Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö keski-ikäisenä vaan alistua jatkuvaan väsymykseen?

Vierailija
21.12.2025 |

N48, olen ollut kroonisesti väsynyt jo ainakin 6 vuotta. Uni on katkonaista eikä virkistä. Työt jaksan hoitaa (väsyneenä), mutta mitään muuta juurikaan ei. Väsymys ei helpota myöskään viikonloppuna tai lomien aikana.

Unihygienia kunnossa, en juo kahvia jne. Eli ns. kaikki kokeiltu. Estrogeenigeeli piti lopettaa migreenin pahenemisen vuoksi (enkä kyllä huomannut siitä apua uneen, paitsi että aloin kuorsaamaan kun sen aloitin...)

Viisaat kehottavat liikkumaan jne, mutta mitä jos ei jaksa? Toki käyn kävelyllä aina kun jaksan, mutta ei se mua virkistä - päin vastoin.

Pitääkö siis vaan todeta, että tää on nyt tällaista ja yrittää pärjätä? On kyllä ikävä sitä tunnetta kun aamulla herää virkeänä ja levänneenä ja jaksaa tehdä asioita. Toisaalta se muisto alkaa hävitä ja tähän jatkuvaan väsymykseen tottua...

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko ihmetellä tällä palstalla ihan suoranaisen kiusaamisen määrää. Ihminen avautuu omista vaikeuksistaan, niin jotkut tulevat vaan ilkeilemään ja lyömään lyötyä. 

En etsi mitään ihmepilleriä ja olen kyllä tehnyt itse paljonkin tilanteeni eteen ja yritän edelleen löytää apukeinoja ja siksi tänne kirjoitinkin, jos vaikka jollain saman kokeneella olisi joku vinkki.

Parhaani yritän joka päivä. Se ei ole helppoa, kun on jatkuvasti väsynyt, eikä jaksa tehdä niitä asioita mitä haluaisi. 

ap

Ruokavalio, liikunta ja lepo. Ikäävä, että koet nyt itsesi loukatuksi, kun siihen väsymykseen voi vaikuttaa. 

Vierailija
42/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siihen väsymykseen voi vaikuttaa, jos on liian väsynyt tehdäkseen niitä asioita mitä pitäisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan harva ymmärtää miten hankala ja monitahoinen tällainen väsymyskierre voi olla. Toisaalta voi olla, että jossain vaiheessa elämää sitä ymmärrystä sitten tulee...

Mulle sanoi ihan lääkäri, että väsyneenä on mahdotonta esim. laihduttaa, eli sitä ei kannata edes yritttää ennen kuin uni saadaan kuntoon.

Vierailija
44/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin te naiset tunnustatte ettette kestä työelämää?

Mä voin tunnustaa vaikka heti, mutta ei se tunnustus mua silti työelämältä säästä :D

Vierailija
45/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen elinikä ehkä pidentynyt, mutta tosiasiassa me ollaan siinä tilanteessa kuin ennenkin. Sun ikäiset ja vähän nuoremmatkin alkavat olla jo "vanhuksia", eläkkeelle tulisi päästä jo 35v.

Mun mielestä kolmivitosena voisi jo aloittaa nelipäiväisen työviikon ja viisikymppisenä jäädä osa-aikaeläkkeelle. Tai miksei työelämää rukata niin, että voisi tehdä halutessaan pitempiä päiviä harvemmin viikossa ja levätä?

Vierailija
46/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mikään lääke vaihtoehto? En suosittele jatkuvaa käyttöä koska se lopulta tuhoaa luonnollisen unen. Mutta itselläni on paria psyykenlääkettä jota otan pari kolme kertaa kuussa. Tekee ihmeitä kun saa nukuttua 9 tuntia putkeen sikeästi. Jo pari yötä saattaa korjata tilannetta kun virkeänä jaksaa lähteä liikkumaan kunnolla ja tehdä aivotyötä ja sen seurauksena unen laatu alkaa paranemaan. 

Vierailija
47/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun tarpeeksi ja teen itse ruokaa eli syön hyvin mutta aina väsyttää vaikka oon normaalipainoinen keski-ikäinen nainen. 

Terv toinen Väsyjä 

Vierailija
48/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muita vastauksia, mutta tähän kiinnittyi katseeni:

"Viisaat kehottavat liikkumaan jne, mutta mitä jos ei jaksa? Toki käyn kävelyllä aina kun jaksan, mutta ei se mua virkistä - päin vastoin."

Illalla on hyvä tehdä rauhallinen kävelylenkki, mutta unen kannalta paras tapa liikkua on tehdä rankempia treenejä aamusta. Pelkkä kävely ei ole riittävää liikuntaa. Kokeile lähteä aamulla juoksulenkille, pyöräilemään, uimahalliin uimaan reippaasti 12 kilometriä, tai jotain muuta, mistä tykkäät. Testaa kuukauden ajan, miten uni muuttuu, kun väkisin vain lähdet kunnolla liikkumaan heti aamusta. Ihan joka päivä ei kannata tehdä rankkoja vauhtikestävyysalueen lenkkejä, vaan välillä pidempiä ns. kakkosalueen treenejä.

Terv. 56-vuotias aamuliikkuja, joka ei kärsi väsymyksestä ollenkaan.

Vierailija
49/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^heh, uimaan 1-2 kilometriä eli yksi tai kaksi kilometriä. Ei kahtatoista!

Tämä palsta hävittää ajatusviivan.

Terv. tuo 56-v.

Vierailija
50/50 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten siihen väsymykseen voi vaikuttaa, jos on liian väsynyt tehdäkseen niitä asioita mitä pitäisi?

Arvaa kuinka paljon olisi äsken jaksanut lähteä lenkille? Ei olisi voinut vähempään kiinnostaa, mutta en ollut mennyt edes kilsaa ei enää väsyttänyt yhtään ja kirja vei niin mukanaan, että menin kympin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi