se, missä asuminen olisi edullisempaa ei ole ollut työtä tarjolla tai jos on ollutkin niin en ole tullut valituksi. - Jos on ollut ja olisin saanut paikan niin olsin voinut "taas" muuttaa työn perässä.
(Mitä siitä, että uudelta paikkaa ei välttämättä taaskaan löytyisi mitään muuta, kuten sitä, jota kutsutaan sosiaalsieksi turvaverkoksi.)
Toiseksi siksi, että pelkkä muuttaminenkin maksaa kun laskee sekä muuttokustannukset ja mahd. uuden vuokrakämpän takuuvuokrat niin hyvinkin useamman sata euroa mahd. tosita tuhatta.
- Toki varmastikin voin nykyisestä asunnostani saada maksamani takuuvuokrat takaisin mutta en varmmudella niin, että vosin ne suoraa siirtää seuraavaan asuntoni takuuvuokraksi. Vaan sen sijaan mahd. joutuisin "taas" (omaan kokemsuta on aiemmasta vastaavanlaisesta tilanteesta) maksamaan sekä muuttokustannukset, hetkellisesti kahdesta asunnosta samanaikaa vuokraa ja uuden asuntoni takuu vuokrat.
Ed. mainitut tulonsiirrot ovat kyllä suomalaisten veronmaksajien mahdollsitamia, - Veronmaksajien, joihn minäkin olen vuosikymmeniä kuulunut.
Mutta juuri nyt elän ja olen työttömänä, joka toivon mukaan on vain hetkellinen notkahdus ja josta pääsen taas takaisn työssäolevien joukkoon. - Vastaavan tapaisessa tilanteessa on itseni lisäksi ihan liian monta suomalaista. Syy tilanteeseemme ei -ei ainakaan suurimmalla osalla meistä ole se, että tulonsiirrot olsivat liian suuret
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut varaa uimahalliin. Maamun lapselle maksettiin uimahallit, mutta siivoojan lapselle ei.
Miksi mammulapset edes menevät uimahalliin kun eihän mammut edes halua oppia uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Millä tuo maksetaan jos 20 vuoteen ei ole ollut talouskasvua?
Velkarahalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mammulapset edes menevät uimahalliin kun eihän mammut edes halua oppia uimaan.
Varmaan samasta syystä kuin menevät sinne mereenkin, eivät ymmärrä, että veteen hukkuu jos ei osaa uida.
Ehkä ei ole vielä keksitty tarpeeksi selkeää tapaa opettaa, koska oppi ei ole selvästi mennyt perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että juuri Afrikassa olisi opittu pakenemaan leijonia veteen?
Vähän utopiaa tuossa aloituksessa, mutta tosiaan näiden aloituksessa kuvaamien asioiden ansiosta Suomi ja moni muu maa on hyvinvointivaltio. Olen siitä ylpeä suomalaisena.
Köyhälle maksetaan ilmainen asuminen ja elatus.
Työttömyystuesta lähtee verot 20%, eli käteen jää 595e. Siihen lisäksi asumistuki ja toimeentulotuki, joista on vähennetty työt.tuen kerroin ja ylimenevä vuokraosuus, esim. itse saan n. 70e vähemmän perusosaa joka on normaalisti 593e.
Terveydenhoito on ilmaista. Sähkö-, vakuutus- , poliklinikkalaskuista tms. ei tarvitse huolehtia, kela maksaa nekin.
Sähkönkulutuksessa on maksuraja, joka ei onneksi itsellä täyty, joillakin tosin voi. Kotivakuutuksesta ei makseta mm. irtaimiston osaa, joka katsotaan sisustukseksi, se ei Kelan mielestä ole siis tarpeellista. Monissa asunnoissa vaaditaan laaja kotivakuutus ja sellainen on itselläkin, joten maksan tuosta siis n. 7e perusosasta.
Viime päätöksessä luki, että minun tulisi kysyä saisinko hoitolaskut mitätöityä tai kohtuullistettua, kun laitoin hammaslääkärilaskun. Näin ei ole aiemmin lukenut, lie onko sitten niin että ensi vuonna eivät maksa ylimääräisiä kuluja, esim. hammaslääkäriä enää kuin perustelluista syistä.
Köyhän lapsella on ilmainen päivähoito, joten omia lapsia ei tarvitse hoitaa kuin osan päivästä. Koulutus on köyhänkin lapselle ilmaista aina yliopistoa myöten.
Lapsia ei ole, mutta opintolainaa on, jota tuista makselen n. 100e kuussa, riippuen kuinka korot nousevat milloinkin. Eli ilmaista ei koulunkäynti AMKissa itselleni ollut, pienellä paikkakunnalla ei töitä ollut tarpeeksi, joten lainaa piti ottaa.
Keskiluokkaiset äidit vielä hikoilevat myyjäisissä ja varainhankinnoissa, jotta se köyhänkin lapsi pääsee luokkaretkilleja leirikouluihin. Hyvätuloiset voisivat omansa maksaa helpommin rahalla, mutta ei kun talkoilla, että köyhänkin lapsi pääsee vaikka tämän vanhemmat eivät pane tikkua ristiin sen eteen.
En usko pätkääkään etteikö moni köyhä perhe osallistu näihin talkoisiin ja varainkeruisiin. Muistan itse että ala-asteella oli yhtä sun toista tällaista toimintaa, johon riippumatta taustasta osallistuttiin. Eli sinun huono kokemus ehkä vain? Tai olettamus.
Köyhälle on harrastustoimintaa, maailmankirjallisuuden huiput saa maksutta kirjastosta ja uimahalleissa on vain muodollinen maksu.
Kirjastot ovat ilmaisia KAIKILLE. Mielestäsi siis kirjastojen pitäisi olla maksullisia että vain porvarit pääsevät sivistämään itseään? Jos olet kateellinen uimareille ja toiminnoille mitä vähävaraisille järjestetään niin kiitä luojaasi, että sinulla on varaa mennä psykiatrille, koska sille sinulla on todellakin tarvetta. Kuulostaa ettet ole vielä kunnon diagnoosia saanut.
Aikaahan köyhällä on. Kun ikäännytään, tullaan kotiin asti hoitamaan ja viimeiset vuodet asutaan hoivakodissa jälleen täysin ilmaiseksi.
Oletko kateellinen siis ajasta? Ajasta jolloin köyhä murehtii talouttaan, riittämättömyyttään työmarkkinoilla ja vaivojaan joita ei ole varaa hoidattaa, saati hakea niitä kokoaikatöitä sen vuoksi. Huhhuh.... En ole psykologi mutta aistin psykopaatin piirteitä sinussa. Mielestäsi myös vähävaraiset vanhukset pitäisi jättää heitteille.... hanki apua!
Millä tuo maksetaan jos 20 vuoteen ei ole ollut talouskasvua?